Marspad

Ontdek het mooie buitengebied van Kesteren. Wandelen langs oeverwallen, oude stroombeddingen en dijken in het prachtige buitengebied van de gemeenten Buren en Neder-Betuwe.  Klompen aan, rugzak op en gaan!

Wandeling: het Marspad (13 km)

Route verkorten: U kunt de route verkorten tot 11 km. Dit staat op de kaart aangegeven en is onderweg als zodanig gemarkeerd.

Startpunt Marspad: Parkeerplaats bij Café de uitspraak, Dorpsplein 6 in Kesteren

Openbaar vervoer Marspad: Bushalte Dorpshuis vanaf treinstations Rhenen en Tiel. Treinstration Kesteren.
Pontje Rhenen-Kesteren (vrijwel dagelijks van eind april-eind september van 10:00-17:30u). Kijk hier voor de meest actuele vaartijden.

Opstappunt Marspad: Restaurant Cunera, Grebbeweg 1 in Rhenen

Markering: Groene (Marspad) markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Route combineren: het Marspad is te combineren  met het Batouwepad, Grift en Graftenpad en met het Heuzesepad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld. Het Marspad en Batouwepad zijn in één brochure opgenomen.

1. Vandaag dan het Marspad,we zijn gestart bij ,opstappunt restaurant Cunera.Eerst over de brug van de Neder-rijn, om vervolgens via een paadje met touw naar beneden te gaan naar de uiterwaarden .Het was een leuk stuk en nu goed te belopen,we hadden het modderiger verwacht.Via een dijkje lopen we verder,het waait hard vandaag! We komen in Kesteren aan en lopen ook nog even naar ’t startbord om een foto te maken.Pakken onze route weer op,wat later een heel stuk gelijk loopt aan het Batouwepad,langs de camping en de fruitboomgaard,die we vorige week ook gelopen hadden,maar blijft leuk stuk.Hier weer even aan de picknicktafel gezeten.Het laatste stuk via de routeverkorter over de Marsdijk terug naar de brug,we hadden mooi uitzicht op de Cunerakerk van Rhenen aan de overkant.Dan over de brug terug naar ons opstappunt, restaurant Cunera.De route was veel verhard,maar zeker niet erg, lopen over dijkjes met leuke uitzichten! Wij kwamen uit op 14,5 km ,zo een mooi rondje gemaakt,wij hebben weer genoten,bedankt vrijwilligers!

2. Vandaag dit pad gelopen. De kortere variant (aangezien de pont in deze periode niet vaart).
    Veel klompenpaden lopen we vaker , maar wat betreft het Marspad houden we het bij een eenmalige ervaring. Dit vanwege de combinatie verkeersgedruis van de Cuneraweg (de route draait hier zo’n beetje omheen) en het vele asfalt . Deze twee elementen samen maakten het voor ons een minder aantrekkelijk pad.
    Inderdaad is de bewegwijzering soms afwezig of vervaagd , maar met kaart, app en enige creativiteit kom je er prima uit.
    Wederom dank aan de Klompenpadvrijwilligers voor het vele werk op de achtergrond!

Ps:
    – met de klok mee moet je aan het einde vd Marsdijk – vlak voor de asfaltweg onder de brug door gaat – linksaf naar beneden de uiterwaarden in. Op dit punt staat een paaltje met daarop markeringen van Klompenpad en LAW’s . Helaas heeft een sneue sukkel deze markeringen met zwarte verf besmeurd waardoor ze niet meer goed zichtbaar zijn.

– Brasserie Beerie – de horeca bij camping Betuwe – bestaat niet meer.

3. Vandaag genoten van dit prachtige klompenpad. Was er geschreven word, kan ik me in vinden. Bordjes zijn niet overal goed zichtbaar of duidelijk dus gebruik van de app is erg handig. Verder mooie route met veel afwisseling.

4. Wat een leuk pad is dit!
    Ik liep het Marspad gisteren en was benieuwd of ik nog bloesem zou tegenkomen. Maar de appelbloesem bloeide gelukkig nog volop.
    Onder de brug door naar de uiterwaarden, heerlijk in de zon, om de route te vervolgen op de dijk, tussen de schapen en lammetjes door.
    De lus door Rhenen heb ik helaas niet kunnen lopen, omdat het pontje niet voer (wist ik van tevoren), dus dat is iets om te onthouden om later nog eens te doen.
    Dank aan alle vrijwilligers van dit klompenpad!

