Turfvelderpad

Wandelen door weilanden, langs beken, over dijken en langs akkerranden in het prachtige buitengebied van Ederveen. Ontdek het mooie buitengebied van Ederveen. Wandelen door weilanden, langs beken en over boerenerven. Rust, kleinschaligheid en de combinatie van natuur en cultuur bepalen hier de sfeer. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Rondwandeling: het Turfvelderpad (13 km)

Startpunt: Dorpshuis De Zicht, Marktplein 10 in Ederveen

Openbaar vervoer: Opstappunt bij station Veenendaal de Klomp (aanlooproute 1,5 km) of buurtbus 505 (deze rijdt tussen Overberg en Wekerom via o.a. Ederveen)

Markering: rode markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen

Route combineren: het Turfvelderpad kan gecombineerd worden met het Daatselaarpad, het Nederwoudsepad, het Doesburgermolenpad en het Jufferpad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld

Heeft u een klacht of aanbeveling met betrekking tot dit Klompenpad (bijvoorbeeld over de markering), stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Onderwerp: leuke wandeling

Het eerste en het laatste stuk van deze wandeling zijn echt geweldig.
    Tussen punt 6 en 8 is het een saaier stuk met veel “rommel”.
    Ook moet je niet bang zijn voor loslopende honden.
    Het is een zeer afwisselende wandeling: een aanrader dus!

2. Onderwerp: Prima klompenpad

Gezien de vorige reactie verwachtten we een klompenpad met veel asfalt. Nou dat viel reuze mee.
    Een hele mooie, afwisselende route, met af en toe een klein stukje onverhard, maar ja, dat kan niet anders. Wij vonden dit echt een aanrader.

3. Onderwerp: jammer

Afgelopen zondag hebben we het Turfvelderpad gelopen. We verwachtten een klompenpad zoals we er al vele achter de rug hadden. Helaas, het liep – letterlijk – anders. Sommige delen zijn op een schaal van 1 tot 10 zeker een 8 of 9 waard, maar (te) veel andere stukken waardeerden we met een 2 of 3. Te veel asfalt tussen de leuke stukjes. Jammer.
    De markering is uitstekend.

4. Onderwerp: Heerlijk gewandeld

Vanuit Oss op pad gegaan voor ons tweede klompenpad wandeling.
    Wat een mooie afwisselende omgeving hier.
    Prima aanduidingen en goede opstapjes etc.
    We gaan er zeker nog meer doen.

5. Onderwerp: Leuke wandeling

Vandaag een mooie en afwisselende route gelopen. Geen last gehad van de waakse honden omdat de route duidelijk is aangegeven. Voor de betreffende boerderij ga je het weiland in en loop je langs de koeien. Dit is eigenlijk veel leuker dan over het erf lopen. Een echt ‘Klompenpad’.

6. Onderwerp: mooie wandeling

Gisteren gelopen. Schitterend en complimenten voor de vrijwilligers die de route aanduiding optimaliseren.

7. Onderwerp: Omlegging Smalsteeg

Vandaag is de bewegwijzering bij de boerderij aan de Smalsteeg 2 verduidelijkt.
    Komt u via de Krommeweg de Smalsteeg op, let dan op enkele grote boomstronken aan uw rechterhand.
    Daar moet u via een overstapje het weiland in. U loopt dan met een grote boog om de boerderij heen en komt een stuk voorbij de boerderij, wederom via een overstapje, weer op de weg.
    Wij willen nogmaals benadrukken, dat honden hier niet welkom zijn (het betreft hier particulier terrein), dus houdt u zich s.v.p. aan de regels.
    Marianne Duindam
    Coördinator Turfvelderpad

8. Beste wandelaars,
    Let aub op dat u de juiste route loopt, en dus de nieuwe omleiding volgt die NIET meer over het erf aan de Smalsteeg gaat. Mocht u een bordje ‘pas op loslopende kinderen’ zien, dan bent u verkeerd gegaan en moet u omkeren. We gaan de markering nog duidelijker maken.
    Marlies van Loon – team klompenpaden

