Slagmaatpad

Ontdek het mooie buitengebied van Bunnik en Houten. Wandelen over Fort bij Vechten, door een nieuw natuurgebied en over boerenland. Geniet van een afwisselende route zo dicht bij het stedelijk gebied. Klompen aan, rugzak op en gaan.

Rondwandeling: Slagmaatpad (7 km)

Startpunt: TOP Fort bij Vechten, t.o. parkeerplaats Achterdijk 21, Bunnik

Opstappunt: Parkeerplaats Binnenweg, Houten

Openbaar vervoer: Bushalte Oud Amelisweerd

Markering: Oranje markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Klompenpad Kids: Dit is ook een ‘Klompenpad Kids’ met speelaanleidingen langs de route. Bekijk hier de speciale kids folder.

Route verkorten: U kunt de route verkorten tot 2 en 5 km.

Heeft u een klacht of aanbeveling met betrekking tot dit Klompenpad (bijvoorbeeld over de markering), stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Onderwerp: Leuke wandeling gemaakt

Maandag 14-08-2017 samen met mijn 2 dochters 5 & 7 jr dit pad gelopen.
    Je hebt soms echt het idee dat je helemaal alleen op de wereld bent zo,n rustige omgeving maar toch ook weer dicht bij de bewoonde wereld. In het begin van de wandeling heb je de mogelijkheid om het maisdoolhof in te gaan. de speeltuin was een succes en een mooi rustpunt tegelijk. op de terugweg wel 3 keer de pond genomen gewoon omdat het kan en als afsluiter een mooi bosje bloemen voor thuis geplukt!
    Wat mij betreft een echte aanrader!

2. Onderwerp: Leuk pad, prima bewijzering

Gisteravond met onze twee kinderen (4 en 7) dit pad gelopen. De borden zijn prima te volgen, helemaal met een kaart (op de telefoon) als referentie. Aanrader vwb ‘natuur in de nabijheid van de stad’.

3. Onderwerp: Geen kinderklompenpad

Wij hebben vandaag de wandeling gelopen. We zijn ook meermalen verkeerd gelopen. De bordjes zijn erg onduidelijk en wij zijn ook geen routeverkorter bordjes tegen gekomen. (misschien misgelopen) Ik had meer informatieborden of kinderactiviteiten verwacht zoals een pondje o.i.d. De speeltuin is minimaal er zijn helaas geen bankjes daar. De kinderen vonden andere klompenpaden leuker. Hopelijk komen er meer kinderklompenpaden, kleine route met leuke informatieborden o.i.d.

4. Onderwerp: Verrassing

Gisteren (30-7) dit pad gelopen. Goed dat ik de reacties pas achteraf heb gelezen, want anders was ik waarschijnlijk voor een ander pad gegaan, maar buiten de wat verwarrende aanduidingen, vond ik het een verademing dat je zo kort op stedelijke bebouwing toch nog zoveel ‘off-Road’ kunt wandelen.
    Tenslotte is een klompenpad ook een soort van ontdekkingsreis!

5. Onderwerp: slagmaatpad

Vandaag (29-7) dit klompenpad gelopen. Het is raadzaam de plattegrond erbij te houden want de bordjes zijn erg onoverzichtelijk. Er staan ruim voldoende bordjes maar ze geven dikwijls meerdere richtingen aan waardoor je echt geen idee hebt waar je heen moet. De route zelf is een leuke route. We hebben genoten van de natuur.

6. Onderwerp: Slecht te volgen

Vandaag (25 juli) het slagmaatpad gelopen. Betaald parkeren had wel even vermeld mogen worden. We nemen met wandelen nooit geld mee, dus was even zoeken naar genoeg geld voor parkeren. Daarna waren er maar heel weinig bordjes dus zijn we een paar keer verkeerd gelopen. De 3 rondjes die je maakt zijn erg onoverzichtelijk. Dus hebben we na 2 keer hopeloos verkeerd te zijn gelopen de app er maar bij gehouden. Toch niet zo ontspannen als we gewend zijn met de klompenpaden. Buiten het verkeerd lopen om was het een erg leuk pad. Prachtige veldbloemetjes en langs mais, riet en grasvelden. Heel afwisselend, weinig verhard. Weliswaar tussen snelweg en spoorlijn maar desondanks bijna botsing met een hertje. Erg leuke wandeling!

7. Onderwerp: Slagmaatpad

Na een bezoek aan Ford Vechten met het Waterliniemuseum (erg leuk!) liepen we met onze kinderen van 9 en 11 het Slagmaatpad. Wij vonden eigenlijk alleen het rondje speelbos leuk. De rest eentonig. Je hebt ook niet echt het idee dat je lekker buitenaf bent, zo dicht bij spoor, weg en bebouwing. Niet echt een gebied voor een mooi klompenpad.