5. Gisteren het Marspad gelopen. (mijn 70e klompenpad) Nu ben ik niet zo van het wandelen over asfalt, maar bij dit pad vond ik het geen probleem. Langs het fietspad over het dijkje was genoeg te zien. Langs de kersenplukkers, rustige weg langs de camping, aan het eind van de weg even opletten want je moet eerst 5 meter naar rechts, om daarna tussen de fruitbomen het pad te vervolgen. Mooie Marspolder. Bankje bij het voetveer. Prive overtocht gehad. Blik op de Cuneratoren. Hier wel de app weer even nodig gehad. Over de brug. Na de brug opletten want je moet links naar beneden. Daar ontbreken routestickers. (die staan weer onderaan de dijk). Langs de Neder Rijn, schapendijk en een stuk asfalt. Dit laatste stuk vond ik het minst. Het lijkt me mooi deze route te lopen als de fruitbomen in bloei staan. (let wel even op of het pontje wel gaat in die maanden) Ja op sommige plekken hoor je verkeer. Dit zal mede afhankelijk zijn van de windrichting. Uitzicht vanaf de brug is prachtig. Dit pad ga ik in een ander seizoen zeker nog een keer lopen. Maar dan tegen de klok in. (na de korte aanlooproute rechtsaf door het speeltuintje) . Een fotoverslag op mijn website: http://www.arievanhensbergen.nl

6. 26 Juni 2022
    Vandaag de mooie afwisselende route met de klok meegelopen vanaf Kesteren.
    Helaas moesten we regelmatig op de app kijken , omdat de route niet overal goed aangegeven stond.
    Onderweg kwamen we andere klompenpad lopers tegen die tegen de klok in liepen en er ook niet uitkwamen, die we weer op de route hadden geholpen, dankzij de app.
    Sommige mensen hadden geschreven dat het veel harde wegen waren, maar dat vonden we totaal niet erg want
    er viel genoeg te zien onderweg !
    In Rhenen nog effe van de route afgegaan om naar de Cunerakerk te gaan kijken, waar we een aardige man van de kerk ontmoeten , waarvan we de kerk van binnen mochten bezichtigen.
    Ook langs de drukke autoweg over de brug lopen was voor ons geen probleem, want het uitzicht daar was er erg mooi !
    Dus al met al , wat ons betreft, een mooie klompenpad !
    We hebben genoten !

7. Route dichtbij huis. De bewegwijzering van P+R/NS Rhenen naar de route heb ik niet gezien, ook niet op de terugweg. Dmv routeapp de route opgepakt. Daarna bewegwijzering goed kunnen volgen. Wil van de omgeving kunnen genieten, en niet te vaak op de routeapp willen kijken. Veel achtergrond auto-motorgeluiden, jammer.
    Genoten van de wandeling.

8. Vandaag met goede temperatuur (ca. 15 graden) dit afwisselende en mooie klompenpad gelopen. Een geweldige afwisselende route over dijken, tussen fruitbomen door, met voetveer naar Rhenen en tenslotte via de Uiterwaarden weer terug naar startpunt. Ruim 13 km, de moeite waard!
    Soms is de bewegwijzering niet helemaal goed en hadden we de app nodig om de route te vervolgen maar gaf verder geen problemen. Een aanrader!!

9. Maandag 18 april dit mooie afwisselende pad gelopen!
    Heerlijk wandelen langs de boomgaarden met prachtige bloesem.
    Dank aan de vrijwilligers die dit mogelijk maken!

10. We hebben genoten, alleen het weer zat niet mee, en het was behoorlijk nat, ik zat tot mijn knieën onder de bagger.

11. Eindelijk konden we op 31 augustus het Maspad met de oversteek met het voetpontje lopen. Na Corona en hoog water eindelijk weer in de vaart. Over dijken (veel verhard) en opletten bij de lussen over de brug. Steeds weer het uitzicht op de kerktoren van Rhenen. Niet een heel bijzonder pad, wij hadden op meer uiterwaarden en onverharde paden gehoopt. Wel leuk door de fruit kwekerijen waar het fruit al gerijpt aan de bomen 🍏🥭🍐 Met het pontje en een heerlijk zonnetje toch weer een aangename wandeling.

