Husloapad

Ontdek het fraaie buitengebied van Loo. Wandelen door het rivierenlandschap van de Rijn met fraaie vergezichten, over dijken, langs waaien, door uiterwaarden en weilanden. Laat je verrassen door dit bijzondere afwisselende landschap. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Wandeling: het Husloapad (16 km)

Route verkorten: U kunt de route verkorten tot 3 of 7 km. Dit staat op de kaart aangegeven en is onderweg als zodanig gemarkeerd.

Route verlengen: U kunt de route verlengen tot 19 km. Dit staat op de kaart aangegeven en is onderweg als zodanig gemarkeerd.

Startpunt: De Wellinghoeve, Rijnstrangenweg 15 in Groessen

Openbaar vervoer: Station Duiven in Duiven

Opstappunt: Zalencentrum Berentsen, Loostraat 51 in Loo. Station Duiven in Duiven. Camperplaats de Waaij, Vossendel in Groessen.

Markering: Blauwe markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Route combineren: het Husloapad kan gecombineerd worden met het Kandiapad en het Pannerdensche Waardpad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld.

1. Het Husloapad was ons 108e klompenpad en als je het met andere paden vergelijkt valt het best wel mee.We zijn gestart bij het zalencentrum omdat aanlooproutes niet ons ding is. We liepen met de klok mee en wat was het mede dankzij het mooie weer prachtig daar op de Loodijk . Ook het stuk door Duiven viel erg mee en mooi daar in het Horsterpark! Uiteindelijk kwamen we weer uit op de Loodijk om terug te wandelen richting het zalencentrum.
    Voor ons een geslaagde dag en ons cijfer voor het pad is 7,5.

2. Het Husloapad rond en door Duiven is één van de klompenpaden die ik nog niet heb gelopen.
    De berichten in het gastenboek zijn soms nogal kritisch.
    Ik parkeerde bij het station. Op de kaart is te zien dat het pad voor een flink deel door Duiven gaat, door te parkeren bij het station hak ik dat stuk in tweeën. Na vijf kilometer kom ik bij het officiële startpunt en geniet van lekker gebak met koffie.
    Daarna neem ik de routeverlenger. Met de edelherttrail heb ik hier al eens gestruind en kon maar moeilijk de route vinden. In no-time was ik de bordjes kwijt en ook lopen op de app bleek een uitdaging. Vervelend is dat de afrastering hoog is en bestaat uit prikkeldraad. Niet te doen om er overheen te klimmen. Niet blij kwam ik uiteindelijk weer bij het begin van de routeverlenger uit en kon de route vervolgen….. Op de dijk liep ik verder, dat had ook onderlangs gekund. Na 9 kilometer kwam ik bij een bordje uit en koos voor de routeverkorter, die ik aanpaste om zo snel mogelijk bij de auto terug te zijn.
    Ik was niet echt blij: ingewikkelde bordjes, bordjes die niet meer te zien waren of ontbraken, de app die vastliep, en echt wel heel veel asfalt…..
    Mijn tip voor komende wandelaars: begin bij het startpunt, loop lekker een stuk door de uiterwaarden (je kunt er prachtig en lang struinen) en ga weer terug naar het startpunt…..
    Tip voor de coördinator: loop eens op de bordjes met iemand die de route niet kent en kijk of die er uitkomt….
    video: https://youtu.be/VT1Rl1SPGEI

3. Zie bovenstaande. Houdt iemand ditpad nog bij?? Ben ervoor uit Ede gekomen, dus teleurstelling.

4. Prachtig pad, afwisselend! Langs de Nederrijn staan de distels soms erg hoog en is het pad erg smal. Ik raad zeker aan om een lange broek te dragen.

5. Vandaag dit pad gelopen,er zijn veel verbleekte sticker die niet meer te lezen
    Verder nogal wat woonwijken
    Maar wil ik de vrijwillers bedanken voor de moeite

6. Dit pad kan je beter met de fiets doen denk ik. Veel asfalr, fietspaden en bebouwde kom. Ga je eindelijk van het asfalt af loop je eindeloos onder een dijk langs. Persoonlijk vind ik de creativiteit ver te zoeken. Daarnaast heb ik grote bewondering voor mensen die het presteren om de route te lopen zonder app, het is een wirwar aan keuzemogelijkheden. Je zou het meer een soort wandelnetwerk kunnen noemen. Sorry, ik was niet onder de indruk

