Nudepad

Ontdek het mooie buitengebied van Wageningen rondom buurtschap De Nude. Wandelen door weilanden, uiterwaarden, veenontginningen, langs hagen en over de Grebbedijk. De afwisseling van cultuur, natuur en verhalen over de strijd in dit gebied bepalen hier de sfeer. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Rondwandeling: het Nudepad (11 km)

Startpunt: Restaurant De Blaauwe Kamer, Blaauwe Kamer 14 in Wageningen

Openbaar vervoer: Bushalte Grebbesluis, Rhenen. Bushalte Ooststeeg, Wageningen en bushalte Huppelpad, Wageningen

Markering: Rode markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen

Route verlengen:  U kunt de route combineren met het Grift en Graftenpad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld

Heeft u een klacht of aanbeveling met betrekking tot dit Klompenpad (bijvoorbeeld over de markering), stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Onderwerp: Prachtige vergezichten

Op deze mooie Hemelvaartsdag genoten van de wandeling op dit klompenpad.
    Mooie uitzichten op de Grebbeberg en wat een leuke bankjes staan er op deze route.

2. Onderwerp: Nudepad: matige route

We hebben de route vanaf de Blaauwe Kamer/pont-afrit met de klok méé gelopen en het was de minst fijne klompenpad die we tot nu toe hebben gelopen. Relatief vaak over asfalt en gelukkig was het droog weer anders was het deel ‘in aanleg’ nauwelijks begaanbaar. Weinig afwisseling qua landschap met hier en daar een paar honderd meter aangenaam lopen en kijken.

3. Onderwerp: Nudepad, bijzonder stukje landschap

Op 19 maart dit pad gelopen. Met het pontje aangekomen bij startpunt de blauwe kamer. Mooi stukje natuur. Daarna het pad gelopen. Ik snap de eerdere opmerkingen over saai, kaal hekwerken en kleiige weilanden maar als je de goede kant op kijkt is het landschap prachtig. Bijzonder om te zien dat op relatief korte afstand het rivierenlandschap overgaat in de stuwwal. Prachtig uitzicht op de Grebbeberg!

4. Onderwerp: route vanaf punt 6

op vrijdag 10 maart 2017 het Nudepad gelopen. Op zich mooie route, maar vanaf punt 6 (De Ossenkampen) klopte de route niet meer. We moesten dwars door een weiland met zeer zware modder en dat pad liep dood. Dus terug en een omweg moeten lopen door een woonwijk. Dat was een tegenvaller en heeft ons ruim een uur extra tijd gekost. Klompenpad daarna niet meer opgepakt, maar langs drukke weg teruggelopen naar opstappunt ivm ontstane gebrek aan tijd. Begin van de route was wel erg mooi.

5. Onderwerp: Nudepad

Vanuit de Blauwe Kamer begint de wandeling heel erg mooi. Vanaf de dijk gingen we rechts de weilanden in. Over een lang pad langs een hoog ongezellig hek van Monsanto. Het lopen daar was afschuwelijk. Glibberend door de klei. Vervolgens liepen we langs een drukke weg. Daarna weer de weilanden in. HIer een smal pad langs een akker van een boer met alleen maar prikkeldraad. Zelfs bij de overstappunten allemaal prikkeldraad. Levensgevaarlijk vooral omdat we steeds in de klei weggleden en wegzakten. En dan naast je water…daarna nog een keer langs een ellenlang weiland met hoogspanningsmasten al wegglijdend en wegzakkend in de klei. We waren het helemaal beu. Daarna langs een stiltegebied waar het oké was. Net voor het valleikanaal moesten we weer het weiland in. We hadden er geen zin meer in. We zijn via het mooie fietspad van het Valleikanaal weer teruggelopen. Wij raden een ieder het pad af. Klompenpad onwaardig.

6. Onderwerp: Nudepad

Vandaag met prachtig voorjaarsweer (15 graden) het Nudepad gelopen. Qua landschap niet het meest spannend. Qua vette klei wel !!!, De schoenmaat nam regelmatig met 2 toe. Maar goed, dat is de bodemgesteldheid en die is wat het is.
    Onderweg heel gezellig thee gedronken bij een rustpunt. Verder complimenten voor de mooie nieuwe banken.
    Het pad is goed aangegeven en werd vandaag best wel goed bezocht. Dank aan de vrijwilligers !!!

