Leuvenschepad

Wandelen door uiterwaarden, over landgoederen, langs landhuizen en boerderijen in het buitengebied van Leuvenheim. Ontdek het prachtige buitengebied van Leuvenheim. Wandelen over de winterdijk met uitzicht over de uiterwaarden, over onverharde paden in het bos en langs fraaie landgoederen. Rust, kleinschaligheid en de combinatie van natuur en landschap bepalen hier de sfeer. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Wandeling: het Leuvenschepad (14 km)

Route verkorten: U kunt de route verkorten tot 9 km. Dit staat op de kaart aangegeven en is onderweg als zodanig gemarkeerd.

Startpunt: Het buurthuis, Arnhemsestraat 117 in Leuvenheim

Opstappunt: NS station Brummen. Volg vanaf het station de bordjes met ‘aanlooproute’

Openbaar vervoer: Bushalte Arnhemsestraat, Leuvenheim

Markering: Blauwe markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

1. Pad viel mij tegen, heel stuk langs de autoweg met voorbij razende auto’s. Niet wat ik mij van een klompenpad voorstel. Relatief veel verharde wegen. Paar mooie stukken. In deze omgeving zou er toch andere mogelijkheden moeten zijn. Jammer van alle moeite die de vrijwilligers hier in gestoken hebben. Een vijfje op de schaal 1:10.

2. Vandaag, 9 maart 2024 dit pad gelopen.
    Leuk en afwisselend pad. Zitten wel veel rechte lijnen in, maar de omgeving maakt alles goed.
    Vergeet niet om naar de Geldersche Toren te lopen. Prachtige laan met monumentale eiken.
    Goed aangegeven route, met dank aan de vrijwilligers.

3. Op woensdag 28 februari liep ik alleen het Leuvenschepad, rechtsom. Een straf windje sloeg me gelijk in het gezicht. Oef, niet warm genoeg gekleed! Gelukkig had ik het Patagonia-jack van mijn vriend in mijn rugzak gepropt. Met de handen afwisselend wél en niet in de jaszakken, wandelde ik over de winterdijk. De route stond zo goed aangegeven, dat de app totaal niet nodig was. Toch pakte ik regelmatig mijn smartphone erbij, om een foto te maken. In de uiterwaarden renden de hazen als gekken achter elkaar aan. Ze maakten de gekste sprongen. Vlakbij zat een kievit naar me te fluiten, althans zo voelde het. Hij bleef me maar aankijken.
    Op het dijkje, vlak voor de Geldersche Toren, vond ik een accessoire voor een camera. Als je dit leest en denkt: “Help, ik ben op die route zoiets kwijtgeraakt!”, vul dan het contactformulier in op klompenpaden. nl/contact/ met informatie over wat het onderdeel is. Dan kan ik het naar je opsturen.

Tips:
    Echt de moeite waard om het extra stukje langs de Geldersche Toren te lopen, sla dat zeker niet over
    Het leek me leuk om door De Bockhorst te lopen, daar was een wandelpaadje, i.p.v. over de weg. Echter liep dit dood vanwege het hoge water en moest ik omkeren. Doe niet zoals ik 😊

4. Vandaag met 6 leden van de wandelclub uit Heerde dit prachtige pad gelopen. Tegen de wind in op het dijkje, ploeteren door de modder in het bos, lekker op de boomstammen ons brood opgegeten. A fijn, het was weer een fantastische dag.
    Alles prima aangegeven!
    Wij hebben genoten vandaag.
    Bedankt vrijwilligers.

5. Vanmorgen deze gelopen, linksom. Het hoogwater is zeker mooi! Verder toch wel veel rechte lange stukken. Nog wel redelijk tot goed te belopen. Wel soms de bordjes moeten zoeken of ze er wel/niet stonden, de app wel gebruikt. En snap dat op sommige delen van de route niet echt alternatieven zijn.

6. We hebben vandaag genoten van dit mooie, afwisselende klompenpad. Schitterend pad, waarbij we het stukje Rijksstraatweg heel erg voor lief nemen. Zonder de app, prima te doen! We hebben al veel klompenpaden gelopen, ook dit klompenpad voldoet aan wat we van een klompenpad verwachten! Dank aan de vrijwilligers, die dit pad onderhouden.

7. Prachtige route van 14 kilometer gelopen.
    De paden door het bos zijn 1 van de mooiste stukken in de klompenpaden.
    Echt aanrader en een dikke pluim voor de uitzetters.
    Deze gaan we zeker nog keer doen.

8. Wij (familie met 4 kinderen: 1, 5, 9, 11 jaar) vonden dit pad wat minder dan andere klompenpaden, met name omdat het veel over asfaltwegen gaat. Rustige wegen, ja, maar we moesten toch goed opletten en achter elkaar lopen. We hadden graag veel meer bos gehad, of een leuk weiland waar we in moeten klimmen! Er zaten en aantal mooie stukken tussen.

9. Mooi pad uiterwaarden erg mooi leuke historische gegevens mooie beekjes luisteren naar de bos geluiden erg leuk

10. Vandaag dit pad gelopen,de lange route,gestart bij startpunt,dan ri de IJssel,hier rechtsaf gegaan.Was leuk stukje,en zeker langs het torentje gaan,mooi stukje! Bankjes genoeg in 1e helft,later iets minder.Soms lange stukken,maar dan door bos of langs slootkant,dus niet verhard.Later werd het weer iets afwisselender,langs spoor en weer terug over de mooie dijk.De route is zeker waard om te lopen.

11. Vandaag dit pad gelopen. Mooi en afwisselend. De stukken over asfalt zijn rustige wegen, dus dat stoorde mij niet. De alternatieve route via de Geldersche Toren zou ik zeker aanraden. In tegenstelling tot andere reageerders vond ik de route (tegen de klok in) prima aangegeven. Een aanrader, dit klompenpad.

12. Prachtige route, juist prima aangegeven, zelf op een winterse morgen heerlijk te bewandelen.

13. Een prachtige herfstdag, genoten van alle kleuren. Afwisselende route, goed aangegeven. Klein verbeterpunt, bankje bij de Start/Finish

14. We hebben de auto bij Herberg De Luchte geparkeerd en daar begonnen op het pad. We zijn begonnen op het lange rechte stuk langs de weg, omdat dat ons het ongezelligste stuk leek.
    De route is leuk, maar echt slecht aangegeven. We hebben op kruispuntjes de app erbij moeten pakken om te kijken welke kant we op moesten, en we zijn een stuk te ver gelopen. Meer bordjes / stickers op de route graag!

