Beekweidenpad

Ontdek het mooie afwisselende buitengebied van Voorst. Wandelen door beekdal en bossen, over dijken, enken en landgoederen. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Rondwandeling: het Beekweidenpad (16 km)

Startpunt: Dorpshuis Voorst, Schoolstraat 14 in Voorst

Opstappunt: Bakker Bril, Rijksstraatweg 24 in Voorst, parkeergelegenheid zeer minimaal. Station Voorst-Empe, IJsselstraat 2 in Empe.

Openbaar vervoer: Station Voorst-Empe. Bushalte Gietelo, De Nieuwenhof (buurtbus)

Markering: rode markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen

Route combineren: U kunt het Beekweidenpad combineren met het Klarenbeeksepad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld

Heeft u een opmerking over dit Klompenpad of een tip, dan horen we dat graag van u! Stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Zeker een mooi pad om te lopen !!
    En op een grijze, koele, maar droge door-de-weekse middag erg rustig.
    Afwisselend en goed bewijzerd pad.
    Alleen, onze ervaring is wel dat, als het de nacht ervoor wat meer geregend heeft, de zuidelijke lus (ten zuiden van de school) echt te modderig, glibberig en drassig is om lekker te lopen. Het was dat stuk vooral zorgen om overeind te blijven.

2. Pad gelopen zaterdag 7 november. Prachtig weer. Om 11 uur gestart bij de kerk in Voorst waar ik nog net een parkeerplaats vond. Overigens is er aan het begin van het dorp ook nog ruime parkeergelegenheid.
    Ben begonnen bij het informatiebord en dan het laantje linksaf, in tegengestelde richting dus. Mooi ochtendherfstlicht over de velden. Het is het oude kerkepad dat, omzoomd door knotwilgen, slingert en weer bij de kerk uitkomt. Hier ben ik de weg overgestoken en langs de boerderij (‘Wij houden ook van u’) naar De Adelaar gelopen en de provinciale weg overgestoken. Het landgoed Beekzicht bekeken en de kolken daar. Teruggelopen naar het bruggetje over de Voorstsebeek en de beek een stuk gevolgd. De oude bruggetjes deden me denken aan Chritiaan Kuitwaards geschilderde. Dezelfde ochtendlijke sfeer over het water. Kunst inspireert me sowieso als ik in de natuur ben. Door kunst leer ik beter kijken. Het bos in, aan de overkant. Bos percelen horen bij het landgoed Beekzicht. Grasdijken, mooie laantjes met goudgele larixen. Schoonheid in het ochtendlicht. Uiteindelijk, vlak voor het verlaten van het bos, bij een boerderij op een klaargezet bankje mijn thee gedronken en de walnoten gekocht die men aanbood daar. Dan door het buitengebied naar Appen. De Apperenkweg lag daar zeer schoon. En, dan langs de varkens terug in het parkje waar eens het landhuis stond.
    Bij latere bestudering van het kaartje blijkt dus dat ik de route naar punt 8, waar het nog Middelbeek heet, oversloeg. Iets voor een volgende keer, want een geweldig mooie omgeving. Op deze zaterdag was het pad druk belopen. Ik kwam steeds dezelfde mensen tegen. Dat was nog wel gezellig ook. Kan me voorstellen dat het bos op een druilerige dag een beetje duister, eenzaam wordt, maar nu, op deze zonnige zaterdag, was het een en al schoonheid!

3. Vandaag dit mooie pad gelopen, in een woord geweldig! Goed bewegwijzerd. Leuke gesprekken gehad onderweg. Staat in onze top 3!

4. Beste D en J,

Helder, we gaan er naar kijken.

Mvg José

5. Jose, We hebben de aanlooproute langs de Juffer gelopen zoals het hoort. Maar ik bedoelde dat wanneer je aan het eind van de aanlooproute rechtsaf gaat de hoofdroute op je een bepaald moment de route linksom kunt lopen en rechtsom en dat is het punt waar je aan de rechterhand de kerk van Voorst hebt vlakbij de Start. Als je dan komt aanlopen moet je dus of rechtdoor of rechtsaf en nog niet links de verharde weg op .

