Niebroekerpad

Wandelen langs boerenerven, over schouwpaden en historische wegen in het prachtige buitengebied van Nijbroek. Ontdek het mooie buitengebied van Nijbroek. Wandelen langs boerenerven, over schouwpaden en historische wegen. Rust, ruimte, karateristieke boerderijen en een landschap door mensenhanden gevormd bepalen hier de sfeer. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Rondwandeling: het Niebroekerpad (14 km)

Startpunt: parkeerplaats bij N.H. kerk en dorpshuis in Nijbroek, Dorpsplein

Markering: gele markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Route combinerenverlengen: het Niebroekerpad kan gecombineerd worden met het Avervoorderpad en het Woldermarkerpad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld

• Dorpshuis "De Arend", Dorpsplein 2, Nijbroek,
    Openingstijden: za 17.00-19.00 uur, in voorjaar, zomer en najaar bij terrasweer zo 11.00-17.00 uur.

Heeft u een klacht of aanbeveling met betrekking tot dit Klompenpad (bijvoorbeeld over de markering), stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Onderwerp: Stukken slecht begaanbare paden

Wij hebben vandaag deze route ook gelopen.
    Langs de Nijbroeksche wetering was gras hoog, veel brandnetels en distels. Het pad lag tegen het maisved aan waardoor je half in het maisveld liep.
    Het pad van de Nijbroeksche wetering naar de Middendijk was inderdaad slecht aangegeven en wij hebben dankzij de app de route kunnen volgen, maar dan wel door het weiland naast het maisveld.
    Veel verharde wegen met tractoren en hardrijdende auto’s. Niet een van de mooiste en afwisselendste routes in dit gebied.
    Deze route is prima te lopen met kaart en app. De bordjes hebben nog wel wat aandacht nodig.

2. Onderwerp: Moeilijk pad om te volgen en te lopen

Vandaag deze route gelopen. We hebben al veel klompenpaden gelopen maar tot nu toe was dit de “slechtste”. Waarom, zonder kaart is deze haast niet te doen, de route bordjes zijn slecht af te lezen (vaal) en richtingspijlen ontbreken en de waterkanten zijn haast niet beloopbaar door het hoge gras en de vele brandnetels. Het pad van de Niebroekse wetering naar de Middendijk was niet vindbaar aangezien er hoge mais stond. Allemaal een beetje jammer. Denk dat dit pad nagelopen moet worden en nieuwe bordjes aangebracht moeten worden.

3. Onderwerp: Reactie op onderhoud Kees van Bunningen

Hartelijk dank voor uw reactie in het gastenboek.
    Afgelopen weekend zijn de meeste paden gemaaid en dus weer beter begaanbaar.

Met vriendelijke groet,
    Marijke |Veldwijk
    Werkgroep klompenpad Nijbroek

4. Onderwerp: Nijbroekerpad

Op 14 juni dit pad gelopen. Prachtig weer. En zeer fraai langs de weteringen.
    Helaas is nog een aanzienlijk deel over verharde wegen.
    Wij waren blij dat het mais nog niet zo hoog staat: zo konden we nog langs de randen van de velden lopen. De begroeing langs de weteringen is zeer hoog en wordt niet gemaaid (??) (enerzijds maakt dat het pad meer beloopbaar, anderzijds zou dat zonde zijn vanwege de fraaie bloemen en planten).
    Maar dat gaat wel wandelproblemen geven als de mais hoog komt te staan. Overleg met de boeren?

5. Onderwerp: moeilijk pad te volgen

Wij, 4 wandelmaatjes hebben vandaag 21 mei 2017 deze pad genomen samen eerst met avervooderpad tot wij overstappunt van de route.Het begint al problemen dat bij nr 3 en 4 moeilijk te lopen omdat door de hoge struiken van allerlei soorten struiken,denk aan berenklauw,brandnetels,etc…. Sommige paaltjes moeilijk te zien welke kant op moet lopen,het komt door de zon en bordjes was echt vaal,gelukkig heb ik plattegrond meegenomen,maar toch..vandaag zie ik veel wandelaars,vooral ouderen. Verder heerlijk tussenstop genieten van de weiland. Het was wel lange weg om olgende afslag te nemen.

6. Onderwerp: reactie op opmerking paaltje fam Nieuwenhuis

Dank voor uw melding over het paaltje! De vrijwilligers van het Niebroekerpad gaan er mee aan de slag.

Nog veel wandelplezier,

Marlies van Loon

7. Vandaag de route gelopen 1 bordje op paaltje lag op de grond we hebben hem op de plek terug gezet waar die hoorde. Verder was die goed bewijzerd.puur op de pijltjes gelopen.ging prima. Wel hele lange rechte stukken,maar we hebben wel heel veel gezien onderweg lekker zwaar en drassig daar houden we van. Op naar de volgende.Fam. Nieuwenhuis met 7 pers.gelopen.

8. Onderwerp: mooie pad

we hebben de niebroekerpad gisteren (18 dec 2016) gelopen
    het was een mooie pad lekker rustig
    maar er zijn wel wat aandachts puntjes tussen nummer 10 en 11 zijn de palen uit de grond
    en een eindje verder lagen ze in het gras de verkeerde kant op
    en een bordje bij de verkorte route zou ook wel prettig zijn
    wij zijn toch ervaren klompenpaden lopers dit was de 49 ste maar deze was wel het slechtste
    onderhouden met de bordjes
    maar wij hebben heerlijk gelopen

9. Onderwerp: Niebroekerpad

Vandaag bij een paar graden vorst gelopen. Voordeel vorst: geen modderige ondergrond of nat gras.
    Een prachtig klompenpad voor een groot deel langs de Nijbroeksche en Terwoldesche Wetering lopend.
    Route goed te volgen via uitgedraaide, geplastificeerde plattegrond.
    Bepijling regelmatig erg onduidelijk. Goed opgevangen door met een zwarte stift de juiste bepijling aan te geven.
    Misschien t.z.t. een keer kiezen voor wat meer weerbestendige bordjes.
    Eén keer verkeerd gelopen bij het meest noordelijke punt van de plattegrond. Bij gerepareerde houten planken brug over de Nijbroeksche Wetering. Een grote paal met 2 bepijlingskaartjes was uit de grond getrokken en staat nu een stuk verderop in het weiland tegen een bord aan.
    Er was geen rustpunt in de route, als je de bankjes langs de route buiten beschouwing laat. Het café in Nijbroek was gesloten.
    Al met al weer genoten van een prachtige klompentocht.

10. Onderwerp: Niebroeksepad

Vandaag 21/09 2016 dit pad gelopen, toevallig is er gemaaid langs de Nijbroeksche Wetering zo’n week geleden, dus had ik geluk wat dat betreft. Toch wel een aardige route 1/2 verhard en 1/2 gras, maar het blijft wel belangrijk dat het een paar dagen droog is geweest, en ook fijn als de zon schijnt. Wel drinken en eventueel wat eten mee nemen voor onderweg, hetgeen wat er is was vandaag gesloten !! Als 4daagse loper heb ik altijd wat bij mij, kan ik net rusten waneer het mij uitkomt. Verder ik ben erg tevreden over de route, alleen inderdaad de bordjes zijn soms slecht zichtbaar, of ontbreken soms. ( in dit geval langs het gedeelte langs de Nijbroeksche Wetering )

