Bruilschepad

Ontdek De Bruil, een buurtschap met een voornaam kasteel en boerderijen op de overgang van hogere zandgronden en het voorheen  moerassige broekgebied. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Wandeling: het Bruilschepad (11 km)

Route verkorten: U kunt de route verkorten tot 8 km. Dit staat op de kaart aangegeven en is onderweg als zodanig gemarkeerd.

Startpunt: Boter,- Kaas- en Kampeerboerderij ’n Ibink, Arfmanssteeg 1 in Ruurlo

Opstappunt: Station Ruurlo, Stationsstraat in Ruurlo

Openbaar vervoer: Station Ruurlo

Markering: Rode markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u zowel links- als rechtsom kunt lopen.

1. Wij hebben al heel wat klompenpaden gelopen. Maar dit pad staat absoluut in de top vijf. Wat een prachtige pad. En ook goed onderhouden. We gaan dit pad zeker nog eens (maar dan in de andere richting) lopen.

2. Prachtige route, helemaal door buitengebied. Heerlijke koffie met plak eigengemaakte koek bij boerderijcamping Dennenmaat. Echt lopen dit pad!

3. Vaak wordt er gezeurd over bepaalde klompenpaden: “veel te veel asfalt”. Hier zou je iets vergelijkbaars kunnen doen: “veel te veel groen en onverhard”.
    Prachtig pad, maar één advies mogelijk: Gaan!!

4. Gisteren dit fantastisch, afwisselend klompenpad gelopen. Vonden het daar erg mooi. Leuk en warm aangekleed met vele leuke klompjes met een goede aangegeven route.
    Paadjes netjes voor de wandelaars gemaaid!
    En zeer mooie bospaden om doorheen te lopen met afwisseling langs het water.Kortom: een aanbevolen klompenpad.

5. Vanmorgen de 11km route gelopen , voor herhaling vatbaar ,mooi afwisselend en goed begaanbaar ,een compliment aan de organisatie,wij gaan hem zeker nog een keer lopen.

6. We hebben hem vandaag gelopen als een 8 tje. Mooi pad goed aangegeven met de bordjes en klompen. Pad was goed begaanbaar. Het zuidelijke rondje mooier dan het noorderlijke rondje. Zeker een pad om nogmaals te lopen !

7. Prachtig en afwisselend pad door de mooie Achterhoek. Door het hoge water waren sommige delen moeilijk begaanbaar of zelfs volledig onder water. Beetje improviseren en hulp van de lokale bevolking was dus noodzakelijk.
    Een aanrader!

8. Vandaag ons 67e pad gelopen( we zijn nog niet op de helft he :)). Wij liepen met de klok mee.
    Wat een supermooi, rustig, groen, natuurlijk en afwisselend pad. Het schouwpad was, zoals wij al ergens lazen inderdaad wat drassig maar het was goed te doen EN echt mooi! En al die klompen…wat leuk om onderweg de klompen van Arie, Dirk en Fien en al die anderen tegen te komen; geniaal bedacht. Het liefdespad met de hartjesbrug en de hilarische High Tea table, het prachtige kasteel Ruurlo…kortom:
    we hebben genoten vandaag.
    Hulde aan alle vrijwilligers voor dit mooie en zeer goede bewegwijzering.

9. Vandaag was dit ons 78e klompenpad alweer. Prachtig pad en vooral met de kou van vandaag extra bijzonder. Goed bewijzerd. Hebben weer genoten.

10. 22 november dit mooie pad rechtsom gelopen. Mijn 94e klompenpad. Speciaal dit pad dat gedeeltelijk door het bos loopt gekozen omdat paden door de uiterwaarden en/of weilanden door de vele regenval veelal slecht te belopen zijn.
    Hele mooie route over het schouwpad dat met waterdichte schoenen nog te doen was. Als er nog meer regen komt zou ik even wachten met het lopen want dan wordt het wel erg glibberig en modderig. En het pad is wel de moeite waard om te lopen. De route staat goed aangegeven. De verbindingsstukjes kort. Alleen de weg bij kasteel Ruurlo is even wat drukker. (Jammer dat er geen rondje door de kasteeltuin loopt) Leuk het liefdespad en de boekenboom. Ik ga het pad zeker nog een keer lopen in het voorjaar/zomer. Dan wel linksom, want dan heb je het mooie schouwpad in het 2e gedeelte. Een foto impressie op mijn website: https://www.arievanhensbergen.nl/

