Rijnweidepad

Ontdek het landschap van Spijk. Beleef de historie van de baksteenindustrie en de dynamiek van dit bewogen rivierenlandschap. U wandelt langs de grens van Nederland met uitzicht op de Eltenberg. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Rondwandeling: het Rijnweidepad (11 km)

Startpunt: tegenover Kerkstraat 17 in Spijk en bij de dijk in Tolkamer

Openbaar vervoer: Bushalte Willibrordusweg in Spijk of bushalte Lobede in Tolkamer (rijdt zondags niet).

Markering: blauwe markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

• BioTuinderij 't Gelders Eiland, Eltenseweg 1, Lobith,
    Openingstijden: di-vr 8.30-18.00 uur, za 8.30-16.00 uur
  • Rustpunt Pastorie RK Kerk Spijk, Kerkstraat 30, Spijk,
    Openingstijden: za-zo 10:00-17:00 uur

Heeft u een klacht of aanbeveling met betrekking tot dit Klompenpad (bijvoorbeeld over de markering), stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Onderwerp: alleraardigst

Er is wel het een en ander op aan te merken ( routestickers overwoekerd en verbleekt tot witte plaatjes) maar alles bij elkaar toch zeer de moeite waard voor een heerlijke rondgang. In het bijzonder het stuk langs het riviertje de Wild was prachtig. Wij hadden het geluk dat er net gemaaid was en dat het gras er niet manshoog stond, doorzeefd met brandnetels. Ik las dit in een aantal reacties alhier en weet uit eigen ervaring hoe lastig dit kan zijn. Maar we zijn niet voor een kleintje vervaard en nemen vervolgens met gemak het in aanleg zijnde Romeinse natuur- en speelpark Carvium Novum, waarna het kruipdoor, sluipdoor gaat langs wat vergane en hedendaagse industrie. De Rijndijk staat uiteraard nog borg voor majestueuze vergezichten; reden waarom wij ons prima hebben vermaakt op deze soms wat rechtlijnige maar over het algemeen veelzijdige tippel.

2. Onderwerp: Niet voor herhaling vatbaar

Aardige wandeling, maar deze komt niet in onze top tien. Veel recht toe recht aan en weinig afwisselend.

3. Onderwerp: Rijnweidepad

Gisteren met ons wandelgroepje het Rijnweidepad gelopen. Het is een mooie wandeling in een uithoek van ons land.
    Wij zijn met de bus aangekomen bij bushalte Lobede tevens het eindpunt van deze lijn in Tolkamer. Hier zijn we gestart met onze wandeling. Het is een verkeersluwe route gedeeltelijk langs het water en de Duitse grens.
    Mooi is het zicht op de Rijn bij kade in Tolkamer, later op Hoch-Elten (Eltenberg) en op de dijk bij Spijk waar de Rijn ons land binnenkomt staan voldoende bankjes en 2 picknicktafels. Iets verder bij een van de vele steenfabrieken staat een mooie oude kraan al monument uit vervlogen tijden. Op een klein buitje na waren ook de weergoden ons gunstig gezind. Kortom een prachtige dag.

4. Onderwerp: Reactie Rijnweidepad

Beste Ben Koster,
    Bedankt voor uw reactie op het Rijnweidepad.
    Ik heb het vermoeden dat u de recent aangepaste vernieuwing van het Rijnweidepad door het park Carvium Novum heeft gemist. Zou dat kunnen kloppen? De voormalige route liep inderdaad een lang stuk langs de Eltenseweg, maar nu lopen de wandelaars door het nieuw aangelegde natuurpark.
    Uw opmerking over de verweerde bordjes en verkeerd geplaatste pijltjes zal ik doorsturen naar de coördinator van de naloopgroep van het pad, met het verzoek om tijdens de volgende naloopronde dit te herstellen.
    Verder is het bij de klompenpaden geen voorwaarde dat nadat er van richting is veranderd er weer een bewegwijzering wordt geplaatst, we proberen de hoeveelheid palen op andermans terrein juist te beperken. Wel adviseren wij bij de klompenpaden altijd om tijdens het wandelen de bewegwijzering te combineren met de app, de folder of het routekaartje. Het aanbrengen van markeringen is lokaal soms aan beperkingen onderhevig en op knooppunten van een 2-zijdig gemarkeerde route complex, vandaar deze aanbeveling.
    Specifiek voor het Rijnweidepad geldt dat de folder nog de oude situatie weergeeft, maar dat het routekaartje op de site en in de app de actuele route weergeven.
    Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en wens u nog veel wandelplezier op de klompenpaden.
    Met vriendelijke groet,
    Karen Hinkamp

5. Onderwerp: Rijweidepad

Gelopen 18dec2016. Klompenpad met mooie stukken en minder mooie stukken. Jammer van een lang stuk verharde weg met veel verkeer.
    t.a.v. GeldersLandschap : Veel verweerde en slecht zichtbare bordjes. Meerdere pijltjes staan niet goed.

