Hiensepad

Ontdek het mooie buitengebied van de gemeente Neder-Betuwe. Wandelen langs oeverwallen, oude stroombeddingen en dijken in het prachtige buitengebied van Dodewaard, Hien en Wely. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Wandeling: het Hiensepad (12 km)

Route verkorten: U kunt de route verkorten tot 8 km. Dit staat op de kaart aangegeven en is onderweg als zodanig gemarkeerd.

Route verlengen: U kunt de route verlengen tot 14 km. Dit staat op de kaart aangegeven en is onderweg als zodanig gemarkeerd.

Startpunt: Parkeerplaats centrum Dodewaard, Dorpsplein.

Opstappunt: Restaurant De Engel, Waalbandijk 102 in Dodewaard.

Openbaar vervoer: Station Hemmen-Dodewaard.

Markering: Turquoise markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Route combineren: U kunt het Hiensepad combineren met het Uchtapad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld.

1. Vandaag waren vrijwilligers bezig het deel van het klompenpad langs de Waal plastic vrij te maken. Echt super werk, respect. Hoe kan ik op de hoogte blijven van dit soort opruimdagen want ik zou best wel eens willen helpen. Ik schrik van de hoeveelheid rommel dat met hoogwater achter blijft en ik wandel er graag.

Groeten,
    Anoeska
    Dodewaard

2. Gisteren dit klompenpad gewandeld. Mooie gevarieerde route die zeer goed is aangegeven. Nog niet eerder zoveel klompen op palen langs de route gezien. Zelfs banken waar je anders zo langs zou lopen worden middels bordjes aangegeven. Dat sommige banken half onder water stonden mocht de pret niet drukken. Onderweg is er één uitspanning De Engel, maar langs de route zijn er voldoende rustpunten waar je even kunt zitten. Vanwege het nog te hoge water in de uiterwaarden had het Hiense vrijwilligersteam de route wat aangepast middels duidelijke (tijdelijke) aanwijzingen. Complimenten voor de werkgroep!

3. Gisteren dit klompenpad gelopen. Een erg mooie route, goed onderhouden, genoeg bankjes onderweg op top plekjes. Goede bewegwijzering met als leuke detail de klompen langs de route. Als Dodewaardse op plekjes gelopen waar ik het weet niet van had, mooi!!

4. Vandaag het mooie klompenpad gelopen, genoten van de omgeving, het weer en zeker van de goede bewegwijzering, onderhoud en de leuke klompen met plantjes erin onderweg met de leuke rustplekken onderweg.
    Complimenten voor de vrijwilligers die hier zorg voor dragen
    Jeanine, Willy

5. 3-6-2023
    Donderdag jl. het Hiensepad gelopen. Een prachtige wandeling en complimenten voor de werkgroep. Onderhoud en bewegwijzering waren heel fijn op orde.

6. Vandaag opnieuw het Hiensepad gelopen. Hij is prachtig, goed bewegwijzerd, prima verzorgd waar het nodig is met banken en ‘bruggetjes’. Een topper!
    Complimenten voor degenen die ‘m uitgezet hebben.

7. Vandaag dit prachtige klompenpad gelopen. We hebben er al veel gelopen en dit vinden wij zeker een van de mooiere klompenpaden. Complimenten voor degenen die de route uitgezet hebben en bijhouden, erg goed bewegwijzerd en erg fijn de verwijzing naar bankjes. Een aanrader!!

8. Wat een mooi Klompenpad. We hebben ervan genoten. Leuk dat er zoveel klompjes langs de route zijn opgehangen. Jammer genoeg gevuld met kunstbloemen. Misschien is sedum in de klompen een idee. Ook waarderen we de aanwijzingen naar bankjes om even te rusten. Ik houd erg van de uiterwaarden, met dit pad kun je daar echt van genieten.

9. Dank voor dit prachtige pad!

20 mei de verkorte route van 8 km gelopen. Mooie afwisselende route.
    Van tevoren de waterstand van de Waal gechecked zoals aanbevolen. Geen probleem met natte voeten dus.
    Het pad is perfect onderhouden door de vrijwilligers! Hulde.