15. Vanmiddag de route linksom gelopen. Zeker 3 bordjes gemist en sommige bordjes staan na het kruispunt en dus heel makkelijk te missen. Verder wel een mooie route maar zeker niet linksom lopen.

16. Aantal weken geleden met de klok mee gelopen. Het eerste deel van de tocht is het minst uitdagend (naast de N weg, maar wel achter een wal dus beperkte last) en daarna een stuk over asfalt (Bockhorstweg). Maar daarna volgen mooie stukken, waarbij de routeverkorter ook erg mooi was (om Wildbaan te zien aanrader om deze te lopen, verveelt totaal niet). Daarna weer terug naar de ‘echte’ route. Mooie natuur, maar de route gaat wel veel over lange rechte stukken tussen rabbatten door. Wel mooi gebied. Dank voor het uitzetten en onderhoud van dit klompenpad

17. za 26/2 dit klompenpad gelopen, wat een cadeautje om met dat prachtige voorjaarsweer dit pad te lopen, in het begin was het nevelig en zag de IJssel er net als de toren mistig uit, maar gaandeweg de route werd het steeds helderder om te eindigen op de dijk met een strakblauwe lucht vol ganzen, prima tocht en onderweg ook nog 4 reeen gezien. ( En inderdaad je moest ook een stukje langs de grote weg (fietspad) maar gezien het gezelschap was dat zo om).

18. Vanmiddag dit 14 km lange pad gelopen. Een grijze, beetje kille en bij tijden wat miezerige dag. We hadden in de recensies hier en daar best wat kritiekpunten gelezen over dit pad en twijfelden ..wel/ niet…maar goed, we waren in Didam op bezoek en dus redelijk in de buurt. “Toch” maar gekozen voor dit pad. Met de klok mee gelopen en heerlijk met de kop in de wind over het dijkje. Daarna inderdaad het rechte stuk langs de rijksweg. Minder mooi maarja…soms moet je over A om bij B te komen. Genoten van het pad richting de wachttoren. Een mooi stukje . Genoten van het Rabattenbosje ( mooi stuk geschiedenis en mooi dat men dit in ere probeert te houden) 2 x Een buizerd en maar liefst 7 reeën gezien! De bankjes die we tegenkwamen staan niet op de allermooiste plekken. Gelukkig spotten wij vanaf de verharde weg een gevallen boom in het bos; zitlap uit de rugzak en op de boomstam heerlijk genoten van koffie en brood.
    Opgeteld: dit was ons 49e klompenpad en we hebben mooiere paden gelopen maar eerlijk is eerlijk…we hebben weer genoten van de omgeving en het buiten zijn.
    Alle vrijwilligers; Dankjulliewel voor het onderhouden van dit pad😀
    Op naar ons 50e pad

19. Gisteren het Leuvenschepad gelopen, met de klok mee, De omstandigheden waren geweldig; de zon scheen en het was net onder het vriespunt waardoor overal rijp te zien was. De combinatie van zon en rijp was een mooie gelegenheid voor het maken van foto;s. Afgezien van het stuk langs de Arnhemsestraat vonden wij het een mooi klompenpad.

20. Deze route gewandeld op een rustige doordeweekse dag. De route bevat zeker lange/ te lange rechte stukken. De keuze om hiermee wel de Gelderse Toren in de route op te nemen snap ik echter wel. Het was wat mij betreft zeker niet de mooiste route maar tweede deel ( met de klok mee) valt echt wel mee. En zitten zeker mooie stukken natuur in! In de vroege ochtend kans om veel Reeën te zien. Hopenlijk zijn er een x een paar boeren die medewerking verlenen aan een route wijziging. En op de lange taaie stukken doe ik mijn oortjes in en luister muziek of een Podcast of zo. Hoor je het verkeer van de Arnhemseweg ook niet meer😀😀😀

21. Vanmorgen met prachtig weer het Leuvenschepad gelopen met de klok mee.
    Dit klompenpad heeft zeker een paar mooie stukken.
    Na het lange stuk langs de drukke provinciale weg kwam het echter tussen mij en dit pad niet meer goed.
    Nog meer ellenlange rechte wegen en asfalt maakten het er niet beter op.
    Jammer. Ik vond dit een van de minste klompenpaden die ik heb gelopen.

22. Mooie tocht, maar toch 3 opmerkingen, bewegwijzering aan Arnhemsestraat zit achter verkeersborden verstopt, t gedeelte langs de doorgaande weg is te lang en eenzijdig, zou mooi zijn als dat anders kan, en verkorte route is gedeeltelijk, tussen de weilanden, niet onderhouden, was dus even zoeken en door de wei heen. Maar zijn kleinigheidjes op alle fantastische km via de Klompenpaden. Top! Dank aan alle vrijwilligers die dit in stand houden.

23. Mooie omgeving, niets op aan te merken, alleen jammer dat ruim de helft over verharde paden liep. Zeker als je ziet dat links en rechts bossen, weilanden en andere terrein gebieden aanwezig zijn.

Maar verder genoten was mooi weer en supervroeg dus weinig gelegenheidwandelaars met kinderwagens en honden (lekker doorstappen dus)

24. Enkele leuke stukjes op de 14 km route maar het viel ons tegen dat we voornamelijk over verharde wegen liepen. Weinig geschikte plekken voor een picnic. Zoals bv een strook groen in open veld. Bankjes allemaal aan verharde weg met veel lokaal gemotoriseerd verkeer. We komen graag keertje terug als de we met de klompen ook daadwerkelijk door en over het groen kunnen.

25. Vandaag dit pad gelopen. Ik vond het een leuk pad, met best veel afwisseling. De wat langere rechte stukken zijn wellicht niet het meest aantrekkelijk, maar er is links en rechts van de paden genoeg te zien. Meerdere reeën tegengekomen in het bos/weide gebied op de route verlenger. Met de app bij de hand is het prima te doen. Qua bewegwijzering geen echte problemen gehad. Wie vroeg op pad gaat (zoals ik) moet rekening houden met het hoge natte gras op de dijk langs de provinciale weg. Waterdichte/hoge schoenen zijn geen overbodige luxe.