12. We hebben genoten van dit klompenpad. Afwisselend over dijkjes, door boomgaarden, door uiterwaarden. Die waren erg nat na de hoge waterstanden. Dat was geen verrassing, wel avontuurlijk. We liepen onder prachtige Hollandse luchten. Gewéldige dag gehad. Bedankt!!!!

13. Vandaag aangenaam verrast door dit klompenpad. Wel een paar keer de app erbij gepakt, omdat pijlen niet altijd goed zichtbaar waren. We hebben genoten van het fruit, heerlijk weer en prachtige paden. Wat ik jammer vond, maar daar kunnen de vrijwilligers van klompenpaden NIETS aan doen, was het zwerfafval. Al vrij snel in heb begin in een speeltuin in Kesteren lag veel plastic. Zo jammer, maar ook in de uiterwaarden troffen we zaken aan die er niet hoorde ( dozen van gebak/puddingbroodjes oid). Dat is meer iets voor gemeente Nederbetuwe. Wij hadden hier op de site van klompenpaden verschillende berichten gelezen over weinig bankjes op de route en veel asfalt. Wij hebben genoeg bankjes gezien en het meeste asfalt vonden wij wel leuke rustige wegen. Later in de ochtend werden de fietspaden iets drukker, maar dat was geen probleem. Vrijwilligers bedankt voor dit mooie klompenpad.

14. Het Marspad rond Kesteren komt moeizaam op gang. Voordat je van het asfalt verlost bent, heb je er al 3,5 kilometer opzitten. De delen door de boomgaarden en uiterwaarden zijn erg mooi. Helaas was de pont naar Rhenen niet in vaart, zodat je een stuk uiterwaarden mist.
    Al met al veel asfalt, mooie uitzichten op Rhenen en de Grebbeberg en leuke stukken door de boomgaarden. Onderweg kom je erg weinig bankjes tegen.
    video: https://youtu.be/72QpW50sc_0

15. Wat een prachtige wandeling. Beginnend in Kesteren. Een heerlijk stil dorpje. Over dijkjes, door boomgaarden, hoogstam peren in de bloesem, boomkwekerijen (en wat fijn dat je daar zomaar mag lopen), uitzicht op de Nederrijn met zijn schepen, uitzicht op Rhenen, de brug en de Cuneratoren.. Heel veel weidevogels die druk bezig zijn met hun nestjes. Lepelaars, ooievaars, fazanten en kikkers. De koeien staan in het water, de zon schijnt volop. Koolzaad en paardebloemen volop in de bloei. Het maakt je blij dat het voorjaar is..en dat je bovenal mag genieten van dit mooie pad.

16. Vandaag het Marspad gelopen. Daar wij in de Betuwe/ Neder-Betuwe hebben gewoond zou je denken dat het bekend terrein was….en toch, en dat is dan zo leuk, word je dan altijd weer verrast. Heerlijk.
    Het pontje voer niet en daarom begonnen bij de start van het Heuzesepad op de dijk. “Moeke” keek ons na over de Marsdijk toen we tussen de rustende en grazende schapen door liepen. Een kille wind die langzaam door wat zonnestraaltjes minder fris voelde. De bloesem stond op springen en zo loop je Kesteren in. Over het dijkje richting Rhenen en na de camping loop je zo de boomgaard in….prachtig. Uitzicht op de Cuneratoren van Rhenen. Een klein stukje de Marspolder in ( die hadden we al gehad tijdens het Batauwepad) en zo richting de Rijn. Kijk niet recht voor je uit naar de betonpaden maar naar links…de verbindingsslootjes en het mooie uitzicht op Rhenen. Door de uiterwaarden onder brug door weer richting de “Spees”. Al met al genoten van een leuke tocht.
    Vrijwilligers weer bedankt!!!:)

17. Wat mij betreft 1 van de mindere klompenpaden ..
    De route gaat grotendeels over verharde paden en de goede hoorbare Cuneraweg zorgde bij mij voor een gebrek aan ervaring van rust. Het stuk door het grasland langs het water vond ik wel erg mooi.

18. Wij hebben vandaag dit pad linksom gelopen. Tijdens de wandeling op de Hoge Dijkseweg, ter hoogte van Den Ouden Dam (natuurcamping) is er wat verwarring. Op de app zie je dat je rechtdoor moet en pas bovenaan weer linksaf de Rijnbandijk op. Op een schildje staat dat je juist terug zou moeten gaan. Alleen het schildje van Batouwsepad gaat rechtdoor.
    We hebben verder van de wandeling genoten. Waarschijnlijk nog mooier als de fruitbomen in bloei staan.