6. Onderwerp: Een mooi klompenpad

Vandaag dit pad gelopen met de klok mee. Eerste stuk industrie, grint, buizen. Onderaan de dijk gelopen, gras nog wel nat, geeft niet. Bewegwijzering was goed, alleen soms pijltje verkeerd. Bij maisveld pijltje naar boven, moet linksaf zijn. Dit schoonheidsfoutje kwam ik ook een paar keer tegen bij het Zeegsepad, wat ik hierna heb gelopen. Dan Lobith even door, mooi. Dan een eind op een betonpad lopen door een park in wording. Zal t.z.t. wel mooi zijn als het af is. Dan een mooi stuk, maar wel brandnetels tot bijna kniehoogte en verderop riet tot wel 1.80 meter hoog, gelukkig aardig droog. allemaal niet heel erg. Prachtig gezicht op Elten met toren boven het bos. Koppel koeien, zeker meer dan 100 gezien, is tegenwoordig bijzonder. Laatste stuk veel asfalt en steenfabriek, wel mooie Waalgezichten. Spijk lijkt me een wat saai, droevig dorp. Einde wereld?
    Door de soms hele mooie stukken (soms ook niet) geef ik dit pad toch een (dikke) voldoende. Bedankt iedereen.
    Hierna naar Ressen vertrokken voor het Zeegsepad en het Ommetje “Doornik de Pas”.

7. Onderwerp: reactie op schitterende dag met omweg

Beste Astrid,

Dank voor uw melding! Ondanks dat u 2x verkeerd bent gelopen klinkt uw verhaal toch positief en hopelijk heeft u genoten!

Ik zal de coördinator van de vrijwilligersgroep die het pad beheert vragen of de naloper van de maand speciale aandacht kan besteden aan de bewegwijzering bij het lopen in tegengestelde richting.
    Had u er notie van genomen dat het tracé is gewijzigd? Zie bij ‘bijzonderheden’.

Overigens geldt voor alle klompenpaden (en zo staat dat ook vermeld op de website) dat het aan te raden is om naast de bewegwijzering in het veld (paaltjes met plaatjes of stickers) ook gebruik te maken van of de gratis app voor de smartphone, of de folder met kaartje plus achtergrondinformatie (à € 1,50 verkooppunten op http://www.klompenpaden.nl), of van het eenvoudig uit te printen kaartje op deze zelfde website (gratis).

Nog veel wandelplezier op de klompenpaden,
    Marlies van Loon

8. Onderwerp: Schitterende dag met omweg

Vandaag het rijnweidepad gelopen. Ik ben van 10 -1 gelopen. Ik had de actuele route op mijn mobiel maar omdat ik met wandelstokken loop heb ik mij overgegeven aan de stickers. Eerst de dijk op en genieten van de Rijn. Van de dijk af vlotjes naar de marsweg. Daar liep ik mis. Bijna bij Spijk dacht ik hé dat kan niet goed zijn. Bleek de sticker op de hoek marsweg in het groen van de heg verdwenen te zijn. De marsweg op gemarcheerd. Even dacht ik een sprekende kip te horen maar het was een bewoonster die verse eieren aan het rapen was. In het weiland een kopje thee en een boterham met zicht op het kerkje van hoog elten. Weer op weg en toen voor het water ter hoogte van de modelzweefclub ging het mis. Twee stickers links en rechts met de pijl schuin. Eerst rechtdoor…. nee toch terug en het pad op waar de sticker links was. Het pad liep via 2 hekken dood het weiland in. Wat nu? Eerst maar de ooievaars bewonderd en toen terug. Blijkt later dat ik omgelopen heb en via het spoor – lobithsestrasse naar eltenseweg / de wild gelopen.

Waar heb ik nabij de zweefclub de sticker gemist.

Een goede mentale training 🙂 voor mijn reis naar Noorwegen volgend jaar.

Dan loop ik in het oude gedeelte van Lobith… zo mooi die kerk met pastorie en die oude huisjes.

En weer mis ik een sticker… hierdoor kom ik in het haventje terecht van tolkamer. Onderdeel van het Pieterpad en ik ben blij dat ik de sticker gemist heb. Heerlijk op terras gezeten daar waar de Rijn Nederland binnenkomt.