11. Met oog op de voorspelde regen vandaag een beetje doorgelopen en de horeca onderweg overgeslagen. Hoewel we precies op tijd terug bij de auto waren, was de hier zo geroemde boerderijwinkel net dicht (sluit in de winter op zaterdag om 13 uur). Je kunt niet alles hebben. Wat een mooie en afwisselende route. Zelfs de bossen hadden een gevarieerde vegetatie (en zijn nu volop in de herfstkleuren, werkelijk prachtig). Veel paddenstoelen gezien. De schouwpaden waren nog steeds drassig. Om gevolg te geven aan het verzoek om niet op het naastgelegen land te lopen, moest je goed uitkijken. En ja, het stukje langs de N319 is wat minder. We hebben nog gefilosofeerd of je de Heikamp langs de andere kant moet passeren. Als je daarna de doorgaande weg(en) oversteekt en uiteindelijk via de andere van de spoorlijn richting het station gaat, mis je het verkeer van de N-weg. Maar de route wordt daarmee wel langer en misschien zien we andere bezwaren over het hoofd. Al met wel heerlijk gewandeld en extra genoten omdat het niet regende.

12. Heel mooi pad weer op deze fijne herfstdag! Wel nattigheid aan de voeten op de zuidlus. Hoog water aan de beek. Maar leuk zoveel klompen langs de route!

13. Geweldig leuk klompenpad! Heel goed en leuk aangegeven met overal leuke klompen. Afwisselend, bijna helemaal onverhard, schitterende boerderijen. Vanochtend na de dauw heerlijk in het zonnetje gelopen.

14. Op 26 september het Bruilsepad gelopen. Een prachtig afwisselend pad en heel veel te zien onderweg. De boekenboom, kasteel Ruurlo, kabouters en een enorme hoge picknick bank op het liefdes pad. Heel veel klompjes op de paaltjes onderweg. Het schouwpad langs het water ook erg mooi. Iets minder leuk waren de zwermen muggen 🦟 we werden op sommige plekken echt aangevallen. En jammer dat de landwinkel dicht was 😕 Maar desondanks een heel mooi pad 👍

15. Wat een prachtig klompenpad is dit! We hebben genoten van de mooie boerderijen, en van de schitterende natuur. Mooie solitaire eiken in de weilanden! Fantástisch!

16. Een heel mooie route door een mooi stuk Achterhoek. Afwisselend, rustig, weinig asfalt. We hebben genoten van de prachtige landschappen en de goed onderhouden boerderijen.

17. Vandaag dit klompenpad gelopen,11km, het is echt een mooie route! Grotendeels onverhard,afwisselend,leuk aangegeven met de klompen op de paaltjes! Langs de beek,langs maisvelden(de boeren waren druk met maïs oogsten en inkuilen,leuk om te zien),door t bos,langs klimpark en doolhof.Groot stuk vh liefdespad loopt gelijk met t klompenpad,leuk met de hangslotjes aan t bruggetje en tot slot langs het mooie kasteel van Ruurlo.Al met al,wij hebben genoten! Hopelijk komen er nog vele klompenpaden bij in de achterhoek!!!

18. mooi pad een beetje kort daarom heb ik er een extra ommetje via het Veller gelopen.

19. Vandaag dit pad gelopen. Een echt klompenpad vinden wij, helemaal geweldig! Heel weinig over verharde wegen. Ook nog even twee keer een ree gespot. De dag begon regenachtig maar uiteindelijk prima weer! Mede door de vochtige start van de dag hadden we wel last van de muggen, maar dat mag de pret niet drukken.

20. Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de overige wandelaars van dit pad. Een volwaardige toevoeging van het totaal aantal klompenpaden. En zeker omdat in deze regio nog niet zoveel paden zijn! Ondanks het vanuit ons vakantieadres bij Beekbergen wat lastig aanrijden is was het vandaag de moeite waard. Ook de muggen hielden ons niet tegen. Jammer dat de kaasboerderij dicht was. Ook mijn vrouw en zoon vonden het een geweldig pad. Komende dagen volgen er nog meer paden.

21. Prachtige wandeling die, zoals al eerder hier gemeld, op veel plaatsen voorzien is van decoratieve klompen. Erg leuk!

Een waarschuwing is wel op zijn plaats: op een aantal plaatsen zijn heel veel muggen. Natuurlijk afhankelijk van de weersomstandigheden, maar we hebben het nog nooit zo erg meegemaakt.
    Dus: houd Deet bij de hand, vooral op het zuidelijke deel van het traject.

22. Gister dit pad gerend & dit was een mooi pad! Genoten van de omgeving en hoe een klompenpad moet zijn!

23. Vandaag dit pad gelopen. Ik vond het echt een heel mooi pad, maar wat ik eigenlijk nog belangrijker vond was de gastvrijheid (in het begin stond er al een bord met “welkom op ons klompenpad”) en zorg ( op heel veel plekken waren de bordjes versierd met klompen). Echt superleuk en geslaagd wat mij betreft!!

