Houtdijkenpad

Ontdek het mooie buitengebied van Kamerik. Wandelen door de polder, over boerenland en langs de Oude Rijn. Geniet van de slingerende rivier en de lijnrechte polders. klompen aan, rugzak op en gaan.

Wandeling: Houtdijkenpad (12 km)

Startpunt: Boerderij de Boerinn, Mijzijde 6, Kamerik

Opstappunt: Treinstation Woerden

Openbaar vervoer: Bushalte Sluis

Markering: Paarse markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Route combineren: Het Houtdijkenpad kunt u combineren met het Graveslootpad  of het Teylingenpad. Dit wordt aangegeven in het veld.

Broedseizoen
: De route is gesloten van 1 maart tot 15 juni in verband met het broedseizoen van beschermde weidevogels.

1. Vandaag hebben wij ook 2 klompenpaden gecombineerd, het Houtdijkenpad met het Graveslootpad,gestart bij de Boerinn in Kamerik,wij hebben er 1 grote ronde van gemaakt,dus het tussenstuk met het pondje overgeslagen, en kwamen zo op 15,4 km.Het was heerlijk wandelweer.Het is een mooi pad,veel verhard maar ook lange stukken door de weilanden, soms lekker zompig,maar geen natte voeten gekregen. Het is een pad met weidse uitzichten, en heerlijk rustig in deze tijd vh jaar.Het stuk door Woerden langs het water ook erg leuk! Kortom,weer een mooie wandeldag gehad,we genieten er steeds van!

2. Op zaterdag 24 februari het Graveslootpad en Houtdijkenpad gelopen met een klupje. We begonnen bij station Woerden en liepen eerst het Graveslootpad. Het Brediuspark is erg mooi aangelegd. Daarna het Lignepad ingeslagen. Dit is echt een sompige drassig pad. Hier moet je echt hoge (waterdichte) schoenen aan als het geregend heeft. Aan het eind van het pad enkelen planken/ bruggetjes over. Dan loop je over de Grechtkade. Daarna liepen we naar De Boerinn. In de weilanden liepen veel hazen. Hier zit je meteen op het Houtdijkenpad.
    In Kamerik wat gedronken bij Bistro de Liefhebber. Leuke tent. De Spruitweg daarna is wat saai om te lopen langs de weg. Na de Hollandse Kade gingen we weer de weilanden in. Ook hier behoorlijk natte stukken bij.
    Het laatste stuk langs de Oude Rijn gewandeld. Wel een lang stuk maar verveelt geen moment.
    Echt wel 2 prachtige klompenpaden. Wij hebben ongeveer 17 km gelopen.

Horeca onderweg: Bistro de Liefhebber, Van Teylingenweg 49 Kamerik kan toegevoegd worden.

3. Mooie wandeling. Vooral het eerste deel door de weilanden. Over de hekjes heen en met het vlot maar de overkant. Dat was nog een flinke uitdaging, want er lag een laagje ijs, waardoor het touw onder het ijs lag en we het ijs moesten breken om naar de overkant te kunnen met het vlot. Erg gelachen om dit voor elkaar te krijgen.

4. Vandaag besluiten we 2 klompenpaden te lopen. Het Houtdijkenpad en het Gravenslootpad. Zo komen we mooi op een dikke 20 kilometer uit. Vandaag waait het heel hard, maar met een graadje of 21-22-23 is het echt goed te doen.

We parkeren bij de Boerinn en lopen de route dan met de klok mee. Zoveel andere klompenpaden die we gelopen hebben zijn langs boeren velden en door bossen, maar dit landschap is zo open en wijds. We vinden het prachtig (vooral Denise) dat er zoveel water is. Het water leeft altijd. En zeker nu met allemaal jonge dieren. Onderweg komen we jonge meerkoeten tegen, maar ook genieten we van de jonge zwanen.

Sommige stukken zijn echt door het open veld, over de graslanden van de boeren. Daar moet je je knieën goed optrekken en dat maakt de route toch wel een stukje uitdagender. Hier en daar schieten de hazen door het land en moeten we via kleine bruggetjes naar het volgende grasland. We vermoeden alleen dat er misschien een boer is die liever niet heeft dat er gewandeld wordt, want er zijn een aantal stukken met hekken afgezet en daar kun je wel overheen klimmen, maar we vragen ons wel af of dat echt de bedoeling is.