7. Gisteren dit pad (mijn 117e klompenpad) gelopen. Deels deel ik wel eerdere reacties. Er is nogal een groot deel verhard door de bebouwde kom, weliswaar wel heel rustig en door de “groene ader” van de stad, maar minder ongerepte natuur. De schoonheid zit um in het deel in de uiterwaarden/polder(s) en juist daar wordt relatief weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden. Wij hebben het mooiste deel voor het laatst bewaard (tegen de klok in gelopen) en zijn in de Loowaard wild gaan struinen en kwamen zo bij een mooie (nieuwe) uitkijktoren uit met zicht op de prachtige Havezate. Mogelijk is ons uitstapje aan de route toe te voegen, dat maakt het klompenpad een stuk mooier. En inderdaad opnieuw stickeren is geen luxe, de pijltjes zijn nauwelijks meer te lezen en zelfs sommige stickers zijn totaal verbleekt. Al met al genoten van een prachtige dag buiten, lekker rustig, droog en zonnig met mooie vergezichten en rondom de rivieren blijft het genieten, bedankt vrijwilligers.

8. Beste Marlies,

Bedankt voor je reactie. Het Husloapad wordt maandelijks nagelopen door een enthousiaste groep vrijwilligers. De route zou hiermee moeten kloppen op bewegwijzering. Klompenpadstickers met lichte kleuren verkleuren helaas sneller door de zon dan de donkere kleuren. Dit is helaas ook het geval bij het Husloapad. We zullen kijken of het nodig is om een aantal stickers te vervangen.

Team Beheer Klompenpaden

9. Door de uiterwaarden was het prachtig! Zonder app eigenlijk niet te lopen. Veel stickers zijn niet meer leesbaar of de pijltjes zijn eraf. De routeverkorters en -verlengers zijn nogal onduidelijk. Soms teveel opties op 1 plaats. Het deel door de bebouwde kom was vrij saai.
    Voor de uiterwaarden kom ik graag nog eens terug.

10. Een van de minder mooie Klompenpaden die ik heb gelopen. Staat bijzonder slecht aangegeven, tevens erg onduidelijk met verlening/verkorting vd route. Deels buitengebied en deels door Duiven en Westervoort. Mijn inziens de naam klompenpad niet waard. De delen door het buitengebied waren wel erg mooi.

11. In het begin is de route wel mooi door de uiterwaarden, echter veel onduidelijkheid i.v.m. verkortingen en verlengingen, mij advies is om die eruit te halen, gewoon één route. Deel door woonwijken Westervoort en Duiven vind ik de naam klompenpad niet waardig. Voor ons deze niet nog een keer.

12. Wellinghoeve is een fijne startplaats om te beginnen met een lunch. Vond t een prima route om te lopen, wel zoveel mogelijk onder aan de dijk gelopen, als je boven loopt lijkt het me toch minder. Route is dubbel uitgezet er loopt een route onder en boven. Onder kan het nl te nat zijn, gedeelte van de route was onder ook overwoekerd en lastig te lopen.

13. Bij camperplaats de wellinghoeve de camper neergezet. Mooi startpunt voor de wandeling. Eerste deel prachtig. Door de woonwijken heen als door iedere nieuwbouwwijk. Nog wel geprobeerd dit aantrekkelijk te maken maar niet leuk lopen. Geen pad om nog eens te lopen.

14. Net zolang gewacht het Husloapad voor de tweede keer te lopen, totdat er een echte sneeuwwandeling gemaakt kon worden. Natuurlijk dit pad met sneeuw, want het loopt zo goed als in onze achtertuin, tenminste de aanlooproute. Verbazingwekkend hoe dicht bij thuis een vakantiegevoel opgeroepen kan worden, zeker in de sneeuw.
    Voor mijn blog met sneeuwfoto’s zie: https://sprakeloosverhalen.wordpress.com/2021/02/13/verstillen-en-verkillen-langs-het-husloapad/

Met foto’s op Instagram account titiissprakeloos

Aan alle vrijwilligers, dank

15. Enkele minder positieve reacties hielden ons een tijdje weg bij dit pad. Maar vandaag was het dan toch zover: het Husloapad werd ons 98ste klompenpad. En we vonden het een fraai pad. Goed gemarkeerd, mooie route, lekker weer, lekker gelopen! En omdat het zoveel geregend heeft ook handig dat je kunt kiezen om over de dijk te lopen in plaats van naast de dijk. Vrijwilligers bedankt.

16. vandaag, 12 juli 2020, prachtig weer, route met de klok mee gelopen; fraai eerste stuk onverhard over uiterwaarden. Merendeel echter verhard (inclusief auto’s, fietsers en motoren); groot deel door woonwijken. Voor wie houdt van de geschiedenis van na-oorlogse wijk- en woningbouw mogelijk interessant. Voor natuurliefhebbers voegt het Husloapad weinig toe, het Kandiapad is veel mooier.

