Hartensepad

Ontdek het mooie buitengebied van Renkum. Wandelen door het prachtige Renkums Beekdal met bijzondere dieren en planten, langs grafheuvels, beken en sprengen, door uiterwaarden en over landgoederen. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Rondwandeling: het Hartensepad (14 km)

Startpunten: Restaurant Campman, Hartenseweg 23 in Renkum en Informatiecentrum Renkums Beekdal, Nieuwe Keijenbergseweg 170 in Renkum

Opstappunt: Veerstoep, Veerweg 1 in Renkum

Openbaar vervoer: Bushalte Bokkedijk in Renkum (vanaf station Arnhem), bushalte Waterweg in Renkum (vanaf station Wolfheze)

Markering: Oranjebruine markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen

Route combineren: U kunt het Hartensepad combineren met het Wageningse Engpad, Dorenweertsepad of het Molenbeeksepad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld

• De Beken, Driestroomhuis, Nieuwe Keijenbergseweg 174, Renkum,
    Openingstijden: wo-zo 10.00-17.00 uur.
  • De Ommuurde Tuin, Kortenburg, Wageningen,
    Openingstijden: mei-okt wo en za 10.00-17.30 uur.
  • Grand Café Oranje Nassau's Oord, Kortenburg 4, Wageningen,
    Openingstijden: ma-vr 10.30-12.00 uur, 14.00-17.15 uur, 18.30-20.00 uur, za zo 10.30-12.30 uur, 14.00-17.30 uur.
  • Natuurvriendenhuis De Bosbeek, Bosbeekweg 19-21, Bennekom,
    Openingstijden: in principe op alle dagen als er ook gasten zijn; koffie/thee uit de automaat.
  • Restaurant Campman, Hartenseweg 23            , Renkum ,
    Openingstijden: ma-za vanaf 8.00 uur, zo vanaf 9.00 uur. Keuken dagelijks 12.00-21.00 uur.
  • Beeldentuin Quadenoord, Quadenoord 5, Renkum,
    Openingstijden: jun-sep di-zo 10.00-18.00 uur. Koffie thee fris beschikbaar in de Beeldentuin.

Heeft u een klacht of aanbeveling met betrekking tot dit Klompenpad (bijvoorbeeld over de markering), stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Onderwerp: groep koeien

Beste Anita,

Hartelijk dank voor uw reactie op ons gastenboek. Mooi dat u de vrijwilligers en het initiatief waardert. Dat doen wij ook!
    Het was wel een avontuur met de familie koe zoals u beschreef. Gelukkig hoefde u niet al te ver terug te lopen.
    We blijven eventuele volgende reacties over de groep koeien bij de overstap in de gaten houden.

Annet Venbrux

2. Onderwerp: Een wandeling met levende blokkade

Op maandag 4 september 2017 bij aangename temperatuur dit pad bewandeld. Prachtig! Het pad is redelijk goed aangegeven. Soms duurt het even voor er weer een bordje komt en soms stond een bordje wat beschut.
    De natuur is mooi met alle vogels (geluiden), padden, libelles, schapen, paarden, koeien, zwanen, reigers, (water)planten, bomen, diverse soorten paddenstoelen.
    Het is een echt klompenpad. Weinig asfalt en bebouwing.
    Alleen…..op een gegeven moment een flinke blokkade. We liepen op de weg Aan de dijk, hadden het weiland grotendeels al gehad totdat we het hekje over moesten. We kwamen er beslist niet langs. Familie koe stond in grote getale bij de overstap en gingen absoluut voor ons niet aan de kant. Om zeker te weten dat we heelhuids thuis zouden komen, hebben we de route een stukje teruggelopen en zijn langs de grote weg het bos weer ingegaan.
    Weer een belevenis zo.
    Dit klompenpad is wel een van de mooiere paden die we gelopen hebben. En dat zijn er heel wat.
    We blijven de vrijwilligers en het initiatief waarderen.

3. Onderwerp: Hartensepad op 17 juni gelopen

Wat een prachtige route, compliment voor de mensen die deze route hebben uitgezet. Wat een rust en mooie plekjes waar je foto’s van moet maken. Zeer de moeite waard en we gaan dit klompenpad zeker vaker lopen. Vandaag een helft gedaan, de volgende helft staat bovenaan ons lijstje.