6. Beste D en J,

Dank voor uw reactie naar aanleiding van uw wandeling van het Beekweidenpad. Fijn dat u genoten hebt van uw 77e klompenpad wat u heeft gelopen.

U maakt twee belangrijke opmerkingen waar we graag op in willen gaan:
    Allereerst de aanlooproute. Als u gestart bent bij Bakker Bril en er tegenover de Adelaar het landgoed Beekzicht bent opgegaan, dan denken wij dat u een stuk aanlooproute heeft gemist. Al eerder had u rechtsaf moeten slaan om het bos in te gaan. We hebben de aanlooproute nog even nagelopen, maar de bordjes zijn duidelijk zichtbaar.

Dan uw opmerking over het parkeren. Onze bakker heeft met zeer veel enthousiasme aangegeven dat hij mee wilde werken aan het opstartpunt voor ons klompenpad. Wat niemand echter heeft voorzien en wat zeker ook gerelateerd is aan de corona-perikelen, is dat het pad zeer druk belopen wordt. Dit brengt mee dat er heel veel parkeerdruk ontstaat bij Bakker Bril, met als gevolg dat er soms door verkeerd parkeren nadelige gevolgen ontstaan voor de bedrijfsvoering van onze bakker. Wij zullen daarom samen met Bakker Bril opnieuw overwegen hoe dit probleem opgelost kan worden.

Met vriendelijke groet,

José Blom

7. 24 oktober dit klompenpad gelopen. Wat een geweldige route. Complimenten voor iedereen. Door weilanden, bossen, park en langs water. Heel erg gevarieerd. Zeer duidelijk aangegeven ook. We gaan hem zeker nog eens een.keer doen
    In 1 woord…GENOTEN

8. Vandaag hebben we het Beekweidenpad ( ons 77 ste pad) gelopen en zeker genoten, maar toch een opmerking over punt 1. We kwamen vanaf het opstappunt bij Bakker Bril en gingen daar rechtsaf aan het eind van de aanlooproute de hoofdroute op en kwamen dus vanaf de Adelaar richting nummer 1 op de kaart, en op het punt waar je de route zowel rechtsom als links om kunt volgen zijn we links gegaan wat dus niet had gemoeten want je hoort daar rechtdoor of rechtsaf te lopen om de lus langs 10 te kunnen maken, en we dat helaas gemist hebben. We hebben de route via de bordjes en de app gelopen en was niet duidelijk. Misschien dat jullie als organisatie daar nog eens naar kunnen kijken.

Het is misschien ook verstandig op het opstappunt bij bakker Bril te verwijderen want dat is zijn prive parkeerplaats en na mijn vragen tijdens het kopen van brood voordat we gingen lopen of hij kon merken dat er meer klanten kwamen werd hij verbaal erg agressief en hij zou wel een keer met een heftruck de auto’s verwijderen die daar geparkeerd stonden. De man is het duidelijk zat al die parkeeroverlast en ja, zo gauw hij weer zijn terras open kan doen, loopt dat zeker compleet uit de hand. Wij hebben de auto maar snel weggehaald en verderop geparkeerd en ja, het was een chaos op zijn terrein.

9. Vandaag 24-10 deze wandel route van 16 gelopen. Wat een schitterende route, en duidelijke bordjes.deze route staat in mijn top 5 en we hebben er al erg veel gelopen.
    Organisatie bedankt!👌🏼👍🏻

10. Afgelopen zondag maar een deel van dit prachtige pad gelopen. Je kunt zelf dit pad verdelen in diverse rondjes. Er waren nl. zoveel paddenstoelen te zien dat het wandelen niet erg opschoot. Een aanrader dus in herfsttijd om een rondje door het bos te lopen.