24. Vandaag dit schitterende klompenpad gelopen. Toevallig las ik dat deze nieuw is,en aangezien wij heel veel routes hier al hebben gelopen waren we erg benieuwd, We zijn echt verrast door dit pad. Wat mooi en afwisselend, deze kant van Ruurlo kenden wij niet echt goed zo mooi. Ook langs het water was het goed te doen en erg leuk. Onderweg verschillende mensen gesproken die toevallig ook voor de eerste keer dit pad liepen, alleen maar lof. we hebben ervan genoten en zeker voor herhaling vatbaar.

25. Mooie en afwisselende wandeling. Bos, weide, langs een mooie beek, prachtige boerderijen en een gezellig terras bij kasteel Ruurlo. Weinig asfalt en goed aangegeven. Aanrader!

26. Beste Vrijwilligers,

Wat een mooie route. Thnx
    Ik moest de spechten ongeveer van de verrekijker af schudden om de rest te zien.
    Heb geen huis of boerderij gezien met rotzooi om de “keet”
    Werkelijk 0,0 zwerfafval onderweg chapeau!

grt Richard

27. Vandaag dit pad gelopen in een mooie omgeving
    Goed uitgepeild en nu prima te lopen
    Met dank aan de eigenaren en de vrijwilligers

28. Vandaag dit klompenpad gelopen. Was erg afwisselend en goed aangegeven.
    Vrijwilligers bedankt!

29. Vrijdag 18/8 dit prachtige pad gelopen, mijn 130e klompenpad (twee keer zoveel als het project Jac.65 Klompenpaden wat ik aanvankelijk tijdens Corona ben gestart) maar ook deze keer enorm genoten. Mooi pad, vrijwel geheel onverhard, heel afwisselend, veel te zien en te beleven: natuur, cultuur, recreatie. Onderweg kon je van alles kopen (noten, pruimen, eieren, kaas etc.) maar dat lukte niet overal digitaal. Deels ging de route over het Liefdespad, promt spotten wij twee reeen en een bruidspaar ( Kasteel Ruurlo). Al met al een prima wandeling, aanrader. Bedankt vrijwilligers en SLG.

30. Super mooie route, we hebben best veer klompenpaden en kerkepaden gelopen, maar het Bruilsche klompenpad staat met stip op de eerste plaats, wat mooi.
    En ik dacht dat ik Ruurlo goed kende, maar we hebben heel veel nieuwe plekken ontdekt! Uitzetters en grondeigenaren bedankt, met het Bruilse klompenpad maaken jullie heel veel mensen blij!!

31. Vandaag het Bruilschepad gelopen. Ik had niet verwacht veel onbekende paden te zien, aangezien ik al heel vaak in deze omgeving had gelopen en gefietst. Ik was dan ook erg verrast door onbekende wegen en paden. Een klein deel vd route is in de buurt van drukke wegen, verder is het erg rustig. Kortom: een prachtig uitgezette route! Dank je wel, vrijwilligers!

32. Prachtig pad en erg afwisselend! Erg groen, idd veel bramen.Het was niet drassig, pad was goed te lopen op sandalen. Ook de herrie aan het einde stelde niet veel voor. De rust en stilte van het pad zijn zo mooi, dat het contrast met de bewoonde wereld gewoon weer even groot is..
    Dank voor het uitzetten van deze route!

33. Beste meneer Van den Brandhof,

Bedankt voor uw reactie. Het klopt dat er bij het Bruilschepad bij de verkorter geen lengte staat. Ik zal de kaart nog een keer langslopen of alle informatie er goed in staat.

Overigens zegt de lengte van de verkorter niet zozeer iets over de gehele lengte van het klompenpad wat u dan loopt en ik kan me voorstellen dat dat voor sommige bezoekers van de website wat verwarring oplevert.
    Nog veel wandelplezier op de klompenpaden, met vriendelijke groet,

Team Beheer Klompenpaden

34. Vandaag het Bruilschepad gelopen in Ruurlo. Veel zandwegen en paadjes, allemaal prachtig.
    Zulke zandwegen zijn o.a. ook te vinden in omgeving Emst (Schaverensepad).
    Inderdaad klein stukje weiland, maar door de boerderijen en de agrarische sfeer mag dit pad van mij zeker een klompenpad worden genoemd. Ook veel mooi bos.
    Langs de prachtige beek was het vrij drassig, maar met waterdichte lage schoenen was het te doen. Percentage hard is te verwaarlozen.
    Elf km is wat kort, maar door een 8 te lopen kom je op ongeveer 14 km. Dat stuk van de verkorte route loop je dan 2 keer, maar dat is geen straf, is ook mooi.
    Het valt mij op dat bij de laatste nieuwe paden de juiste afstand van de middellijn van de verkorte route niet meer wordt vermeld op de site bij “alle klompenpaden op de kaart”.
    Voor mij was dit pad ook nostalgie. Hier in het verre verleden militaire oefeningen gehad vanuit kazerne Schaarsbergen, als dienstplichtig militair. Met lijnjeep telefoonlijnen gelegd in de tijd dat er nog veldtelefoons werden gebruikt, in ieder geval door de landmacht.
    Een prachtig klompenpad, maar wel een eind weg, 90 km. Wel de moeite waard.

35. Gestart bij de kaasboerderij met koffie en appeltaart. Met de klok meegelopen dus eerst t mooie gedeelte langs de beek. Met meteen een gezellig praatje toen we 300 m op weg waren. “Welkom op ons klompenpad” met een meneer die signalen had ontvangen over de drassige route bij de beek. Hij ging er zo eens kijken! We waren benieuwd wat ons te wachten stond! Dát viel erg mee. Wel wat drassig toch met droge voeten er doorheen gekomen. Onze tip: zorg voor goed schoeisel want het waterniveau van de beek is op gelijke hoogte van het pad. Veel libellen en kikkers gezien. Blijf de muggen goed in de gaten houden want die zaten ons op te wachten…
    Uitstekende bewegwijzering, mooie paadjes en genoeg boerderijen die er prachtig onderhouden uitzien. Het gedeelte na “kabouter Dirk” een sculptuur gemaakt uit een boomstam, vonden wij het wat toeristisch. Langs een klimbos met gillende mensen en een tokkelbaan. Het doolhof is ook druk op deze dag. Het stuk over de liefdesbrug en slotjes is tussen twee drukke wegen in met veel autoherrie. Daar moet toch een ander mooi boerenweggetje voor bestaan….Behalve dat verder alleen maar positief geluid op ons 65 ste klompenpad van 2023. We hebben genoten van de Achterhoek en zijn bewoners. De “locals” beginnen direct een praatje om te vragen hoe je het klompenpad vindt. Morgen naar Harfsen het andere nieuwe pad proberen. We zijn nu toch in de buurt.

36. Na de vele regen van de afgelopen periode hebben we vandaag met prachtig wandelweer het Bruilchepad gelopen.
    En met goed schoeisel is het al weer best te doen, de modder viel mee.
    Wat is dit weer een prachtig klompenpad, wie van landelijk houd is dit een aanrader.
    Keurig verzorgd en goed uitgezet, we hebben het op de bordjes gelopen.
    Ook de landwinkel Braakhekke aan de route is de moeite waard om even wat te nuttigen, leuke winkel.
    Deze route lijkt ons mooier als de mais er af is, dit gaan we dan ook een keer doen.
    Vrijwilligers dank!!!!

37. Het pad vandaag gelopen. Eerst richting het kasteel en museum More en als toetje een kletsnatte route langs de beek. Dat was eigenlijk na de regenval van afgelopen week niet te lopen. Het pad stond blank en we konden met veel moeite door de bramen en af en toe over het veld ernaast de route vervolgen. Kans op een valpartij in de bramenstruiken is heel groot of uitglijden en dan in het water belanden. Misschien daar toch wat meer ruimte maken voor het pad of beter afwateren.
    Dat gezegd hebbende: het is een mooi pad en zeker aan te raden. Mooie afwisseling met bos, een klein heideveld, akkers en een mooi kasteel. De route loopt om het kasteel en het park heen. Je kunt zelf even het terrein op langs de Orangerie, maakt het net even leuker. Goed bewegwijzerd. Mooie aanwinst!

38. Wat lange zandwegen,mooie paadjes langs de beken,erg rustige wegen en omgeving,een mooi kasteel en doolhof,net iets te weinig door of langs een weiland,maar een geslaagd pad.Wie van bramen houdt moet dit pad zeker gaan lopen!

39. Het Bruilsche pad bij Ruurlo is het 151e klompenpad. Ik liep de 11 km lange route tegen de klok in, de beek leek mij het mooiste stuk en dat bewaarde ik zo tot het eind.
    Een klompenpad in de Achterhoek betekent dat de lat hoog ligt, erg hoog.
    Het pad kent erg verrassende stukken, of het een topper is? Bekijk de beelden en oordeel zelf.
    video: https://youtu.be/31HXHQbwSj4

40. Prachtige wandeling, genoten van de mooie omgeving van Ruurlo.