Babborgapad

Ontdek het afwisselende buitengebied van Babberich en het grensgebied met Duitsland. Wandelen over brede en smalle bospaden, weilanden en landerijen. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Wandeling: het Babborgapad (11 km)

Route verkorten: U kunt de route verkorten tot 6 km. Dit staat op de kaart aangegeven en is onderweg als zodanig gemarkeerd.

Startpunt: Restaurant ’t Centrum Reijmer (gesloten), Dorpstraat 78 in Babberich

Openbaar vervoer: Bushalte Dorpstraat in Babberich

Markering: Groene markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Route combineren: U kunt het Babborgapad combineren met het Rijnstrangenpad en het Staickheimerpad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld.

1. Vandaag bij prachtig wandelweer het Babborgapad gelopen.
    We hadden dit klompenpad al een tijd op een zijspoor gezet, vanwege de korte afstand en minder mooie referenties.
    Maar als je alle klompen paden wilt lopen, dan moet ook deze belopen worden.
    En zoals we hadden verwacht, deels wel mooi maar al met al geen pad om voor de tweede maal te lopen.
    We hebben hem linksom gelopen en dat ging goed, maar doordat dit pad tweemaal elkaar doorkruist is het wel even opletten.

2. Vanmorgen gelopen! Keurig en duidelijk aangegeven, daar kunnen verschillende paden een voorbeeld aan nemen. Rechtsom gelopen, begint heel mooi bij het landgoed, verder vond ik het wat tegenvallen. En wel heel bijzonder dat het hele dorp kan meegenieten van de muziek bij de voetbal.

3. Beste wandelaars,

Dank voor de berichten. De routepalen uit onderstaande opmerking zijn inmiddels weer hersteld door de vrijwilligers.

Veel wandelplezier gewenst!
    Hartelijke groet,

Team Beheer Klompenpaden

4. Op 26 november hebben we het volledige pad gelopen.
    De zon werd afgewisseld met korte regenbuien. Met name de paden door het voormalige smokkelaarsgebied in Duitsland vonden wij zeer de moeite waard.
    De route was overal goed aangegeven d.m.v. de bekende routepaaltjes. Alleen aan het eind van de route bij het spoorviaduct waar je de trap vanaf de Beekseweg afdaalt ontbraken twee routepaaltjes. Deze bleken onderaan de trap in een droge sloot te liggen. Vreemd, want zover wij het konden zien bevonden we ons hier niet op privégrond. Het kon dus niet een boze grondeigenaar zijn die de palen verwijderd had.
    Omdat wij behalve dat we de routepaaltjes volgen, ook altijd de route in de app raadplegen is fout lopen zo goed als uitgesloten.

5. 26 september dit pad tegen de klok in gelopen. Dus eerst over het landgoed.In het verleden wat minder goede recensies gelezen, maar iedereen heeft zijn eigen beleving. De route staat goed aangegeven. Zo te zien zijn alle stickers en routeplaatjes onlangs vernieuwd. Na het leuke kapelletje en het paadjes langs de spoorlijn kom je vrij snel in Duitsland. Al heb je het niet direct door. Een aantal wat langere bospaden en paden langs de akkers geven een goede indruk van het gebied. Terug over de Betuwelijn. Een lusje over het fietspad brengt je bij de voormalige kloostertuin. Leuke afsluiter het paadje dat tussen de beelden door loopt. Van de 90 klompenpaden die ik tot nu toe gelopen heb, niet de meest spectaculaire, maar toch lekker gewandeld. Een aantal foto’s op mijn website: https://www.arievanhensbergen.nl/

6. Wij vandaag ook het Babborgapad gelopen.
    Bij keuze punten Z74 en Z75 wisten we niet of we nu de lange of de korte route hadden .
    Ook onderlangs bij de beekseweg in Babberich werdt aangegeven dat we via een trap naar boven moesten , boven aangekomen sta je op de viaduct daar staat niet aangegeven of je links of rechts de route moet vervolgen.

