Onderwaterpad KIDS

Tijdens deze ontdekkingstocht ben jij de Waterbaas. Dit Klompenpad gaat door het gebied van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Deze linie is een verdedigingswerk van 85 kilometer lang waarbij vroeger het land onder water gezet kon worden. Blijf jij het water de baas? Wil je de opdrachten in het veld doen? Vergeet dan niet de brochure te downloaden! Veel succes en plezier!

Wandeling: Onderwaterpad KIDS (7 km)

Route verkorten: U kunt de route verkorten tot 2 km. Dit staat op de kaart aangegeven en is onderweg als zodanig gemarkeerd.

Startpunt: Fort Honswijk, Lekdijk, 3998 NJ Schalkwijk

Opstappunt: Werk aan de Korte Uitweg, Lange Uitweg, Tull en ’t Waal

Openbaar vervoer: Bushalte Honswijk, Lunet aan de Snel

Markering: Witte markering met het KIDS logo. De route is één kant op gemarkeerd. De richting komt overeen met de volgorde van de KIDSopdrachten uit de brochure.

• Fort WKU, Lange Uitweg 42a, Tull en 't Waal

1. Op 20 mei hebben we vrienden met kinderen op visite en aangezien de klompenpaden nu helemaal ons ding zijn en zij ook heel veel wandelen met hun kinderen van 6 en 8 jaar stellen we voor om dit pad te gaan ontdekken. Ik laat ze het filmpje zien en aangezien ze enthousiast zijn print ik het boekje uit. Ze moeten het zelf in elkaar zetten en dat wordt met de grootste zorg gedaan!

De route met de auto om bij dit klompenpad te komen is al waanzinnig mooi. Het pad is weer geweldig bewegwijzerd en de kinderen rennen om de beurt op zoek naar waar we langs moeten lopen. Het boekje met de opdrachten zorgt ervoor dat we echt even stil staan bij de verschillende dingen die te zien/te doen zijn. Uiteraard gaan we op zoek naar de diertjes in het water en beklimmen we Lunet aan de Snel en hebben we prachtig uitzicht hier. Het lijkt alsof hier ook gegeten en gedronken kan worden, maar alles is dicht.

Dan de weg met de letters. Onderweg verzinnen we steeds weer nieuwe woorden wat er zou kunnen komen te staan met de letters die we nog tegen moeten komen. Dan richting het trekpootje en uitzicht op de kievieten en de route met de haiku’s. Het is erg afwisselend hier. Helaas zijn we te laat om nog iets te kunnen eten/drinken en dus lopen we via de andere kant van het water weer terug richting de auto. Onderweg zien we nog meer verschillende vogels en klimmen we over de dijken om het water te zien.

Wat een prachtige dag. En wat een mooi klompenpad voor kinderen. We hebben nieuwe fans voor de klompenpaden gevonden!

2. Hallo Daphne,
    Dank je wel voor je positieve reactie.
    Erg leuk om te lezen dat jullie het pad superleuk vinden.

Hans, Coördinator team Schalkwijkse Klompenpaden.

3. Samen met een vriendin en onze zoons van 12 heb ik vandaag dit superleuke en mooie KIDS klompenpad gelopen.
    De Hollandse wolkenlucht, tulpen, koeien, schapen met lammetjes, koolzaad…we hebben genoten!
    Ook zonder de opdrachten is het ’n boeiend pad, met de forten, het trekpontje, de geschiedenis, flora en fauna.
    Precies toen ’t begon te regenen verscheen de mededeling ‘Zoek dekking!’ op ons schermpje. We liepen langs de Gedekte Gemeenschapsweg waar we goed konden schuilen, op plekken waar vroeger ook soldaten (zich) konden (ver)schuilen.
    Onderweg hebben we geluncht bij het Theehuis – ’n leuke locatie met vriendelijke mensen.
    Kortom: een aanrader, dit pad!

4. Wat een super leuk klompenpad om met kinderen te lopen. Wij hadden het opdrachtenboekje uitgeprind en door alle leuke opdrachten was het voor de kinderen echt een hele leuke en leerzame wandeling. Het zelfbedienings vlot was ook erg leuk. Onderweg bij het theehuis koffie gedronken. Een leuke tussenstop. Aanrader om na het lopen van de wandeling bij pandpannenkoek in Schalkwijk te gaan eten.