11. Vorige week dit pad gelopen. Genoten. Mooie afwisseling tussen weilanden en bos. Prachtige paddenstoelen langs de route. Leuke paadjes, weinig asfalt. Een aanrader!

12. 29.09.20
    Prachtig klompenpad, met veel variatie in landschap. Na de regen van de afgelopen dagen, waren sommige paden wel erg drassig (in het bos) en het deel kerkenpad erg glad.
    We hebben er inmiddels 70 gewandeld, maar deze behoort wel tot een van mooiste.

13. Wat een prachtige wandeling, 1 van de mooiste klompenpaden die ik heb gelopen. De route is goed aangegeven en het pad is heel gevarieerd. Genoten van de prachtige omgeving.
    Complimenten aan de vrijwilligers die dit pad hebben uitgezet en die het onderhouden.

14. Vandaag dit prachtige pad gelopen. Mijn 60ste. Erg afwisselend met bos en weides. Ik ben meerdere wandelaars tegen gekomen en iedereen was lovend over dit pad. Ik ben altijd gewend om de app op de achtergrond mee te hebben lopen. Ik kijk wel eens te veel om me heen en mis dan wel eens een bordje. Ook vind ik het fijn om te zien waar ik loop. Nu heb ik sommige splitsingen de download van de website moeten raadplegen. Maar wellicht dat morgen met de opening ook de app versie wordt geactiveerd. Dank jullie wel voor dit prachtige pad! Hij staat bij geschreven in mijn top 3

15. Met een wandelgroepje vandaag 6 september gelopen. Wat een prachtig afwisselend route! Heerlijk genoten van 16 km. Na afloop ongeveer 450 m verder pannenkoeken restaurant Voorst waar wij kunnen kopje koffie/thee drinken met lekkers!
    Complimenten voor vrijwilligers!

16. De warmte is weer weg en met 18 graden wat wolken en zon nu tijd voor een heerlijke wandeldag. We kozen voor t opstappunt bij Bakker Bril. Eerst koffie een speculaasje! Klein stukje langs de Rijksstraatweg en dan rechtsaf door een stukje beukenbos waarna je uitkomt op een prachtig boeren weggetje waar de hanen kraaien en gezellig een blij varken aan het wroeten is op zijn veldje. Veel mooie boerderijen, je blijft fotograferen! We kwamen wat wandelaars tegen maar iedereen geeft elkaar de ruimte. Iedereen die je tegenkomt is erg enthousiast over deze route. Duidelijke bewegwijzering, bij iedere kleine twijfel wel even de app bekijken een paar keer. Wat ons opviel was dat er weinig vogels en hazen waren te zien, zou dat komen door de saaie weilanden zonder een bloemetjes?? Bij camping de Adelaar loop je door een appel en peren boomgaard. Zo jammer dat niemand er wat mee doet, het ligt te rotten in het gras….de wespen en vlinders genieten er wel van…De bramen langs de route waren wel heerlijk en er was zoveel bessenpracht van sleedoornbessen, rozenbottels, Gelderse roos bottels, meidoornbessen, een prachtig gezicht. De prachtige 120 jarige zwarte populier verdiend aandacht. (Nr 9)
    De wandeling is reuze gevarieerd en heeft ons erg verrast! Met de aanlooproute van startpunt Bakker Bril kwamen we op 17 kilometer. Een heerlijke dag!

17. Beste meneer van Lenthe,

Bedankt voor uw bericht. De route van het klompenpad loopt voornamelijk over particulier terrein.
    Particulieren die ermee instemmen om hun grond open te stellen voor klompenpadwandelaars hebben een overeenkomst met de gemeente. Wandelaars kunnen niet zomaar over paden gaan die niet in de route zijn opgenomen (behalve als het openbaar terrein is) omdat er geen overeenkomsten zijn afgesloten met die mensen.
    Nog veel wandelplezier!