7. Vandaag de 11km gelopen mooi pad de route was goed te volgen af en toe de app erbij de bonte specht en boomkruiper en vele vlinders waren bonus dankjewel mensen o ja ik kreeg n feestelijke intocht van de fanfare helaas was t voor de kermis

8. Vandaag dit klompenpad gelopen. Doordat we deze route in Komoot hebben gezet, zijn we niet verkeerd gelopen. Het pad kruist zichzelf regelmatig en je moet daarom goed opletten. Het punt in Duitsland waar Jac. het over heeft is nog niet hersteld. Er staat alleen een bordje voor een overstapplaats naar een andere route. Hier moet je inderdaad links af.

9. Beste wandelaars,

Ik reageer even op het bericht van Jac over het missen van de bewegwijzering bij een stukje in Duitsland. Ik heb navraag gedaan bij de vrijwilligersgroep van dit pad; dit zal worden hersteld.

Veel wandelplezier, met vriendelijke groet,
    Beheer Klompenpaden Gelderland

10. Vandaag het Babborgapad gelopen (mijn 119e klompenpad). Na alle berichten wilde ik zelf graag ook deze wandeling ervaren. Het is inderdaad niet echt een klompenpad maar wij hebben vandaag prettig gewandeld. je moet wel de volledige route lopen, want juist de (smokkel) route door Duitsland is het meest afwisselend en onverhard. Het was regelmatig wel even oppassen want deze route kruist zichzelf een paar keer en dan moet je wel de goede afslag nemen en op het verste stukje in Duitsland loop je vanzelf op de route rechtdoor maar dit is de aansluiting naar een ander klompenpad. De goede route voert hier linksaf, maar de bewegwijzering is hier niet te vinden (ontbreekt?).
    Goed om even te checken. Wij hebben een goede wandeldag (12 km) genoten (het regende pas toen wij weer in de auto zaten). O ja, bij het water nog even snel snel een ijsvogeltje gezien….dag weer goed.

11. Beste wandelaars,

Klompenpaden zijn wandelroutes in het agrarisch cultuurlandschap, zoveel mogelijk over oude voetpaadjes zoals jaagpaden, kerkpaden en schoolpaadjes. Met hulp van bewoners worden deze opgespoord en hersteld. De routefolder en de app informeert wandelaars over de verschillende landschappen die worden doorkruist, de ontstaansgeschiedenis, cultuurhistorie en ecologie.

Bij de ontwikkeling van een Klompenpad wordt gestreefd naar de ontsluiting van oude en soms nieuwe paden, bij voorkeur via de weilanden en langs akkers en over onverharde wegen. De uiteindelijke route is echter afhankelijk van de vrijwillige medewerking van particuliere grondeigenaren. Om tot een rondwandeling te kunnen komen is gebruikmaking van verharde, openbare wegen soms onoverkomelijk. Het uiteindelijke doel is beleving van het landschap.

De verkorte route (6 km) van het Babborgapad geeft uiteraard minder weer van het het landschap in de omgeving van Babberich. Het is daarom aan te raden om de route van 11 kilometer te wandelen.

Veel wandelplezier!

Danja Kempers
    Beheer Klompenpaden Gelderland

12. Wij liepen de 6 km, wat een teleurstelling. Langs wegen, spoorlijn en lelijke camping. Ver uit het slechtste Klompenpad ooit.

13. Ik woon zelf in dit gebied ,waarom op de landkaart van die stippen maakt het erg onduidelijk

14. Ik sluit me helemaal aan bij sommige toelichtingen van de wandelaars: saai, veel verharde wegen en campings. Dit pad verdient niet de schoonheidsprijs, helaas.