26. Gisteren, 28 april, deze route gelopen. Het was mooi weer en we liepen in een prachtige omgeving. Ook wij hebben enkele keren moeten zoeken omdat de bewijzering niet duidelijk was. Toen we evenwijdig met de Leuvenheimschebeek naar het oosten liepen, hadden we rechtsaf moeten gaan. Omdat het bordje daar ontbrak zijn we toch maar de aanlooproute gaan lopen met de hoop onderweg een bordje te vinden dat ons weer op de goede route zou zetten. Helaas hebben we daardoor een onnodig tochtje gemaakt naar het station.
    Nog een tip: We kwamen vanaf de alternatieve route bij de Geldersche Toren richting De Luchte . De route loopt daar langs de drukke Zutphensestraatweg, terwijl je aan de andere kant van de dijk rustig van de uiterwaarden zou kunnen genieten.

27. Koningsdag deze 14 km route gelopen, prachtige tocht. Wat was er veel moois te zien, zo wemelde het in het bos van citroenvlinders. Aanrader!!!

28. Vandaag Koningsdag dit pad 14 km gelopen
    Had er zoveel zin in .prachtig weer wat wil je nog meer.
    Maar wat viel het ons tegen recht toer recht aan op verharde wegen . We vonden het vreselijk saai.
    Onderweg bankjes genoeg op de verharde as valt wegen maar heb je juist een rustig stukje natuur geen bankje te verkennen.
    We hebben al heel wat paden gelopen en kunnen het goed vergelijken
    Helaas misschien deze route de 9 km lopen en is die mooier
    Het was ook n gedoe met de bordjes aanlooproutes t was verwarrend

29. Vanaf 1 april 2021 is er een rustpunt geopend aan de lichtenbeltweg nr 3 in Leuvenheim.
    Ga voor meer info naar http://www.rustpunt.nu en dan in het menu naar “Rustpunten”
    Openingstijden 7 dagen in de week
    Van 9.30 uur tot 18.00 uur

Groet Mascha, Gert-Jan en Joep

30. Ik loop veel klompenpaden , maar in deze route zit wel een verschil in of je de verkorte route neemt van 9 Km.
    Deze is heel erg mooi. en een aanrader.
    Maar de route van 14 km vind absoluut geen aanrader.
    Vooral het lange rechte stuk langs de provinciale weg waar met 80 km rijdt vind ik niet passen in een klompenpad.
    De aanlooproutes zijn verwarrend in het geheel.
    Wel veel bankjes om wat te rusten.

31. nergens geen koffie te krijgen.
    Ik vond het klompenpad Wolfheze iets mooier

32. Op 26 maart deze heerlijke wandeling gelopen. De parkeerplaats bij het buurthuis was vol daarom op de grote parkeerplaats bij Chinees restaurant “kersenbloesem” geparkeerd. Ik hoop niet dat ze t erg vonden. Gezien het dreigende bord van wegsleepregeling daar ?. Deze wandeling was niet de eerste keer dus van dat stukje Provinciale weg wisten we. Heel afwisselende route, op de dijk linksaf geslagen en daardoor lekker de stevige wind in de rug. Rammelende hazen, wel 8 stuks aan het dollen door de weilanden….ooievaars vliegend om je heen en op de nesten daarna lange lanen langs watertjes, mooie rabatten in t bos (smalle slootjes tussen de percelen in) tegen een strakblauwe lucht foto’s gemaakt van het berkenbos met witte stammen voor mooi contrast. De landhuizen die je onderweg ziet zijn idyllisch gelegen. Picknick met je wandelvriend bij één van de beekjes met thermoskan koffie en een broodje. Meer heb je niet nodig! Vergeet niet het lusje extra te maken naar het kasteel. De Gelderse toren blijft fascineren en ook daar mooie foto’s kunnen maken van de oranjerie aan t water. Een top route!

33. Vandaag (26-03) dit pad gelopen en eerlijk gezegd viel het me wat tegen. Vooral het lange rechte stuk langs de provinciale weg is niet zo geweldig. Het was wel rustig, maar echte hoogtepunten ontbreken. Zeker in vergelijking met andere klompenpaden die ik al heb gelopen, behoort deze niet tot de favorieten.

34. Mooie afwisselende route, we genoten heerlijk op een bankje met uitzicht op de Gelderse Toren, prachtige vergezichten, weids landschap, toch aardig wat bankjes gezien! Bedankt vrijwilligers

35. 7 maart dit schitterende klompenpad gelopen. De 14km. Het is wat onduidelijk als je bij de aanlooproute komt en daar zijn we ook de mist ingegaan waardoor we bij het station in Brummen uitkwamen. Dus weer terug wat de uiteindelijke route op 18km bracht. Werkelijk heel afwisselend en heerlijk rustig. Mooie landhuizen , enken , sprengen die je overal volgde. De oprijlaan met eeuwen oude eikenbomen, echt schitterend , richting de Gelderse toren en langs de dijk weer naar het startpunt. Enige minpuntje is dat er bijna geen bankjes staan. We gaan hem zeker nog een keer lopen. Vrijwilligers bedankt.

36. Weer zo’n mooie wandeling. Goed aangegeven, afwisselend landschap en op zondagmorgen om 10 uur lekker rustig. Mooie grote landhuizen, zoals de Wild Baan en Bockhorst. Erg landelijk. We hebben weer genoten.

37. De lange route gelopen vanaf station Brummen, ongeveer 17 km. Wel een grijze dag, maar overal prima te lopen. Machtig om het hoge water van de IJssel te zien, daarom konden we niet langs t torentje. De koude wind tegen op de dijk viel toch mee met de winddichte kleding. Een genot om de grote aantallen ganzen te zien op het wijde water. Overal prima aangegeven, dank aan alle vrijwiligers!

38. Vandaag onder mooie weersomstandigheden dit klompenpad gelopen. Langs de dijk genoten van prachtige vergezichten met mooie oerhollandse wolkenpartijen. Bepaalde gedeeltes zijn door regenval drassig, maar dat is tegelijkertijd ook één van de charmes en zeker niet als kritiek bedoeld, maar resulteert meer als tip: die goede waterdichte schoenen aan. Om het minder mooie gedeelte langs de provinciale weg te onderbreken, is het zeker aan te raden om de route langs landgoed ” De Gelderse Toren” te lopen. Dank aan de vrijwillgers!