19. Op vrijdag 16 oktober liep ik samen met mijn echtgenoot het Marspad. We vertrokken vanuit Kesteren. Eerst een mooi stuk over de dijk. Daarna door fruitboomgaarden en langs tuinderijen. Uiteindelijk kwamen we uit bij de Nederrijn. Heel mooi en prachtig uitzicht op Rhenen met de Cunerakerk. Helaas konden we niet overvaren naar Rhenen (Corona!). Daarom via de Marsdijk naar het pad langs de Nederrijn. Een mooi pad met mooie uitzichten op de rivier en de Grebbeberg. Daarna weer terug naar Kesteren. Een mooie Afwisselende wandeling van ruim 11 km. Corrie

20. Ieder klompenpad is een apart stukje Nederland, met eigenheden passend bij de streek en herenneringen die bij blijven na het gewandeld te hebben. Mijn klompenpad ervaringen deel ik via een blog https://bit.ly/3hXvzr6 en via mijn Instagram account titiissprakeloos zijn er nog meer foto’s te zien.
    Aan de vrijwilligers dank.

21. Maandag 20 juli 2020,
    Mooi pad, wisselend door bebouwde kom (wel vrij veel asfalt), langs water, door weilanden en boomgaarden.
    Onderweg kwamen we veel plekken tegen waar je fruit kunt kopen (pruimen, kersen en aardbeien).
    Helaas was de pont uit de vaart (door Corona maatregelen) en Brasserie Beerie was op maandag gesloten.
    Gelukkig waren er voldoende mogelijkheden om even te picknicken of om op een bankje te zitten.
    Het was een vrij zonnige dag maandag, er is op de route nauwelijks schaduw aanwezig.

22. Erg leuk pad om te lopen. In april staan de fruitbomen prachtig in bloei. En nu heb ik al 2 keer tussen de schapen doorgelopen op de marsdijk.
    Elk jaargetijde is weer anders.

23. Op Hemelvaartsdag dit pad gelopen. Vanwege de drukte en het vooruitzicht over de brug te moeten lopen voor de verkorte route gekozen. Erg veel asfalt. Mooi steenuiltje gezien. Geen pad voor de hete zomer, misschien mooier als de fruitbomen in bloei staan.

24. Mooi stuk langs de Rijn en deels met zicht op de kerktoren van Rhenen en de bossen rond en op de Grebbenberg.
    Erg veel asfalt en over drukke fietspaden, waarbij voortdurende alertheid en aan de kant duiken minder fijn was.

25. Mooie en leuke route ! Ik had er alleen niet aan gedacht, dat het pontje waarschijnlijk niet zou varen. Dit in verband met Corona. Erg jammer, maar evengoed heerlijk gewandeld! Genoeg te zien, te horen en te ruiken ! Mooie foto’s kunnen maken. Misschien, Darick hem nog een keer zal lopen, mocht het pontje weer gaan varen.

26. Route met de klok mee gewandeld op 13 maart. Veel verrassende elementen in de wandeling, zoals de voormalig bandijk door Kesteren en het overpad door de boomgaarden. Door de tijd van het jaar (geen pontje) en het hoge water (de uiterwaarden stonden blank) niet de hele route kunnen lopen maar dat deed niet af aan de pret. Ik loop hem nog eens, dan tegen de klok in, als de vruchtbomen in bloei staan!

27. Een lentedag met zon en blauwe lucht! Voor ons is dit een bekend pad. Daarom een keer tegen de klok ingelopen voor een andere blik! En wederom niet teleurgesteld! Mooie vergezichten over de dijk naar de uiterwaarden. Die waren flink ondergelopen door de regen van de afgelopen tijd en daardoor een kleine aanpassing gemaakt omdat er een gedeelte onder water stond. Het gedeelte door de boomgaarden was heerlijk, hier en daar al voorzichtig de bloesem bloementjes open! In de omgeploegde velden hier en daar een kievit (nog wel te weinig) en ook liep er een ooievaar. We hebben weer heerlijk kunnen genieten vandaag.