15. De wandel route is mooi aangelegd,alleen er ligt een boom op de wandelroute van de laatste heftige storm en de boom is op enkele plaatsen gebroken kan er wat aan gedaan worden.de boom ligt op de pad leege heide ik hoop dat de boom op een kortetermijn weg gehaald kan worden niet dat er wat gebeurd met wandelaars vr gr herwin

16. Al veel klompenpaden gelopen maar deze is ver uit de minste. Route van 6 km gelopen, wat maar 4 was… saai, verharde wegen. Zwaar teleurstellend.

17. Wij vonden het een saai pad. een kwart was een mooie wandeling door de bossen. 3 kwart was langs het spoor/wegen/campings en niet de moeite waard.

18. Vandaag dit klompenpad gelopen,prima wandelweer. Maar inderdaad over het asfalt heen en weer je loopt een heel stuk dubbel langs campings en autowegen.
    En een uurtje door de rommigelige bossen en drassige paden dat is het jaargetijde het is dus fifty fifty asfalt/onverhard.
    Dit klompenpad mist echt zijn charme van klompenpad.
    En de bewegwijzering…..even wat gepuzzel maar het klopt als je het doorhebt.

19. Vanochtend gewandeld. Koude wind maar mooi wandelweer! Leuke route met bijzondere plekken! Vrijwilligers bedankt! Groet, Huib

20. Vanochtend om 08.20 uur gestart voor het 11 km lange Babborgapad. Ons 37e klompenpad. We liepen het pad met de klok mee. Het was mistig ( ook wel mooi sorgens vroeg) en het was koud. Heerlijk om een dag te beginnen.

Voor ons persoonlijk: Een prima, tot mooi pad als we de bosranden, paadjes langs de bouwlanden en het landgoed enz meetellen. Persoonlijk hebben wij niets met het lopen langs de Betuwelijn, de lelijke caravanparken en al het asfalt. Maar goed een ander wordt hier misschien heel erg blij van.
    Op een paar splitsingen moesten we toch echt de app raadplegen om weer de juiste kant op te gaan. Was voor ons iig niet helemaal duidelijk. Soms stond een bordje een eind door de bocht en tegen het einde toen wij met het trapje de dijk af moesten wees het bordje toch echt linksaf onderlangs. Daardoor kwamen we te snel weer in Baberich aan en misten we landgoed Halsaf. Teruggelopen en alsnog voor het landgoed langsgelopen.
    Voor ons niet een pad wat in onze persoonlijke top 20 staat.

De koffie bij het gastvrije Centrum Reijer smaakte heerljk.

Vrijwilligers bedankt voor de inzet en het onderhoud!

Tot een volgend pad

21. Op het stuk langs de spoorbaan na was het een prachtig pad voor een najaarswandeling. Paddestoelen, mooi gekleurd blad en lekker rommelig bos. Prima gewandeld vandaag.

22. 6 augustus 2021 de route is mooi en goed gepeild .wat ik mis is een mooie route verlenger !. 11km is een beetje kort voor veel wandelaars

23. De grote lus, het middelste deel van de 11 km lijkt het mooiste deel te zijn gezien de reacties. De 6km lus vond ik niet klompenpadwaardig.
    Misschien toch maar één kleine lus maken van het mooiste stuk??
    De horeca bij landgoed Halsaf is niet meer openbaar toegankelijk. Alleen voor B&B gasten.

24. Op 6 Juli het Babborgapad gelopen. Veel bos of langs bos en maïsvelden. Langs de Betuwe lijn ook niet heel bijzonder. In het begin al gelijk verkeerd gelopen, de route kruist heen- en terug verschillende keren bijna. Met te ver vooruit kijken naar route stickers dus een stuk terug weg genomen… Geen hele bijzondere route maar de harde wind die het hoge gras liet wuiven maakte het wel weer mooi op een andere manier ??

25. De korte route gelopen vanwege een blessure. De korte route is 5,2 km. Feitelijk is het een rondje spoorlijn. Leuk om even langs Landgoed Halsaf te komen. Dat was dan ook het spannendste.

De langere route lijkt meer aan te spreken. misschien een volgende keer. Maar tot nu toe in de onderste regionen van de Klompenpaden.

26. We hebben vandaag dit pad gelopen. Een mooie rustige route. Erg aan te bevelen. Je komt bijna niemand tegen.
    Een andere wandelaar gezien, verder twee mensen met een hond. Alleen in Babberich zelf kom je iets meer mensen tegen. Een mooi stukje natuur. Het is alleen even goed opletten op verschillende punten, anders loop je de verkeerde kant op. De auto’s en de treinen hoor je, maar je bent niet alleen op de wereld.

27. Ook getwijfeld of we deze route zouden lopen, vanwege de opmerking dat het saai zou zijn. Maar het is een hele mooie route, door bossen en leuke locaties. Zeker de moeite waard. Het is een hele rustige route en een klein gedeelte door duitsland.

28. Door de reacties getwijfeld of we deze route zouden lopen. Gelukkig wel gedaan. Zeker een uur gelopen zonder een fiets of auto tegen te komen. We liepen niet veel door het bos maar langs de bosrand zodat er genoeg te zien was. Route heeft mogelijkheid om enkele keren te pauzeren. Ik geef deze route een 7,5.

29. Vandaag dit klompenpad gelopen. Ik begrijp de negatieve reacties niet zo goed. Wij vonden het een prachtige route, heerlijk rustig, beter nog, niemand tegengekomen. We zijn wel bij de gasfabriek rechtdoor gegaan. Zeer goed bewegwijzerd. Zeker een aanrader. We liepen de 11km. Dank aan iedereen die dit mooie pad heeft uitgezet en natuurlijk allw vrijwilligers. Keurig onderhouden.

30. We hadden er heel erg naar uit gekeken om deze te lopen, maar wat een vreselijke saaie route. Ik heb er veel gelopen en die waren 10x mooier dan deze. Jammer want wij moesten er een flink stuk voor rijden.

31. Zojuist dit pad gewandeld. Houdt u van een boswandeling moet u de grote route nemen. Houdt u van toch meer afwisseling dan zou ik voor de korte route gaan. Wij hebben de grote route gelopen, het was voor ons teveel tussen de bomen lopen.

32. Het minst interessante klompenpad tot nu toe. We zijn denk ik verwend door het Rosandepad en het Rijnstrangenpad. Dit was een tegenvaller ondanks het prachtige winterweer.

33. 19/12/2020
    Mooie route. Het Nederlandse deel is wat meer bebouwing, maar het Duitse deel is echt mooi. Wij raden wel aan om als je onder het spoor door bent en en de zwemglijbaan aan je rechterhand ziet recht door naar beneden te gaan en de route tegen de klok in te lopen. Dan heb je in het begin een wat minder stukje langs de Gasunie. Maar dan wordt de weg steeds mooier. Voor ons was het hoogte punt : een werkelijk schitterende oude eikenlaan tegen het einde. Je moet dan wel goed opletten hoe de route verder gaat op het moment dat je over het spoor weer terug komt. Dat was ons niet geheel helder. Maar het kaartje bracht uitkomst.
    Met grote dank aan de vrijwilligers. Het was de 102km heen en 102 terug naar huis zeker waard.
    Groet Harry en Angélique

34. Door de vele regen van de afgelopen periode waren veel paden erg drassig en modderig. Dit is niet zo’n bijzondere klompenpad i.h.b. langs de Betuwelijn en veel rechte stukken. Ik heb ’n mooiere klompenpad gelopen.

35. Op 23 november 2020 dit klompenpad gelopen. Een heel mooi pad, zeker het gedeelte dat door de Duitse bossen gaat. De in dit jaargetijde prachtige kleurrijke natuur maakte het tot een mooie tocht. Ook de rust, wij kwamen niemand tegen, was erg prettig. Het wandelen zeker waard!
    De route is prima aangegeven. Compliment.