M.v.g
    Team klompenpaden.

18. 22 augustus 2020
    Vandaag dit schitterend pad gewandeld, afwisselende omgeving, Een paar opmerkingen; In het tweede deel van het Appense bos voor de duidelijkheid twee rechtdoor aanwijzingen plaatsen. De laatste lus over de dijk behoort volgens mij niet tot een klompen pad. Een suggestie: Neem de aanlooproute naar het opstappunt, bakker Bril, in de route op, daar oversteken de asfaltweg langs de service flat in, deze volgen tot eerste weg rechts( grind), deze volgen tot het hoogste punt, hier rechtsaf de bos singel in, deze volgen tot het eind, hier links af, de grind weg blijven volgen tot de doorgaande weg, hier links af, deze volgen over de rotonde , dan links af langs het speelparadijs op kruising naar startpunt ( wil je niet langs de doorgaande weg lopen neem dan de route over het erf van de Adelaar. De route over de dijk zou dan als route verlenging kunnen dienen. Ik begrijp ook wel dat een wijziging niet op korte termijn kan worden door gevoerd. Ik heb genoten

19. Jl. zaterdag 15 augustus, dit nieuwe pad bewandeld . Ivm de warmte het Oostgedeelte laten vallen . Gestart met het zuidelijke gedeelte ( zgn. Kerkenpad ), blij verrast en achteraf het mooiste gedeelte van het pad . Een leuke doorsteek naar het Westelijke gedeelte met daar het gedeelte buurtschap Appen met al zijn bosgedeelten . Zeker prachtig, maar iets minder “echt” klompenpad . Na een lekker ijsje bij Haverkamp, de leuke doorsteek terug naar de kerk en het startpunt bij het dorpshuis . Al met al toch nog 13 kilometer. Welzeker een aanrader en op een mooie 7e plaats van onze nu 33 gevinckte klompenpaden binnengekomen.

20. Een heel mooi afwisselend klompenpad. Aan het Kerkepad van de rijpe bramen gesnoept, er was gesnoeid, maar de brandnetels en uitlopers van de struiken gingen al weer hun eigen weg. Bij het sportcentrum Borgele lag een paal om, dus zaten we op de aanlooproute, na 100 meter hadden we het door, konden de paal zelf zonder schep niet de harde grond inkrijgen.
    Wat de routebewegwijzering verder betreft, het blijft goed opletten! Bij de “Adelaar” een kruispunt in de route, een park met veel informatieborden over het wel en wee van de streek.
    Omdat het de laatste dag was van de hittegolf, het Oostelijke stuk de Middelbeek en Voorsterklei laten liggen, de zon brandde er ongenadig op los, voor het fietspad rechts een leuk paadje ingeslagen met veel schaduw, je kwam dan wel weer iets voor de “Adelaar“ uit, dus ongeveer 2 km. het zelfde stuk terug gelopen, naar het startpunt, maar alles beter dan het laatste deel zonder beschutting over alleen maar asfalt. Maar al met al hebben we genoten van dit klompenpad en danken de vrijwilligers voor al hun inspanningen.

21. Het klopt dat het oostelijke deel veel over fietspad en gewone weg gaat,maar landschappelijk gezien is het wel weer mooi daar.(was een route naar ruine nijenbeek misschien een betere optie geweest?).de route in de omgeving van beekzicht en de voorsterbeek is zeer klompenpadwaardig en natuurlijk het kerkenpad.

22. Het is een nieuw pad maar toch moet ik even reageren op de vele zakdoekjes langs diverse plekken. Ik weet wel als man kan men handiger van de soms hoge nood af, maar toch : Als de nood hoog is en er is geen W.C. neem dan nadien uw zakdoekjes weer in een b.v. plastiek zakje weer mee…..Dank U ( dat geld voor alle klompenpaden. )

23. Vandaag dit pad gelopen het Beekweidepad , helemaal ruim 17 km, het is een prachtig uitgezet pad, mooie vergezichten en gevarieerd landschap. Alleen het stuk pad vanaf De Beele, langs de sloot is wel erg slecht nu was het nog mooi weer je moet er niet aan denken als het geregend heeft, ik weet het….. het is een lastig stuk, maar toch zouden veel wandelaars het zeer waarderen als dit toch opgeknapt word. Verder alle lof voor de uitzetters Hartelijk Dank ( ben gestart bij station Voorst-Empe ) ,de routeverkorter heb ik niet bewandeld .

24. Een aanwinst op de vele klompenpaden die er al zijn. Onderweg diverse gezellige mensen ontmoet die even enthousiast zijn. Idd zoals in andere commentaren is aangegeven is de lus Het Kerkepad echt toe aan een maaibeurt, hoge distels en veel brandnetels op dit smalle (wel leuke) pad. Deze gaan we zeker vaker lopen.

25. Super mooi klompenpad, echt een aanrader.
    Met veel plezier door alle smalle paadjes gebanjerd. Dit is precies wat je van een klompenpad verwacht.

26. Gisteren op de warmste dag van juli liepen wij ons wekelijkse klompenpad. Wat een mooie uitvinding! Mooi gevarieerd pad, lekkere bramen, verrassende uitzichten. Het kerkenpaadje wordt overwoekerd, daar is onderhoud wel erg gewenst.

27. We zitten bij bakker Bril na te genieten van de prachtige wandeling.
    Vanmorgen om 9 uur zijn we vertrokken bij de bakker.
    De aanlooproute door her grillige bos is al prachtig.
    Daarna liepen we het mooie bosgedeelte.
    Een prachtig stuk.
    Ook het Voorsterklei gedeelte met zicht op de kerk was erg mooi.
    En toen kwam de kers op de taart!
    De lus van het kerkenpad. Schittterend!
    Je ziet zo de gezinnen achter elkaar ter kerke gaan over dit pad.
    Misschien zou het kerkenpad extra gemaaid moeten worden? We liepen met blote armen en benen tussen de braamstruiken en de brandnetels.
    Maar bovenal hebben erg genoten van deze prachtige route.
    Vrijwilligers je kunt trots zijn op het resultaat.

28. Gisteren deze route mogen lopen. Mogen, omdat het bijna als een voorrecht voelde. Wát een geweldige wandeling. Een gevarieerd landschap met mooie vergezichten, bossen, beken, heggen en vol met ooievaars. Weinig asfalt, lekker ijs en heerlijke honing maakten het geheel compleet. Een ware aanwinst!

29. Wat een geweldige pad was dit zo afwisseld prachtige natuur in de vroege ochtend begonnen wat een rust de bewegwijzering was goed alleen we miste een bordje het paaltje stond er wel maar met de app ging het prima wij zijn ervaren klompenpad lopers complimenten voor de makers

30. Wij hebben vandaag de westelijke helft gelopen en waren gestart bij Bakker Bril. De route bracht ons op mooie plekken en was zeker de moeite waard. Op 2 plekjes leek het erop dat ze een bordje vergeten waren terwijl de paal er wel stond maar met hulp vd app was dit geen probleem.

31. Ik vond dit geen bijzondere route. Het landschap wel maar verder niet Klompenpad waardig, veel bos en nog meer asfalt/verharde weg. Zeker de oostelijke lus. De zuidelijke lus heb ik niet gedaan.

32. Vandaag deze mooie afwisselende route gelopen. Keurig bewegwijzerd. Fijn dat alle land(goed) eigenaren zich zo gastvrij opstellen. Een informatiebordje bij de grafheuvels is welkom.

33. Afwisselende route! Heb zelf bij de oostlus een extra blokje (+3 km) naar ruïne Nijenbeek toegevoegd.
    Route is onderweg goed aangegeven. Waar lussen samenkomen is de app wel handig. Het Kerkenpad bij de zuidlus is prachtig!