9. Onderwerp: Omlegging

Hallo Marianne,
    Gelukkig!!!
    Vanaf nu is het alleen nog maar genieten van dat mooie Klompenpad.
    Groeten, Bart

10. Onderwerp: Honden

Gisteren hebben wij de route bij de boerderij aan de Smalsteeg omgelegd. Via de weilanden loopt u nu om de boerderij heen, zodat er geen confrontatie meer kan plaatsvinden met de honden op het erf.
    De route is hierdoor nóg landelijker geworden !
    Geen reden meer om de twijfelen dus, maar schoenen aan en gaan om het mooie Turfvelderpad te ervaren !
    Marianne Duindam
    Coördinator Turfvelderpad

11. Onderwerp: Blaffende honden bij Smalsteeg 2 bijna verleden tijd

Beste Nancy,

Ik snap de schrik. We zijn geruime tijd bezig geweest om hiervoor een oplossing te zoeken en die is er nu gelukkig gevonden: binnen zeer korte tijd zal de route op deze plek door de velden voeren en niet langer over het erf met de honden lopen. Jammer dat je dit nog moest meemaken. We hebben totdat de oplossing geheel uitgevoerd is nog wel een waarschuwing op de website gezet bij dit pad maar dat maakt de schrik natuurlijk niet minder.

Nog veel wandelplezier op de klompenpaden, met vriendelijke groet,

Erik van Eek
    Beheer Klompenpaden Gelderland

12. Onderwerp: wat mooi pad ,maar niet aan te raden van wegen de honden

Wij hebben al heel wat klompen paden gelopen 43 stuks.
    en hadden via de app mooi pad opgezocht .
    Tot toen we bij smalsteeg 2 kwamen .
    We werden aangevallen door twee honden .
    Hier moet gelijk wat aan gedaan worden ,dit kan gewoon niet .
    Moet er nu eerst echt wat gebeuren .
    ik raad dit mooie klompenpad dus af .
    Heel jammer .

gr Nancy

13. Onderwerp: Wat een mooi klompenpad

Gisteravond dit pad gelopen. Wat een fantastisch klompenpad!
    Veel onverhard, over erven en langs leuke smalle paden en heel afwisselend. Ergens gingen we de mist in, over een hek, door een weiland, waar dat blijkbaar niet moest. We dachten echt het pijltje die kant op te hebben gezien, maar we zijn niet terug gelopen om het te controleren (de app bood uitkomst).
    De honden hebben flink geblaft, maar ze waren zeker niet agressief.

14. Onderwerp: Tja, die honden...

Al eerder is de buzzer of Dazer genoemd; een apparaatje wat een hele hoge toon produceert waar honden niet zo van schijnen te houden. De ervaringen hiermee zijn echter erg wisselend begrijp ik. Alternatief wat ik zelf nog wel eens toepas: handvol hondebrokjes in je zak, af en toe een paar naar de hond toegooien en ‘m daarmee afleiden. En verder nooit een hond strak aankijken, dat is in hondentaal uitdagen tot ruzie.
    Verleggen van een route (oktober 2015 genoemd) is niet zo eenvoudig; voor elk stukje klompenpad moet uitvoerig met eigenaars worden overlegd, overeenkomsten worden afgesloten, etc.

15. Onderwerp: Honden op een erf.

Het Turfvelderpad is inderdaad een schitterend route, maar ik had enkel het kaartje geprint en niet gelezen dat ik er ook 2 agressieve honden kon tegen komen. Wat ben ik geschrokken. Wat een k–beesten
    Uiteraard moet ik me beter inlezen als ik aan een wandeling begin, maar misschien kan er voor een onoplettende klompenpadenloper zoals ik, nog duidelijker voor dit soort ongewenste ontmoetingen worden gewaarschuwd.

16. Onderwerp: nog even....

Ik schreef op regel 11 iets over Broekerpad, dat moet zijn Breeschoterpad.