7. Onderwerp: Het Nudepad in winterse sfeer

Bij 3 graden de wandelschoenen aangetrokken en de 11 km van het Nudepad gelopen. We zijn gestart bij de Blauwe Kamer (restaurant). In de weilanden konden we genieten van de git-zwarte runderen en de vele paarden. Vervolgens waren er diverse fanatieke schaatsers te vinden op de plassen rondom.
    Het pad is goed aan gegeven. Op zich niet een heel bijzonder pad, maar met oog voor de natuur zie je altijd wel wat….de zon liet zich niet zien, maar wel een schitterende ijsvogel (!) op een paar meter afstand, een vlaamse gaai, een zilverreiger, diverse waterhoentjes, andere watervogels en fazanten.
    Verschillende weilanden waren gevuld met schapen en ook menig zwaan was er te vinden.
    Het pad was redelijk goed te lopen. Af en toe een gladde plek of een wat bevroren ondergrond, maar dat mocht de pret niet drukken….
    Op bankjes niet gelet, daar het geen weer was op te gaan zitten. De versnapering hebben we genomen in het restaurant de Blauwe Kamer. Daar was het prima vertoeven en konden we even op temperatuur komen. Diverse wandelaars dachten daar ook zo over. Je hebt zelfs een mooi uitzicht en het is de moeite waard om even het beschermde natuurgebied vanaf de parkeerplaats in te lopen. Het heeft ook een vogelspotplek.
    Dit is echt een klompenpad die elk seizoen een andere uitstraling heeft! Dat zullen we nog gaan ervaren.
    Vrijwillers: onze dank is groot!

8. Onderwerp: Heerlijk genoten

Een heerlijke wandeldag, en een afwisselend pad.
    Inderdaad is tijdens de opdooi de ondergrond hier en daar erg glad.
    Dan is een verhard stukje weer makkelijker lopen.
    Thee gedronken bij het “RUST”punt….haha, het water in de koker was bij aankomst bevroren, toch heerlijk in de tuin van het zonnetje genoten tijdens mijn theepauze!
    Als je naar de “Blauwe kamer” loopt kun je onderlangs de dijkweg lopen….dat is veel rustiger!
    Op naar ‘t volgende Klompenpad….

9. Onderwerp: Bankje

Hallo Marijke,
    Bedankt voor uw reactie. In 2016 werd nagedacht over het plaatsen van 2 bankjes langs het Nudepad. Als de weersomstandigheden dit toelaten zullen deze geplaatst worden op 27 januari.

10. Onderwerp: Nudepad

Prachtig pad, vanuit ons huis in Wageningen gelopen op een prachtige, deels zonnige winterdag. Het enig dat we misten was een bankje onderweg om even uit te kunnen rusten….in de sneeuw in toch wel erg koud….

11. Onderwerp: Pad

Toch wel teveel asfalt (waaronder een druk stukje met auto’s), ondanks de repliek van de coördinator. En wat Bram al zei: er is een groot gemis aan bankjes onderweg (eigenlijk is dat een ‘wereldwijd’ probleem; je ziet dit euvel bijna overal. Daarom wordt er véél minder gelopen dan mogelijk zou zijn). We stonden (dus staand) te pauzeren/eten in ‘t weiland. Een paar stukken waren zompig of glibberig; op een paar stukken bleef er een kilo modder/klei aan je schoenen hangen. Maar dat vond ik niet erg. Ludo spreekt over een boerderij waar je onderweg koffie kan drinken (ik lust danwel geen koffie, maar goed). Die boerderij heb ik dan gemist… Een gemis… :P. Ik hoop dat die wat beter gaat worden aangegeven, al twijfel ik dat ik hier ooit weer kom (te ver rijden voor mij). Ik kon me wel redden, maar voor een aantal mensen kan/zal een wandelstok nuttig zijn. De Boer spreekt over te hoge opstapjes. Daar ben ik ‘t wel een klein beetje mee eens. Zo’n 10 cm lager zou al een stuk beter zijn (maar misschien ontsnappen er dan koeien ofzo?). Met name bij die opstapjes moet je uitkijken dat je niet uitglijd bij ‘t afstappen.