8. Onderwerp: Markering ivm werkzaamheden

Na de heuvel op, kwam ik voor een hekwerk te staan waar het pad volgens een klompje rechtdoor zou moeten gaan. Links om deze versperring heen gaande kwam ik geen duidelijke markering meer tegen. Toen ik uiteindelijk weer een klompje zag en volgde kwam ik weer bij het begin terug. Bij een (tijdelijke) versperring als deze is ook een tijdelijke markering aan te bevelen.

9. Onderwerp: Leuke wandelen - voor kinderen viel het tegen

Gisteren het pad gelopen. Ik vond de bewegwijzering erg duidelijk. Het is altijd raadzaam even de route voor te bereiden. Fort bij de vechten is prachtig met fantastische natuur. Het geplante bos is in ontwikkeling en niet te vergelijken met de Veluwe – maar een enorme diversiteit aan natuur. (overigen lijkt er een plaag van processierupsen te zijn en is er geen toezicht op voorkomen van verspreiding?)
    Voor de kinderen viel het echter een beetje tegen. Het trekpontje heeft zo enorm veel weerstand dat het niet op te trekken is. Ik ben zelf behoorlijk sterk maar en kreeg hem in beweging maar makkelijk is anders. Het kastje met de koeientong zat dicht en het speelbos was een beetje beperkt qua speeltoestellen. (dat was hun opvatting)

Algemeen was de indruk prachtige tocht voor leuk toerisme op de vierkante kilometer 🙂

10. Onderwerp: Slechte klompenroute

Gisteren deze klompenroute gelopen. Mooie omgeving, maar de bebordering zo onduidelijk!
    Een paar keer fout gelopen. Paar keer afgevraagd hoe je moet gaan lopen. Onduidelijkheid bij het weiland(2e rondje).
    Verkeert aan gegeven met pijlen op sommige bordjes. Ik zou zeggen oprichters van deze klompenroute. Loop hem is goed na. Kijk naar jullie onduidelijke bewegwijzering.

11. Onderwerp: Zeer slecht

We hebben al vele klompenroutes gelopen, maar dit is wel de slechtste van allemaal. Bebording klopt niet en is onduidelijk hoe je moet lopen, route is saai. Lijkt alsof er niet veel moeite voor gedaan is. Wat er wordt gezegd klopt, niet te lopen zonder app, folder of wat dan ook voor Navigatie voor deze route.

12. Onderwerp: Reactie op viel erg tegen

Beste Marlies,

Jammer dat het Slagmaatpad tegen viel. We hebben zo goed mogelijk de route aangegeven met alle verschillende mogelijkheden. Maar dit is lastig bij verschillende rondjes op de route. We adviseren ook de route te lopen met de kaart van de website, folder of app.

In het veld staan een aantal bordjes met de openingstijden van de landwinkel.

Nog veel wandelplezier op de Klompenpaden.

Met vriendelijke groet,

Team Klompenpaden Utrecht

13. Onderwerp: Viel erg tegen

Vandaag dit klompenpad gelopen en met eerder goede ervaringen, viel deze erg tegen.
    Bij het Fort zijn er veel werkzaamheden waardoor het onduidelijk is waar je wel/niet mag lopen en de bewegwijzering was slecht te vinden.
    De bewegwijzering was sowieso een uitdaging. Met name eenmaal in nieuw/oud Wulven was het lopen op de gok omdat er op één paaltje zomaar verschillende pijltjes konden staan. Hier stond dan wel op ‘rondje boerderij’ of ‘rondje speelbos’ maar het was onduidelijk wat het verschil zou zijn.
    Uiteindelijk bleken we verkeerd gelopen te zijn en hadden we bijna de halve wandeling weer dezelfde weg terug moeten nemen (gelukkig kennen we de omgeving en hebben we er voor gekozen om via de saaie Achterdijk terug te lopen). Er liepen meer wandelaars te dwalen!
    Verder was het fijn geweest als er tijdens de wandeling aangegeven had gestaan, wat de openingstijden waren van de landwinkel. Dan hadden we nl meteen af kunnen snijden, nu zag je iedereen weer terug komen lopen omdat de winkel dicht bleek te zijn.

Jammer! Op naar weer een nieuw Klompenpad met hopelijk weer een positieve ervaring.