10. Wij hebben vandaag dit leuke Klompenpad gelopen. Vanaf De Engel, 14 km. Een mooie wandeling met onderweg vriendelijke mensen, uitnodigende bankjes en veel fleurige klompjes. We voelden ons erg welkom! Veel dank

11. Mooie wandeling!! Gelukkig was alles goed begaanbaar.
    Wij hebben de 12 km gelopen en we zijn gestart bij het opstappunt bij restaurant de Engel.
    Een leuk restaurant aan het water met zeer vriendelijke bediening. Aan het eind van de route hebben we daar heerlijk gegeten. Zeker bij mooi weer is het daar goed toeven.

12. Prachtig pad, en toch ben ik teleurgesteld.
    Prachtig pad dus. Heerlijke rustige wandeling gehad in prachtig weer. Uitstekend aangegeven. Mooie omgeving, verlenging ook leuk. Aanrader!

Waarom dan toch teleurgesteld? Delen van het pad waren afgesloten of onbegaanbaar tenzij je van zwemmen houdt. Helaas werd dat pas duidelijk toen ik al een stuk op weg was. Keurig een briefje opgehangen, waarvoor hulde.
    Bij andere paden staat er hier op site bij soms slechts een beetje modder al een waarschuwing, waarom dan niet hier wanneer een deel van de route onder water staat? Ik had graag thuis al willen vernemen en dan had ik een ander pad gekozen en was later graag teruggekomen.
    Als iemand het veld in kan om een briefje op te hangen, moet het ook mogelijk zijn om dit soort relevante info hier op de site te vermelden.

13. Mooie wandeling! Ook nog eens leuk bewegwijzerd met houten klompjes met bloemen. Fijne bankjes en een heerlijke rustplek bij de kolk. Hier is door het team veel zorg aan besteed.

14. Beste heer/mevrouw Vlaardingerbroek.
    Wat een vervelende ervaring voor u.
    De aanlooproute vanaf het station is 1600m over de weg.
    Voor het overige krijgen wij weinig tot geen opmerkingen over de routeaanduiding.
    Waar kan het misgegaan zijn?
    Wij willen er graag van leren.

15. Dit was een enorme afknapper! V.a. station Hemmen-D eerst een half uur asfalt, met voorb8jrazende auto’s en vrachtwagens. Voorbij het startpunt ontdekte ik dat de app niet aangaf op welk punt ik me bevond in de route. Na een uur zoeken en puzzelen, besloot ikdat ik beter terug kon gaan, alleen op de plaatjes lopen is toch wat onzeker. En dat was het Hiensepad. Geen aanrader dus.

16. ADDENDUM : we zagen ook enkele takken en stammetjes die duidelijke (bever)knaag sporen hadden. Erg leuk om dat zo te zien bij de kolken.
    En naast een groepje Puttertjes zagen we ook een “kudde Kramsvogels” + een Groene Specht

17. Het was een grijze en beetje vochtige februari dag, die 3e van de maand. Maar we hebben de 12 km variant gelopen vanaf het Dorpsplein in Dodewaard.
    Een mooie en afwisselende route vonden we het. Zeer veel bordjes, stickers en schildjes – de route is heel goed te volgen.
    Ook wij vonden de vele gekleurde & beschilderde klompjes leuk en fris. Veel water langs een groot deel van de route. En veel voorbij varende binnenvaartschepen.
    Als er meer groeit en bloeit is de route vast nog veel mooier. Ik was ‘m trouwens bijna vergeten, de kerncentrale die er in Dodewaard is / was. Bijzonder die van zo dichtbij te kunnen zien !

18. Heerlijke 12 km wandeling op een ijzige zondagmiddag.
    De route is duidelijk aangegeven. Zelfs op deze koude winterdag hebben wij genoten van de mooie uiterwaarden.
    Minder aangenaam vonden wij het wandelen over de weg met blaffende waakhonden, (gelukkig achter de hekken).
    De klompjes met bloemen onderweg zijn erg vrolijk, de kerkjes en huizen interessant en mooi. Al met al heel leuke wandeling. Dank aan de makers!

19. Wij hebben deze prachtige 12 km wandeling gisteren gelopen met prachtig weer.
    Gestart bij De Engel en met de klok mee.
    Leuk langs het water en tussen de boomgaarden door.
    Alles was goed aangegeven onderweg en ook nog lekker gegeten na afloop bij De Engel.
    Zeker voor herhaling vatbaar!