5. Hallo Arris,

Dank voor uw positieve bericht en het lopen van het Kidspad.
    Zo uit mijn hoofd staan er bankjes op Fort Honswijk, op Lunet a/d Snel, dan 2 hele grote op het Inundatieveld, vervolgens op het Werk a/d Korte Uitweg en tenslotte halverwege de Gedekte Gemeenschapsweg.
    Ik denk dat u een paar bankjes door uw enthousiaste kinderen hebt gemist. 😉

Hans, Coördinator team Schalkwijkse Klompenpaden.

6. Gisteren heb ik met onze twee zoontjes van 8 en 6 jaar dit klompenpad gelopen.
    We vonden het een erg leuk pad. De afstand was goed te doen. Leuke opdrachten.
    Het enige verbeterpuntje wat ik heb, is wellicht meer iets voor de gemeente. We waren rond lunchtijd halverwege het pad. Maar er waren nergens bankjes of iets dergelijks om even te kunnen zitten. Alleen aan het begin en aan het einde van de route waren bankjes. Of wij moeten ze over het hoofd gezien hebben…
    Maar dit kon de pret niet drukken; we hebben erg genoten van dit klompenpad. Daarna nog heerlijk gezwommen bij het strandje wat in de folder staat, echt een aanrader!

7. Hallo Marjolein,
    Dank voor je bericht.
    De emmer is vandaag vervangen en we proberen contact te krijgen met de eigenaar om het genoemd deel gemaaid te krijgen.
    Hans, Coördinator team Schalkwijkse Klompenpaden.

8. Vandaag deze route gelopen. Leuk en avontuurlijk!
    Twee kleine puntjes.

De emmer en de ketting bij punt 5 zijn erg roestig en smerig. Mijn zoon zat meteen helemaal onder de roestplekken waardoor we de opdracht maar hebben laten zitten.

Het pad van 7 naar 8 is voor de kids niet zo lekker lopen op dit moment. Het is helemaal dicht gegroeid met name ook brandnetels en prikkels.

Misschien kan naar beiden even gekeken worden?

9. Langs dit prachtige klompenpad is in het inundatieveld (op het kaartje nr. 9) een kunstwerk gerealiseerd, Het geheim van man en paard door atelier BEELDMAKERS. Maar er is meer, want er is ook een dichtpad met Eiland Haiku’s gerealiseerd wat afgerond en geopend wordt dit voorjaar. Resultaat van 3 jaar Haiku-wedstrijd Eiland Haiku door Christel van Vliet, waaraan mensen uit Nederland, maar ook uit België en Duitsland deelnamen. De beste 9 zijn te lezen tijdens de wandeling langs dit klompen pad (9).

10. Hoi Hans,

Bedankt voor je bericht.
    Ik heb met een schuin oog gezien dat er bij het object stond betreden op eigen risico.
    Dus wij waren gewaarschuwd.

Met vriendelijke groet, Frank

11. Hallo Frank,
    Wat vervelend voor uw dochter, ik wens haar een spoedig herstel toe en hoop dat jullie snel het Kidspad alsnog kunnen gaan wandelen, want er is nog zo veel leuks mee te maken verder op het pad.

Mochten we iets aan het ‘object’ kunnen doen, laat me dat dan even weten.

Hans, Coördinator team Schalkwijkse Klompenpaden.

12. Inmiddels met veel plezier een kleine 25 klompenpaden gelopen.

Vandaag met vrouw en dochter dit klompenpad gepland.
    Helaas was het geen succes.
    Halverwege het Inductiekanaal, bij 1 of ander object, kwam mijn dochter ongelukkig te val; vinger uit de kom
    en ook nog gebroken.
    Wat beloofde een mooie dag te worden veranderde in een domper.

Frank

13. De route naar dit klompenpad toe was al heel erg leuk, langs de Lek en tal van fruitbomen. We kwamen er achter dat de Lekdijk in Schalkwijk best lang is. Het fort ligt op nummer 58. We hebben genoten van het klompenpad, afwisselend, bloeiend raapzaad, mooie omgeving, leuk om op de bulten te lopen en van het uitzicht te genieten. Bij fort WKU hebben ze lekkere drankjes en taart en je kan daar heerlijk uit de wind aan een van de picknicktafels zitten. De kinderen vonden de geiten en lammetjes ook erg leuk.