12. Onderwerp: Prachtige en gevarieerde route

Prachtige en gevarieerde route gisteren gelopen over het Nudepad, het ook nog eens prima wandelweer. De akkers waren gort droog dus goed begaanbaar, volop genoten. Dank aan de mensen die dit mogelijk maken.

13. Onderwerp: Mooie wandeling

Schitterende tocht door mooie afwisselende omgeving! Doordat het veel heeft geregend deze zomer was het juist wel prettig dat een groot gedeelte over asfalt gaat de weilanden en maïsvelden zijn erg drassig en er langs lopen is helemaal prima.

14. Onderwerp: nudepad

Wij hebben de route vandaag, 23 juli gelopen,
    jammer dat ook hier te veel asfalt gebruikt word!
    Misschien een advies, wat eenvoudige bankjes
    om even te rusten ,en te genieten van de mooie omgeving.
    verder heerlijk gelopen.
    en lekker gegeten in de ‘Blaauwe kamer’
    vriendelijke groet,
    Bram en Gijsje Koopman

15. Onderwerp: Mooie wandelroute

16 juli heb ik deze route met mijn man gelopen. Het is een erg mooie route in een afwisselende omgeving. Het gedeelte waar je over asfalt loopt vonden wij totaal niet storend. Je loopt toch nog tussen het groen en daar is genoeg te zien. De route is goed onderhouden, compliment voor de vrijwilligers! Een aanrader!

16. Onderwerp: Prachtige wandeling

We hebben er echt van genoten. Prachtige omgeving, goed aangeduid. Onderweg zagen we 2 vrijwilligers aan het werk. Respect. Jullie zijn echte ambassadeurs van jullie regio. Niet voor niets dat we telkens kiezen voor de klompenpaden.

17. Onderwerp: reactie van de coördinator

Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw reactie. Dit geeft ons team van vrijwilligers, die het onderhoud verzorgen, inzicht hoe mensen het pad beleven en hierop kunnen wij zonodig inspelen.
    Bij uw opmerkingen wil ik enkele kanttekeningen plaatsen. Als start van de route is de parkeerplaats bij de Blaauwe Kamer gekozen. Dit geeft de mogelijkheid even dit waterrijke gebied met vele vogels te bekijken. Omdat dit gebied in open verbinding met de Rijn staat hebben wij het pad er niet doorheen gelegd. Wel is aldaar te wandelen. Ons pad hebben wij onderaan de Rijnbandijk gelegd zodat je het gebied direct kunt beleven. Als je over de Rijnbandijk loopt (dit moet bij hoog water) heb je de mooie uitzichten over grote delen van het gebied en naar de Grebbeberg.

Het percentage asfalt bij klompenpaden is altijd sterk afhankelijk van het landschapstype ter plaatse. Er wordt geprobeerd om zo veel mogelijk over onverharde wegen en door boerenland te lopen. Bij het Nudepad is 4400 meter onverhard op de 11000 m totaal. Voor ons is dit in dit gebied voldoende.

Graag wens ik u goede wandelingen door ons mooie Nederland toe.

Met vriendelijke groeten,
    Joop van Beem, coördinator Nudepad.

18. Onderwerp: Geen klompenpad, heel veel asfalt

Van mij krijg dit pad geen sterren.

Als je start bij de Blaauwe Kamer, verwacht je ook iets van de Blaauwe kamer te zien, maar niet dus. Dit had ik wellicht van te voren kunnen zien, maar ik heb een keer wat minder voorbereid een route uitgezocht. Dat hebben we geweten.

Over 80% asfalt loop je over de weg buiten het natuurgebied langs richting de weilanden. Er worden zoveel bordjes aangeboden dat je door de bomen (eh bordjes) het bos niet meer ziet. Dit komt de duidelijkheid niet ten goede vonden wij.
    Over rechte, geasfalteerde landwegen loop je dan een rondje richting het startpunt, waar je het laatste gedeelte van de route dubbel loopt.
    Hier en daar is er een doorsteek over weiland of akkerland en waan je, je heel even op een echt klompenpad.