36. Beste Eric,

De alternatieve route is het westelijke gedeelte van het Klompenpad. Dat betekent dat u bij de kruising van de Eltenseweg en de Kwartiersedijk niet verder loopt richting de grens, maar de route hier afkort. In het veld staat dit ook aangegeven op de bordjes. Op de kaart is dit ongeveer bij punt 4.

Veel wandelplezier!

Vriendelijke groet van Team Klompenpaden

37. We willen graag het Babborgapad lopen, maar ons beperken tot 6 kilometer.

De alternatieve route (van 6 kilometer) staat niet op de kaart aangegeven. Kunt u mij aangeven hoe deze route loopt?

Bij voorbaat mijn dank

38. Dit klompenpad gelopen bij heerlijk herfstweer. Wij liepen eigenlijk al direct verkeerd en hebben het bos doorgelopen om later weer op de route te komen. Deze weg door het bos richting De Stempel zou een mooie aanvulling zijn op het pad. Het is een afwisselende route en zeker een aanrader.

39. Gisteren 1 november dit pad gelopen ,Mooie route en duidelijk aangegeven volgens ons
    Bedankt voor het uit zetten van de route

40. Beste Emiel, Edwin, Hugo en Dick,

Dank voor de berichten over de bewegwijzering op de punten waar de route samenkomt. Ik meld dit aan de coördinator van de lokale vrijwilligersgroep. Zij lopen maandelijks de route na en controleren daarbij o.a. de bewegwijzering en toegankelijkheid. Met berichten zoals dit kunnen we gezamenlijk zorgen voor Klompenpaden als kwalitatief hoogwaardige wandelroutes.

Overigens geldt voor alle Klompenpaden (en zo staat dat ook vermeld op de website) dat het aan te raden is om naast de bewegwijzering in het veld ook gebruik te maken van de gratis app voor de smartphone, of de folder met kaartje plus achtergrondinformatie, of van het kaartje op deze website. De app wijst onderweg de weg zonder dataverkeer. Het aanbrengen van markeringen is lokaal soms aan beperkingen onderhevig en op knooppunten van een 2-zijdig gemarkeerde route complex, vandaar deze aanbeveling.

Vriendelijke groet van Team Klompenpaden

41. Vandaag het pad gelopen. Op de punten waar de paden bij elkaar komen zou het iets beter aan gegeven kunnen worden. Boven op de dijk bij Rivo Toto ga ik links of rechts daar misschien de palen toch iets anders neer zetten. De een naar voren en de andere naar achteren. En misschien het stuk langs de spoorlijn bij de camping aan passen dijk vervolgen en bij Huis Den Dijk door het bos maar misschien is dit niet mogelijk. Mooi klompen pad. Ga het zeker nog een keer lopen in het voorjaar.

42. Vandaag dit nieuwe pad voor het eerst geprobeerd. Ondanks dat ik vlak bij woon en onderdelen ervan ook in de Grenslandtocht en andere wandelingen zaten heb ik toch weer nieuwe paden ontdekt. De lus door Duitsland wordt nu afgeraden i.v.m. corona, maar volgens mij mag het wel als je binnen 24 uur terug bent. En dat is juist met veel bos en prachtige herfstkleuren het mooiste deel van de route. Op de punten waar de route bij elkaar komt (Eltenseweg/Kwartiersedijk en bij de woning bij Rivo Torto) is verduidelijking nodig. Verder een prachtige route en een aanwinst voor liefhebbers van meer kilometers. Met een mooie verbindingsroute is de tocht uit te breiden naar ca 30 kilometer i.c.m. het prachtige Rijnstrangenpad. En voor de liefhebbers van grote afstanden tot 55-60 kilomter i.c.m. de twee klompenpaden in Duiven/Groessen.

43. Gisteren deze route gelopen. Dit is echt een aanvulling op de klompenpaden.

In tegenstelling tot het Husloapad een week eerder is dit wel een klompenpad. En deze route is zeer eenvoudig te volgen met enkel de bordjes (ook weer in tegenstelling tot de eerder genoemde route). Als je wilt dus zelfs zonder de app. Geen enkele klacht dat bordjes onlogisch staan. Alleen op de twee punten waar de route samen komt (verkortingspunt en bij het spoorwegviaduct/voetbalpunt) misschien iets meer verduidelijking geven.