Dan de stukken met de knotwilgen. Nog steeds zijn het niet mijn favoriete bomen, maar ik moet wel toegeven dat ik het onwijs indrukwekkend vindt dat je ze ziet bijna volledig uitgehold of gespleten en dat daar dan toch weer hele volle bomen van terug komen. Het is toch bijna onbegrijpelijk dat het maar door blijft groeien! Ook komen we onderweg wat bramenstruiken tegen. We hebben de laatste weken best een paar klompenpaden gewandeld en we zien telkens dat de struiken aan het groeien zijn en we kunnen bijna niet wachten om de eerste bramen te plukken en te genieten van dit lekkers. Maar tijdens deze route zien we een paar struiken waar toch al een paar mooie exemplaren aanzitten. Voorzichtig kijken we of ze makkelijk van de struik af komen en warempel… het lukt en ze zijn zo lekker!

Dan lopen we in Woerden langs het water. Wat een prachtig stuk natuur. We hebben meer dan de helft van de route dan al gelopen en krijgen zin in een lekker boterhammetje. Met uitzicht op het water vinden we een mooi bankje en genieten we even van de tijd die we hier door kunnen brengen. Aan de overkant lopen de kippen door de tuin, zwemmen de eenden en de meerkoetjes in het water. Maar dan ineens… schiet er een blauwe pijl zo voor ons langs. We kunnen het bijna niet geloven, maar het ijsvogeltje is net voor onze neus langs geschoten! Wat een prachtig exemplaar is het toch. Even verderop gaat hij op een paaltje zitten. We blijven het volgen en zien hem vervolgens weer verder vliegen. Wauw! Zo mooi!

Daarna gaan we via het parkje, waar we ook even stoppen voor koffie bij parkcafe Bredius, weer terug richting de Boerinn. Hier en daar moeten we klauteren over de hekken en moeten we voorzichtig zijn, want de draadjes die gespannen zijn, hebben soms wel stroom erop staan. Het laatste stuk over het weiland zien we een aantal torenvalkjes voor onze neus bidden boven het veld om ineens dan toch naar beneden te duiken. Wat een heerlijk stukje natuur hier!

Terug bij de Boerinn zijn wij er nog niet klaar mee. We gaan door met de route van het Gravenslootpad.

Bedankt voor het onderhouden van dit mooie stukje natuur! Wij hebben weer genoten.

5. 11-12-2022
    Niet al te koud vandaag, althans weinig wind. Een prima wandeling gemaakt door soms wat drassig gebied. Maar dat drukt de pret niet voor mij. In de weilanden wel paar keer naar juist bewijzering moeten zoeken. De app. hielp mij hier goed mee.

6. Het Houtdijkenpad, tussen Kamerik en Woerden, overlapt een deel van het Graveslootpad. Beide paden hebben hetzelfde startpunt: campingboerderij De Boerinn.
    Het Houtdijkenpad gaat voor een flink deel dwars door de weilanden tussen Kamerik en Woerden. Een ander lang deel gaat over een jaagpad langs de Oude Rijn.
    Onderweg ontbreken een enkel bruggetje, een trekpontje en verschillende overstapjes niet. Al met al een echt klompenpad.
    video: https://youtu.be/5O_C0Y-B-Dw

7. Eerste Klompenpad van hopelijk een mooie nieuwe traditie. Het werd een soppige wandeling, deels over verharde paden. We waren vooral enthousiast over het pontje aan het einde van de wandeling. We hebben een heerlijke middag gehad.

8. Gisteren deze wandeling gemaakt. Inderdaad veel verharde paden maar in deze natte tijd waren wij er blij mee. Wel altijd verkeersgeluiden. Wel een lang stuk < klein Houtdijk oid, dwars door een weiland. In andere maanden zullen daar ook koeien lopen. Dit was erg zompig en we hebben er natte voeten opgelopen. Verkeerde schoenenkeuze denk ik. Al met al niet onaardig maar niet voor herhaling vatbaar. Wel goede markering. De app niet nodig gehad.