20. Op 8 november het Hiensepad gelopen. Tussen de fruitbomen begonnen, hier veel verhard en glad door de klei. Na de verlenging werd het een stuk mooier wandelen. Langs de Waal en vennetjes waar er genoeg knaag sporen van de bever te vinden waren maar helaas niet de bever zelf. Super leuk al die klompen onder de route bordjes. En erg leuk dat de niet zichtbare bankjes in de buurt ook aangegeven worden. Een erg mooie route en goed bewegwijzend.

21. Deze klompenpad (14 km) was duidelijk aangegeven en goed verzorgd !
    De vele versierde klompjes onderweg vonden we ook erg leuk om te zien.
    Bij dit klompenpad kun je ook als het modderig is, over de dijken lopen, wat we fijner vinden lopen en ook mooiere vergezichten hebt.
    Ook de afwisseling onderweg met mooie boerderijen en huizen vonden we leuk om te zien.

22. Vandaag hebben we het Hiensepad gelopen.
    Wat is dit een mooi en perfect verzorgd,veelzijdig klompenpad.
    Echt een aanrader.
    Bij de kolk van Geer ligt nu een middelgrote boom over het wandelpad, deze is door geknaagd door de bever.
    Hulde aan de vrijwilligers.
    We gaan deze zeker nog een keer lopen in een ander jaargetijde.

23. Naar Dodewaard vandaag, het Hiensepad gelopen en met de verlenging erbij kwamen we op bijna 16 km. Prachtige omgeving, aardige mensen, we werden zelfs bij iemand uitgenodigd voor een rondleiding op zijn boerderij!😍. De knaagsporen van de bevers gezien bij de kolk van Geer, indrukwekkend hoe ze kunnen knagen! En om nu de oude kerncentrale van dichtbij te zien was ook bijzonder vonden wij. . Mooie vluchten met ganzen gezien langs de rivier. De bewegwijzering is perfect gedaan. Hier mag een grote pluim voor de vrijwilligers uitgedeeld worden! Er is veel afwisseling in de route, fantastisch! Aan het eind van de dag gegeten bij Herberg “de Engel” je verwacht een dorpscafé op de dijk maar binnen supermooie inrichting en hip! En bovenal een heerlijke Flat steak Asian style gegeten. Deze wandeling gaan we vaker herhalen 😛 dat snap je wel!

24. Gisteren met goed weer het Hiensepad gelopen met de klok mee. We begonnen met pech want geen horeca in Dodewaard open voor koffie (we komen uit Delft 1,5 uur rijden).
    Dodewaard is geen mooi dorpje op enkele voorname woningen na. Leuk is route door de laanboomkwekerij van Combinatie Mauritz met vele bekende en onbekende (naambordjes?) bomen. Nooit geweten dat er zoveel boomkwekerijen in Dodewaard zijn. Dan naar de de Waal met mooi uitzicht op de vele rivierboten die hier varen. Langs wielen en strangen terug richting Dodewaard.
    Interessante informatie onderweg geeft de Klompenpadapp o.a. over de kerncentrale. Veel met klompen en “bloemen” versierde banken onderweg.
    Mooie wandeling, we geven een 7,5

25. Wij hebben deze wandeling vandaag gelopen, leuke wandeling met veel afwisseling, duidelijk aangegeven en vele prachtig geschilderde klompjes met bloemetjes op de route, gaf ons een extra welkomgevoel!! Zeker een aanrader!

26. Mooie afwisselende wandeling door de prachtige natuur rondom de Waal en haar uitlopers. Voor het eerst de (voormalig) kerncentrale Dodewaard gezien. Voor het eerst 16 grote zilverreigers bij elkaar mogen spotten. wederom genoten van dit (97e) klompenpad, bedankt vrijwilligers.

27. Ik heb vandaag de 14 km gelopen.
    Heel veel moois gezien, water, oevers, roofvogels, bomen vol appels of peren.
    Alles heel goed aangegeven en mocht er een stukje asfalt zijn, dan was er een meter daarnaast een pad gemaaid voor de wandelaars.
    De vrolijke klompjes zorgen ervoor dat je je extra welkom voelt.
    En al was dit een normale doordeweekse dag, ik ben nauwelijks iemand tegengekomen.
    Gewoonweg heerlijk gewandeld in een stukje prachtige natuur.