17. Onderwerp: Prachtig (en weer eens een echt klompenpad)

Hele mooie route. Veel binnenweggetjes, al dan niet verhard, maar erg mooi. Eindelijk weer stukjes weiland en over heiningen klimmen. Ik vond de route echt verrassend.
    Markering in principe heel goed. Wel paar keer bordje gemist (eigen schuld, ook plattegrond te raadplegen). Als je Roodselaar bos uitkomt, moet je rechtsaf Flietseweg op. Daar staat m.i. geen bordje.
    Als je de weilandjes hebt gehad moet je na enkele honderden meters asfalt linksaf naar de Nieuweweg. Dat bordje staat tegenover een huis op een paal, maar voor die paal staat een heg. Die heg groeit elk jaar, maar de paal waarop het bordje zit, groeit niet, dus ging ik hier de mist in. Had ik ook kunnen zien op plattegrondje.
    Verder moet ik wel zeggen dat er veel boerderijen(tjes) waren met veel rommel om de deur. Dat was ook mijn ervaring bij het Harcamperpad (toevallig? ook behorende tot de gemeente Ede).
    En dan het probleem honden. Veel honden op de route, maar meestal in een kooi of niet agressief. Vaak vind ik de kritiek over honden wat overdreven (bv Broekerpad). Maar hier is het een ander verhaal. Ik had een stokje meegenomen van 60 cm lang. Ik dacht misschien lost dat iets op, zijn ze wat bang voor het stokje. Nou neen dus. Twee honden blaften nog geen meter van mijn broekspijp af. Eén hond gaf het snel op, maar de ander moest ik 2 x een tik op zijn bek geven met mijn stok en zelfs dat hielp niet. Zodra je het erf af bent is het voorbij, dat wel weer.
    Ik denk overigens niet dat ze echt een broekspijp te pakken nemen, maar het is zeer angstaanjagend, vooral voor mensen die niets met honden hebben.
    Toch ga ik dit pad nog wel eens lopen omdat het zeer afwisselend is. Ik laat me niet door die honden kisten.
    Dit was mijn 26e klompenpad vanaf begin december. Deze was bijzonder! Sorry voor mijn lange verhaal.

18. Onderwerp: honden

Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst van mijn leven (samen met een groep) een klompenpad gelopen. Dat was deze route. Nu lees ik pas dat je onderweg last kunt krijgen van agressieve honden.
    Fijn dat ik dat nu pas lees, want wij zijn dat probleem gelukkig niet tegengekomen.

19. Onderwerp: aanpak honden problematiek

Beste Maaike,

Ik vind dit een erg vervelende situatie waarvoor ik mijn excuses wil aanbieden. Ik heb deze week opnieuw contact gehad met Toezicht en Handhaving van de Gemeente Ede met als resultaat de toezegging dat het dossier na personeelswisselingen aldaar nu onmiddellijk wordt opgepakt. Daar heeft u nu niets meer aan maar is van veel belang voor toekomstige wandelaars.

Met vriendelijke groet,

Erik van Eek
    Beheer Klompenpaden Gelderland

20. Onderwerp: loslaten van waakhonden

dit is een lieflijke wandeling, goed bewijzerd. de meeste honden waken van achter het hek, de boerin die tegen wil en dank de wandelaars dwars over haar erf krijgt, laat moedwillig haar honden op je los, gewoon doorlopen is dan geen optie meer, jammer dat dit zo gaat. als je even dreigend en agressief op de hond afgaat, brengt hij je vanzelf bij de boerin, dan blijkt dat er geen draagvlak is voor passanten, niet bij de hond en niet bij de boerin.

21. Onderwerp: Route-omlegging / honden

Bedankt voor uw opmerkingen / tips ! Wij zijn blij met zulke opmerkzame en meedenkende wandelaars !
    De start op het Marktplein is inmiddels iets verduidelijkt om mogelijke verwarring te voorkomen.
    In verband met de aanleg van een nieuwbouwwijk is de Schoolstraat (mogelijk langere) tijd afgesloten; wij hebben de route tijdelijk verlegd via de Veldjesgraaf en het speelveldje. Dit zal ook op de app worden aangepast.
    De problemen met honden hebben onze voortdurende aandacht; wij proberen dit in samenwerking met de gemeente Ede tot een oplossing te komen.