4. Onderwerp: Hartensepad

Het weer was perfect vandaag zonnig met een lekker briesje. Ik heb dit pad gecombineerd met het Molenbeeksepad. In het begin had ik wat moeite om de juiste richting te vinden omdat je alle kanten op kon lopen. Eenmaal een kant gekozen ben ik begonnen met lopen en geen problemen ondervonden. Totdat ik overstapte naar het Molenbeeksepad dat. In het begin leek het goed te gaan dus ben ik de blauwe bordjes gaan volgen. Later toen ik weer overstapte naar het Hartensepad kwam ik erachter dat ik een stukje gemist had. Soms mis je hier en daar ook een bordje die je de weg wijst maar daar kwam de app goed van pas.
    Ik woon zelf niet in deze streek dus voor mij was het een hele mooie ervaring. Normaal loop ik altijd over het asfalt en nu liep ik de hele tijd door het bos. De mensen die ik tegenkwam onderweg waren allemaal heel vriendelijk iedereen zei gedag. Ik heb een top dag gehad!

5. Onderwerp: Schitterend

De 9 km. is echt een aanrader! Prachtige bospaden en slingerende weggetjes langs beken en sprengen.
    Bij lunchroom De Beken lekkere latte macchiato en vriendelijk personeel.

6. Onderwerp: Prachtig, aanrader!

Gisteren vanuit de B&B in Renkum waar ik verblijf deze wandelroute gelopen. Ik bleef me verbazen over de prachtige natuur, heb in die 14km meer dan 100 foto’s gemaakt (en zoveel maak ik er nooit ..). Perfect aangegeven, geen enkel twijfelpunt. Veel afwisseling. Bos, weide, heide. Meertjes, poeltjes, beekjes. Brede paden, hele smalle paadjes. Ik kwam weinig mensen tegen, mogelijk vanwege Paaszaterdag heerlijk rustig. Wat een verschil met de Utrechtse stadse drukte :).

7. Zonnig weer, een flinke bries en 14 graden. Heerlijke gelegenheid om het pad te lopen. We deden de negen kilometer. Begonnen bij restaurant Campman en via de aanlooproute (richting begraafplaats en dan linksaf) kwamen we uit bij een moerasachtig terrein waarover zigzag een vlonder was aangelegd. Wat een leuk begin! Langs poeltjes en beken, een watermolen bij Quaadenoord met beeldentuin. Heel veel variatie van paden. Je merkt dat dit een favoriet pad is, zelfs op een gewone dinsdag wordt hier druk gewandeld. De terugweg had wat minder verrassingen in petto maar door een zachtgroen bos met net uitkomende lariksknoppen was weer sprookjes achtige omgeving. Vergeet als beloning niet een hapje te lunchen bij bovengenoemd restaurant. Wat een goede prijs en kwaliteit! En zulk vriendelijk attent personeel! Een aanrader!

8. Onderwerp: Topper!!

Tot nu toe vinden wij dit de mooiste route die we gelopen hebben. Totaal geen verharde wegen. Door bossig en open terrein. Een sprengengebied, heel bijzonder. Vroeger was dit voor ons, als onderbreking van een fietstocht speelterrein, lekker pootje baden bij de Renkumse beek, zoals het in onze omgeving genoemd wordt.
    Een zeer afwisselende route. Goed aangegeven en een leuke pleisterplaats onderweg. Echt een aanrader. Ook als het wat natter weer is geweest goed te lopen.

9. Onderwerp: Heerlijke wandeling

Dit was een zeer mooie route. We kwamen weliswaar in zonnetje richting Renkun waar alles in dichte mist was gehuld, maar de route was zeker de moeite waard. Inderdaad even opletten omdat wat paaltjes door boswerkzaamheden zijn omgevallen. Toch is alles goed gemarkeerd. Jammer da de horeca bij bezoekerscentrum dicht was op deze donderdag 29 december.