14. vandaag gelopen, geweldig voor een ieder, veel geleerd en super spannend voor de kinderen. Elke keer weer genieten, wij kijken al weer uit naar de volgende!

15. Wat een mooi, interessant en leuk Kids klompenpad is dit. We hebben alle opdrachten met plezier gedaan. De omgeving spreekt zeer tot de verbeelding bij kinderen. Het terrein van Fort Honswijk was afgezet in verband met restauratiewerkzaamheden dus we konden helaas niet overal kijken en ook niet alle foto’s van de eerste opdracht vinden. Maar dat deed weinig af aan het geheel. Bij Fort WKU is een lekkere koffie of thee to go te halen dus op een frisse dag is dat zeker een pluspunt.

16. Vandaag met onze dochters van 6 en 8 de route gelopen. Prachtig weer, best druk op de smallere gedeelten van de route, maar er werd goed rekening met elkaar gehouden. Leuke afwisselende route, veel historie, leuke brochure met activiteiten voor de kinderen.
    We hebben genoten. Het laatste lange stuk zuidwaarts is grotendeels verhard, maar je kunt avontuurlijk over de aarden verdedigingswallen aan je linkerhand klimmen en klauteren. Een extra dimensie.
    De pont doet het inderdaad weer. Bedankt voor het herstellen hiervan!

17. *** Pontje is defect ***
    Helaas is het pontje in het Inundatiegebied Blokhoven defect.
    Het pontje is onderdeel van het rondje door het Inundatiegebied.
    Volg onderstaande route indien u naar de overzijde van het pontje wilt lopen.
    U zal hetzelfde stukje terug moeten lopen om het kidspad verder te vervolgen.

Omleiding:
    * Lopend vanaf de asfaltweg (Achterdijk)
    Ga na het eerste vlonder (in de verte ziet u het pontje) rechtsaf richting het roestkleurig wildscherm.
    Bij het wildscherm linksaf en loopt u linksom tot het pontje.

Hans, coördinator Team Schalkwijkse paden.

18. Wij hebben het pad met veel plezier en interesse gelopen. Wat een hoop te zien
    Een echte aanrader.

19. Wat een leuk klompenpad. Wij hebben het pad gelopen met onze 2 kinderen van 8 en 10 De speurtocht uitgeprint mee. Een verrekijker is inderdaad een aanrader. Het pad is goed en duidelijk aangegeven.

20. Ondanks dat ik geen kind ben toch deze wandeling gedaan.
    Erg leuk om een kijkje te nemen op het Fort en de andere bezienswaardigheden. Het trekpontje kom je ook tegen met andere Klompenpaden maar alsnog leuk om het rondje te maken. Al is het maar om de kilometers en elke dag is het weer anders buiten! Zeker een idee om de brochure uit te printen en mee te nemen als je met kinderen zou gaan.

21. Vandaag met mijn neefje het Onderwaterpad gelopen, de 2,5 km versie. Wat was het leuk! Toen we op Fort Honswijk liepen, waren er heel veel vrijwilligers aan het werk in het groen. Leuk om ook aan je kind te laten zien hoe dat er aan toe gaat en hoeveel werk er verricht wordt. De favoriete opdracht was absoluut de foto’s zoeken rondom de toren. Niet te moeilijk, maar ook niet te makkelijk. Goed gemarkeerd en de opdrachten waren goed te vinden. Ik had een geprinte brochure bij me.

Dank aan de vrijwilligers die dit pad uitleggen en begaanbaar maken!

22. Hallo Floor
    Het is inderdaad erg handig dat op site duidelijk gemaakt wordt dat je de brochure download en meeneemt voor onderweg.
    Ik heb het voorstel doorgestuurd naar de webmaster.
    Hans, coördinator Team Schalkwijkse paden.

23. Het is handig om te weten dat je de brochure moet downloaden om de opdrachten voor kinderen te kunnen doen. Leuk en afwisselend pad, super met het pontje!

24. afgelopen Dinsdag gewandeld, een pad voor kinderen, buiten de natuur was er weinig aan dit pad hooguit bij de vlonder, voor kinderen leuk.