28. Wat een geweldig mooie wandeling! Erg leuke afwisseling in omgeving. Zo loop je tussen de appelbomen, uiterwaarden en zo sta je op het voetveer van Lienden naar Rhenen. De dame op het veer was allervriendelijkst en een mooi stukje extra varen de schipper op de koop toe. Al met al hebben we heerlijk genoten op een heerlijke dag.

29. 22-6-2019 Na 3 jaar dit pad nog eens gelopen, tegen de klok in. ’t Is een prachtig klompenpad met heel mooie vergezichten over uiterwaarden, rivier, brug en toren in Rhenen. Pontje was actief. De grote brug is dan misschien wel niet “des klompenpads”, met heel druk verkeer, maar boven op de brug zijn de vergezichten nog fraaier.
    Helaas is 71% hard (aanloop meegerekend 73%). Het asfalt betreft wel rustige smalle wegen en fietspaden (m.u.v. de brug dan). Al met al een heel mooi pad, echt Betuws, met veel fruitbomen en kweekboomgaarden.
    N.a.v. het bericht in het gastenboek van 15-9-2018 (Ernst-Jan): naast bistro ’t Ambtshuis zit het restaurant Uitspraak (voorheen Het Gerecht?) en aan de achterkant cafetaria Vonnis. Hoe kom je erop. Was in Kesteren vroeger een rechtbank gevestigd of houdt de rechter hier nog zittingen?

30. Bij het startpunt heerlijke koffie op, in de schitterende binnentuin van bistro-tapas t ambthuis in Kesteren. Daarna hebben we de route gelopen en bij terugkomst besloten hier ook te eten, echt een aanrader. Heerlijke speciaalbieren ook alcoholvrij. De gastvrijheid staat hier hoog in het vaandel. Echt top.

31. Ha collega wandelaars,

Wat boffen wij toch met die vrijwilligers die voor ons zulke mooie paden creëren.
    Vandaag volop zon en volop genieten.

32. We krijgen geen genoeg van de bloesembomen dus opnieuw richting de Betuwe. Zondag liepen we Batauwepad en nu de dinsdag erna het Marspad. Eerst met jas aan en das om vanwege de pittige noordoostenwind vandaag maar even later weer jas uit en das af! Zoveel bloesem van peer en kers, de appelbloesem komt nog. Een prachtig pad, een gedeelte loopt samen met het Batauwepad wat een voordeel is want je komt opnieuw langs Brasserie Beerie (net voorbij nr 2 op t kaartje een camping waar de brasserie op t terrein staat) voor een drankje of lekkere lunch. Heerlijke koffie en erg fijne bediening. We keken weer onze ogen uit naar ooievaars, zelfs een lepelaar, flink veel kieviten, hazen, scholeksters langs de rivier en eindeloos veel lammetjes. Mooie boerderijen langs de route. De veerpont was nog niet in bedrijf dus kijk naar de website. De oversteek naar Rhenen (en dus de 13 km) lukt op dit moment nog niet. Wij liepen over de Marsdijk met een heerlijk uitzicht op de rivier met mooie vrachtschepen. Bewegwijzering was super. Een heerlijk pad wat we voor de derde keer liepen.

33. Mooie wandeling. Groot deel langs de Rijn met uitzicht op Grebbeberg en Rhenen. Tussen boomkwekerij en over oude Rijndijk met uitzicht op Betuwe. Begonnen en geëindigd bij Ambtshuis. Hebben hier heerlijk tapas gegeten. Aanrader!

34. Voor de tweede maal in anderhalf jaar dit pad weer eens gelopen! De eerste keer was in 2017 met de bloesem in april en nu met de boomgaarden vol appels en peren! Prachtig! Inmiddels is het café van het startpunt van naam veranderd, niet meer “het Gerecht” maar “het Vonnis”. Misschien kunnen jullie dit omzetten in het gele kader hierboven met de korte beschrijving van de wandeling, anders is t verwarrend voor de nieuwe wandelaars. Lekker gelopen, duidelijke markering, het was zonnig, droog en 19 graden. Nu met het voetveer over gevaren! 1 euro per persoon. Vriendelijke vrijwilligers die voor je klaarstaan! En je tijdens het korte tochtje van alles vertellen. De mooie Neder Rijn stroomt langs je heen en later weer door op de dijk met koeien en schapen in de uiterwaarden, in de verte een steenfabriek! Een reuze afwisselende wandeling die we met plezier herhaald hebbben. Vergeet niet te lunchen bij Moeke in Rhenen!