9. Jammer dat als het druk is met groepen je als wandelaar niks kunt bestellen bij eindpunt ” Boerderij de boerinn” om gezellig de wandeltocht af te sluiten. Was n tegenvaller

10. We sluiten ons aan bij de eerdere reviews; leuk pad, maar door de relatief grote hoeveelheid asfalt/stenen en het drukke verkeer parallel aan het pad toch niet echt representatief voor de mooie klompenpaden…
    Toch een afwisselende wandeling die dus ook zeker weer een plaatsje – met foto’s – op onze wandelpagina heeft gekregen (https://www.sharex.nl/hiking/hikinganwb.htm)
    Naast het landschap is het ook leuk dat je ook behoorlijk veel historie (o.a. Romeins en de Waterlinie) onderweg tegenkomt en de Boerinn (met uitkijktoren) is een leuk startpunt!

11. Vandaag gestart in Woerden. Klein stukje aanlooproute voordat we het pad in het park konden oppakken. Weinig andere wandelaars maar wel veel jonge vogels gezien. Kleine zwanen, futen, meerkoeten. Mooi moment zo net na het broedseizoen. Genoten van het Groene Hart. Af en toe asfalt en veel stukken over weilanden heen. Het jaagpad langs de Oude Rijn en de route door het park maakten het een mooie ronde. De app erbij is wel goed, vooral bij de weilanden. Voor ons zeker een reden om nog een keer de andere twee routes te lopen.

12. Wij zijn altijd erg enthousiast over de klompenpaden, maar dit Houtdijkenpad is helaas geen aanrader, tenzij je van asfalt en uitlaatgassen snuiven houdt. Het enige aardige stukje dat erin zit, is de overlap, dus vanaf Woerden naar De Boerinn. Kortom: mooi gebied, maar deze wandeling links laten liggen

13. Ik heb de route op een zondagmiddag gelopen, maar ik had toch wel veel last van het verkeer. Je loopt vaak langs drukke wegen, en dat is toch niet wat je van een klompenpad mag verwachten. Maar icm het Teylingenpad & Graveslootpad heb ik toch mooie dag gehad, het is een prachtig gebied!

14. Op 10 november het Houtdijkenpad gelopen. We hadden een prachtig zonnige dag waardoor we volop genoten hebben van de vergezichten over de weilanden. Een heel vogelrijk gebied en zelfs de gele kwikstaart kunnen af krassen op onze “gezien” lijst van vogels. Via het smalle paadje langs de oude Rijn langs Woerden. Goed aangegeven route, 1x verkeerd maar meer omdat ons oog op een rust bankje viel in plaats van op de route stickers ? Wel opletten: koeienvlaai en ganzen poep, de weilanden liggen er vol mee, maar ach, dat hoort ook bij een klompenpad toch? Een prachtige wandeling echt genoten ?

15. Vandaag de route gelopen. Vanuit Kamerik, tegen de klok in. Het pontje bij de boerinn is voor max 1 persoon toegestaan, maar uitstekend te doen voor 2, als één van beiden niet alleen durft. In de route zitten twee flinke stukken over weiland zoals het een klompenpad-pur-sang betaamd: tussen de koeienplakken, zonder pad. Met weid uitzicht rondom. Decoratieve koeien nog in de wei. Zal misschien niet erg lang meer duren. Verder een mooi pad langs de Oude Rijn met goudkust-huizen en tuinen. En iets verder een smalle weg omzoomd met knotjes. Het was een erg mooipad.

16. Vandaag de route gelopen; ondanks het mindere weer genoten van de route. Het is inderdaad het beste om eerst door Kamerik te lopen. De route wordt dan steeds mooier/ leuker. De bewegwijzering was prima.

17. Mooie route door het landelijk gebied en een klein stukje stadspark die weliswaar veel over asfalt gaat, maar de meeste van die verharde wegen en paden zijn verkeersluw. Twee bijzondere trajecten gaan door de weilanden en één sloot kun je alleen per eenpersoonspontje oversteken.

18. Hoewel voor een klompenpad relatief veel asfalt, enorm genoten! Een prachtige route, adembenemende vergezichten. Struinen door de weilanden (het gras was gemaaid), kuieren langs de Oude Rijn. Leuk pad door het park en via een trekpontje weer naar de start. Vrijwilligers van dit pad, bedankt!