39. Ein Weg den man gehen kann, aber nicht gehen muß….. heb ik ooit een Duitse wandelaar horen zeggen.
    Ik denk dat die uitspraak past bij dit klompenpad. Prima om te lopen, maar de hoogtepunten ontbreken wat. Je gaat zeker veel over onverharde paden, maar die zijn breed en soms lang en kaarsrecht. De spannende smalle paadjes ontbreken. De rust daarentegen was ongekend. Ik kwam misschien drie andere wandelaars tegen.
    Video: https://youtu.be/HvSEdURGwz8

40. Wij hebben de verkorte route van 9 km gelopen, waarbij we het rechte stuk langs de grote weg overgeslagen hebben. Dat ging prima, we hebben een heerlijke wandeling gemaakt door bos, langs weilanden, veel onverharde paden en weinig andere wandelaars ( op 1e Kerstdag).

41. Vandaag dit klompenpad gelopen. Behoorlijk wat asfalt, vooral de eerste helft, wat ons inziens helemaal niet nodig is. Zo gaat de route kilometers over het fietspad langs de drukke provinciale weg N328 terwijl er een mooi alternatief is: de Spankerenseweg. De kant van de Bockhorstweg moet je helemaal niet op willen: veel asfalt+auto’s. Misschien ligt het aan onwillige landeigenaren maar de route leidt je dikwijls óm mooie gebieden heen: over het asfalt. Dit o.a. bij de Bockhorst en de Leuvenheimsche Heide.

Het tweede deel was wel mooi, zoals je dat bij een klompenpad verwacht. Dus, vrijwilligers bedankt, maar misschien is er nog wat huiswerk te doen?

42. Op 7 november liepen wij met heerlijk weer dit klompenpad. Het contrast tussen de bandijk bij de IJssel met het open landschap en de landgoederen aan de andere kant van de N348 sprak ons erg aan. Natuurlijk is de Geldersche toren onderweg een niet te missen hoogtepunt. Wel vonden we het jammer dat de standaard route de erg aardige kerk van Spankerden net mist en de muziekkoepel in het parkje daar tegenover is ook een aardig rustpunt. Verder mis je ook landhuis de Wildbaan net als je de 14 km versie van de route loopt. Maar verder hebben wij genoten!

43. Vandaag, lekker in het herfstzonnetje, mijn 65ste pad gelopen met de klok mee. Beginnend op de winterdijk om vervolgens langs de drukke N weg te lopen. Iets minder maar het pad werd wel leuker. De verlenging erbij gelopen en de mooie Gelderse toren gezien. Nu heb ik het landhuis de Wildbaan gemist omdat deze niet op de route lag en helaas was huize Den Bosch aan het oog onttrokken door het groen. Leuk om het rabattenbosje te zien. Goed bewegwijzerd. Ik heb natuurlijk veel vergelijkingsmateriaal en alhoewel ik een leuke wandeling heb gehad komt hij niet in mijn top 10, maar smaken verschillen. Ik vind het sowieso geweldig dat mensen zich zo in zetten om een pad mogelijk te maken en te onderhouden. Dank jullie wel

44. Beste Wandelaar,

Bedankt voor uw reactie,
    Wat vervelend dat u veel de berm in heeft moeten springen, Doorgaans is het niet druk op de landweggetjes waar overheen gelopen wordt.

Klompenpaden zijn wandelroutes in het agrarisch cultuurlandschap, zoveel mogelijk over oude voetpaadjes zoals jaagpaden, kerkpaden en schoolpaadjes. Met hulp van bewoners worden deze opgespoord en hersteld. Via de routefolder en de app informeren wij wandelaars onder meer over de verschillende landschappen die worden doorkruist, de ontstaansgeschiedenis, cultuurhistorie en ecologie.

Elke streek en daarmee elk Klompenpad heeft een eigen karakter. Dit wordt grotendeels bepaald door het landschapstype. De waardering voor een bepaald landschapstype is sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.
    Bij de ontwikkeling van een nieuw Klompenpad wordt gestreefd naar de ontsluiting van oude en soms nieuwe paden, bij voorkeur via de weilanden en langs akkers en over onverharde wegen. De uiteindelijke route is echter afhankelijk van de vrijwillige medewerking en openstelling van particuliere grondeigenaren. Om tot een rondwandeling te kunnen komen is gebruikmaking van verharde, openbare wegen soms onoverkomelijk. Het uiteindelijke doel is beleving van het landschap en niet de hoeveelheid asfalt en beton.

Nog veel wandelplezier,

Team klompenpad.

45. Dit pad mag het predikaat klompenpad niet dragen met zoveel asfalt
    We moesten heel vaak de berm in voor passerende auto’s
    Lange paden weinig afwisseling
    We hebben veel mooiere paden gelopen
    Groet Gea.

46. Deze route heb ik een jaar of 2 geleden gelopen. Ik vond hem weinig creatief, ging over de standaard paden en veel langs asfalt. Dat stil langs de drukke weg was veel te lang. Niet iets waar ik voor mijn lol ga lopen.
    Ik vind het echt een van de minst leuke paden

47. Wandeling op 30-08-2020.

Een 3e punt
    Het is wat onduidelijk als je bij de aanlooproute en de route verkorten terug wilt gaan naar het startpunt, hoe je moet lopen.
    Met de app kom je er naar enig zoeken pas uit.
    ik ben eerst de route verkorter gevolgd en kwam er wat later achter, dat ik weer terugging naar de hoofdroute

Verder een prachtige route.
    Gerrit Achterkamp

48. Gisteren, 29 augustus 2020, het klompenpad bij Leuvenheim gelopen.
    Mooi gevarieerd pas door bossen en langs historische plaatsen.

Tijdens de wandeling kwak ik enkele kleine zaken tegen, te weten:
    . komend vanaf de dijk bij de N weg ontbrak een paaltje, afgebroken tijdens het maaien van de berm waarschijnlijk, voor Linksaf.
    . Bij de Gelderse Toren, nabij Spankeren, ontbreekt een aanwijzing Rechtsaf, die op de kleine betonnen paaltjes langs het pad kan worden aangebracht in overleg met de eigenaar en de tuinman .

49. Vandaag de route gelopen. Wat ons aan de route opviel was de gigantische lange rechte paden. Dit vonden we tov van andere klompenpaden wel jammer. Overigens was de natuur wel mooi. En gelukkig hebben we de app op de telefoon dit was wel handig omdat de bordjes in onze ogen niet altijd duidelijk waren.