28. Ik kan deze wandeling niet aanraden, tenzij je van wandelen op asfalt houdt natuurlijk. Wij liepen deze route op zondagochtend en gelukkig was het erg rustig op de weg, mede ook doordat velen uit de omgeving naar de kerk waren. We liepen hoofdzakelijk langs 60km wegen, ook met de hond niet erg leuk. Geen succes wat ons betreft.

29. Gisteren de 12 km met de klok meegelopen. Mijn 71e klompenpad. Wie mijn recensies bij andere paden wel eens heeft gelezen weet dat ik geen liefhebber van lange stukken asfalt ben. Ook bij dit pad wat asfalt, maar het stoorde mij niet. Het landschap, de oude boerderijen. Leuke doorsteekjes. De route staat goed aangegeven. De vele klompjes onderweg maken het extra gezellig. Het klompenzitje is bijna af. Paden gemaaid. De extra aanwijzingen onderweg. Heerlijk gelopen. Dit pad komt in mijn top 10. Ik ga hem nog een keer lopen maar dan met de verlenging. Een fotoverslag op mijn website. www. arievanhensbergen.nl

30. In prachtig zomers weer de 12km variant gedaan. Stiekem best wat verhard, maar de route biedt veel wat de Betuwe zo mooi maakt: dijken, uiterwaarden, vergezicht over de rivier, kolken, zandafgravingen, wilgen, mooie boerderijen, en wolken fluitekruid nu. Leuk hoe de routevrijwilligers je mbv extra bordjes onderweg wijzen op bankjesopties onderweg, het plezier straalt er vanaf.

31. Zaterdag 14 mei deze prachtige route gelopen. De route is een goede afwisseling van verschillende soorten ondergrond. Daarbij gaat de route langs een aantal bijzondere, historische en legendarische plekken. De route wordt goed onderhouden door de vrijwilligers. Er wordt door hen vooruitgedacht door bijvoorbeeld het gras bij de route plaatjes kort te houden en voorzieningen voor eventueel hoog water. Een heerlijke afsluiting bij restaurant de Engel maakte de dag compleet.

32. Za 7 Mei jl gelopen in de middag in dit mooie gebied. Helaas liep ik in het begin al verkeerd ( bordjes gemist) maar het kwam goed. Leuke afwisselende wandeling , prachtig langs de Waalbanddijk, tussen de kwekerijen en overige groen. Mooie vergezichten ( het weer speelde ook mee) Voldoende bankjes om te zitten onderweg . Een volgende keer neem ik de volledige route. Kortom heerlijk genoten. Dank aan de mensen die de tocht hebben uitgezet en de eigenaren van stukken land waar gelopen mag worden. (prive terreinen)

33. Vandaag genoten van deze mooie wandeling, prachtige natuur, vooral nu met het gele koolzaad en al dat jonge groen, stukjes historie, heerlijk lunchen op terras bij De Engel aan de Waalbanddijk!! complimenten voor de vrijwilligers, het is een aanwinst!

34. Op een prachtige dinsdagmorgen dit pad inclusief de verlenging gelopen. Twee wandelduo’s kwamen we onderweg tegen, de lunch genuttigd op het bankje aan het meertje. Complimenten aan de vrienden van het Hiensepad: bankjes, mededelingen, houtsnippers, balken (voor de drassige dagen), goede bewegwijzering. Wandelpaden in de berm langs vrij drukke wegen zijn een prima oplossing. Topwandeling!

35. Gelopen op 27 april, met de klok mee. Een mooie route, vooral het gedeelte langs de Waal en de strangen en wielen. Toch vrij veel verhard, beetje jammer, en wat veel door de kwekerijen, waar wat weinig bijzonders te zien was, dat vonden wij wat minder. Slim om onderaan de dijk een bordje te zetten waar bovenop een picknickbank te vinden is. Voldoende rustpunten en de route is prima aangegeven, dat is fijn want de nieuwe app loopt regelmatig vast, helaas. Dank aan alle vrijwilligers.

36. Vandaag dit mooie nieuwe pad gelopen het is een mooi afwisselende route door een laanbomenkwekerij langs 2 oude kerken en broedende watervogels langs de uiterwaarden v d waal het was zeer de moet waard om dit pad te lopen

37. Een prachtige wandelroute uit de reeks van Klompenpaden. Het ie echt een klompenpad zoals een klompenpad bedoeld is, namelijk anderen kennis te laten maken met het plattelandsleven, Ik heb er van genoten, vooral van het landschappelijk schoon in de uiterwaarden en langs de Waal. Als extra compliment kan ik meegeven dat de route uitstekend staat aangegeven.