19. Vandaag dit pad gelopen. Het advies van Danielle om eerst door Kamerik te lopen (dus lopen in de richting van waar je met de auto vandaan kwam), heb ik opgevolgd en dat was een goede tip. Ik heb genoten van de wandeling die begon en eindigde met een terrasje aan het water bij de Boerinn. Ik vond de bewegwijzering deze kant op niet altijd even goed, waardoor ik in Kamerik (wel bordje, geen pijltje) niet in de gaten had dat ik rechtsaf moest en ook in de weilanden daarna was het erg onduidelijk waar je moest lopen (tijd voor een maaibeurt :-)). Maar samen met de app lukte het wel. Het tweede gedeelte was het leukst. Langs het water, door een prachtig parkje, door de weilanden en via het trekpontje op het eind weer terug naar de boerderij.

20. Vanmorgen begonnen bij de Boerinn om vervolgens met een trek pontje over de sloot te gaan. Ik kwam toen echter bij een met draad afgezet weiland met een bericht dat het pad is afgesloten tot 15 juni ivm broedseizoen. Het is echter al 29 juni en ben er maar onderdoor gegaan… aan het einde van het weiland stond echter een bord met 1 juli erop. Erg verwarrend allemaal. Vervolgens door prachtig landgoed Bredius en langs de Oude Rijn met prachtige huizen. Via de Houtdijk en toen een zeker wel 2 km lang weiland door ploeteren want het gras was best hoog. Weer op het verharde paadje op een picknicktafel mijn lunch genuttigd en nog met een andere loopster gepraat. Langs de N weg weer richting de Boerinn waar net de koeien werden binnen gehaald wat een prachtig gezicht was

21. Vandaag dit pad begonnen bij de Boerinn tegen de klok in. Het trekpontje over en toen kwam ik bij een weiland aan waar nog het briefje hing over het gesloten pad ivm het broedseizoen tot 15 juni.Ook was er nog draad gespannen. Aangezien het 29 juni is ben ik maar er onder door gegaan. Bij de uitgang van dit lange weiland stond echter een bord met broedseizoen tot 1 juli. Erg verwarrend allemaal. Er zit trouwens ook op het startbord bij de Boerinn nog een brief opgeplakt dat het broedseizoen tot 15 juni is. Dit mag ook wel verwijderd worden.
    Vervolgens een prachtig stuk over landgoed Bredius, langs de Oude Rijn met mooie huizen om vervolgens op de Houtdijk aan te komen. En toen een weiland met hoog gras doorploegen van zo’n 2 (?) km. Op een bankje aan het verharde pad nog een praatje gemaakt met een loopster. Een stuk langs de N weg gelopen om weer terug te keren bij de Boerinn waar net de koeien uit de wei kwamen.

22. Vandaag, 27/06/2020 dit op en top klompenpad gelopen. Alle ingrediënten voor een klompenpad waren volop aanwezig. Begonnen over de bruggetjes en het pontje en daarna door een mooi park en geëindigd door het weiland en gedeelte door Kamerik.
    Mocht u deze route willen lopen zou ik aanraden om door Kamerik te beginnen en te eindigen op het terrein van de Boerinn, dit omdat je op deze manier naar ons inzien het minst mooie gedeelte van de route als eerste hebt en eindigt over het mooiste gedeelte van de route.
    Na de wandeling bij het startpunt nog even op het terras aan het water gezeten, ook hier is het erg mooi.

Wij hebben erg genoten van dit pad, ondanks dat we onderweg even een flinke bui over ons heen hebben gekregen, scoort hij voor ons een dikke 8

23. Een leuk en afwisselend klompenpad. Ik liep het pad op een zomerse zondagmorgen en genoot van de rust. Vanwege broedseizoen kan een deel van de route zijn afgesloten.
    De video is hier te zien: https://youtu.be/kQvSs-gCBPM

