Benedeneindsepad

Ontdek het mooie buitengebied in het grensgebied van Lopik, Montfoort en Oudewater in het Groene Hart. Wandelen door een waterrijk natuurgebied en een cultuurhistorisch agrarisch landschap. Geniet van verschillende vogels, vergezichten en dorpsverhalen. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Wandeling: Benedeneindsepad (9 km)

Let op: van 15 maart t/m 1 juli is een deel van de route gesloten. In deze periode broeden de weidevogels. Op het kaartje en onder ‘bijzonderheden’ is de alternatieve route aangegeven.

Startpunt: Pannenkoekenhuis Midden Op ‘t Landt, Benedeneind Noordzijde 430a, Benschop

Opstappunt: Boerderij De Haan, Benedeneind Noordzijde 408, Benschop of de parkeerplaats op de hoek van de Damweg, Oudewater

Openbaar vervoer: Bushalte Jacobabrug, Benschop

Markering: donkerblauwe markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen

Route combineren: U kunt het Benedeneindsepad combineren met het Eendenkooienpad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld

Klompenpad Kids: Dit pad is tevens een Klompenpad KIDS waar kinderen van alles kunnen doen, ontdekken en beleven tijdens de wandeling. Er is een trekpontje, een uitkijktoren en in de Kidsfolder staan allerlei leuke opdrachten. Bekijk hier de speciale kids folder.

1. Wat een prachtig pad,ondanks de regen vandaag,héél erg genoten van dit pad.Door de weilanden,via een loopplank en via een trekpondje kom je in het waterrijke natuurgebied Willeskop.Een leuke uitkijktoren, tevens voor ons een droge plek om onze broodjes te nuttigen ,en te genieten van het weidse uitzicht over de plassen. Het pad is nagenoeg onverhard,we kwamen uit op 8km,we hebben er nog een klein stukje bij aan geplakt,door nog even tot Polsbroekerdam te lopen en dan via andere kant van de wetering de weg terug te lopen,zo kwamen we aan een kleine 10km.Het is echt een mooi klompenpad ,klein maar fijn!

2. Woensdag 27 december 2023 met een vriendin dit pad gelopen. Ondanks dat ik het een vrij recht toe recht aan pad vond, maakte het water oversteken via een smalle plank en een trekpontje én het banjeren door een zeer nat weiland de route wel spannend. Veel hazen gezien. Het pannenkoekenhuis was helaas gesloten. En opgelet: vanaf 19 januari 2024 zijn ze alleen op vrijdag, zaterdag en zondag geopend.

3. Geweldig mooi pad, zelfs in de mist !! Samen met Conny gelopen, heel bijzonder. We hopen hem nogeens in de lente over te doen

4. Gisteren tijdens de heerlijke nazomerdag dit pad gelopen. Gewoon een prachtige wandeling.
    Misschien wel 90 % onverhard maar wel goed begaanbaar. En dan die plas, vol met watervogels. Dat moeten al die hard fietsende toeristen dan allemaal missen. We hebben er van genoten.
    Een uitkijktoren, trekpontje en de rust doen het altijd goed. Aanrader.

5. 6 september dit rustige klompenpad gelopen. Inderdaad een van de kortere klompenpaden. Maar ik vond het zeker de moeite waard, Kort gezegd: weids uitzicht in de weilanden, het trekpontje, de uitkijktoren en het rondje om de Williskop. Een grote plas met veel watervogels. Ik had geluk dat juist op dat moment 2 zwanen het luchtruim kozen. Een fotoimpressie op mijn website: https://www.arievanhensbergen.nl/

6. Is idd 8 km (amper) iov 9 km.
    Laatste kleine km is alleen asfalt de rest is onverhard.
    Was vandaag zeer glibberig (modder) maar gelukkig nog veel stukken bevroren:-)
    Erg mooie omgeving maar wel redelijk lange rechte stukken.

7. Vandaag dit pad gelopen. Echt een aanrader. Heerlijk om te lopen. Je ziet hazen op de weilanden en de plas met heel veel vogels is super mooi. Ik zeg doen

8. Met schitterend weer vandaag dit klompenpad gelopen. Een prachtig stuk natuurgebied (Willeskop) met vele vogels, mooi wandelpad, pontje en uitkijktoren. Het enige asfalt is het laatste stukje naar de auto. Wij kwamen qua kilometers op 8 i.p.v. 9 maar we hebben enorm genoten van deze tocht. Een aanrader!