50. Aangezien we uit de richting Arnhem komen leek ons een goed idee om vanaf restaurant De Luchte te starten en o.a.vanwege de warmte niet door de uiterwaarden te lopen, maar de Bockhorstweg in. Bij de Evickhorstweg de verkorte route richting De Wildbaan in. Iets verderop liep er een heel smal paadje met o.a. bramen, brandnetels enz. Het zou prettig zijn als daar gemaaid zou kunnen worden. Bijna aan het eind v.d. verkorte route op de Spankerenseweg staan erop een paal 2 stickers voor rechtdoor, terwijl je ook linksaf kunt. Zoals wij van plan waren, richting de Leuvenheimsebeek. Vlakbij het spoor zijn we weer terug gegaan ( en toen rechtsaf ) Staat wel aangegeven ! Al met al vonden we het wel een mooie wandeling, vooral veel onder de bomen ( met dit warme weer heel prettig) Ook nog twee reeen gezien en na afloop koffie gedronken bij de Luchte om bij te komen van een wandeling van zo’n 12 km.Wat wil een mens nog meer! Bedankt alvast vrijwilligers voor de medewerking.

51. Vandaag de helft van het Klompenpad gelopen ,,de wildbaan,,, en over de verkorte route ,die was de moeite waard om te lopen .Het is een leuke route en afwisselend omgeving om te lopen.
    Wij hebben de app gebruikt om af en toe op te kijken of we goed liepen en die werkt prima
    Binnenkort gaan we de andere helft lopen

52. Mooie wandeling.
    Voor het eerst een fascinerend Rabattenbosje gezien, bijzonder.
    Ik lees hier over te weinig bankjes, tja , het is al fijn dat deze klompenpaden georganiseerd en bijgehouden worden .
    Wel meer dan op een hand te tellen bankjes gepasseerd.
    Dank voor afwisselend pad.
    Tilly

53. Prachtig klompenpad. We hebben genoten. De route is goed aangegeven en afwisselend. We misten wel af en toe een bankje. Pas het tweede gedeelte waren die er met regelmaat.
    Waarschuwing: De wandeling gaat langs veel eikenbomen, met nesten van de processierups.

54. 31 mei deze mooie route gelopen, prima aangegeven. Het laatste stukje vanaf de alternatieve route terug naar Leuvenheim is wat saai. Maar verder een mooie afwisselende route. In een weiland twee reeën gezien, later in een strook bos nog enkele. Wij rusten onderweg graag even en eten dan broodje er zijn echter weinig bankjes onderweg. We hebben al diverse Klompenpaden gelopen deze is niet de mooiste maar zeker de moeite waard. Dank aan de vrijwilligers die deze route zo goed bijhouden.

55. Vandaag dit voor ons nieuwe klompenpad gelopen, inmiddels de 100 ste.
    Een mooi klompenpad, maar wij zijn het met Jaap eens, dat bepaalde route bordjes er niet waren of verwarrend, de pijlen stonden niet goed in de te lopen richting, op een gegeven moment hadden we al een heel stuk van de aanlooproute Brummen gelopen, wat niet de bedoeling was, andere wandelaars zetten ons weer op het “juiste spoor”, hadden eerder het zelfde probleem gehad. Ook bij de Gelderse toren konden we geen bordje vinden, linksaf kon niet priveterrein, rechtdoor verboden toegang, dus rechtsaf de enige optie, en idd. de juiste.
    Ons advies is dan ook, loop dit overigens gevarieerde klompenpad met een app, wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.

56. leuke wandeling.
    alleen bepaalde route bordjes waren er niet of heel verwarrend.
    zoals bij de gelderse toren wist ik niet waar ik heen moest geen route was hier aangegeven.
    na navraag bij een van de mensen in de buurt kreeg ik door dat er meer na gevraag werd.
    hopelijk kan dit opgelost worden binnenkort.
    verder alleen leuke tochten die ik met mijn partner heb gelopen .
    ga zo door dan hopen we nog leuke klompenroutes te lopen.

57. Beste Peter Kusters,

U kunt de gratis app downloaden, daarin komen bij de punten op de kaart terwijl u langs het punt loopt informatie vensters tevoorschijn.
    Daarnaast kunt u de folder aanschaffen op een van de boven genoemde locaties.

Met vriendelijke groet,
    Lotte Ballering
    team klompenpad

58. Kan ik de brochure downloaden van dit pad,
    zodat ik de bizonderheden-onderweg (kaart-nrs.) kan identificeren?
    Met dank en groet, PeterK

59. Vanmorgen een stukje van het klompenpad gelopen rond Landgoed De Wildbaan om eens bosstukje uit te zoeken voor de 10 km route van de avondvierdaagse dit jaar. Mooie stukjes gezien. Joyce en Peter kunnen gerust zijn vanaf half februari gaat Herberg De Luchte in Spankeren weer open onder het team en de voormalige eigenaars van ’t Kromhout in Brummen. En Theo Polman als er een wit-rood lint hangt bij de Gelderse Toren dan is de laaggelegen weg, die schuin tegenover De Luchte uitkomt, i.v.m. het buiten de oevers treden van De Ijssel afgesloten. Als de hoge dijk gezien vanaf Leuvenheim dicht is dan kan het zijn dat de dijk verzadigd is en niet geschikt is voor verkeer. Ook kan het te maken hebben met het onderhoud van de bomen langs de laag gelegen weg of er staat nog water. Zelf heb ik met mijn oudste dochter daar 8 jaar lang de folders gezorgd dus voor mij een bekend gegeven.

60. Vandaag deze route gelopen en ben het niet eens met bovenstaande berichten, maar ja het was een prachtige herfstdag en het stukje langs de Arnhemseweg tot de Gelderse toren duurde nog geen 10 minuten en dat op een route van 14km. Wij hebben genoten.

61. Op 29 september 2019 heb ik deze route gelopen.
    Mooie omgeving waar je door komt.
    Ondanks een aantal wat lange rechte stukken vind ik deze zeker een aanrader.
    Ik had de korte route, en ik kom zeker nog eens terug om de langere route ook eens te gaan lopen.

62. Precies een jaar geleden hebben wij dit pad eerder gelopen! Ook nu zijn we bij (inmiddels voormalig) restaurant De Luchte gestart en hebben we tegen de klok in gelopen. En net als vorig jaar hebben we een lekkere wandeling gehad. Dit keer hebben we de lange route gelopen en helaas voegt die voor ons niet veel toe. Wel mooie gebieden waar je langs en door gaat maar ook veel lange rechte stukken die op den duur wat saai worden. Maar verder een prima pad hoor, en goed bewegwijzerd.