35. Vanmorgen samen dit pad gelopen. Schitterend, zeker met dit weer. Dit pad loopt door boomgaarden, langs water, per plank over een sloot. Wel jammer dat het pontje gestremd was deze dag. We hebben toen de verkorte route genomen en zijn toch de brug overgegaan om daar een kopje koffie te drinken bij Steakhouse Café Cunera, maar wat een teleurstelling, deze zou om 10.00 uur open zijn, maar om half 11 was deze nog dicht. Wat waren we blij dat we aan de overkant van de weg bij de Esso shop even een sanitaire stop konden maken en een kop koffie met appelpunt konden gebruiken. We hebben echt genoten van deze tocht. Zeker de moeite waard.

36. Vandaag het Marspark vanuit Rhenen gelopen. Zoals er al eerder wordt vermeld, heeft dit pad veel asfalt,maar is er zeker niet minder mooi om. We hebben genoten. Helemaal met het weer van vandaag natuurlijk.
    De enige opmerking die ik heb, is dat daar waar het Marspark en Batouwepad gezamenlijk een stuk zijn uitgezet, de markering héél slecht te zien is. De eerste keer de markering gemist, deze staat véél te ver van het pad af en door de begroeiing niet zichtbaar. Toen we de tweede keer weer op hetzelfde stuk terug waren werden we gelukkig door een plaatselijke boer geholpen en kwamen we weer op het juiste pad. Daarna in het zelfde stuk kun je ook weer door de begroeiing niet zien dat er een plank over de sloot ligt waar je overheen moet om verder te kunnen gaan.
    Misschien kan daar iets aangedaan worden.
    Verder hulde aan de vrijwilligers die het mogelijk maken dat wij deze mooie tochten mogen wandelen.

37. Op de zomerse maandagochtend 28 augustus dit klompenpad gelopen. Als je oog hebt voor de natuur dan is er altijd wat moois te zien, zoals ook op dit pad: aalscholvers, futen, waterhoentjes, vele kikkers, reigers, ooievaars, koeien, schapen, paarden, zwanen, volle fruitbomen, klaprozen, korenbloemen….teveel om op te noemen. Als je van variatie en verrasssingen houdt dan is dit pad minder mooi. Inderdaad veel asfalt, veel recht toe, recht aan.
    Dit pad heeft de bordjes ook niet altijd op handige plekken (ineens aan de andere kant van de weg, achter hoog gras, pijltjes die niet duidelijk zijn).
    Dit pad leent zich het beste bij mooi weer. Je loopt een tijdje langs het water en mag zelfs met de pont over.
    Veel paden zijn het waard om nog eens te doen. Dat zal met deze niet gauw gebeuren.
    Dank aan de vrijwilligers is zeker op z’n plaats.

38. Gisteren hebben wij dit pad gelopen. Een pad door een mooi gebied. Het pontje is een leuke toevoeging. Het stuk langs de RIjn is prachtig. Verder vonden wij het tegenvallen. Het overgrote deel van het pad is over asfalt, wat je dus net zo goed kunt fietsen! Jammer.

39. Enkele weken geleden hebben we hat Marspad gelopen. Het is een prachtige route door een mooi gebied en wederom is alles goed verzorgd. Wel zijn we verkeerd gelopen doordat we bordjes hadden gemist die niet goed zichtbaar waren door bomen en struiken (groeiden voor de bordjes langs) We liepen hierdoor per ongeluk op priveterrein van een fruitteler, sorry. Langs het water groeiden wat hoge brandnetels en berenklauw strak aan het wandelpad, dus dat was even opletten. Verder was het een prachtige wandeling door een mooi gebied. De overtocht met het pontje is een leuke toevoeging. De lunch tusssen de middag aan het water op het terras bij het pontje was genieten 🙂 bedankt!

40. Beste wandelaars,

We raden af om van de bewegwijzerde route af te wijken (zie reactie ‘heerlijke route’).
    De routes van de Klompenpaden zijn met veel aandacht uitgezet en lopen bewust soms wel of juist niet door een gebied. Vaak heeft dit te maken met toestemming van de grondeigenaar.
    De route die in deze reactie wordt beschreven; door de uiterwaarden, is in deze periode helemaal onwenselijk, want het betreft een weidevogelgebied en momenteel is het broedseizoen. Broedende vogels en vogels met jongen worden op deze manier ernstig verstoord door wandelaars.