11. Onderwerp: Matig pad

Vandaag het 63e pad gelopen tegen de klok in. De paden langs Weteringen en andere wateren? omvatten voor meer dan de helft de route. Dus veel loop je op een pad langs het water, wel mooi, maar ietwat saai. De rest in een zeer landelijke omgeving, veel langs boerderijen, ook erg mooi, maar wel op asfalt.
    Dit pad is geen topper, maar ook niet één van de minste, zeg maar matig.
    Bij punt 4 ben ik op een gegeven ogenblijk de heining overgegaan, het land in. Was echt niet meer te lopen, oerwoud. Moet echt iemand langs met een handmaaiertje.
    De stickers zijn vrijwel allemaal vergeeld en soms was de zwarte pijl ook (bijna) helemaal verdwenen. Plattegrondje dus meenemen.
    Maar ik heb weer 14 km gelopen en ben weer fit. Bedankt iedereen.

12. Onderwerp: Snoeien

Goedendag,
    Op deze warme zomerse dag het klompenpad gelopen in Nijbroek.
    Tussen Werlerweg en Vaassenseweg is jet pad moeilijk begaanbaar.
    Vele distels ,brandnetels .tot heup hoogte.
    Niet prettig te bewandelen.

13. Onderwerp: Rust en bedrijvigheid

Vandaag deze wandeling gemaakt. Was werkelijk prachtig. Veel bloeiende kruiden, de padden sprongen voor je voeten weg, mooie vergezichten. Verder waren de boeren bezig met maaien, schudden, kunstmest strooien enz. Door de hoge begroeiing waren niet alle bordjes goed te zien en bij nr 9 ontbrak het zelfs. (op de Zeedijk kon je niet zien dat je linksaf moest het Breestuk in). Het is belangrijk om een plattegrondje mee te nemen en dan lukt het wel.

14. Onderwerp: Mevr

18-07-2015 Onze zoveelste klompenpad. Deze route vanmiddag gelopen in tegengestelde richting (begonnen bij 13, dan naar 12 enz.) Eerst wat minpuntjes: zo nu en dan de kaart erbij gepakt omdat de te volgen richting voor ons niet duidelijk was; een keertje misgelopen; na punt 4 richting 3 is na tweederde, na het oversteken van de asfaltweg de route geblokkeerd middels touwen. Dit inmiddels gemeld. Nu het positieve: mooie route, asfalt niet storend, prachtige vergezichten, vele wilde bloemen en planten, paar reigers zien wegvliegen, rechte stukken langs water e.d. ook niet storend omdat de omgeving afwisselend is. Kortom: genoten van de omgeving, het wandelen zelf en het prima wandelweer.

15. Onderwerp: Iets eentonige route

We begonnen bij het dorpsplein.Op de Middendijk zagen we direct een bewegwijzering links rechts of naar het kerkepad. We namen het Kerkepad (langs de gierwagen 🙂 ) en kwamen uit op de zeedijk. Hier moesten we linksaf en bleven doorlopen tot we uiteindelijk besloten om toch maar eens op de app te kijken hoe de route verder ging. Toen bleek dat we veel te ver op de zeedijk hebben gelopen en eerder al linksaf moesten slaan het Breestuk op. We zijn terug gelopen en nog eens aandachtig gekeken of we hier een aanduiding zagen maar helaas we konden deze niet vinden. We hebben de route vervolgens redelijk goed kunnen lopen maar moesten toch een paar maal goed op de app kijken.
    Het landschap is veel van hetzelfde en een aantal maal zitten er vervelende stukjes asfaltweg tussen met snel verkeer wat niet erg prettig wandelen is. Desondanks willen we de beheerders hartelijk danken voor de bewegwijzering van deze route en de landeigenaren voor het openstellen van hun land.

16. Onderwerp: Reactie Huub Willaert

Dag Huub,

Wil je nog even bedanken voor je bericht in het gastenboek. Heb zelf ook mogen ervaren hoe bijzonder het is om de omgeving van een andere kant te zien, waardoor je ook plekjes ontdekt die je zelfs voor het eerst ziet.
    Hoop dat wandelnet n.a.v. je mailtje actie onderneemt, hartelijk dank hiervoor.