14. Onderwerp: Geen aanrader

We hebben al heel wat klompenpaden gelopen ( waarvoor onze complimenten) maar dit was een echte tegenvaller. Met jonge kinderen is t denk ik wel leuk, maar voor een beetje wandelaar zou ik het niet aanraden. Erg gericht op de landwinkel ( wat een heel goed initiatief is hoor en zeker ook leuk om wat te kopen)! Ookal is de omgeving niet erg spannend, de route maakt het zeker niet aantreklijker. Ik zou zeggen voor de beginnende wandelaar misschien wel leuk en met jonge kids zeker! Het opstappunt in houten ook erg onduidelijk hoe van daar af verder. Dan kan je maar beter vanaf t fort starten, net zo makkelijk.

15. Onderwerp: Mooie korte wandeling

Vandaag dit pad gelopen. Er lag nog een beetje sneeuw en het was licht mistig, dat gaf samen een fraaie sfeer. Een mooi stukje natuur zo dicht bij stad en snelweg. Heerlijk!

16. Onderwerp: Blij met nieuw pad én leuke landwinkel

Mooi dat er een rondwandeling in de gemeente Houten is waarbij je met bos, weiland, boomgaard en met het boerenleven in aanraking komt. We hebben er met veel plezier gelopen, ook al lopen we zelf vaak langere stukken dan 7 km. Dit is in ieder geval mooi om een ochtend of in een middag te doen met de landwinkel zeker als leuk onderbrekingspunt. Veel nieuwe leuke producten gezien (volgende keer gaat een grotere rugzak mee voor de aankoop.) Veel succes met onderhoud!

17. Onderwerp: Prachtig klompenpad voor kids en voor volwassenen

Vandaag dit pad gelopen. Begonnen in Houten, was wel even zoeken, Binnenweg blijven volgen, ook als auto’s gast worden op deze weg. Ik vond dit een heel mooi pad, inclusief de aanlooproute. Als wandelpad lijkt me dit pad erg leuk voor kids, nog afgezien van spelletjes e.d. Je kunt de route net zo lang maken als je wilt. Op deze manier leren ze lopen / sporten / bewegen.
    Van de snelweg heb je alleen lawaai in de buurt van het Fort. Van die paar treinen komt weinig lawaai vandaan. En aan hoogspanningsmasten stoor ik me niet zo aan, die maken geen geluid.
    De bewegwijzering vond ik uitstekend, snap de negatieve opmerkingen daarover niet. Aan de hand van het plattegrondje van de site moet je wel opletten waar je bent.
    Ja, de blaarkoppen zijn geweldig mooie beesten en ze zijn erg mak.
    Dit was pad nr 90. Alle paden heb ik nu minstens 1 x gelopen, behalve 3 in de Betuwe, daar zijn nog werkzaamheden.
    Het Veen en Veldendijkpad in Bunschoten is gesloten. Ga nu eerst “boulevard/strandpaden lopen op Lanzarote.
    Alle vrijwilligers en landeigenaren (vooral de boeren) nogmaals bedankt.

18. Onderwerp: Aardig pad

Afgelopen zaterdag dit pad gelopen met heerlijk weer.
    Het is een aardige wandeling maar heb zeker mooiere gelopen. Boerderij Nieuw Slagmaat (Rustpunt) met terras en bio-winkel is een aanrader.
    Bij deze wil ik andere wandelaars attenderen dat je € 3,- parkeergeld moet betalen als je op het parkeerterrein bij Fort Vechten je auto neerzet. Jammer dat hier niets over vermeld staat op de website.
    Het Fort is leuk om doorheen te lopen, maar alle horecapunten waren gereserveerd voor feesten en partijen en voor overige bezoekers gesloten. Nergens dus een drankje te koop!!! En dan nog € 3,- vragen om te parkeren vonden wij een domper. Tip: parkeer je auto dus (gratis) bij het opstappunt.
    Verder was het een aardige korte wandeling.

19. Onderwerp: Wat een prachtig pad!

Dit pad ligt in mijn eigen gemeente. Nooit geweten dat het daar zo mooi is. Drie reigers, een hert en een haas gezien. Complimenten!

20. Onderwerp: Creatief!

Vandaag, zondag 14 augustus, dit pad gelopen. Heel creatief om in dit best drukke gebied zo’n leuk pad uit te zetten. Jawel, de A12 is redelijk dichtbij dus op de achtergrond hoor je snelweg-geluiden. Kwestie van focussen op de omgeving en het wandelen. Gewoon een leuk pad voor de korte afstand. Doen we zeker vaker!

21. Onderwerp: Klompenpad Slagmaatpad

Vandaag het Slagmaatpad gelopen. Mijn vrouw en ik hebben vele paden gelopen, het Slagmaatpad is het slechtste van allen. De eerste km over het fort is nog leuk, daarna volgt een vreselijk gekunsteld pad. Hoe wrotten we een paar kilometers bij elkaar. Dit mag het predicaat klompenpad niet dragen. Waar je kijkt treinen, snelwegen, hoogspanningsmasten, lawaai.