We hopen op op uw begrip.

Marlies van Loon

41. Heerlijk gewandeld. Prachtige natuur.
    Leuk om ook met het pondje over te varen (kost 1€), en een stuk door Rhenen te wandelen.
    De brug over was even iets minder, maarja je moet toch weer een keer de Rijn over om aan de andere kant te komen.
    Het stuk langs de Rijn was erg plezierig. Tip, gooi je tas en klompen over het prikeldraad, en slenter lekker langs de Rijn. Groeit ook erg veel watermunt aan de rand, mocht je daar van houden.
    Iedereen die heeft meegewerkt en meewerkt aan dit pad, hartelijk bedankt.

42. Wij liepen de route tegen de klok in. Prachtig stukje natuur in de uiterwaarden met heel veel vogels. Wow! Leuk intermezzo met het pontje mee. Mooi klompenpad effect via de fruitboomgaarden die in bloei stonden. Bermen vol met bloemen. Halverwege na een overstap over een sloot liepen we door de fruitboomgaarden en moesten op de route langs bijenkasten. Bijen kwamen diect op ons af. Was niet grappig. We zijn een andere kant op gevlucht en een alternatieve route gekozen over de asfaltweg. Moet die bijenkast nou echt exact op dat pad staan? Op een groot deel van de route geluid van de weg en brug. We moesten ook de brug over met veel druk verkeer: dat deel was echt geen klompenpad gevoel! En dat kan je voorkomen door te kiezen voor de route afkorting. Verhouding asfalt/onverhard ca. 50/50. Mag van ons wat meer onverhard.

43. Kesteren, daar komen mijn voorvaderen vandaan, dus daarom…..niet getreuzeld, en gáán…..Op het dorpsplein kon je ruim parkeren en de groene klomp markering meteen duidelijk in t oog. Prachtig hoog lopen op de dijk en daardoor een kijkje in veel boomgaarden met hun witte zee van bloesem. Adembenemend! Bijenkasten tussen de bomen in maar op de plek waar je over een plankje moet en het pad samengaat met het Batouwepad daar staan de bijenkasten vlak langs die oversteek met als resultaat een sliert brommende bijen een stukje achter je aan. Mag van mij iets verder de boomgaard in! Het pontje vaarde nog niet (pas vanaf Komingsdag weer) dus we kozen voor de doorsteek langs de Rijn, onder de grote brug door. Daar is de markering iets onduidelijk (je ziet het van de tegengestelde kant) maar we kwamen er wel uit. Lammetjes in overvloed op de dijk, prachtige rijnaken gleden over de rivier. Een Paasverassing…in het weiland speelde een fanfarekorps een vrolijk deuntje en wel 200 ouders en kinderen, zochten in t gras naar paaseieren!! Een fijne dag met als afsluiting een smakelijk hapje bij Restaurant Moeke in Rhenen, terras aan t water met heel vriendelijk personeel! ?

44. Geachte mevrouw Klerx,

Het Marspad van 13 km is met de alternatieve route te verkorten tot 11 km. Hierbij ga je dan niet met het pontje naar de overkant. Verder zijn er geen andere verkorte versies.

Met vriendelijke groet,

Saskia Bemer

45. Vandaag het Marspad gelopen tegen de klok in. Eerder al het Batouwepad gelopen. Die vond ik geweldig mooi. Maar dit pad vond ik ook mooi. Veerpont voer weer had ik op de site gelezen. Stuk bij camping kende ik dus al. Maar de andere kant, van Kesteren naar de Rijn viel mij erg mee. Asfalt betreft o.a. een smal autoloos weggetje. Dat vind ik niet zo erg omdat de omgeving mooi is, o.a. fruitbomen, mooie huizen, en een koppel gezonde dikbilpinken gezien. De dijk was afgesloten, maar dat geeft niet want de uiterwaarden zijn niet meer drassig. Daar loop je vlak langs het water, aan de andere kant de Grebbeberg (prachtig) en recht voor je de grote brug en op de achtergrond de Cuneratoren in de steigers. Wat wil je nog meer.
    Toen ik de grote brug overliep had ik een rare ervaring. Even dacht ik dat ik niet goed werd. Even stil gestaan en het ging weer over. Later nog een keer. Maar m.i. komt dat doordat de brug beweegt als er een zware vrachtwagen over rijdt. Of ben ik lijp aan het worden omdat ik teveel klompenpaden loop?
    Iedereen maar weer bedankt voor de prettige dag.