17. Het stuk langs het water is prachtig. Stuk Westervoort Duiven te veel door, langs nieuwbouw. Bewegwijzering icm app geen probleem. Twee opmerkingen: de camperplaats De Waai is deze naam niet waardig. Rommelige parkeerplaats met weinig sociale veiligheid. Zou ik niet vermelden. Camperplaats Wellinghoeve is uitstekend! De twee verlengingen die bij het Kandiapad horen, kunnen beter vervallen. Die zorgen m.i. voor onduidelijkheid.

18. Beste Roeland en Joyce,

Bedankt voor jullie berichten.
    Soms kunnen wij helaas niet overal een duidelijke markering plaatsen omdat grondeigenaren op hun land soms geen bewegwijzering wensen. Wij zijn immers te gast op hun grond. De app, folder en de wandelkaart zijn handige hulpmiddelen bij het wandelen van een klompenpad.
    De vrijwillige werkgroep van het Husloapad doet haar best om de beleving van het pad zo optimaal mogelijk te houden.

Roeland, bedankt voor het melden dat er een raster is geplaatst. Deze afrastering heeft er uiteindelijk maar 3 dagen gestaan. Hij diende om de gevangen (wilde) paarden tijdelijk op een plek te houden.
    U bent helaas net in die periode wezen wandelen. Goed om te weten dat dit raster er nu niet meer is.

Bo Koning
    Beheer Klompenpaden

19. Wat een onduidelijk aangegeven route. Op veel bordjes staan geen pijlen, maar wel een blauwe sticker en als ze er staan zijn ze vaak onduidelijk omdat er bijvoorbeeld 3 richtingen pijlen staan.

Hierdoor niet fijn gelopen en vaak de app erbij moeten pakken. Ook erg veel woonwijken in het pad, jammer.

20. Afgelopen zondag deze route gelopen. We zijn begonnen aan de achterkant van het startpunt, gelijk de dijk op. Ik vind het wat vreemd dat er daar sprake is van een aanlooproute. Mogelijk omdat je ook via de oprijlijn van het startpunt kunt starten?

We kwamen vanaf de Vossendel op de kruizing met de Lijkweg/Groenestraat. We zagen op dit punt geen markering. Via de App werd duidelijk dat we de Groenestraat in moesten. Ook vanaf de andere kant gezien zagen wij geen markeringen.

We kwamen toen via de kassen uit nij het voetbalveld. Daarna liepen we langs het parkeerveld van de voetbalclub. Waarschijnlijk zagen we vanwege auto die geparkeerd stonden de markering niet. Misschien ook onvoldoende opgelet? We moesten daar ‘het groen in’ daar stond geen markering is ons idee. Alleen dus bij de parkeerplaats aan de overkant.

Het stuk door de bebouwing vond ik zelf niet leuk en erg lang.

Tenslotte liepen we langs de dijk en liepen we langs een mooi grasgebied met (min of meer wilde) paarden, uiteindelijk moet je daar weer de verharde weg op (nabij fietsknooppunt 64). Echter konden we niet het grasgebied uit op het punt waar de markering het aangaf. Er was een afzetting neergezet waar (jonge) Schotse Hooglanders liepen. We konden het toegangshek niet bereiken. Alternatief was over het prikkeldraad heen, dat was in dit geval geen optie. Een stuk terug moeten lopen en daar via een toegangshek naar boven. Ik vond dit wel wat vreemd, omdat de gebruikers/eigenaren van dit grasland toch op de hoogte zijn van het Klompenpad. We konden er trouwens ook echt niet om heen om ergens anders omhoog te komen. Ik heb foto’s van de situatie om waarnodig meer duidelijkheid te geven.

21. Hallo, ik vind dat het pad achter het voetbalveld DVV erg hoog staat. In de ochtend is het er zeker niet prettig om te wandelen ivm de dauw, dus erg natte broek!!! Hoop dat het eerdaags gemaaid kan worden!
    Met vriendelijke groeten Marion Slootweg

22. Beste Peter,

Ik snap de aanleiding van uw mailbericht want de situatie ter plekke is best complex. Om verwarring te voorkomen met de verschillenden bordjes en plaatjes die onderweg geplaatst zijn geldt voor alle Klompenpaden (en zo staat dat ook vermeld op de website) dat het aan te raden is om naast de bewegwijzering ook gebruik te maken van de gratis app voor de smartphone, of de folder met kaartje plus achtergrondinformatie (à € 2,- verkooppunten op http://www.klompenpaden.nl), of van het eenvoudig uit te printen kaartje op deze zelfde website (gratis). Het aanbrengen van markeringen is lokaal soms aan beperkingen onderhevig en op knooppunten van een 2-zijdig gemarkeerde route complex, vandaar deze aanbeveling.

Nog veel wandelplezier op de klompenpaden, met vriendelijke groet,

Erik van Eek
    Beheer Klompenpaden Gelderland

23. Als fervent fan van het lopen van klompenpaden was het Husloapad echt een zoekplaatje….. ik heb me eerlijk gezegd meer geërgerd aan de afwezigheid of onduidelijkheid van de bewegwijzering dan genoten van het pad. Ik was erg blij dat ik de app erbij had, anders had ik geheid “verdwaald”. Vriendelijk verzoek aan de beheerders van dit pad de bewegwijzering echt zeer sterk te verbeteren, zeker tussen de Wellinghoeve en ‘met de klok mee’ richting Westervoort!

Peter Aalbers

24. Bij het station in Duiven is het routebord van het Husloapad door vandalisme verdwenen. Het duurt even voordat de bewegwijzering daar hersteld is.

Annet Venbrux
    Beheer Klompenpaden Gelderland

25. De verlengingen door de uiterwaarden bij Groessen waren fantastisch mooi.
    De dijk is heel aardig.
    Langs Westervoort matig.
    Het natuurrecreatiepark heeft niets met klompenpaden te maken.
    En drie kwartier door Duiven, afschuwelijk!
    Tip 1: Ga naar de Wellinghoeve en loop de verlengingen. Dan de dijk en Loo. Maar keer dan echt terug.

26. Afgelopen zondag hebben wij het zuidelijke deel (met routeverkorter) van het Husloapad gelopen.
    Vooral de routeverkorter en het deel langs de dijk en door de uiterwaarden waren erg leuk om te lopen.
    Bij terugkomst werden we heel hartelijk ontvangen bij zaal Berentsen in Loo, het café was nog niet open, maar toch werd de deur van het slot gedaan zodat we koffie met appeltaart konden nuttigen, zeer gastvrij!

27. 2e kerstdag dit pad gelopen. Harde wind waardoor koud en guur. Wellicht daardoor dat we niet echt van het pad hebben genoten.
    We hebben bijna alle klompenpaden gelopen maar deze staat ergens onderaan in onze favorietenlijst. Sompige, modderige stukken grasland (oude wandelschoenen aantrekken bij slecht weer!!!!), veel stukken door ongeïnspireerde jaren 70/80 woonwijken in Duiven, heel veel loslopende honden in parken. waardoor veel hondenpoep. (vreemd dat de Duivenaar de opruimplicht niet ter harte neemt).
    Aardig was het stuk door Loo en over de dijk…..verder geen positieve herinneringen aan dit pad. Kan een keer gebeuren.

28. Vandaag dit pad gelopen met de klok mee. Eerst het Kandia-stukje gelopen in de uiterwaard, die was ik vergeten toen ik het Kandiapad liep op 25 aug., door wat verwarring bij de bordjes aan het begin. Prachtige ruwe natuur met een koppel heel makke paarden.
    Dan een lang stuk op de dijk of onderaan de dijk, dat is wat saai, verder weer een mooi pad.
    In Westervoort een prachtig park doorgelopen met bordjes waarop spreuken. Eén korte spreuk vond ik heel leuk, die luidt:”Deze zaken moet je van twee kranten bezien”. Dan naar Duiven, mooi stuk, laatste stuk naar station ook door park en langs een beek. Na station een stukje nieuwbouw, je kan ook niet alles hebben. Dan weer mooi.
    Ik heb een aantal keren verkeerd gelopen, maar als ik terugliep bleek steeds dat het mijn eigen schuld was, bordje voorbijgelopen. Wel goed opletten! Dat moet altijd, maar zeker bij dit pad. De bewegwijzering was wel degelijk goed.
    De vrijwilligers waren bezig met paden te maaien. Ze spraken mij aan en vroegen of ik het klompenpad liep. Later kwam ik ze weer tegen. Leuke gesprekjes gevoerd. Iedereen bedankt maar weer. De rit naar huis was minder, heel Arnhem en A30 zat vast.

29. Wij hebben op 23 augustus het Husloapad gelopen. Het begin punt is even onduidelijk maar op de app staat genoeg informatie om hier uit te komen. Te voren hadden we ook de kaart al even bekeken dus we waren niet onvoorbereid. De kaart was op mijn mobiel zonder probleem te downloaden. Er wordt eerder iets gezegd over de route door Duiven maar deze is beslist niet hinderlijk. De helft van Duiven loop je door het park waardoor je toch een buiten gevoel hebt. En het andere deel van de route maakt alles goed, vooral de 2 route verlengingen door de uiterwaarden (de 2 lussen aan het begin) moet je beslist doen, het wordt dan wel een 19 km route maar als je deze niet doet mis je zeker het mooiste gedeelte van het pad. Begin en eindpunt bij een zeer gastvrije Wellinghoeve, hier kun je even wat drinken en het toilet bezoeken, erg vriendelijke eigenaresse die naderhand ook nog even wilde weten hoe we het pad hadden ervaren. Al met al weer een geweldige dag en een mooi pad op onze lijst bij geschreven.

30. Vandaag na anderhalf uur rijden aangekomen bij de Wellinghoeve om dit pad te lopen. Bij het bord bij het opstappunt staat al nergens welke kant je op moet. Uiteindelijk iets terug gelopen en daar zagen we een sticker met aanlooproute. Deze gevolgd waarbij we uiteindelijk uitkwamen bij een hoop stickers met route verlengen, deze gevolgd wat uiteindelijk erin resulteerde dat we een 8 hebben gelopen in een natuurgebied. Zeker de moeite waard wel ontzettend veel kikkers die voor je uitsprongen maar het beloofde een mooie route te worden. Tot we uitkwamen waar we al eerder hadden gelopen op het dijkje met de stickers route verlengen. Uiteindelijk konden we nergens een duidelijke aanwijzing vinden waar we heen moesten de enige aanduidingen die wij hebben gevonden was aanlooproute en route verlengen. Op goed geluk zijn wij maar een kant op gelopen in de hoop iets tegen te komen maar helaas. Als ik het nu bekijk zijn wij de andere kant op gelopen (rijndijk). Best een flinke deceptie. We hebben 12 km gelopen door een ander stuk natuurgebied maar helaas niets van deze route kunnen zien. Normaliter heb ik ook altijd de klompenpad app mee maar deze route is op je telefoon wel 60mb (is dit echt nodig??) dus die kreeg ik niet meer op mijn telefoon. Ik hoor graag van degene die deze route heeft uitgezet waar wij fout zijn gegaan. (overigens hebben wij zo een beetje alle klompenpaden al een of meerdere malen gelopen dus we zijn redelijk ervaren in het volgen van de aanduidingen.

31. Fantastisch wandelweer vandaag: veelal bewolkt, lekker windje en goede temperatuur.
    Ik heb genoten van het Husloapad, een fijne en gevarieerde route. Door Duiven lopen was geen enkel bezwaar gezien het fraai uitgezette traject.
    Hulde voor de route-makers en vrijwilligers.
    Henk de Moei

32. Wij hebben genoten van het nieuwe klompenpad zo dicht bij huis. Spraken andere mensen uit de regio die het pad eveneens een verrijking vonden. Soms was het niet helemaal duidelijk hoe we moesten lopen (dankzij app lukte het toch; o.a. bij petanqueveld, havezathe en onderaan bij de waaij bij het gemaal) . Alle vrijwilligers dank voor dit leuke pad! Volgende week Kandia.

33. Nav onderstaand bericht van Hennie Roelofsen
    Jammer om te lezen dat het pad niet geheel aan uw verwachtingen voldeed.
    Omdat één van de voorwaarden van een klompenpad is, dat het bereikbaar moet zijn met het openbaar vervoer, ontkom je er soms niet aan om een stuk(je) door een woonwijk te lopen. In Duiven is een groene route door de woonwijk gerealiseerd die het station verbindt met een mooie route door het buitengebied van Loo/Duiven.
    Met vriendelijke groet, Karen Hinkamp, St. Landschapsbeheer Gelderland

34. Vandaag vrijdag dit pad gewandeld mijn 89 ste dus een klein beetje ervaring heb ik wel
    Nu moet ik eerlijk zegen ik heb geen folder ik teken de route van de site over en sla hem dan op als GPS
    Dat is niet altijd heel nauwkeurig maar in grote lijnen goed leesbaar.
    Natuurlijk moet je goed opletten waar de bordjes staan je mist er zo een en dan is GPS een mooi hulpje
    Ik vind het een slecht klompen-pad alleen het stuk door de natuur en het water is schitterend maar door een woonwijk heen kris kras nee hopelijk is het pad wat er bij aan sluit het Kandiapad mooier jammer dit te moeten vaststellen kijk op face-book en vul mijn naam in en U ziet foto`s staan allemaal openbaar