24. Ik had niet mijn dag…
    Een (volgens mij het mooiste) deel van de route was afgesloten ivm werkzaamheden, óók voor voetgangers.
    Dit stond helaas nergens vermeld, niet op de app en niet op de site of bij startpunt de Boerinn.
    Alternatieve route moeten kiezen, maar die liep, net als een groot deel van de route trouwens, over asfalt en dichtbij een drukke autoweg. Leuk op zondag als het rustig is, maar op een drukke doordeweekse dag vond ik dat in ieder geval erg storend.
    Op de app een stukje route wat er uit zag als een pad door een weiland opgezocht, maar dat bleek al twee jaar afgesloten te zijn volgens een bewoner. Moest ik weer een heel stuk terug!
    Gelukkig had ik voor vertrek de app gedownload, zonder deze had ik de route niet gevonden, bordjes en stickers met bewegwijzering zijn schaars.
    Het stuk langs het Lignepad was wel geweldig, dát was wat ik me van de route had voorgesteld!
    Dit was mijn tweede klompenpad, de eerste was me supergoed bevallen vandaar dat ik er nog een had uitgezocht, maar deze liet helaas wat te wensen over…

25. we hebben vandaag deze pad gelopen (4 sept 2019)
    het is een mooie pad om te lopen wij zijn ervaren klompenpad lopers dit was onze 100ste pad
    maar deze pad verdient wel een onderhoudsbeurt zoals wat meer bordjes plaatsen op bepaalde punten en de plankjes over de sloot
    we wilde ook nog de graveslootpad lopen daar hadden we al een stuk van gelopen maar we wilde dat combineren maar er staat geen overstap punt bij en wij hadden ook de pech dat de telefoon het niet deed dus hadden we de app niet maar verder is het een mooie omgeving

26. Gisteren in het Groene Hart gelopen, eerst een nieuw pad in Benschop, en dan in Kamerik.
    Al vele malen dit pad gelopen. Door een parkje lopen en een heel mooi stuk op een paadje langs de Oude Rijn. Door het dorpje Kamerik lopen is hier ook geen straf en hoogstens slechts 1 km. Mooie boerderijen in De Houtdijken.
    Door 2 polders (weilanden) lopen Klein Houtdijken en ’s-Gravesloot. Bij de laatste ook nog een pontje en in deze polder loopt altijd een koppel voornamelijk roodbonte koeien, meer dan 200 stuks, prachtig.
    Het percentage hard is wel vrij hoog, 64, doordat het fraaie paadje langs de Oude Rijn voor een groot deel asfalt is en verder is er in de polder nog een betonnen weg voor koeien.

27. Even opletten! Op (nieuw?) informatiebord aan ’s Gravesloot staat nu dat route niet toegankelijk is van 1 april tot 1 juli. En dus niet tussen 1 april en 15 juni zoals hier vermeld. Kan deze informatie aangepast worden op de site en in de app svp? Betreft zowel Houtdijkenpad als Gravenslootpad.

28. Gisteren dit pad gelopen in een heerlijk voorjaarszonnetje. Vanaf de Boerinn door het mooie dorpje Kamerik. Dan een stuk langs de weg en nadat we zijn overgestoken lezen we een bordje niet goed en kiezen voor het fietspad tussen de knotwilgen in plaats van door te lopen en dan door de weilanden te gaan, jammer, een mooi stukje gemist en anderhalve kilometer korter gelopen. Het stuk langs de Oude Rijn vonden we ook mooi, evenals het park. We hebben de app een paar keer nodig gehad maar al met al is het een mooi pad!

29. Beste Wilton en Jose,

In verband met het broedseizoen is het pad tot 15 juni tussen de Boerinn en ‘s Gravesloot gesloten. Jullie moeten de alternatieve route lopen (zie kopje broedseizoen). Hiervoor kunnen jullie ook met de route starten in Kamerik en hoeven jullie niet de Boerinn aan te doen. Overigens geldt alleen voor de zondag dat het hek pas om 11 uur open gaat.

Met vriendelijke groet,

Team Klompenpaden Utrecht

30. hallo een vraag wij willen deze pad lopen maar wij zijn hele vroege lopers
    maar kunnen wij dit pad dan ook lopen omdat het hek pas om 11 uur open gaat
    w2ij horen het graag van jullie

31. Door omstandigheden liepen we dit pad maar voor de helft. Begonnen bij Woerden, met de klok mee. Je komt dan landgoed Bredius tegen, een geweldig mooi stuk natuur. Aanrader als pauzeplek : er staan bankjes. Daarna loop je het weiland in richting Boer Inn, maar daar gingen we stevig de fout in. Driekwart onderweg in het prachtige weiland, met hoog gras, werd ik eindelijk wakker en daagde het mij pas dat het mei is: broedtijd. Mag je hier dan wel lopen? We hadden niet goed op het bord gekeken en liepen te makkelijk achter een ander paar aan, een stuk voor ons uit. Bleek later inderdaad niet te mogen, zoals ook op de deze website keurig vermeld taat. Overigens geen opvliegende vogels gezien, maar toch fout. Oeps..
    Vlak bij Boer Inn was er een leuk zelf- trek pontje, en een plank bruggetje (plankbreed dus, maar wel stevig). Bij Boer Inn kun je wat eten en drinken, maar ik weet niet of ze wel open zijn als er geen groepen zijn. Daar is de website niet helemaal duidelijk in.
    Van daar moesten we weer terug. Maar erg mooi pad, gaan we nog eens doen ( buiten het broedseizoen dan).

32. Het Teylingenpad mis ik in de app. Is dit ivm de werkzaamheden?

Met vriendelijke groet,
    Margret Does.

33. Vandaag dit pad gelopen tegen de klok in. Begonnen bij einde van ‘s-Gravesloot. Eerst mooi stukje Bredius, dan wel een paar km op een paadje langs de Oude Rijn, dan een binnenweggetje langs boerderijen (Houtdijk?), dan dwars door weilanden met koeien, dan even door centrum Kamerik, dan weiland wat ook in Gravenslootpad zit. Ik vond het een geweldig mooi pad. Van de 12 km zeker 11km mooi. De bewegwijzering was hier uitstekend (in tegenstelling tot Graveslootpad gisteren).
    Ik heb nog een tip voor de lopers: Als je bereid bent 15 km te lopen, moet je dit pad lopen en bij Bredius een stuk van het Graveslootpad meenemen, van ‘s- Gravensloot (eind) tot ‘s-Gravensoot (Nieuwendijk). Dan hoef je Graveslootpad verder niet meer te lopen.
    Ik logeer een weekje in Kamerik op een boerderij, morgen Teijlingenpad, denk ik, vroeg beginnen want het wordt warm. Iedereen weer bedankt.

34. Wij lopen regelmatig met veel plezier klompenpaden, maar dit keer vonden we het erg lastig lopen.
    We hebben deze route gisteren (geprobeerd) te lopen vanaf het station en startten rond half 12, maar omdat we eind van de middag nog een afspraak hadden in Woerden, hebben we de route maar afgebroken om ons niet te veel te hoeven haasten. Zoals hiervoor ook gemeld is, is de route aanduiding in het weiland erg onduidelijk, niet alleen vanwege het broedseizoen op dit moment. Jammer. Wel vonden we de startlocatie op de boerderij geslaagd.

35. 25-04-1015 dit klompenpad gelopen. wij hebben hem in tegengestelde richting gelopen. In de polder staan weinig klompjes. Als je langs het water glopen hebt sta je ineens in het centrum van Woerden daar was het erg onduidelijk waar je heen moest lopen. Na wat zoeken vonden we het klompje richting station. Plaats even een klompje aan de brug zodat je weet dat je linksaf moet lopen naar het park.

36. Zaterdag dit klompenpad gelopen, over het algemeen veel langs de weg gelopen, waardoor je altijd wel auto’s hoort. Je loop ook wel door weiland en door een park, maar over het algemeen niet echt “rustig” lopen. Mini pondje was wel leuk. Wij geven dit pad een 6, er zijn mooiere klompenpaden.

37. Vanaf station Woerden zijn we met deze route begonnen. De omgeving vonden wij erg afwisselend: het verrassend mooie Brediuspark, rustige jaagpad, smalle houtkades, mooie doorsteek door weilanden en het sfeervolle Kamerik. Door de vele regen van de afgelopen tijd waren de weilanden eigenlijk onbegaanbaar. Wij hebben er door één gewandeld, erg avontuurlijk! Tip: de Mijzijde is een prima alternatief voor het boerenland bij punt 1 op de kaart. Als alternatief voor het boerenland tussen punt 3 en 4 kan je het fietspad (Houtdijkerpad) parallel aan de Ir. Enschedeweg lopen.