9. In december heb ik de kidsversie met mijn dochter gelopen.
    Vandaag de volledig route met min echtgenote gelopen.
    Op 1 punt op het weiland zijn wij verkeerd gelopen.
    De route stond hier niet duidelijk aangeven.
    Wij hadden het hek door moeten lopen en vervolgens op de volgende kavel naar het pontje toe moeten lopen. Nu zaten wij 1 kavel scheef en moesten wij terug lopen.
    De planken die over de sloot lagen zijn voor een 55 plussen te smal.
    Verder is het een prachtige route, door een heel mooi natuurgebied.
    Nagenoeg de gehele route is onverhard.
    Ondanks dat wij verkeerd hebben gelopen kwamen wij op 9 km uit.
    De werkelijke route zal dus iets korte zijn dan 9 km maar dat mag de pret niet drukken,
    Afgezien dar wij verkeerd hebben gelopen hebben wij een prima wandelmiddag gehad.

Frank

10. Dit klompenpad is mijn favoriet. Willeskop is prachtig gebied met zijn middeleeuwse houtkaden en vele vogels. Omdat ik wandeling te kort vond, heb ik die uitgebreid door de Cabauwse Jacobsroute richting Polsbroek te nemen en langs de Benschopper Molenvliet terug te keren. Dit is een tocht van 22,8 kilometer. Een persoonlijk verslag met foto’s kun je lezen op mijn wandelblog: https://caaarooo.nl/natuurgebied-willeskop-de-vogelmagneet-tussen-twee-middeleeuwse-houtkaden/

11. Een klompenpad zoals het bedoeld is! Geweldig! Vandaag een behoorlijk modderig pad, door weilanden, mooi slingerend tussen het water door, een stiltegebied, niet voor de vele vogels, heerlijke uitwaaiwandeling in de zon. Bij ons ook 7,7 km op de teller, allemaal genieten!

12. Van de week dit Klompenpad met vriend gelopen. Horeca aan route was gesloten dus begonnen we in Benschop. In Café ’t Plein heeft de tijd stil gestaan, donker en kale tafeltjes, geen koffie, wel thee en heel aardige waardin.
    Auto bij Pannenkoekenhuis geparkeerd en aan de wandel. Via prachtig open weidenlandschap, langgerekte copeontginning begrensd door sloten, op weg naar de achterkade. Mooi uitzicht, in de verte bosjes en kerktorentjes. Bij de achterkade staat een stalen uitkijktoren en er is een grote plas met honderden watervogels. Dan loop je over de kaden met links en rechts elzen en essen, soms een wilg en een meidoorn en zelfs een eik.
    Op de terugweg mag je een wetering oversteken met een trekpontje. Zigzaggend over de weiden kom je dan weer bij het uitgangspunt. Dus geen afwisselend landschapstype deze keer, maar zeer de moeite waard.
    Een vrij korte wandeling (zo’n 8 km) maar dat is wel eens leuk als je uit Delft komt want je rijdt terug voor de files uit.

13. Fantastische route, zoals een klompenpad bedoeld is. Loop ‘m tegen de klok in, dan heb je eerst een stukje weg en daarna alleen maar grasland en stilte. Je komt niemand tegen behalve heel veel vogels en een kudde koeien. Mas mik zou ik uit de horeca lijst halen, ze zijn niet open voor passanten. Ik had 7,6km op m’n navigatie ipv 9km, blijkbaar ergens nog anderhalve km gemist.
    Het is een geweldige route.

14. Wat een mooie wandeling, ook met minder goed weer genieten van de natuur.
    Langs de berm is er zoveel te ontdekken aan plantensoorten.
    De uitkijktoren en het pontje maken het extra leuk.
    Gaan we zeker nog eens doen.

15. Vandaag deze prachtige wandeling gelopen, een juweeltje onder de de klompenpaden, waar we er al heel wat van gedaan hebben. Veel (water)-vogels gezien, oa 6 lepelaars en de bruine kiekendief! Een echte aanrader.

16. Gisteren heb ik weer genoten van de mooie wandeling vanaf Montfoort Natuurgebied Willeskop via het pontje door de weilanden van klompenpad Benedeneindsepad. Ik heb weer prachtige foto’s gemaakt van bloemen, vlinders en dergelijke. We zagen ook prachtige vogels, waaronder 1 lepelaar en 2 kiekendieven.
    Wel vraag ik me af wat ook al weer dat haasje betekent op de palen van de route van dit pad. Ik heb het ook gehoord, omdat ik ook vrijwilliger ben, maar ik weet het niet meer precies. Niet alleen omdat er veel hazen zitten in dit gebied toch? Ik hoor het graag.

Hartelijke groeten,

Ada Sluijs.

17. Gisteren heb ik weer genoten van de mooie wandeling vanaf Montfoort Natuurgebied Willeskop via het pontje door de weilanden van klompenpad Benedeneindsepad. Ik heb weer prachtige foto’s gemaakt van bloemen, vlinders en dergelijke. We zagen ook prachtige vogels, waaronder 1 lepelaar en 2 kiekendieven.

Hartelijke groeten,

Ada Sluijs.

18. We wonen niet zover van dit pad; hoe hebben we het tot nu toe over het hoofd kunnen zien… Hou je van Hollandse luchten, vergezichten, vogels en een prima bewegwijzer en afwisselend pad dan is dit een echte aanrader!

19. Een hele mooie wandeling! Vooral het rondje rondom het natuurgebied vonden wij erg mooi. Mooie paadjes met veel bomen (ook geschikt bij heet weer!) aan beide kanten en af en toe een doorkijkje.

20. Genoten van deze verrassend mooie wandeling, nog net voor de start van het broedseizoen. Heel veel watervogels en mooie Hollandse luchten

21. Toen we naar dit klompenpad reden zagen we in de verte de uitkijktoren al. Omdat half maart het broedseizoen begint wilden we dit pad voor die tijd gelopen hebben. Bij het inlezen in dit pad waren we een beetje bang voor eindeloos banjeren door saai rechttoe rechtaan weiland, maar dat bleek niet zo te zijn. Het eerste wat opviel waren de vele hazen in het weiland, de afwisselende oevers, de leuke boompaadjes, de grote verscheidenheid aan grassen en riet, de mooie plas en vooral de hele grote hoeveelheid vogels bij elkaar! Op dit pad kwamen we enorm veel vogelaars tegen, we vielen zonder verrekijker en camera met zoomlens dan ook best uit de toom. Een deel van het pad is ook KIDSpad dus daar hebben onze kinderen veel plezier aan beleefd. Met name het vlot vonden ze erg leuk. Het pad was niet drassig, maar het water stond wel hoog. Het pannenkoekenrestaurant was vanwege de corona maatregelen natuurlijk dicht, helaas was er ook geen koffie to go. We kwamen uit op 8 km en vonden het een top pad!

22. Op 20 februari 2021 hebben wij dit prachtige pad gelopen. Vorige week werd er nog geschaatst en lag er heel veel sneeuw in Nederland. Nu scheen de zon en was het heerlijk weer. Mooie paden door weilanden en tussen het water door. Leuk om de uitzichttoren te beklimmen. Ondanks het slechte weer van de week ervoor waren de paden heel goed begaanbaar.

23. Helemaal de moeite waard. Verdient het om klompenpad genoemd te worden. Weinig tot geen asfalt. Lekker struinen door weiland klimmen over bruggetjes.

24. Wat een mooi pad. Vanaf buitenplaats Mas Mik liepen we zó het weiland in, langs een soort zwaluwenflat. Voor ons als stadsbewoners is die stilte zalig. Komend bij de plas was het aantal vogels behoorlijk groot. Futen, knobbelzwanen, aalscholvers, smienten (meen ik), een zilverreiger, ganzen, torenvalk en nog wel méér maar ik ben geen vogelkenner. Wél: neem uw verrekijker mee, anders krijgt u daar spijt van. En dan ook een grote kudde brandrode koeien. Prachtig pad.
    Alleen jammer dat we bij het pontje de tip van Gert niet meer tussen de oren hadden: er vlak bij net van de route af een mooie steiger met mooi uitzicht. Nou ja, je kunt niet alles hebben. Helaas konden we door de Corona ook geen gebruik maken van het toch perfect gepositioneerde (want langs de route) pannenkoekenhuis. Dicht. Jammer…
    Maar : gaan we nog een keer doen. Een aanrader.

25. Beste Gert, dank je wel voor je leuke reactie op het Benedeneindsepad. Het is voor ons fijn om te lezen dat wandelaars genoten hebben van de route en de vogels in natuurgebied Willeskop. De planken over het slootje zijn onderdeel van de KIDS-route maar ook leuk voor ‘grote mensen’ en je kunt er aan beide kanten van het weiland wandelen maar eens moet je het slootje over.

26. Officieel begint de wandeling op de parkeerplaats bij Pannenkoekenhuis Midden op ‘t Landt Benschop (Benedeneind Noordzijde 430a, 3405 CD Benschop), wij hebben hem op de parkeerplaats Buitenplaats Mas Mik (Benedeneind Noordzijde 408) gezet.
    Eerst wandelen we 600 meter langs de rustige weg (links van de weg lopen tegen verkeer in is altijd het veiligst) tot het Pannenkoekenhuis en gaan dan rechts het pad op, de camping over en dan het weiland in.
    We zien al gelijk 4 kleurige luchtballonnen zweven, een pracht gezicht op deze mooie nazomeravond. De bordjes van het Klompenpad wijzen de weg.
    Na ongeveer een kilometer ga je in het weiland naar rechts en kom je voor een sloot te staan. Wij twijfelden of je de sloot over moet of aan deze kant moet blijven lopen. Aan het eind blijkt dat je de sloot over moet, als je dat aan het begin niet hebt gedaan, heb je later ook nog een kans om dat goed te maken. Het gaat goed via een stevige loopplank (leuk voor kinderen 😉 ).
    Dan met een klein voetgangers trekpontje (hij gaat heel licht) naar de overkant. Nu kun je naar rechts met de route mee, maar het loont echt de moeite om even 200 meter naar links te lopen, want daar is een mooie steiger met een prachtig uitzicht (nog mooier dan later op de uitkijktoren).
    Bij de steiger maken we een paar mooie foto’s en gaan dan weer terug en komen weer langs het pontje. We blijven langs het water lopen, met prachtige doorkijkjes, tot we bij de uitkijktoren zijn.
    De uitkijktoren staat een beetje tussen de bomen, misschien is het bewust om niet op te vallen voor de dieren, maar het komt, in de zomer, het uitzicht niet ten goede.
    Bij de uitkijktoren gaan we links tussen het water door, ik trap nog even in de koeienstront (zo noemden we dat vroeger op de boerderij) omdat ik om me heen zat te kijken i.p.v. op het pad.
    Het is hier echt super mooi, links zien we koeien grazen, rechts allemaal watervogels, er staat ook een bordje ‘Willeskop, magneet voor watervogels’, wij kunnen bevestigen dat dit waar is!
    Aan het eind van dit tussenpad gaan we rechts een lommerrijk pad op, dit loopt tussen de Nauwe- en Weide Blokwetering. Dit pad vond ik enigszins saai en overwoog om deze wandeling vier sterren te geven, maar mijn zoon vond dit niet terecht en vond dit echt een vijfsterrrenwandeling, aan het eind van de route was ik ook overtuigd.
    Dit ‘saaie’ pad is anderhalve kilometer, waarna we weer naar rechts gaan, na vierhonderd meter zijn we bij een leuke houten brug waar ik nog even een foto van maak.
    De zon begint nu echt onder te gaan en dat resulteert in een mooie rode lucht. Rechts tussen de bomen door zien we steeds het water met daarop de vele watervogels.
    Bij de uitkijktoren gaan we links en dan is het nog ruim een kilometer naar de auto. Het laatste stuk is weer tussen de weilanden met weidse vergezichten. Onderweg zien we nog een leuke grote kruiwagen die als zitstoel dient.
    We kijken terug op een geslaagde avondwandeling, de foto’s geven een indruk, maar missen de rust en de natuurlijke (vogel)geluiden die we hoorden.
    Foto’s op: https://www.avondwandelingen.nl/Wandeling106.html

27. Wat een mooie en leuke wandeling! Veel (water)vogels en hazen gezien. Prachtig al dat water met de vele watervogels. Echt een klompenpad, door de weilanden. Ook met kinderen erg leuk: banjeren door de weilanden, trekpontje (10 keer heen en weer:), loopplanken over het water, dieren ontdekken,uitzichttoren etc. Aanrader! Alhoewel, het was nu lekker rustig, mag best zo blijven ?

28. Na de pittige buien van gisteren is dit prachtige pad lekker opgefrist… De wandelschoenen worden in de weilanden gelukkig weer nat na alle droge weken op stoffigere paden.
    Onverwacht mooi vind ik het pad, zeker na het leuke trekpontje. Mooi om de rondcirkelende buizerd te volgen. Veel andere watervogels te zien in het prachtige waterrijke gebied wat volgt. Heerlijk koel in de lommerrijke paden met de leuke doorkijkjes op de watertjes en slootjes.
    Toch nog moeten doorstappen om een dreigend onweer voor te blijven. Leuk pad, zeker aan te raden, ga in de winter zeker nog eens terug om de vele wintergasten vogels te spotten.

29. 15 aug
    Wij hebben nu 43 klompenpadengelopen 542 km in totaal
    Het ene klompenpad nog mooier als het ander
    Vanmorgen deze gelopen en ik moet eerlijk zeggen in een woord prachtig
    Deze lopen we zeker nog een keer
    Gr jan en jenny

30. Ik heb dit pad maandag 20 juli gelopen.
    Mijn vrouw heeft mij hier met de auto naar toegebracht.
    Gestart ben ik op de Damweg,en ben via de Noordzijdse kade naar IJSSELSTEIN gelopen.Ik ben eigenlijk een fervent racefietser,maar dit was voor mij een openbaring om te ontdekken,dat ik wandelend een landschap heb gezien,dat ik op de racefiets niet zie.Ik vond het fantastisch.Na IJSSELSTEIN ben ik naar huis gelopen in Nieuwegein.

31. E & T
    24 juli 2020.
    Vandaag dit klompenpad gelopen. We begonnen met een cappuccino en appelgebak bij het Pannenkoekenhuis. Van daaruit start gelijk dit prachtige klompenpad. Door de weilanden, over jaagpaden, mooie doorkijkjes. Weinig asfalt, alleen het laatste stukje. Lijkt iets korter dan 9 km. Een echte aanrader.

32. Beste wandelaar,

Op dit moment geldt in veel gebieden het rust- en broedseizoen van beschermde weidevogels in ons land. Een deel van de route van het Benedeneindsepad loopt dwars door weidevogelgebied en is daarom op dit moment gesloten. Helaas krijgen we van bezorgde wandelaars en campinggasten meldingen dat er ondanks het verbod gewandeld wordt. Bereid u voor vertrek alstublieft goed voor. Op onze website en in de app is alle informatie te vinden. En voor de zekerheid is ook in het veld de afgesloten route duidelijk gemarkeerd.

Andere delen van het pad kunnen namelijk wel gelopen worden! Bekijk voor meer informatie de kaart op deze website of op het startpaneel bij de route. Benieuwd naar deze prachtige route? Bekijk alvast het mooie filmpje dat wandelaar Ramona maakte (zie reactie hieronder). Leuk Ramona!

Denk aan onze weidevogels, en geniet van de wandeling!
    Namens Team Klompenpaden Benedeneindsepad

33. Helaas, wat een drukte weer vandaag op het, ivm broedseizoen, afgesloten gedeelte van het klompenpad. Waarom dit stuk “afsluiten” als iedereen gewoon toch gaat wandelen?? Dit moet echt veel beter aangegeven worden… ( rood-wit afsluitlint )

34. Wij constateren als kampeerders, dat er nog veel wandelaars het broedgebied betreden. Dat is van 15 mrt tot 15 juli 2020. Het staat zelfs aangegeven op het bord klompenpad route.

35. Vandaag (10-04) het Benedeneindsepad gelopen. Schitterend gebied met veel vogels en weids uitzicht. En grotendeels onverharde paden, echt een klompenpad dus!

36. Dit pad is wat een klompenpad moet zijn. Wat een prachtige- en heerlijke wandeling. Alleen maar onverharde paden, door weilanden en over dijkjes. Tja wat kan ik nog meer zeggen….grandioos!

37. Prachtige wandeling door de weilanden en rond het water. Nog net kunnen lopen voor het broedseizoen begint. Veel vogels en prachtige vergezichten. Door de vele regen van de afgelopen weken wel wat zwaarder lopen. De weilanden zijn behoorlijk nat en modderige paden, maar het is allemaal nog goed te doen.

38. Zaterdag 25-01 dit pad gelopen. Wat mij betreft een écht klompenpad, met veel weiland en natuur, een trekpontje en een smalle lange looopplank over een brede sloot. Mooi! Als je koffie wilt drinken bij het pannenkoekenhuis aan de start van de route, check dan even de openingstijden want op deze januari-zaterdag waren ze gesloten.

Zorg – bij vochtig weer – wel echt voor goede schoenen met profiel, die tegen vocht kunnen: een stevig deel van de route was drassig of modderig en daardoor ook hier en daar glad, vooral op de smalle dijken door het natuurgebied.

Een visuele impressie: https://photos.app.goo.gl/s51FT687EbQKNJmS7

39. Dank allemaal voor de leuke en positieve reacties. Fijn dat iedereen geniet van ons klompenpad. Voor 2020 wensen wij iedereen veel wandelplezier op het Benedeneindsepad, het is de moeite waard.

40. In het begin even drassig (december) maar daarna zie je zoveel verschillende vogels bij de vogelmagneet, dat je het drassige snel vergeet. Supermooi, het Benedeneindsepad loopt door weiland en een pad langs het water. Dank aan iedereen dier dit mogelijk heeft gemaakt.

41. Op 26 november het Benedeneindsepad gelopen. We dachten dat we bij opstap punt boerderij “de Haan” verkeerd zaten maar tijdens de wandeling kom je ook daar langs ? dus maakt het niet zoveel uit waar je start. Heerlijk door het weiland banjeren, heel veel vogels en prachtige door kijkjes. Ondanks de grijze dag hebben wij enorm genoten van deze bijzondere route. Een drupje regen ☔ tijdens het eten maar zelfs dat kon ons enthousiasme niet verminderen. Een toppertje ?

42. Een klompenpad zoals het bedoeld is: grote delen door weilanden en ander deel over onverharde paden en dijkjes. Mooi vogelrijk gebied, mooie vergezichten en erg rustig: een aanrader!

43. Vandaag het nieuwe klompenpad gelopen- gestart op de parkeerplaats op de hoek van de Damweg
    De zon kwam ook af en toe nog om de hoek kijken-
    Hele leuke afwisselende wandeling een echt klompenpad
    Bij het Pannekoekenhuis Midden op t Land waren we te vroeg voor de koffie- deze gaat om sommige dagen pas om 16.00 uur open. Misschien een aandachtspuntje voor de wandelaars
    Toch even op het terras gezeten om wat van de zon te genieten
    Toch genoten van deze geslaagde wandeling

44. Vandaag met 2 kinderen (4 en 7 jaar) de ‘kids versie’ van het klompenpad gelopen. Ontzettend mooie en diverse route met tal van educatieve elementen! Leuke ‘beloning’ na afloop met een pannenkoek en leuke speelmogelijkheden.
    Echt genoten!

45. Gisteren, 18 september, met 2 kinderen het prachtige klompenpad Benedeneindsepad gelopen. Zeer educatief voor de kinderen.
    Helaas onze verrekijker, merk Bynolyt verloren. In de omgeving van de uitkijktoren. Als u het vind graag een telefoontje naar 0348-552882.

46. vandaag dit prachtige klompenpad gelopen.
    erg mooi, leuk de kruiwagen waar in kan zitten, ook genoeg bankjes onderweg.
    Misschien een idee om bij die grote plas een vogel kijkhut te plaatsen of anders wat bomen weg te halen.
    zodat je wat beter over de plas naar de vogels kan kijken.

47. wauw wat een mooie pad dit was onze 97ste pad
    wat hebben onze kleinkinderen van 6 en 3 jaar genoten
    we hebben de hele pad van 9 km gelopen
    we hebben heel veel diertjes gezien en wat leuk dat de kinderen met de emmer in het water dieren kunnen vangen en kijken en weer los laten geweldig
    en niet te vergeten het trekpontje en de uitkijktoren en het grote nest met het ei
    geweldig dank je wel voor de makers van dit pad

48. Vandaag dit nieuwe pad gelopen. Gestart bij boerderij De Haan. 7% hard bij begin of einde, te verwaarlozen. 100% Groene Hart. Prachtig, Willeskop, uitkijktoren, pontje, paadje door houtwallen en alles groener dan groen. Echt schitterend. Omdat de lengte wat kort is, ben ik daarna naar Kamerik gereden om nog meer Groene Hart op te snuiven. Volgende keer misschien bij Damweg starten en naar het Eendenkooienpad lopen.

49. Vandaag de wandeling gelopen, ziet er nog nieuw uit. Vertrek vanaf de camping, direct het veld in tot aan Willeskop. Daar een mooie rondwandeling over kaatjes langs het water met veel vogels, met een pondje en een uitkijktoren. Tot slot een welverdiende heerlijke pannenkoek! Een mooie, rustige klompenpad-wandeling dichtbij, bijzonder genieten weer.