63. Op 22 maart 2019 hebben wij het pad linksom gewandeld. Gestart bij het buurthuis.
    De eerste kilometers waren mooi.
    Bij de splitsing Sprankerenseweg-Mammelerweg staat het niet goed aangegeven wat de verkorte route is.
    In het bos was het eindeloos saai.
    Kilometers lang de bosrand langs een sloot en weiland, daarna rechthoeken lopen over de zelfde brede rechte saaie zandwegen.
    Geen bankjes om te zitten om even uit te rusten en wat te kunnen eten.
    Daarna kilometers over een lange asfalt weg.
    Het diepte punt was wel kilometers lang langs een 80 km weg, de weg van Dieren na Leuvenheim.
    De weg naar de Gelderse toren was met rood-wit lint afgezet, of je hier wel of niet in mocht was onduidelijk.
    Wij hebben er niet van genoten, maar smaken verschillen.

64. We hebben vandaag deze route gelopen. Prachtige route en we hebben ervan genoten. Alleen bij de Geldersche toren ontbreekt het klompje. Met de app erbij kwamen we er wel uit. Leuke paden en we hopen dat er ooit nog een pad tussen Eerbeek en Laag Soeren komt!!

65. Mooi pad, duidelijke markering! Leuk, dat schoolpad achter het opstappunt. Als je even je ogen dichtdoet zie je de kinderen naar school rennen over dat smalle paadje langs die heg. Het pad op de dijk langs de uiterwaarden, ook prachtig…. als startpunt en eindpunt.

66. In augustus 2016 dit pad in Leuvenheim, gemeente Brummen gelopen. Vandaag weer omdat het vernieuwd is. Het pad is mooier geworden en de bewegwijzering is nu uitstekend. Vooral het nieuwe westelijke deel is mooi. Vergeet vooral niet de verlenging te lopen (is kort). In Sprankeren, gemeente Rheden een boerderij uit 1792 gezien. In het buitengebied stille, smalle asfaltwegen en in de bossen geen bospaadjes, maar( brede) zandwegen. Asfaltpercentage is 36, m.i. niet erg veel. Een mooie wandelroute dus, maar niet een echt klompenpad (zoals vele paden). Voor wie van ver moet komen is dit pad zeker de moeite waard om een keer te lopen

67. Beste Karin en Hetty,
    Op het moment wordt er gewerkt aan een vernieuwing van de route. Deze is vermoedelijk februari 2019 klaar. Dan wordt de hele bewegwijzering vervangen door nieuwe plaatjes en stickers.

Daarnaast blijft dat een route afhankelijk is van de welwillendheid van grondeigenaren.
    Verder is het aan te raden om naast de bewegwijzering in het veld (paaltjes met plaatjes of stickers) ook gebruik te maken van de gratis app voor de smartphone, of de folder met kaartje plus achtergrondinformatie (à € 2,- verkooppunten op http://www.klompenpaden.nl), of van het eenvoudig uit te printen kaartje op deze zelfde website (gratis). Het aanbrengen van markeringen is lokaal soms aan beperkingen onderhevig en op knooppunten van een 2-zijdig gemarkeerde route complex, vandaar deze aanbeveling.

Nog veel wandelplezier op de klompenpaden!

Marja van der Veen
    Beheer Klompenpaden Gelderland

68. 27 november het Leuvenschepad gelopen. Erg veel verharde weg. Dachten we het bos in te lopen maar zelfs daar moesten we de verharde weg volgen ondanks er prachtige zijpaden waren. Ook de route bordjes zijn wat chaotisch, verschillende kleuren en soort te veel waar er elders weer te weinig zijn. Wel hebben we veel roofvogels en een boomklever gezien, dat maakte weer een hoop goed. Over bankjes ook geen klagen die waren er genoeg. Toch weer een prettige wandeling.

69. Vandaag Leuvenschepad gelopen. Een mooie wandeling maar niet de mooiste die we hebben gelopen. De routeverlenging gelopen en de Gelderse toren kwamen we op 12 km.

70. Vandaag dit pad gelopen. Zonnetje erbij en genoten van al het moois. Wat ons opviel: normaal gesproken staat er in de beschrijving van het pad met hoeveel km je kunt verlengen/verkorten. Bij dit pad staat verlengen is mogelijk, maar het aantal kilometers staat niet vermeld. Misschien een tip om dat te vermelden. Soms kun je bijvoorbeeld best nog 3 km extra, maar geen 6. Nu weet je niet wat je te wachten staat.
    Op naar ons 23e pad. Wij zijn fans

71. Wat een prettig klompenpad is dit! Duidelijk aangegeven en laat je niet van de wijs brengen wanneer je af en toe een paars verkleurd klompenpad bordje ziet, je gaat echt de goede kant op! Het begin is erg nostalgisch langs “het tuinpad van mijn vader” achter het buurthuis. Vergeet niet de extra lus te lopen naar de Gelderse toren, prachtige oprijlaan en mooie plek met de toren. Leuke doorkijkjes naar diverse fraaie landhuizen. Erg afwisselend klompenpad! We zijn benieuwd naar de tweede routeverlenger want die hebben we (gezien de tijd) niet gedaan. Dit is een aanrader!

72. Zondag 12 augustus hebben vriendin en ik dit leuke klompenpad gelopen. Gestart bij Herberg de Luchte en tegen de klok in zodat we de Arnhemseweg maar vast gehad hebben. Tip: als je over het grasdijkje gaat dan loop je een stuk rustiger. De route is redelijk bewegwijzerd, met kaartje en gezond verstand erbij geen probleem. Onderweg genoten van het mooie weer, de afwisselende landschappen en de meer en minder fraaie huizen. Aanrader is het extraatje langs de Geldersche Toren. Al met al is dit klompenpad ons prima bevallen.

73. Inderdaad is de Arnhemseweg druk. Op een rustige dag, bijvoorbeeld zondagmorgen, zal dit deel van de wandeling mooier zijn. Door de droogte van de laatste tijd prima te begaan. Redelijk gevarieerde wandeling; bewegwijzering is ok. Gebruik van app is handig. Kortom: best leuk.