Een correctie op de opmerking dat dit het eerste internationale klompenpad zou zijn. Dat is niet juist. Het Rijnweidepad loopt immers ook al deels over Duits grondgebied.

Bedankt voor het uitzetten van deze route.

44. Beste vrijwilligers, bedankt voor dit nieuwe pad vlak bij huis. Ik vind het een waardige aanvulling van de bestaande paden, met plezier dit pad gelopen vandaag ook het Duitse stuk. Zelf weinig problemen ervaren met de bordjes, terwijl ik best regelmatig bij andere wandelingen de app raadpleeg, want die is er niet voor niets. Hier was dat relatief gemakkelijk te vinden.
    Zoals voor mij gebruikelijk schrijf ik een verhaaltje over, naar aanleiding van of in direct verband staand met het pad. https://sprakeloosverhalen.wordpress.com/2020/10/24/over-de-grens-met-het-babborgapad/

Voor meer foto’s zie ook Instagram, mijn account is titiissprakeloos

45. Vandaag dit nieuwe (korte) pad gelopen. Soms lijkt het een puzzelpad. Ik was er al bang voor. Ik heb eerst de hele route gelopen en voordat ik het wist was ik ergens bij het eind weer opnieuw begonnen, toen heb ik de verkorte route maar weer gelopen.
    Bordjes staan soms niet erg logisch. Soms een wirwar van bordjes.
    Er waren veel wandelaars. Ook nogal veel mountainbikers, maar geen probleem, geen smalle paadjes maar brede weggetjes in het bos. Wel veel van hetzelfde en wat rechttoe rechtaan.
    Percentage hard niet kunnen bepalen, maar is vrij laag.
    Een matig (kort) pad net als het naastgelegen nieuwe Bevermeersepad in Angerlo.

46. Op de actuele website Rijksoverheid, staat niet vermeld dat het gedeelte in Duitsland afgesloten is. Zonder dat stuk is de route voornamelijk langs over en weer langs t spoor niet echt bijzonder.. sorry

47. vanmorgen (18 oktober 2020) deze pad gelopen dit was pas nr 121 voor ons
    het was een geweldige pad veel verschillende paddenstoelen gezien mooie omgeving
    veel mountainbikers maar hebben we geen last van gehad even aan de kant en je kunt weer verder
    wij hebben ervan genoten toppie voor de makers van dit pad

48. Vandaag dit Klompenpad gelopen, leuke route, Maar als je eenmaal het Rijnstrangen pad hebt gelopen valt deze een beetje tegen. Je kunt het niet vergelijken, maar… toch. Vervelend, op zondagochtend maken veel mountainbikers gebruik van dezelfde route. Pad verder goed aangegeven. Soms mooie uitzichten en veel prachtige paddenstoelen gezien.

49. Vanmorgen om 9.00 uur vertrok ik vanuit Babberich op dit nieuwe klompenpad. Mijn mening? Die bewaar ik bij een nieuw pad altijd, de beelden spreken voor zich: https://youtu.be/kW7Ciw6luf4
    Tip: het pad kruist bij de brug over de Betuwelijn. Het is dan niet duidelijk waar je heen moet…. ik heb een kilometer gemist…..

50. Bedankt voor weer een nieuw klompenpad. Ik heb het vanmorgen gelopen. De route was goed aangegeven. Hoewel het rustig was, was het niet erg stil met steeds een autoweg en de Betuwelijn in de buurt. Er wordt geadviseerd in verband met Covid19 de verkorte route te nemen, maar omdat je buiten loopt, is dat niet echt nodig. De paden zijn breed genoeg. De wandeling was aardig, maar niet heel bijzonder en komt niet in mijn top 10.