46. Beste Jorieke,
    Bedankt voor je reactie.
    Ik heb gisteren contact opgenomen met de grondeigenaar en hij heeft dezelfde dag nog de berenklauw verwijderd, dus het pad is weer goed toegankelijk.
    Wat betreft het voetveer, de meest actuele info kan je hier vinden: http://www.uiterwaarde.nl/news/198/66/Wederom-stremming-veren
    Het voetveer is inderdaad gestremd vanwege het hoge water.
    Groet Karen

47. Leuke route om te lopen, door de fruitboomgaarden, over het platteland en langs de rijn. Op maandag 6 juni de route gedaan, maar twee keer een alternatieve route moeten nemen. Bij het meertje bij de hogeweg en hogedijkseweg was het zandpad versperd door een groep berenklauwen waar niet omheen te komen was. Dus maar weer omgekeerd en via de weg gelopen. Ook voer de pont niet. Volgens het bord vaart deze alleen in het weekend, of misschien kwam het door de hoge waterstand. Het stukje rhenen hebben we dus alleen van veraf gezien 🙂

48. Heerlijk gewandeld en een aanrader, maar de klompen kunnen thuisgelaten worden, meer dan 90% van de route loopt over geasfalteerde, maar rustige, weggetjes en fietspaden.

49. Gisteren het Marspad gewandeld (incluis een snufje Giro d’Italia….). Gestart in Kesteren. Mooie wandeling, Tip: de bewijzering net voorbij de campings (rondje rond de plas bij Bosche Dreef) staat ‘verdekt opgesteld’. Wanneer je het bordje Eigen Weg ziet naar het fruitteeltbedrijf ben je al te ver. In Rhenen misten we een aanwijzing (in de buurt van de Cuneraweg) dat je rechtsaf naar beneden moet (richting Nederrijn). We kennen het gebied redelijk goed en toch verraste het ons op deze manier aangenaam.

50. Heerlijk gewandeld. Prachtig pad, de fruitbomen staan volop in bloei nog: GAAN!

51. De richtingpaal bij het knooppunt F68 (Viaduct N233 met Nedereindsestraat) te Kesteren is uit de grond gerukt en ligt
    bijna onder het viaduct.

52. Gisteren 26-11-2015 het Marspad gelopen. Het weer was prima.
    Ter informatie:
    De lantaarnpaal op de hoek van de Rijndijk – Hoge Rijnseweg is vervangen en zodoende is de bewegwijzering verdwenen. Deze is juist zo belangrijk omdat het hier een overstappunt betreft naar eventueel het Batouwepad.
    Verder ons advies om aan het beginpunt (Restaurant Het Gerecht te Kesteren) een melding te maken op het publikatiebord in welke richting er moet worden gelopen.
    De routeverkorting over de Marsdijk was een must omdat het veer niet meer voer. De Marsdijk was echter een puinhoop maar als het klaar is dan is het heerlijk lopen.
    Wel krijgen de enkels een behoorlijke knauw als je het stuk langs de Nederrijn loopt.
    Een Tip:
    Bij Brasserie Uit (aan de Hoge Rijnseweg) is het goed toeven en ze vullen graag water voor je bij.
    Jammer dat er weinig bankjes langs de route staan want je kan genieten van de heerlijke en mooie vergezichten.
    Een mooi pad.

53. Beste wandelaars,
    Vanaf 1 oktober t/m eind april vaart het pontje Rhenen-Lienden niet meer en is het Marspad alleen te lopen via de routeverkorter over de Marsdijk. Let hierbij wel op de werkzaamheden aan de dijk!
    Veel wandelplezier gewenst!

54. Vandaag het Marspad gelopen. Gestart in Rhenen. Al snel moesten we met het voetveer over. En misschien dom maar we hadden geen cash bij ons en pinnen kan niet op het pontje. Dus tip neem wat handgeld mee. Kosten zijn maar € 1 p.p. Verder hadden we een heerlijke wandeling met lekker wandelweer. Wij wisten niet dat er zoveel boomkwekers in die regio zaten!