22. Onderwerp: Route verlegging/honden

Zoals Sjaak al aangaf is de route inderdaad anders dan op de kaart. Als je start op t marktplein raak je in verwarring, ze zijn daar ook aan t verbouwen dus de uitgezette route kan je een stuk niet volgen. Via de woonwijk is dat prima op te lossen. Mooie route, leuk gebied. Wel een hoog honden gehalte. Daar ben ik zelf niet zo op gesteld, heb t op geen andere route zo veel meegemaakt, maar bij boerderijen hoort het zo’n beetje.

Voor klompenpaden.nl : de kaart aanpassen zou erg fijn zijn, bedankt voor het uitzetten van de leuke route

23. Onderwerp: Een schitterend klompenpad

Wat een fantastisch mooi Klompenpad. Geen enkele last gehad van honden. Volop genoten van de prachtige omgeving en mooie boerderijen en landhuizen. En het is waar: dit is een heel erg mooi en verzorgd Klompenpad.
    Volgens mij een Klompenpad zoals het is bedoeld, met zo weinig mogelijk asfalt! Een echte aanrader!

24. Onderwerp: Wandeling op 29 dec. 2015

We hebben hebben dit klompenpad op de bordjes gelopen. Prima. En…………..het is een van de mooiere Klompenpaden tot nu toe!
    De honden? Stop er mee, koop een buzzer en no problem. Je geniet dan optimaal van het mooie land en vriendelijke mensen.
    Aanrader dit pad!

Herman

25. Onderwerp: Over blaffende honden

Aan de Smalsteeg liggen twee boerderijwoningen met waakhonden. Ze rennen luid blaffend rond, maar je kunt gewoon doorlopen en ze ondertussen rustig toespreken. Dan gaat er geen dreiging uit van de honden. Ik weet dat dit makkelijk praten is, maar het is wellicht een tip. Overigens zijn de bordjes op de kruising Krommeweg / Smalsteeg aangepast (door de klompenpaden-organisatie of door bewoners zelf?) om de wandelaars via een andere route te leiden.

26. Onderwerp: Hoofdpijn-honde n

Ik heb over de honden op het erf aan de Smalsteeg contact gehad met Toezicht en Handhaving van de gemeente Ede. Het blijkt hier om een ‘hoofdpijn dossier’ te gaan: de grond is weliswaar van de eigenaar maar hij moet recht van overpad verlenen. En daar heeft deze man duidelijk geen zin in. Er kan niet worden ingegrepen zolang de honden niets ‘strafbaars’ doen (bijten dus) en daarvan aangifte wordt gedaan. De Klompenpad-mens en weigeren ondertussen de route te verleggen. Ik vraag me af of je als organisatie de argeloze wandelaar de dupe mag laten zijn van een dergelijke patstelling. Een lastige situatie, ik wens alle betrokkenen veel wijsheid en wellicht ook wat daadkracht toe. Ik kom er in elk geval niet meer, zoals het er nu voor staat.

27. Onderwerp: Nare honden

Een mooie wandeling, maar ik zal hem niet gauw een 2e keer maken. Wat een nare ervaring, die honden op het erf! Dat kan echt niet, ik ben me echt naar geschrokken. Ook erg vreemd, om een erf op te lopen waar een bord ‘betreden op eigen risico’ staat. Deze hondeneigenaar realiseert zich niet hoe bedreigend dit overkomt, negeren of niet. Klompenpadmense n, verleg deze route asteblieft!

28. Onderwerp: Mooi klompenpad, wel angstaanjagende honden

Vandaag ook het Turfvelderpad gelopen. Mooie afwisselende route, erg leuk om ook tussen de koeien door te lopen.
    Helaas bleken de honden aan de Smallesteeg inderdaad érg agressief. Wij wisten dit niet omdat we deze reacties niet vooraf hebben gelezen. Wij waren de route aan het lopen met een jongentje van 8 en dit was echt wel een domper, we zijn met knikkende knieën het boerenerf overgestoken, maar dit was eigenlijk een onverantwoorde actie, want de houding van de honden was ronduit zéér agressief. Een boerderijhond mag waken inderdaad maar als een erf is opengesteld voor wandelpubliek is dit toch compleet onacceptabel!