10. Onderwerp: Thanks for your efforts

Hi, I’m an Italian “wandelaar” and yesterday, I had a wonderfull day following your amazing tracks. Both tracks Hartensepad and Hoofdroute Wageningse Engpad were well indicated and in perfect condition. Thank you very much for your amazing job, I wish you an happy New Year. Ciao Fabrizio

11. Onderwerp: Fantastisch!

Vorige week, zondag 16 oktober 2016, het was een prachtige herfstdag, dit pad met heel veel plezier gewandeld, 100 % genoten! Veel afwisseling van bos, water, en gras. Weinig verharde wegen. Met de app erbij prima te doen, maar op de meeste plekken goed via de bordjes te lopen. Chapeau!

12. Onderwerp: missende paaltjes

Op landgoed Quadenoord wordt momenteel in het bos gewerkt, daarbij zijn enkele routepaaltjes gesneuveld en mogelijk verdwenen of verplaatst. Het gaat om het stuk tussen punt 7 en 8 op het route kaartje. Zodra de werkzaamheden zijn afgerond, zal de bewegwijzering hersteld worden. Maak om niet te verdwalen gebruik van de brochure, het routekaartje (als pdf te downloaden) of de app. Veel wandel-plezier!

13. Onderwerp: Hartensepad: aanrader!

Afgelopen zaterdag, 20-08-2016, het Hartensepad gelopen. We zijn begonnen bij restaurant Campman en hebben daarvandaan de route naar de uiterwaarden gevolgd. De uiterwaarden waren weer toegankelijk. Het eerste deel zoals wij hem hebben gelopen is echt wat je van een klompenpad verwacht: landelijke omgeving; heerlijke overstapjes, soms wel wat hoog voor mijn niet echt lange benen, maar gelukkig (letterlijk) grote broer bij me die me dan altijd een handje helpt. Het tweede deel zoals wij hem hebben gelopen ging via beekjes en dwars door het bos. Het was prachtig zomers weer, veel zon en een temperatuur van ongeveer 23 graden. In het bos scheen de zon tussen het loof door en weerkaatste op het water van de beekjes. We hebben enorm genoten. We lopen regelmatig klompenpaden en deze beoordelen na afloop: wel/niet voor herhaling vatbaar; topper of magertjes of echt geen klompenpad. Het Hartensepad valt voor ons in de categorie: topper!

14. Onderwerp: Verkorting ivm hoge waterstand van de RIjn

De uiterwaarden staan nu onder water. Je kunt afsnijden via het fietspad langs de weg

15. Onderwerp: Weer een favoriet erbij....

Vanmorgen dit pad gelopen, eerst naar het zuiden (tegen de klok), dan over de vlonder, dus een 8 gelopen.
    Ik vond het een bijzonder mooi pad en noem het “het bekenpad”. Kan zo bij de lijst met favorieten, die lijst wordt wel erg lang. Is wat afwisselender dan de mooiste paden op de (droge, hoge) Veluwe.
    Bijna overal is het wel te zien dat er veel mensen in het bos vertoeven, wandelaars, fietscrossers en hardlopers, dat wel.
    De bewegwijzering is uitstekend. Bedankt iedereen voor de leuke dag.

16. Onderwerp: Prachtig klompenpad

Ik sluit me helemaal aan bij de voorgaande reacties; een prachtig klompenpad. Zeker op dit moment met de ontluikende natuur. Pad staat ook prima aangegeven. Een cappuchino bij restaurant Campman is een aanrader!

17. Dit pad is tot nu toe het mooiste pad wat ik gelopen heb van de 14 paden tot nu toe, dat het vandaag volop zomer was heeft daarbij natuurlijk ook wel meegeholpen. Maar mijn top 3 is nu 1. Hartensepad, 2. Loenenschepad en 3. molenbeeksepad. Geweldig. Vandaag de volle 14 km gelopen maar kon de verleiding niet weerstaan om op de routeverkorter, die hier bestaat uit een 400 meter lange vlonder over het moerasgebied, even een half uur te offeren aan Ra. ( zonnenkoning).
    Dit pad brengt je op de mooiste plekjes van onze provincie met een historie die 4000 jaar terug gaat in de tijd.
    chapeau voor de bewegwijzering. Hulde aan de vrijwilligers.

18. Onderwerp: Heel mooi!

Vandaag dit prachtige klompenpad gelopen!! Werkelijk schitterend 🙂 komt in de top 10
    Goed aangegeven, afwisselend, veel bos, mooie beekjes enz. Genieten dus.

19. Onderwerp: prachtig

Zondag 20 maart 2016 dit klompenpad gelopen. Veel, verschillende, soorten bos, prachtige vennetjes, beekjes e.d.
    Kortom dit pad is een echte aanrader voor elke wandelliefhebber.

20. Onderwerp: Rust, ruimte en tijd....

Ontdek het mooie buitengebied van Renkum. Klompen aan en gaan staat er in de tekst te lezen. Niets teveel gezegd. Het was een prachtige route. Genoten van de rust, de ruimte, de natuur, de vele mooie doorkijkjes, de beken en beekjes. De vogeltjes die floten, een tocht om met veel plezier aan terug te denken. Mooie mengeling van natuur en cultuur. Op anita0407.waarbenjij.nu is het hele verhaal van mijn ervaring over deze wandeling te lezen. Ik heb genoten. Deze wandeling smaakt naar meer.

21. Onderwerp: Mooi stukje Nederland

Onder een lekker, vroeg voorjaarszonnetje dit mooie pad gelopen, ondanks dat het veel bos was, toch veel variatie.
    We waren wel blij, dat we dit klompenpad geen week eerder, want toen was er veel regen gevallen, hebben gelopen, het moet toen wel erg drassig zijn geweest, met name in het beekdal, het was nu af en toe nog “zigzaggen”. We hebben genoten van de wandeling, de markering liet niets te wensen over. Vrijwilligers hartelijk dank voor jullie inzet.

22. Onderwerp: Super

Vandaag dit schitterende pad gelopen met een flinke groep. Bijna nergens loop je verhard. Route staat zeer duidelijk aangegeven. Halverwege hebben we gekozen om over de vlomders te lopen en zo dmv een achtte te lopen die ook mee te pakken.
    Mooie route, met beetje weiland en veel bos. Met leuke beken en hoogteverschillen. Ideaal starten en eindigen bij Campman.
    Echt een aanrader!

23. Onderwerp: Lente in aantocht

Vandaag deze prachtige wandeling gelopen. Echt een aanrader, ook voor vogelliefhebbers.
    Met het zonnetje en de fluitende vogeltjes is de lente ineens veel dichter bij. Prachtige slingerpaadjes langs de sprengenbeek en veel afwisseling in het landschap. Mijn dank gaat uit naar diegene die dit wandelpad hebben uitgezet en ook onderhouden.

24. Onderwerp: Mooie wandeling

Vandaag heb ik samen met mijn vader het gedeelte van het Hartensepad gelopen dat gelegen is ten zuiden van de Bennekomseweg. Een erg mooie en bijzondere route die leidt langs de verschillende beken door het dal en met interessante bezienswaardigheden onderweg, zoals de restanten van de oude papierfabriek die op een mooie manier in het landschap verwerkt zijn. De route is goed is aangegeven. Slechts op één punt (de oversteek bij de Rijksweg/N225) raakten wij kort de weg kwijt.

25. Onderwerp: Veel bospaden en modderig, maar zeker de moeite waard

Het grootste gedeelte gaat door het bos, wat wij erg mooi vonden. Het was heel modderig inderdaad, vooral het stuk door het weiland met de koeien. Daar was bijna niet doorheen te komen. Waterdichte schoenen zijn zeer aanbevolen! Wij zijn halverwege de route begonnen zodat we onderweg lekker konden lunchen bij Campman.

26. Onderwerp: Modderig

Samen gewandeld met Myriam de Kruijk, prachtig pad, alleen in deze tijd van het jaar erg modderig. Maar dat mocht de pret niet drukken. Genoten van de herfstkleuren. En van de gastvrijheid, koffie en lunch bij Campman. Aanrader.

27. Onderwerp: Prachtige route

zaterdag 17 oktober hebben we deze prachtige route gewandeld. En al zijn wij goed bekend in deze omgeving er waren toch nog genoeg afwisselende verrassingen onderweg. Een mooie en goed gemarkeerde route met heel veel variaties….

28. Onderwerp: Teleurstellend

Dit klompenpad is niet wat we van een klompenpad gewend zijn . Veel bospaden en recreatie en erg druk in het weekend Geen leuke paden door of langs weilanden.