74. Op deze zonnige winterdag begin maart, het voelde al aan als voorjaar, hebben wij dit Klompenpad gelopen. Het pad ging meer over asfalt dan wij van Klompenpaden gewend zijn, maar we vonden de route er niet minder mooi om. Genoten van de winterse uiterwaarden en de omgeving van Leuvenheim. Leuk om weer eens te wandelen daar waar wij ooit woonden. We hebben beide verlengingen gelopen. Het lange stuk langs de beek was nu goed begaanbaar, de grond was nog bevroren. Dat zal na regen anders zijn. We hebben veel verschillende vogels gezien. Na het wandelen in Dieren genoten van een heerlijke lunch, waaronder Doesburgse mosterdsoep!

75. In het boekje foto 1 en 4 zijn volgens vele inwoners van Brummen niet te vinden in Leuenheim.

76. Gisteren het Leuvenschepad gelopen. Het was niet het meest aantrekkelijke klompenpad. Zeer lang stuk langs de drukke, grote weg (Arnhemseweg) door hoog nat gras. Het beroerdste stuk was toch wel de lang weg (meer dan 1 km.) langs de Leuvensche Beek, een onderdeel van de verlengde route. Modderig, zompig in combinatie met hoog nat gras. Regelmatig zakte je weg in de blubber, mede veroorzaakt door diepe wielsporen van een tractor. Maar …….. van de andere kant hoort dit ook wel een beetje bij een echt stoer klompenpad. Niet piepen, geen gezeur, gaan met die banaan!!! Neem nu ook altijd een paar droge schoenen en droge sokken mee voor eventueel na afloop. Misschien is laarzen een alternatief. Klompen m.i. niet.
    Toch kende deze tocht ook veel mooie onderdelen. Zo zou de routeverlenging naar de Geldersche Toren wel een vast onderdeel mogen vormen van dit klompenpad. Herberg De Luchte was om half 12 nog gesloten (folder: open na 11 uur). Daarom na afloop in Brummen een restaurant opgezocht.
    De bepijling was ruim voldoende. Op twee plekken was het niet correct. Maar met de routekaart kon je er gemakkelijk uitkomen.

77. Jammer dat dit “pad” erg veel langs asfaltwegen loopt! Wij hebben al vele klompenpaden gelopen met veel genoegen maar deze viel ons erg tegen.

78. Op 5 mei gelopen. Mooi weer en een prachtige route! Ook de route verlenger langs de Gelderse toren is erg de moeite waard! Deze zou er standaard in mogen.

79. Gelopen op 22 april met dik wolkendek.
    Tocht is de moeite waard, afwisselind ener is genoeg te zien onderweg.

Brutus

80. Heel mooi vond ik vandaag het uitzicht op de paarse weiden met pinksterbloemen. Leuk ook om de route te combineren met een bezoekjes aan het kasteel in Brummen. Verder staat dit pad niet direct in mijn top 10 door een gemis aan diversiteit en lange rechte (sorry) ook wat saaie wegen.

81. De route was goed aangegeven en zo hoort het ook natuurlijk. Ja inderdaad veel asfalt, jammer want de omgeving bied veel meer kansen, om veel meer onverhard te lopen.
    Elly Tunders &
    Albert van Heijningen

82. Vandaag dit klompenpad gelopen ,krijgt een cijfer 9 prachtig heel gevarieerd goed bewijzerd .wij lopen altijd op de klompjes ze zitten er niet voor niks. Mooi uitzicht op de dijk. Dit was ons 15 klompenpad.zit wel bij de top 5 van ons.met ons drietjes gelopen. Dank aan de vrijwilligers.

83. Gistermiddag hebben wij het het Leuvenschepad gelopen. De markering was overal duidelijk en zichtbaar aanwezig, we konden zonder moet de juiste richting vinden. Langs de N348 loop je over een graspad beneden langs de dijk, het autoverkeer is dan niet zichtbaar, en met de blik op de weidse uiterwaarden is het verkeersgeruis op de achtergrond waardoor het ons niet stoorde. Loop zeker lang de Geldersche Toren, een kleine omweg en zeer de moeite waard.
    Gisteren was het landschap een winterwonderland. Besneeuwde akkers; mooie verstilde winterse plaatjes met een magische zonsondergang. Inderdaad loop je een stuk over asfalt, maar ons stoorde het niet. Weidse vergezichten over uiterwaarden met overvliegende formaties ganzen, oude boerderijen en landhuizen en een stukje boslandschap met veel beken en ontelbare roodborstjes maakten dat wij hebben genoten van deze route.

84. Ik ben het ben het eens met anderen dat het wel veel asfalt is en met name langs de N348 is het niet echt een stil recreatief pad. Veel kabaal van passerende auto’s, stuur wandelaars sowieso langs de Gelderse Toren.

85. Beste Rob,

Bedankt voor het doorgeven. Ik heb contact opgenomen met de beheergroep in het gebied, we gaan de route nog eens goed nalopen en we hebben nieuwe stickers en bordjes besteld om verbleekte bordjes te vervangen.

met vriendelijke groet,

Saskia Bemer

86. Vandaag het Leuvenschepad gelopen, het 17e Klompenpad wat ik dit jaar gewandeld heb. Over het algemeen ben ik heel erg te spreken over de routes en de markering van de Klompenpaden. Je komt echt op de prachtigste plaatsen! Het Leuvenschepad vind ik echt het minst goed gemarkeerde pad wat ik tot nu toe gelopen heb. Verschillende bordjes waren groen van de algen of ernstig verbleekt. In de routeverlenging ontbraken bordjes, het stuk tussen de Leuvenheimse Beek en de Eerbeekseweg heb ik twee keer op en neer gelopen omdat het bordje bij de Leuvenheimse Beek ontbrak (beide richtingen). Waar bij andere paden de markeringen over het algemeen logisch zijn geplaatst viel het mij bij deze route op dat dit hier niet het geval was. Hoog/laag, links/rechts, achter struiken en gewas, alles door elkaar. Tevens, zoals ook te lezen in andere commentaren, wel heel veel asfalt en lange rechte wegen. Ik ben een echte klompenpad-fan, vind het heerlijk om een ochtend of middag lekker in de natuur te zijn. Dit Leuvenschepad kan, als het achterstallig onderhoud aan de markeringen gedaan wordt, deze markeringen wat logischer geplaatst worden en hier en daar een lang recht stuk omgeleid wordt, behoorlijk opknappen. Verder niets dan lof over de Klompenpaden!