22. Onderwerp: Dazen

Mooi pad om te lopen, maar helaas zijn we veelvuldig gebeten door dazen! Zelfs door kleding heen.
    Wellicht kun je dit pad dus beter lopen in het najaar…

23. Onderwerp: Mooi pad!

Op 11 juli 2016 liepen wij dit mooie pad. Het begint al verrassend met een grote Ford van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, wat tevens nationaal museum is (museum hebben we niet bezocht).
    Afwisselend landschap: weilanden, bomen, watertjes enz.
    Voor kinderen ook leuk dat er een natuurlijk speelterrein is. Daar moeten ze natuurlijk wel eerst een eindje voor lopen, maar als je dat niet wilt, kun je ook bij het Opstappunt in Houten starten, want het is daar heel dichtbij.
    Kortom: weer een aanrader!
    Heerlijk huisgemaakt gebak bij “Vroeg” (zie http://www.vroeg.nl) voor of na de wandeling. Het restaurantje “Vroeg” ligt overigens vóór de start van het pad (in het dorpje Vechten).
    Eten aldaar is ook mogelijk.

24. Onderwerp: Fotoverslag van de opening

Inderdaad Wim, trek er voldoende tijd voor uit om het pad te lopen. Of nog beter, loop het vaker. Er is zoveel te zien en te beleven en in elk jaargetijde is het weer anders. Alleen al met het rondje Fort Vechten in combinatie met een bezoek aan het Waterlinie museum en de replica van Fort Fectio kun je rustig een dag doorbrengen. Mooie reportage overigens van Wim, geeft een goed beeld van het Slagmatenpad. De opening op 18 juni werd groots gevierd. Zie de reportage op http://www.nederlandhetlandschap.nl/blog2016.html

25. Onderwerp: Fotoverslag van het Slagmaatpad

Woensdag 6 juli 2016 liep ik dit pas geopende pad.
    Heb genoten van dit mooie klompenpad, Advies trek voldoende tijd uit,
    want ook in en om het Ford is veel te zien en te bewonderen.
    Voor een volledig fotoverslag zie onderstaande Link, dat kan u veel zoekwerk besparen.
    Dank aan ieder die het tot stand komen van dit pad mede mogelijk hebben gemaakt.

26. Onderwerp: Slagmaatpad

Een aanwinst, dit “kids” klompenpad. Wat is er door vrijwilligers weer veel werk verzet.
    Een betere bewegwijzering wanneer je van het fort naar beneden komt en de route wilt vervolgen is wel nodig.
    Ook vinden we de klompenpad-brochure nodig om de route goed te kunnen lopen.
    Wat is er voor kinderen veel te beleven in het fort, het museum, maar ook langs de route met de speurtocht.

27. Onderwerp: Slagmatenpad

Leuk klompenpad maarzonderhulp van de app kom je er niet uit. Op verschillende punten slecht bewegwijzerd

28. Onderwerp: slagmaatpad

allereerst weer dank aan allen die hier aan mee geholpen hebben het Utrechts Landschap en de gemeente en zeker de vrijwilligers niet te vergeten een heel mooi pad met zeker voor de kinderen educatief gezien er is zo veel te leren over de natuur
    de rust die er heerst het geluid van de vogels is een ware happening zeker de moeite waard om een keer te wandelen in alle jaargetijden
    heel veel overstap plekjes staan heel goed vast

Bedankt HR

29. Onderwerp: opening Slagmatenpad

Zaterdag 18 juni werd het Slagmatenpad geopend bij boerderij Nieuw Slagmaat. Voor jong en oud een prachtig pad waar veel is te zien en te beleven. Wat een geweldig feest was het en wat was het goed georganiseerd. Iedereen die zich hiervoor heeft ingezet en speciaal boerderij Nieuw Slagmaat bedankt! Voor een impressie zie http://www.nederlandhetlandschap.nl/blog2016.html

30. Onderwerp: Echt Klompenpad

Met veel onverharde delen is het echt een volwaardig nieuw Klompenpad geworden. Door weilanden met erg nieuwsgierige Blaarkoppen, natuurgebied en rondom het Fort bij Vechten. Hopelijk gaan er veel ouders met kinderen gebruik van maken, er is best wat te ontdekken aan cultuur en natuur. De bewegwijzering is met de app goed te volgen, de bordjes zijn niet altijd even duidelijk (geplaatst).
    Maar hulde en dank aan de vrijwilligers, op naar het volgende pad !