34. Ik heb deze route op 11 juli, ‘s ochtends vroeg (hard) gelopen. Wat een heerlijke route, zeer afwisselend. Onderweg een stuk of 10 ooievaars in het weiland zien staan. En in het bos oog in oog gestaan met een reebokje. ‘s Ochtends vroeg is het gras nog behoorlijk nat en ook je bovenlichaam kan flink nat worden door overhangend gewas (Teken !). Toch absoluut een aanrader!

35. Vandaag liep ik dit nieuwe Klompenpad. Maar liefst 16 km vin een heel bijzondere vorm…. een achtje en een klein rondje bij de kerk.
    Hoe het pad er uitziet? Ik laat de beelden spreken. https://youtu.be/47vXOJfdMCs

Trouwens…. de koffie bij natuurcamping de Haverkamp was prima, gezellige baas. Helaas kwam het er niet van mijn tentje daar op te zetten, maar dat ga ik goedmaken!

36. Mooi klompenpad! Veel uitzicht en afwisseling. Vliegt zo mijn top 10 binnen (na 75 paden heb ik aardig wat vergelijkingsmateriaal). Wel goed oppassen bij het oversteken van de doorgaande weg.

37. Ik sluit me aan bij de mening van Dick uit Amersfoort dat de bewegwijzering beter kan in het bijzonder het plaatsen van pijltjes. Enige pijltjes zijn onduidelijk en niet goed zichtbaar en dat geeft enige twijfel. Verder is het een mooi klompenpad.

38. We zijn vanochtend lekker vroeg begonnen met lopen en hebben weinig medelopers gezien. De eerste lus ten zuiden van het dorp was er leuk en knus. Mooi uitzicht op de kerk. Daarna de lus in oostelijke richting over de dijken. Mooie wijdse uitzichten. Laatste lus was door het bos en door coulisselandschap. Zeker de moeite waard! We willen nog een keer op de natuurcamping de Haverkamp gaan staan en lopen dan vast nog wel een keer!

39. Vandaag het nieuwe pad gelopen in Voorst. Dit pad bestaat uit 3 rondjes.
    Het westelijke deel, vanaf het dorpshuis is een zeer mooi en echt klompenpad met veel functionele boerderijen. Hard zo’n 11%, is te verwaarlozen. Heel dicht bij de grote kerk (bij de start) loop je al direct om een grote boerderij heen. Heel bijzonder, zo dicht bij de kerk.
    Het zuidelijke rondje van ongeveer 3 km is helemaal zacht, een prachtig ommetje met leuke paadjes. Het oostelijke rondje bestaat nagenoeg geheel uit beton en asfalt en alleen al daarom zal ik dat rondje nooit meer lopen. Wat een verschil in één klompenpad.
    Dus wat mij betreft: de volgende keer eerst het zuidelijke rondje en dan naar het oostelijke deel. Van dorpshuis naar Beekzicht loop je dan 2 keer, maar dat is absoluut geen straf.
    Veel lopers gezien, het valt mij op dat het -door corona?- drukker wordt op alle paden.
    De bewegwijzering kan beter, vaak o.a. twijfelachtige, onduidelijke pijltjes op de bordjes.

40. Vandaag dit klompenpad gelopen. Een mooi afwisselend pad. Ik heb mijn auto geparkeerd bij bakkerij bril. Een mooi stukje aanlooproute. Ik liep de de route tegen de klok in. Op een paar punten was de route niet helemaal duidelijk. Maar ik gebruik ook de app. Dan goed te doen. Is zeker een aanrader om te lopen. Ik heb foto’s geplaatst op Facebook op de pagina van klompenpaden.

41. Vandaag dit nieuwe klompenpad gelopen. Was mooi, maar let goed op de bewegwijzering. Een folder met routekaart is geen overbodige luxe.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.