87. Vandaag dit pad gelopen, met de klok mee. kan me niet vinden in de vele negatieve reacties in dit gastenboek. Mogelijk heeft mijn opmerking in het gastenboek bij het Ganderpad (27-8-2016) ertoe bijgedragen. Het viel mij wel op dat er veel nieuwe stickers waren (niet verbleekt). De bewegwijzering vond ik goed tot uitstekend.
    De verlenging en het ongemarkeerde stuk heb ik ook gelopen. Het ongemarkeerde stuk begon ik iets te vroeg, niet eerste maar tweede gras/zandweggetje inlopen. De eerste leidt naar een weiland en zit vol met (hoge) brandnetels. Ik heb overigens vaak een stokje van 65 cm bij me om de brandnetels opzij te duwen.
    Mooie route. Wat mij opviel zijn de vele erg hoge bomen overal. Verder wel weer grote boeren, dus grote percelen weiland waar geen koe te zien is bv bij Bockhorst stonden ze in hun villa’s. Jammer is dat. Gelukkig zijn ook hier nog veel kleine boeren waar de koeien wel buiten grazen.
    Ja , wat veel asfalt, dat klopt. M.i. ook niet nodig omdat ik veel vrije wandelpaden voorbij loop, terwijl ik op asfalt loop.
    Maar dit pad krijgt van mij toch een dikke voldoende, bedankt iedereen.

88. Het pad dat begint in Leuvenheim en loopt via de herberg De Luchte etc. is zeer slecht aangegeven. Ook de paden zijn voornamelijk op asfaltwegen en niet op bosgronden, zodat de wandelaar last heeft van auto’s en fietsers en landbouwverkeer. De klompenaanduiding is onduidelijk en verwarrend. De verlenging is langs de Eerbeeksevaart wat een beetje een natuurlijke omgeving weergeeft.
    Dit is een ervaring die zo teleurstellend dit in tegenstelling is tov het klompenpad bij Wolfheze.
    groet
    Ellen

89. Vandaag het Leuvenumsche pad gelopen. Echt een voorjaarspad. Vooral langs de dijk prachtige bloemenvelden en onderweg velden vol boterbloemen, fluitekruid etc.
    Het pad gaat eerst over de dijk, daarna onderlangs. Aan de andere kant de autoweg, maar daar hoor je weinig van. Aanbevolen om het rondje langs de Geldersche toren te maken. Markering is (weer?) in orde. Wel opletten, want er zaten enkele stickers los.

90. Vandaag het klompenpad gelopen. Zeker gebruik moeten maken van de app anders waren we verkeerd gelopen.
    Een aantal bordjes en stickers zaten los waardoor verwarring kan ontstaan. Een paal waar bordjes opstaan zat los waardoor de bewijzering onduidelijk was.
    Ondanks het vele asfalt genoten van de tocht.

91. Ik herken de reacties van anderen wat betreft de wegwijzers. Het kaartje op mijn telefoon diverse malen moeten raadplegen. Jammer is vooral dat als je alleen de pijlen volgt je het hele mooie hoekje langs de Geldersche toren mist. Verder een mooie afwisselende route, maar helaas wat veel asfalt.

92. Beste Dick,

Jammer dat het alleen op de bordjes lopen niet goed uitpakte voor jullie. Dat kan ik me voorstellen omdat het voor alle klompenpaden (en zo staat dat ook vermeld op de website) aan te raden is om naast de bewegwijzering in het veld (paaltjes met plaatjes of stickers) ook gebruik te maken van of de gratis app voor de smartphone, of de folder met kaartje plus achtergrondinformatie (à € 1,50 verkooppunten op http://www.klompenpaden.nl ), of van het eenvoudig uit te printen kaartje op deze zelfde website (gratis). Het aanbrengen van markeringen is lokaal soms aan beperkingen onderhevig en op knooppunten van een 2-zijdig gemarkeerde route complex, vandaar deze aanbeveling.

Nogmaals jammer maar het leek me goed jullie even deze reactie te sturen te meer omdat jullie de route op zich wel waardeerden.

Nog veel wandelplezier op de klompenpaden, met vriendelijke groet,

Erik van Eek
    Beheer Klompenpaden Gelderland

93. Wij liepen deze route op 10 januari. Helaas zijn er inderdaad veel bordjes zonder pijl te vinden. In het begin loop je een groot gedeelte over een dijk en daarna een lange tijd langs een druke weg. We hebben in totaal 13 km gelopen omdat we een aantal maal verkeerd liepen vanwege de bordjes die we niet meer zagen. Er was zelfs op een kruispunt een paaltje zonder pijl, de gok die we namen bleek verkeerd. We hadden de moed opgegeven om deze route verder te lopen totdat we bij de oversteek van de drukke weg opeens weer een bordje tegen kwamen. Vervolgens hebben we de route zo uitgelopen. Was overigens buiten het lange stuk langs de autoweg wel een mooie route.

94. Vandaag het Leuvensche pad gelopen.

Op verschillende bordjes ontbreekt de pijl. Dan is het maar goed dat je van te voren de route op internet bekeken hebt en weet hoe je ongeveer lopen moet. De route was zwaar (dijk en bospaden) maar dat komt door de regen van de afgelopen dagen. Wij vonden het de minst mooie route tot nu toe. Nu moet ik wel zeggen dat we redelijk bekend zijn in deze omgeving.

95. Beste Pier,

Het bijhouden van goede bewegwijzering is deel van het beheer van klompenpaden. Uw opmerking zal de lokale groep vrijwilligers dan ook in het achterhoofd meenemen bij hun maandelijks nalooprondes.

Overigens geldt voor alle klompenpaden (en zo staat dat ook vermeld op de website) dat het aan te raden is om naast de bewegwijzering in het veld (paaltjes met plaatjes of stickers) ook gebruik te maken van of de gratis app voor de smartphone, of de folder met kaartje plus achtergrondinfo rmatie (à € 1,50 verkooppunten op http://www.klompenpaden.nl), of van het eenvoudig uit te printen kaartje op deze zelfde website (gratis). Het aanbrengen van markeringen is lokaal soms aan beperkingen onderhevig en op knooppunten van een 2-zijdig gemarkeerde route complex, vandaar deze aanbeveling.

Nog veel wandelplezier op de klompenpaden, met vriendelijke groet,

Erik van Eek
    Beheer Klompenpaden Gelderland

96. Route slecht aangegeven vanaf startpunt. Onderweg ook veel bordjes weg. Voor de rest mooie route.