38. Vandaag dit pad gelopen. Heerlijk zonnetje. Echt een hele leuke wandeling! Veel variatie. Het asfalt (weinig) heeft ons totaal niet gestoord. De bankjes bovenaan de dijk zijn top! Dit pad krijgt van ons een 8.

39. Mooie nieuwe aanwinst;

Vandaag onder de meest gunstige omstandigheden dit klompenpad gelopen, een heerlijk zonnetje, fris groene bladeren en bloesem aan de bomen.
    Het pad is heel goed aangegeven, veel afwisseling, het asfalt was totaal niet storend, veelal was er naast de weg een pad gemaaid. De verlenging was de moeite waard, op plekken waar het erg drassig kon zijn, waren van stammetjes vlonders gemaakt, ook was er naast een stuk bouwland een paadje aangelegd van houtsnippers. De vrijwilligers mogen trots zijn op hun werk, heel hartelijk dank hiervoor. Een heel mooi nieuw klompenpad!

40. Vandaag deze mooie route gelopen, wij hebben de verlening gedaan, dit is zeer de moeite waard!
    Misschien een idee om onderaan de dijk ook een paar bankjes te zetten zodat je meer uit de wind kunt pauzeren en van het uitzicht kunt genieten.

41. Wij hebben vandaag deze mooie wandeling gemaakt en wij hebben ook de 2 nieuwe bankjes gezien en wij hopen dat bij het water ook nog wat mooie bankjes komen voor een mooi rustpunt. Maar het is zeker de moeite waard.

42. We hebben met een groepje van 10 personen vandaag dit mooie klompenpad gelopen, Het was koud, met af en toe fikse buien, maar dat mocht de pret niet drukken.
    Het was door de regenval van de afgelopen dagen wel behoorlijk drassig. Wat heel leuk was dat we twee vrijwilligers tegenkwamen die met kruiwagens en houtsnippers juist een pad hadden gemaakt aan de rand van een omgeploegde akker. Wat een timing. Superbedankt mannen!
    Bij De Engel werden we warm welkom geheten, ondanks onze blubberige outfit. Heel gastvrij.
    We zijn weinig andere wandelaars tegen gekomen, maar dat was i.v.m. het “slechte” weer niet zo vreemd.
    Met de aanlooproute vanaf station Hemmen-Dodewaard (en de routeverlenger) kwamen we uit op zo’n 17 km.

43. Deze week zijn wat verbeteringen aangebracht. Er zijn 2 bankjes bijgeplaatst langs de route. In de uiterwaarden en bij de kolk.
    De akkerrand bij de routeverlenger is als pad verbreed en voorzien van houtsnippers.
    We hopen hiermee het wandelgenot verder verbeterd te hebben.
    Veel wandelplezier.
    (Vrijwilligersgroep Hiensepad)

44. Vandaag eindelijk weer eens tijd om een klompenpad te lopen. Gekozen werd voor het nieuwe hiensepad.

We hebben, naar aanleiding van de reacties, de route met de klok meegelopen. Wat ons betreft is dit niet per se nodig, aangezien de route vanaf beide kanten mooie en minder mooie plekken heeft.
    Wij hebben wel genoten van dit pad en waren verbaasd over de hoeveelheid bankjes onderweg, vooral die bovenaan de dijk waar in het veld het gele bordje voor geplaatst is.

Voor ons scoorde dit pad een 7,5

45. Vrijdag 18 maart dit klompenpad, met de klok mee, gelopen. Best een aardig gevarieerd pad, leuke oplossing met die balkjes op het pad bij de routeverlenging. Wel heel weinig bankjes onderweg, maar misschien komen die nog?

46. vandaag met minder mooi weer dit pad gelopen. Hebben er ook voor gekozen om met de klok mee te lopen. Dan hadden we het gedeelte langs het water voor het laatst. Een goede keuze. Toch wel veel asfalt en in het begin niet echt aantrekkelijk om te lopen. Ook de verlenging bracht niet veel extra’s. Het rondje om de kolk was door de houtkap ook niet zinvol en het gedeelte na de kerk, door parkje, idem. Het deel langs het water wat zeker leuk om te lopen.
    Voor ons was dit klompenpad 112, zeker goed bewegwijzerd, maar geen top-tien.

47. Vandaag het nieuwe Hiensepad in Dodewaard gelopen. Met de klok meegelopen, want ik dacht: dan komt het mooiste als laatste. En dat klopt. Eerste helft veel asfalt en veel boomkwekerijen. Bij de verlenging (Wely) één kilometer bospad met veel palen op het bospad i.v.m. drassigheid. Nu was het droog.
    Vanaf de Kolk van De Geer was het meer een echt klompenpad. Bij die Kolk lag overal veel hout. Zijn de houtwallen daar veel gesnoeid en/of omgezaagd (noodzakelijk onderhoud wellicht) of heeft de storm hier zo huis gehouden? Ik vroeg me dat af.
    Kortom, 50% niet zo’n leuk pad en 50% een fraai pad. Hard ongeveer 55%, dat is toch veel minder dan het westelijk gelegen Heuzesepad (88% hard).
    Hier zijn nu 3 paden op een rijtje, van west naar oost: Hiense-, Ambts- en Rijks- en Doddendaelsepad. Wat mij betreft geef ik de volgende cijfers, resp. 7,5, 9 en 10.

48. Vandaag dit pad met de klok mee gelopen. Wij kozen voor de verlenging van 14 km. Het was een prachtige dag om buiten te zijn, blauwe lucht en een lekker zonnetje.
    Als oud inwoners van Dodewaard waren we natuurlijk erg nieuwsgierig …waren we nog te verrassen? Nou zeker wel! Aangenaam verrast zelfs.
    Wat een mooi en afwisselend pad.
    De pas, de Hervormde kerk, de uiterwaarden, de mooie kolk van de Geer ( zwommen we vroeger 🙂 ) onze koffiepauze in de Panovense pas ( supermooi en wat was de begaanbaarheid goed opgelost met de boomstammetjes!) De Engel…we hebben van alles genoten. Op de terugweg over de dijk, besloten we tegen de regels in , en op eigen verantwoording, onderlangs de dijk richting de Engel te lopen…😉.toch net even relaxter en mooier ( maar we begrijpen wel waarom de route over de dijk loopt)
    Het was vandaag ons 53e pad en dit pad hoort bij de mooiere paden ( en niet alleen vanwege ” chauvinisme” 😋
    Hulde aan alle vrijwilligers. Super goed bewegwijzerd, nergens hoeven zoeken of de app moeten raadplegen. Benieuwd naar een volgend nieuw Neder-Betuwse pad.

49. Een fijn klompenpad met alle ingrediënten dat een klompenpad moet hebben en natuurlijk nieuwsgierig naar de omgeving van Dodewaard dat heel Nederland kent, maar waar niet heel Nederland is geweest. Misschien komt daar verandering in met het Hiensepad?
    Ik vond het een prettige wandeling, mijn verslag van mijn wandeling is te lezen op https://sprakeloosverhalen.com/2022/03/12/deugen-in-dodewaard-op-het-hiensepad/

Meer foto’s zijn te zien op Instagram account titiissprakeloos.
    Dank aan de vrijwilligers en succes verder.

50. Een mooi en afwisselend klompenpad. Prachtige natuur; de vele vogels bij waterplassen,het frisse groen wat overal nu tevoorschijn komt en idd de verlenging is zeker de moeite waard met z’n avontuurlijke stammetjes.
    Goed bewegwijzerd. Dank maar weer!

51. Liepen vandaag door dit mooie gebied, verre uitzichten en de wijde rivier. Wanneer alle bomen in blad en bloei staan zal het zeker nog veel mooier zijn. De verlenging gaf een bijzondere ervaring met de stammetjes op het modderige pad. Prima bewegwijzerd en tips (bankje!) voor onderweg. Leuk.

52. Het Hiensepad, rond Dodewaard, is het nieuwste klompenpad. Net voor de officiële opening liep ik het rondje. Via de Dodewaardsekerk, de uiterwaarden van de Waal, de kerncentrale kwam ik in de tweede helft van dit pad meerdere andere klompenpadwandelaars tegen.
    Mijn mening over dit klompenpad? Die houd ik bij nieuwe klompenpaden altijd eerst voor me, ik laat graag de beelden spreken.