19. Onderwerp: Topper

Vandaag het Grift en Graftenpad gelopen met de verlenging van het Nudepad. Ik vond het Nudepad een geweldig mooi pad (net als het Grift en Graftenpad). Het Nudepad is een echt klompenpad en die zijn er niet zo veel.
    Ik was beducht voor drassigheid, gelet op de verhaaltjes in het gastenboek en de regen vorige week. Maar de zon en wind van gisteren hebben blijkbaar goed gewerkt. Zelfs het bouwland was niet meer drassig.
    Hoeveelheid asfalt o.a. Haarwal viel mij wel mee, je kunt niet alles hebben.
    De bewegwijzering van beide paden was uitstekend.
    De Grebbeberg als achtergrond enerzijds en de hoogbouw van Wageningen anderzijds vond ik typisch mooi.
    De opstapjes zijn volgens mij niet anders dan elders in de klompenpaden.
    Bedankt iedereen voor de heerlijke dag.

20. Onderwerp: Onvriendelijk welkom

22/4 2016 Nudepad gelopen. Veel verharde wegen maar om ergens te komen moet je er wel gebruik van maken.
    Mooie wandeltocht een echte aanrader maar een dike min punt was dat de opstapjes wat hoog waren en bij alle opstapjes’ die ook al niet breed zijn’ opgelet moet worden dat je niet in het prikkedraad blijft hangen met je kleding.
    Dit hebben wij ervaren als een zeer onvriendelijk welkom. Ook is dit ons nog nooit overkomen en we hebben al heel wat klompenpaden gelopen.

21. Onderwerp: Onze eerste wandeling van 2015: prachtig!

Dit pad neemt je mee door een gevarieerd landschap. Wij hebben er weer erg van genoten. Hulde aan de vrijwilligers die dit maar mogelijk maken. Wij hebben wat beelden voor wie nog twijfelt. Hophop mensen, en wandel dit pad!
    https://youtu.be/-1gBiYnEHrs en we hebben ook een leuk album: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.637951936328220.1073741830.595260957263985&type=3
    Ja… wij zijn fans!

22. Onderwerp: Schitterend

Wat een schitterend Klompenpad…! Vandaag heb ik het gelopen na een enthousiasmeren d artikel van Flip van Doorn in de reeks ‘Het mooiste Nederland’, dagblad Trouw van 24 oktober 2015. De route gaat over veel verharde wegen, maar bijna altijd ligt er een brede berm of een looppaadje naast. Het is jammer dat de 900 (!) populieren langs de Veensteeg binnenkort worden gekapt, maar als je naar de bomen opkijkt, zie je wel waarom dat nodig is. De Bennekommer Meent, waar de natuur zich prachtig herstelt en waar nu zelfs het melkviooltje (en straks ook de klokjesgentiaan ) groeit, is een lust voor het oog. En Theeterras In het Veld (een huiskamer met zelfbediening) is een lief en leuk rustpunt. Kortom, een kanjer van een Klompenpad!

23. Onderwerp: Baggeren voor volwassenen

Gisteren het Nudepad gelopen. Begon wat ongelukkig met een verzwikking maar toch maar doorgelopen.

Veel asfalt en het was inderdaad baggeren. Ik heb me er niet zo aan gestoord maar echt een leuke wandeling is het niet.

Op de Haarwal is het wat onduidelijk wanneer je het weiland in moest.

Overigens waren er wel een aantal mooie “doorkijken” richting de Greb, dat dan weer wel.

24. Onderwerp: Beetje tegenvallend

Vandaag het nudepad gelopen met mijn vrouw.
    De route vanaf het aanlooppunt de blauwe kamer is 11,5 km. De route begint heel mooi en wij hadden het pad benedendijks op de grebbedijk gevonden. Halverwege de wandeling krijg je een vrij lang stuk dat verhard is met veel fietsers en auto’s die wel rustig rijden. Dit stuk valt tegen. Het routebordje na de boerderij waar je koffie kan drinken en dat je het maïsveld in moet is verdwenen. Gelukkig had ik ook de kaart op mijn telefoon met gps dus gelukkig gevonden. In het mais veld wordt de route weer wat leuker. Daarna krijg je weer een behoorlijk stuk asfalt naast een behoorlijke drukke weg daarna weer het weiland in voor het laatste stukkie. Wij hebben nu een aantal klompenpaden gedaan en zijn zeer enthousiast over deze paden maar deze viel vandaag een beetje tegen. Volgende wandeling weer beter. Ga zo door.