Albapad

Ontdek het mooie buitengebied van Oosterhuizen. Wandelen langs enk, stuifwal, bos en het moerasgebied Beekbergerwoud, eens het laatste oerbos van ons land. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Rondwandeling: het Albapad (11 km)

Startpunt: Dorpshuis Oosterhuizen, Het Oude Veen 21 in Oosterhuizen

Opstappunt:  Eetcafé de Nieuwe Ruysch, Lierderstraat 73 in Lieren. Camping de Bosgraaf, Kanaal Zuid 444 in Lieren

Openbaar vervoer: Bushalte Dorpshuis in Oosterhuizen (buurtbus op werkdagen)

Markering: oranje markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen

Route combineren: U kunt het Albapad combineren met het Klarenbeeksepad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld

Heeft u een klacht of aanbeveling met betrekking tot dit Klompenpad (bijvoorbeeld over de markering), stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Onderwerp: Reactie: Startpunt

Beste gastenboek schrijvers Jacques en Truus,

Graag reageer ik even op jullie bericht van 7 november 2018 over Restaurant De Roseboom. Dit is inderdaad geen startpunt. Het is een rustpunt. Het startpunt van het Albapad is het Dorpshuis Oosterhuizen. Beide punten staan juist vermeld op zowel de website, in de app als in de folder. We zullen het punt dan ook niet van de site halen. Wat betreft het pontje. Dat was indertijd inderdaad een van de ideeën, maar dat is niet gerealiseerd.

Leuk om te horen dat jullie hebben genoten en het een mooie route vinden. Nog veel wandelplezier op de Klompenpaden.

Met vriendelijke groet,
    Saskia Glas
    medewerker Beheer Klompenpaden Gelderland

2. Onderwerp: Startpunt

Goedemiddag,

Wij hebben deze MOOIE route ook gelopen.
    Het startpunt bij Restaurant De Roseboom klopt alleen niet want hier kunt je NIET starten
    Volgens een van die mensen daar is het wachten op de Gemeente voor een pontje om aan
    de andere kant van het kanaal te komen.
    Zou een tip zijn om dit punt voorlopig van de site af te halen.
    Verder hebben we genoten van deze mooie route.

3. Onderwerp: wij gaan het morgsn beleven

Bezte “klompenpad lopers”

Wij gaan morgen deze route voor het eerst lopen. Zo leuk wij kijken er naar uit
    Later meer.
    Ps wij lopen het liefst klompenpaden

Warme groet Joke Drost
    👣

4. Onderwerp: Albapad, zeer fraai klompenpad. Bankjes !

Met een deel van ons ‘ wandelcluppie ‘ (vrijwilligers van het Horsthoekerpad Heerde) de maandelijkse wandeling, het Albapad gelopen. Dit keer met 4 grijze kerels gestart bij het Dorpshuis, vrijdag 19e oktober rond half tien.
    Een alleengaande loper startte gelijk maar was al snel uit zicht door zijn tempo. Tegen de klok in en mooi weer.

Gewoon een prachtroute, afwisselend en euh veel bankjes- mooie houten ook – merkten we al gauw. Had invloed op onze loopsnelheid. Uitnodigend, dus regelmatig effe zitten. Euh , mindfulness of euh – gewoon met koffie erbij wat ouwehoeren? Bankjes op een route zoals hier klasse!
    Het Beekbergerwoud in herstel – nadat ene Barend(?) het oerbos in de 19e eeuw had laten kappen voor landbouw.
    Tja, in ieder geval wordt het nu weer mooie natuur. De uitkijktoren, we zagen riet en groen en leuke paden van houten en grote stenen. Moeras, nu (nog) droog. Een stukje Apeldoorns Kanaal met haar geschiedenis. Kennen we ook in Heerde , stukjes langs het Horsthoeker- en het Vosberger pad.
    Langs weilanden met een geweldige stier met zijn dames. De spoorlijn in een open gebied – geen stoomtrein helaas. Een klein omweggetje door een bosje met camping, grappig. Het Albameer deel laten liggen, gezien dit heen en terug langs zelfde weg ging. Waren zo om goed half twee weer bij het Dorpshuis terug.
    Nogmaals we hebben genoten van jullie mooie klompenpad. Groeten van Horsthoekerpad-groep Heerde.

5. Onderwerp: Wat verzorgd, bijna perfect

Op zondag 30 sept.’18, een prachtige zonnige dag, niet té heet, liepen we het Albapad. Wat hebben wij genoten !
    Daarom heel veel dank aan allen die dit mogelijk maakten, m.n. de vrijwilligers die het pad controleren en onderhouden !!!!!!!!
    – De route was perfect te volgen. Nergens ontbrak iets.
    – Wat waren er verrassende stukken.
    Hoewel we de directe omgeving door onze fietstochten redelijk kennen, was het toch “nieuw”
    – De informatie uit de folder gaf ons weer meer zicht op onze prachtige Veluwe rand.
    Nogmaals heel veel dank.

6. Onderwerp: afwisselend pad

Vandaag het Albapad gelopen. Inderdaad veel afwisseling, maar jammer dat je bijna overal het geraas van auto’s hoort. Onderweg lekker gepauzeerd bij hallo bolle Gijs (staat niet op de kaart).
    Het pad is in z’n geheel goed bewegwijzerd.

7. Onderwerp: Klompenpad

2 september het Albapad gelopen met 4 personen. Mooi pad wat ze weer voor elkaar gebokst hebben die vrijwilligers. Heel veel afwisseling. Jammer dat het beekberger woud nog zo,n droge uitstraling had. Het was weer een toppertje. En het was zo leuk want de stoomtrein tufte er ook lustig op los die dag. Dank aan de vrijwilligers maar weer. Die hebben het weer mogelijk gemaakt . Wandel groet Fam. Nieuwenhuis.

8. Wat een prachtig pad, slingerende paadjes langs kabbelende beekjes. Afgewisseld met stukjes bos en zand verstuiving. Heel veel bankjes onderweg en ook van die mooie bruggetjes. Een ijsje onderweg van onze gastloper Audrey. En het uilen huisje ook bijzonder. Wel jammer dat de afstand in kilometers niet meer op de bewegwijzering staat.

9. Onderwerp: prachtig pad

Afgelopen week hebben we dit prachtige pad gelopen, goed bewegwijzerd, hulde aan de vrijwilligers.

Het stuk bos langs de beek wordt wel verstoord door het geluid van de A50, dat is het enige minpuntje aan deze route.

Vooral niet afkorten Beekbergwoud mag je niet missen.

Wij vinden het aanrader

10. Onderwerp: Wat een afwisseling.

Wat hebben wij genoten van dit mooie klompenpad. Wat een afwisseling. Mooie banken op de route en een prachtige uitkijktoren. We gaan hem zeker nog een keer in de andere richting lopen.

11. Onderwerp: Heelijk gewandeld!

Vandaag dit klompenpad gelopen. Een mooie route met veel afwisseling. Dat is wat het wandelen zo leuk maakt! Het is aan te raden om een lange broek aan te doen vanwege de vele brandnetels. Je ontkomt er niet aan, je moet er dwars doorheen lopen. Het enige minpuntje van deze route is dat je op veel plekken de herrie van de snelweg hoort. Voor de rest is het beslist een aanrader!

12. Onderwerp: Mooi klompenpad

Afwisselend pad met wel veel brandnetels momenteel. Een voordeel is dat het er stikt van de bramenstruiken! Het is wel aan te raden om de hele route te lopen, het pad gaat n.l. bij Beekbergerwoud over vlonders. Alleen stond het daar nu bijna droog wat wel weer jammer was. Wij gaan hem zeker nog een keer lopen!

13. Onderwerp: Aanwinst

Dit relatief nieuwe klompenpad is zeker een aanwinst. Gestart vanaf cafe “de nieuwe Ruysch” , met de klok mee. Prima aangegeven route. Ik liep met een aantal mensen uit de regio, en die waren verbaasd over wat dit klompenpad te bieden had; veel afwisselende landschappen, mooie nieuwe paadjes, veel bankjes, de stoomtrein, kortom zeer aantrekkelijk! Het stuk door het (toekomstige) Beekberger oerbos met uitkijk toren was ook zeer mooi, alleen was door het droge weer van de laatste tijd helaas het waterpeil daar wel flink gezakt. Al met al is dit pad een aanrader!

14. Onderwerp: Afwisselend klompenpad

Genoten van de vele afwisselingen van dit pad. Zo loop je door weiden en maisvelden, dan weer langs het Apeldoornse kanaal of door het Beekbergerwoud. Daar een grote groep ooievaars gespot.
    Om wat extra kilometers te maken gestart bij camping de Bosgraaf en had dezelfde ervaring als Dick. De teruglooproute naar de camping staat nergens aangegeven. Het betreft in principe 2 lange rechte stukken en met gebruik van de app komt het altijd goed; maar wel opmerkelijk dat dit ontbreekt.

15. Onderwerp: Prachtig klompenpad

Gisteren dit pad voor de 5e keer gelopen. Nu vanaf camping Bosgraaf. Ik had op de kaart gezien dat er een grote plas (Albaplas) was, kan ik daar na het lopen een duik nemen dacht ik en hoef ik niet naar Bussloo. Jammer….privé-terrein.
    Er wordt aan de rand van deze prachtige plas wel gebouwd. Iets met een stevige fundering. Komt hier een hotel zodat meer mensen kunnen genieten van deze plas?
    De bewegwijzering van de aanlooproute is slechts in één richting, dus op weg terug opletten.
    Aanvankelijk dacht ik dat dit pad veel onderhoud zou vergen, maar door de droogte is het pad nog goed te lopen, m.i. zonder al te veel onderhoud.
    De aanlooproute is 2,5 km, deels asfalt en deels grint.

16. Onderwerp: Afwisselende route

Vandaag, 1 augustus 2018, dit klompenpad gelopen. Een zeer afwisselende route……beetje asfalt, veel langs sloten en weilanden, door bos en het prachtige natuurgebied Het Beekbergerwoud. Mooie paadjes door dit gebied, veel over bruggetjes en zwerfkeien. Maar goed te doen. De bewegwijzering is perfekt. We zijn nergens verkeerd gelopen. In de gemeenschap Oosterhuizen is er verder geen horeca. Inderdaad wel goed parkeren bij het Dorpshuis. Dat we verder geen andere wandelaars tegenkwamen lag ongetwijfeld aan de temperatuur van bijna 30 graden.

17. Onderwerp: albapad

vandaag, 22 juli 2018 het Albapad gelopen. Prachtig weer en een fantastische route. Het Beekbergerwoud is geweldig om te wandelen. Maar ook de andere delen van het pad zijn de moeite waard. Dit was ons 67ste pad en mijn dank gaat uit naar al die vrijwilligers die zoveel moeite hebben gedaan en nog doen om deze paden uit te zetten en bij te houden.
    Prachtig. En bedankt voor alles.

18. Onderwerp: Albapad is zeer de moeite waard!

Vanochtend met z’n vieren dit pad gewandeld. De zon en wolken liepen mee, was helemaal perfect. Super zoals dit pad is bewegwijzerd: de start is een heul klein beetje lastig, de rest is een eitje. Fijn dat er mensen zijn die dit voor ons verzorgen, zo maar voor niets! Café Ruisch gaat trouwens pas om 11 uur open, dus vertrek niet te vroeg (of neem zelf koffie mee). Wat een leuke afwisseling van zand, gras, berm, bos, zon, schaduw, moeras biedt dit pad! We hebben er echt van genoten en gaan het in een volgend seizoen weer eens overdoen.

19. Onderwerp: Rustgebied

Op deze zonnige zomerdag dit nieuwe pad gelopen. Gestart bij het Dorpshuis in Oosterhuizen, waar je goed kunt parkeren. Het is een prima aangegeven wandeling (2 keer twijfel over welke pijl van de 2 we op het bordje moesten aanhouden), helemaal met de app bij de hand.
    Het is in de omgeving van de A50, maar dat hindert echt niet. Wat een rust en uitgestrektheid. Zeker in het Beekbergerwoud. De natuur is volop in bloei en groei. We zagen verschillende roofvogels, mooie vlinders en veel vee in de weilanden.
    Een pad ook met allerlei wetenswaardigheden.
    De oversteekjes zijn geweldig. Her en der een bankje om van de rust, wijdsheid en natuur te kunnen genieten.
    Jammergenoeg staan de bordjes aan overwegend aan de rechterkant van de weg. Dat is opletten geblazen, omdat we toch hebben geleerd links van de weg te lopen….maar dat went gauw.
    Bedankt vrijwilligers!

20. Onderwerp: Het Albapad

Het Albapad is een prachtig uitgezet klompenpad. Echt een knappe prestatie van de routemakers en dat met het voortrazende verkeer over de A50 in de buurt. Ik heb genoten van een zeer gevarieerd landschap. Onderweg kwam ik diverse wetenswaardigheden te weet, waar ik nog nooit van had gehoord. En die ik ook nog nooit had gezien zoals de stuifduinen rond de Oosterhuizerspreng en het huis van Wilma Vermaat. Een van de hoogtepunten is ongetwijfeld de route door het nieuwe natuurgebied Beekbergerwoud. Het lijkt er op dat Natuurmonumenten er in is geslaagd om de oude glorie van het laatste oerbos in Nederland te laten herleven. Ik genoot in elk geval van deze prachtige wildernis. Een minpuntje slechts. De route bij het startpunt in de buurt van het informatiepaneel staat een beetje ongelukkig aangegeven. Ik liep regelrecht in het met heggen omgeven kleine plantsoen in. Gelukkig hielp een vriendelijke mevrouw mij op weg. Wellicht kan hier nog eens naar gekeken worden.

21. Onderwerp: Albapad Oosterhuizen.

Vandaag het gedeelte Beekbergerwoud gelopen, wel een mooi gebied veel variatie in beplanting en grassen, vlonders behoeven enig onderhoud, heerlijk rustig gewandeld in de miesserige regen. nadien het Zuidelijke gedeelte met heerlijk zonnig weer, gebied Achterste kerkweg, langs de spoorlijn, Wilmalaantje, het bosgebied Munsterman, langs de Oosterhuizerspreng, onder de A 50 door naar het Dorpshuis. Totaal…….een prachtig mooi uitgezette wandeling, waar de heren nog veel werk hebben de diverse paden zo te houden ………….succes daarmee. Als men goed op de bordjes blijf letten kunnen er weinig problemen zijn . ( div. foto’s op FB )

22. Onderwerp: Albapad

Wij liepen op zaterdag 2 juni deze nieuwe fraaie route. Prachtige bruggetjes en overstapjes. Daar is een hoop tijd en creativiteit in gestopt. Chapeau!
    Qua aanwijzingen vonden we het af en toe wat complex en ongemakkelijk de route te (blijven) volgen (al is en blijft de app altijd handig!). De richtingpijltjes op de markeerklompjes zijn hier en daar een tikkie onlogisch. En de routeverkorter na het eetcafé (met de klok mee) is qua keuze onnavolgbaar, omdat ELKE richting als “routeverkorter” wordt aangeduid…

23. Onderwerp: Abapad Oosterhuizen.

Mijn vrouw en ik hebben ook op 3 Juni een gedeelte van het bijzondere mooie pad gelopen, vanaf het Startpaneel bij het Dorpshuis, richting de Hanekerweg bordjes gevolgd, tot we uitkwamen bij de oversteek van de Beekbergerbeek, daar lag een paal met bordje in het gras, we liepen weer richting naar de Hanekerweg lag er nog een paal met bordje in het hoge gras, ik heb de 2 palen langs de beek gelegd zodat ze zichtbaar zijn ( heb dit direct gemeld bij onsoosterhuizen.nl ) hopende dat dit weer verholpen word. Verder dit gedeelte een prachtig stuk precies zoals een klompenpad moet wezen. Dinsdag ga ik het andere stuk wandelen……….ben benieuwd. groeten aan de uitzetters. Foto’s op mijn F.B pagina.

24. Onderwerp: Albapad

Vanochtend dit pad tegen de klok in gelopen. Mooi omgeving i.h.b. het Beekbergerwoud. Het is inderdaad een sprookjesachtige wildernis!
    Helaas is een paal met schildje e.d. uit de grond getrokken. Misschien is het goed om dit te herstellen. Bij Beekbergerwoud zou meer paaltjes geplaatst mogen worden, want door de extreem hoge struiken heb ik een paar paaltjes niet kunnen zien en hierdoor ‘n stukje verkeerd gelopen. Gaarne aandacht hiervoor en tenslotte dank aan alle vrijwillgers die dit mogelijk hebben gemaakt om door deze prachtige omgeving te kunnen wandelen!

25. Onderwerp: Albapad

Vanochtend dit pad gelopen; een verrassing door het afwisselende landschap en gebruikte elementen van deze uitgekiende route! Stevig schoeisel noodzakelijk.

26. Onderwerp: Dick en Jennie Drost

Tijdens de wandeling heb ik een zonnekap van een fototoestel gevonden. Waarschijnlijk van jullie.

27. Onderwerp: Heerlijke wandeling

Als fanatiek klompenpadlopers en inwoners van Apeldoorn, dit pad meteen vorige week op ons lijstje gezet. Vandaag was het dan zover. We hebben genoten. Een mooi afwisselend en zeer goed bewegwijzerd pad👌Leuke en stevige overstappers ook.
    Het oversteken bij café Ruysch vonden we wel even een uitdaging. Goed uitkijken daar.
    Dank aan alle mensen die ervoor zorgen dat wij zo heerlijk kunnen wandelen.

28. @Dick & Jennie. Ik heb em zaterdag ook gelopen, maar heb niets gevonden.

29. Onderwerp: Heel mooi klompenpad

Nog even dit: Ben tijdens de wandeling “Albapad” zaterdag 2 juni de zonnekap van mijn fototoestel verloren. Mocht iemand hem vinden? Laat het me maar even weten.

30. Onderwerp: Heel mooi klompenpad

Vanmiddag onder een grijs wolkendek (wel een aangename temperatuur) deze wandeling gedaan. Heel mooi afwisselend en goed te belopen. Vooral het Beekbergerwoud vonden we een prachtig stuk. De rust en het gezang van de vogels was heerlijk. Toch een klein nadeel vonden wij het stukje rond de A50 met het geruis van auto’s en motoren.
    Voor foto’s: http://www.dickdrost.nl/fotogalerij

31. Onderwerp: Jack verloren

Is iemand zijn jack verloren op dit pad? Ik heb het gevonden op 1 juni. 0651128867.

32. Onderwerp: albapad

Gisteren dit mooie klompenpad gelopen.Ik kende de route door het beekbergerwoud al,dus dat is een nadeel,maar voor wie het niet kent is deze route heel mooi.Het mooiste stuk is van het beekbergerwoud naar eetcafe de nieuwe Ruysch,fantastisch door de weilanden! helaas zijn de bordjes met de routeverkorter erop wat verwarrend met al die pijltjes,Beter is aparte bordjes zoals dat bij andere klompenpaden wel het geval is.Verwachtte bij een beekje in het bos bij de A50 een heel mooi bruggetje te moeten oversteken maar dit was niet het geval.Ook mooie vergezichten achter Oosterhuizen!

33. Onderwerp: Mooi klompenpad

In verband met de warmte vanmorgen om 7 uur gestart bij het Dorpshuis met de klok mee. Een echt klompenpad met als hoogtepunt natuurlijk het Beekbergerwoud, prachtig. Wat mij zoal opviel: Dit pad vergt veel onderhoud, denk ik. Hopelijk wordt dat niet klagen over een paar maanden. De overstapjes zijn zeer solide. 38% is asfalt, maar wel rustige wegen. Dit pad is goed te combineren met (een deel van) het Klarenbeekpad.
    Minpunt: eerste half uur veel lawaai van de A50, en later nog wat geruis van die snelweg. Andere delen van dit pad zijn juist zeer stil. meerdere paden op de Veluwe hebben “last” van die A50.
    Ik heb 3 niet zo belangrijke opmerkingen over de bewegwijzering.
    1. Net na het teruglopen onder de A50 staat een bordje rechts met pijl omhoog. Is dat voor de wandelaars die de andere richting lopen? Dan moet dat bordje een kwartslag naar links, lijkt mij.
    2. Even voor de Woudweg staat bij een overstap de pijl naar boven, dus rechtdoor naar Kistjes verhuurbedrijf. Dat is niet juist, pijltje moet naar rechts wijzen. daardoor een stukje extra gelopen.
    3. Op de Hanekerweg moet je op een gegeven ogenblik scherp linksaf (bij verkorte route rechtsaf). dat bordje moet eigenlijk een kwartslag naar links, dan loop je er tegenaan.
    Al met al een heel mooi pad, voor mij wel wat kort. Kom zeker nog eens terug om samen met de hoofdroute van het Klarenbeeksepad te lopen, dan m.i. ongeveer 23 km. Bedankt iedereen. En vrijwilligers: een uitdaging om dit pad mooi te houden.