Met al die missers (de vraag is ligt het aan mij of …) had ik mijn 11 km er al zeker op zitten.

Met een dikke donkere wolk en twee donderklappen loopt ik de laatste 4 km op de dijk en besluit de liften.

Dankzij twee dames uit Ulft die het aandurfde te stoppen kwam ik net niet uitgeput bij de auto aan.

Ik dacht de spierpijn (moestuin) eruit te lopen maar volgens mij werd die goed ingewreven.

Kortom ik heb genoten en hoop antwoord te krijgen waarom het bij mij tussen 8 en 7 misging 😊

9. Onderwerp: Route verlegd

Ik had deze route een jaar geleden ook eens gelopen maar net andersom. Nu ontdekte ik dat de route wat verlegd is bij Lobith. De interactieve route is hier nog niet op aangepast, dusdat zorgde voor wat verwarring. Het naruurrecreatiegebied in aanleg ziet er veel belovend uit. Ook was het deel daarna langs het water wel erg moeilijk begaanbaar. Waarschijnlijk toch ergens een bordje gemist, want het ‘juiste pad bleek ernaast te lopen. Desalniettemin een mooie route.

10. Onderwerp: Prachtig klompenpad

Vandaag dit prachtige klompenpad gelopen. Een juweeltje! De tip van FC Mooy is goud waard! Nu alleen de stickers nog ff verplaatsen!
    Verder is een konditorei in Elden (D) aan het marktplein een heerlijk adresje voor kaffee mit kuchen….

11. Onderwerp: Routetip Rijnweidepad

3 april 2016 :

Mooie wandeling, waarbij (gelukkig) het deel langs de Eltenseweg niet meer hoeft door de aanleg van een vrij liggend fiets- en voetpad langs zandwinningsgebied De Eltense Vallei.
    In Lobith de borden volgen naar het kerkhof en meteen vóór de ingang daarvan linksaf.
    Of meteen dat pad volgen als u parkeert bij het parkeerterreintje op de hoek van het riviertje De Wild. en de Eltenseweg.

12. Onderwerp: Rijnweide pad gelopen

Vandaag het Rijnweidepad gelopen: prachtig. Een compliment voor de duidelijke markering met de “klompenstickers”.
    Met de verrekijker regelmatig in de aanslag, hebben we veel vogels kunnen spotten.
    En natuurlijk telkens weer het geluid en gezicht van opvliegende ganzen: heel bijzonder.
    Het stuk langs de Eltense straat en het laatste stukje richting dorp Spijk zijn twee zwakke stukken in deze prachtige route.

13. Onderwerp: Maaier komt eraan

Beste wandelaars, desgevraagd geeft het Waterschap Rijn en IJssel aan dat op het stuk langs het grensriviertje De Wild op kort termijn gemaaid zal worden zodat ook dit deel van het Rijnweidepad weer goed begaanbaar wordt.

Erik van Eek
    Beheer Klompenpaden Gelderland

14. Onderwerp: ?

Mooi dat er een alternatief komt voor het te lange rechte stuk asfalt. Ik zou met het openstellen toch gewacht hebben totdat er niet meer langs die Eltense weg gelopen hoefde te worden. Het zandpad tussen de velden met zicht op Hoog Elten is wandelen op zijn mooist. Het was een verademing na het meer dan kniehoge gras en de brandnetels langs het water. Onbegaanbaar eigenlijk. Een graspad moet af en toe gemaaid worden! Om dezelfde reden hebben wij in het begin over de dijk gelopen. Volgende keer laarzen of waterdichte hoge schoenen aan.

15. Onderwerp: Reactie op Irma

Beste Irma,

Tja, wat de 1 lelijke industrie vindt beoordeelt de ander als industrieel erfgoed (zie ook de vorige reactie). Over smaak valt niet te twisten. Volgend jaar zal het inderdaad saaie stuk over het fietspad langs de Eltenseweg worden vervangen. Dan is naar verwachting de inrichting gereed van het gebied ernaast met onder andere de reconstructie van de Romeinse Burcht Carvium Novum, (www.carviumnovum.nl) en zal het Rijnweidepad daarheen verlegd worden. Overigens heeft u wel het onverharde pad aan de voet van de dijk gevonden tussen Spijk en Tengelnagelwaar d? Er zijn soms wandelaars die per abuis over de dijk lopen. Mocht dat ook voor u zo zijn geweest dan is dit berichtje voor nu natuurlijk slechts een schrale troost.

Nog veel wandelplezier op de klompenpaden, met vriendelijke groet,

Erik van Eek
    Beheer Klompenpaden Gelderland

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *