Derde Erfpad

Ontdek het mooie buitengebied van Soest. Wandelen door oud boerenland op de overgang van de bossen van de Utrechtse Heuvelrug naar de weilanden langs de Eem.  Wandelen door verschillende landschappen; de polders in de vallei van de Eem, een oud park, bossen en de stuifduinen van de zanderige Heuvelrug. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Rondwandeling: Derde Erfpad (9 km)

Startpunt: Fletcher Hotel Het Witte Huis, Birkstraat 138, Soest

Openbaar vervoer: Bushalte Zandlaan.

Markering: Rode markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Heeft u een klacht of aanbeveling met betrekking tot dit Klompenpad (bijvoorbeeld over de markering), stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Onderwerp: Bewegwijzering derde erfpad

Op 14 oktober jl. heb ik dit pad met mijn vaste wandelvriend gelopen. Het pad loopt door een prachtig gebied en is zeer afwisselend. hoogtepunten waren voor ons de omgeving van het meertje, de duinen en het traject langs de Eem.
    De bewegwijzering liet hier en daar te wensen over. We zijn ervaren klompenpaden lopers. Bij het meertje en in de duinen raakten wij het spoor bijster. Gelukkig bracht de app uitkomst. Maar andere routes konden we problemloos zonder app lopen. Misschien goed nog eens naar de bewegwijzering te kijken

2. Onderwerp: Gevarieerd

Zondag 8 oktober 2017 deze wandeling tegen de klok in gelopen met mijn vrouw. De afstand bedraagt volgens de GPS 9,1 km. Het is een zeer gevarieerde wandeling waar alles inzit zoals weilanden, bos, stuifzandduinen en een beetje asfalt. Alleen in het middenstuk de weilanden waar de koeien oplopen was behoorlijk drassig, maar ja het heeft natuurlijk behoorlijk geregend. Dus hou rekening met waterdichte wandelschoenen. De bewegwijzering was goed te noemen al was er eentje in het bos verstopt maar uiteraard de app aan. Deze wandeling is zeker een aanrader. Vrijwilligers van dit pad wederom bedankt.

3. Onderwerp: Route langs de duinen en door het bos

Vandaag deel 2 van het DerdeErfpad gelopen samen met een vriendin.
    We zijn begonnen waar we bij het 1e deel gestopt waren, nl bij ‘Het Derde Erf’.
    Je loopt langs het paardenkamp en maïsvelden het bos in om vervolgens een stukje duinen mee te pakken. Rest van de route loop je gezellig door het bos.
    Een heerlijke 4 km en her en der zagen we al de 1e paddenstoelen verschijnen.
    Voor foto’s -> https://www.facebook.com/VlierhuisFoto/posts/323460618076258

4. Onderwerp: De korte route door de polders

Vandaag mijn allereerste #klompenpad gelopen samen met een vriendin. Eentje uit de categorie ‘dicht bij huis’ en waar je uit 2 afstanden kan kiezen.

Wij gingen voor de 5 km ipv de 9 km, omdat er nieuwe wandelschoenen ingelopen moeten worden. Kanttekening hierbij is dat we volgens een wandelapp ruim 7,5 km hebben gelopen ipv de op de klompenpad app vermelde 5 km.
    Auto geparkeerd bij Hotel ‘Het Witte Huis’ in Soest, wat tevens het statpunt is van deze route.
    De app is een verademing. Alles is zo duidelijk aangegeven en ook de informatie over de speciale plekken waar je langskomt.

Het gedeelte wat wij hebben gelopen was polder gebied en liepen veel door weilanden langs kleine slootjes. Veel libelle, kikkers en vlinders gezien. We hebben echt genoten van deze route.

Omdat het deze dag erg warm was om door de polders te lopen (26 graden) wilde we, voordat we de auto weer in zouden stappen, even wat drinken bij het hotel waar de auto geparkeerd stond.
    Helaas was deze afgehuurd voor een feest (bord was pas neer gezet nadat wij vertrokken waren om te wandelen) en kregen te horen dat het hun speet dat ze ons niets te drinken konden/mochten aanbieden!!!! Lekker gastvrij voor een start- en eindpunt van een klompenpad. En om weer terug naar ‘Het derde Erf’ te lopen.

Als we terugkomen voor het andere gedeelte van de route (duin gedeelte) gaan we wel gezellig naar ‘Het Derde Erf’ om een groot glas biologische cola te proberen 😉

5. Onderwerp: Afwisselend

Vanmiddag het Derde Erfpad gelopen. Het was mijn eerste klompenpad, en het was een mooie en afwisselende wandeling. Ik moest af en toe wel goed kijken waar de bordjes stonden, maar samen met het kaartje was de route goed te volgen.
    Ik ga zeker nog meer klompenpaden lopen!

6. Onderwerp: Gevarieerde wandeling

Op 27 juni hebben we een deel van het Derde Erfpad gelopen.
    Een mooie gevarieerde wandeling. We hebben hem deels gelopen, omdat de route door het weiland vanaf punt 5 naar punt 6 ‘geblokkeerd’ was door koeien…. We zagen het niet zitten om door een kudde koeien te lopen. Zou het mogelijk zijn om langs het weiland een stuk af te schermen met schrikdraad? Helaas dus via de Peter vd Breemerweg weer terug.

7. Onderwerp: Verrassend

Is dit een klompenpad vroeg ik mij af toen ik de laatste kilometers liep lans de zandverstuivingen? Ja en nee. Ja was mijn gevoel op het stuk van het jaagpad langs de Eem naar balansboerderij Het Derde Erf. Nee was mijn gevoel op de rest van het traject. Maar het plezier was er niet minder om. Verrassend is mijn eindoordeel. De bedenkers van dit pad hebben de vele gedaantewisselingen in het pad tot iets moois gevormd. Voor mij is dit (op de schaal van 1 t/m 5) een echt ***** klompenpad. Fantastisch en iedereen die het pad nog niet heeft gewandeld heeft iets gemist!

8. Onderwerp: Derde Erfpad

In juni gelopen: een prachtige en afwisselende wandeling. Het weer was iets minder: beetje regen en veel wind. Daardoor was het stuk door natte grasvelden van de polder wat eentoniger, maar de stuifduinen, het schilderrachtige parkbos Birkhove met vennetje en de smalle paadjes compenseerden dat volop. Echt een aanrader!

9. Onderwerp: Oase van rust in drukke omgeving

Als je het almaar uitdijende Amersfoort en randgebieden voorbij bent tref je een (relatieve) oase van rust aan met veel 360 graden vergezichten. Helaas geen weidevogels, het weidegebied is veel te droog. Dat doen ze aan de andere kant van de A1 (Eemnes) veel beter!
    Aan het eind schilderachtig landgoed Birkhoven is een aardige toegift.

10. Onderwerp: Derde erfpad

Afgelopen zaterdag, 28 november het onderste deel van de route gelopen.
    Mooi pad, dwars door twee weilanden. Het was erg mistig wat de wandeling iets mysterieus geeft. Vooral als je opeens voor een aantal koeien staat.
    Zeker de moeite waard om deze wandeling te doen. Wel goede schoenen vereist.

11. Onderwerp: Prachtig

Op 1 november het derde erfpad gelopen. Een heel mooi klompen pad. Bijna geen verharde weg en het laatste stukje (of eerste afhankelijk van hoe je hem omloopt) langs de heuveltjes en meertje waren prachtig. Veel paddenstoelen en geweldige herfstkleuren, weer volop genoten van een geweldig pad.

12. Vandaag zondag 30 okt genoten van deze heerlijke wandeling. Wij vonden het heel duidelijk aangegeven.
    Zeker een om nog eens te lopen

13. Onderwerp: Altijd weer mooi.

Vandaag weer eens dit pad gelopen. We wonen in de buurt dus lopen het vaker maar het is hier altijd mooi. Heerlijk ook de afwisseling van weide, de Eem, bos en zandverstuiving.
    We liepen hem dit keer met de klok mee en vonden hem deels slecht bewegwijzerd maar omdat wij de route kennen geen probleem.

14. Onderwerp: Langs de mooie Eem

Mooi afwisselend klompenpad met dijken, water, weilanden, bos en stuifzand. Met name het stuk langs de Eem is fraai. De route over de dijk gaat al vrij snel links de weilanden in maar je kan het stuk ook uitlopen en via Soest teruglopen, ook zeer de moeite waard.
    Prima pad, goed over nagedacht!

15. Onderwerp: Derde erfpad

Dit was onze eerste kennismaking met een Klompenpad en is zeker niet de laatste.
    Mooie route en vooral erg goed bewegwijzerd.
    Onderweg zijn we even gaan zitten bij de bio boerderij voor wat drinken en een praatje met de boerin.
    Voor mijn dochter en mij een heerlijke dag!

16. Onderwerp: Leuk en afwisselend

Een leuk, afwisselend en niet al te lang Klompenpad. Gestart bij het Fletcher Hotel Het Witte Huis in Soest waar je kan parkeren. Mooi stuk langs de Eem en door weilanden. Afsluiting in de Soesterduinen. Aanrader!

17. Onderwerp: broedseizoen

Met een goede vriend heb ik vandaag deze wandeling gelopen. We waren bijna op het eind maar mochten het weiland niet in vanwege het broedseizoen erg vervelend omdat er geen alternatieve route was aangegeven.
    Dankzij een aardige voorbijganger hebben we weer het begin terug kunnen vinden maar al met al wel 3 uur gewandeld. Dus van maart tot 15 juni is dit pad niet te lopen, wel handig als dit vooraf staat aangegeven!!

18. Vandaag dit pad gelopen, tegen de klok in. In deze buurt nog nooit geweest, ga altijd richting Veluwe.
    Prachtige route, beetje rechttoe, rechtaan, maar aan het eind geweldig mooi. Zal zeker dit pad nog wel eens lopen, zo dicht bij huis.
    Bewegwijzering goed, m.u.v. waar je de polder verlaat. Moet over een boerenerf, maar links aan een hek zit een sticker. zou je denken dat je dat hek in moet, maar dat kan slechts enkele meters. En het allerlaatste bordje staat verkeerd. Daar staat rechtsaf, maar dan ga je naar een huis waar staat: verboden toegang. Als ik 5 meter verder had gelopen, had ik mijn auto zien staan. Dat bordje is zeker een grapje.

19. Onderwerp: Bordje gemist

Wij zijn vanaf het startpunt in de richting van de duinen gelopen. Na het doorsteken van het weiland bij de fietsbrug alleen de bordjes overstaproute gezien en toen kwamen we uit op een andere route van 7 km. Terug gewandeld en geen derde erfpad bordjes meer kunnen vinden en op eigen houtje naar Soest gewandeld. We hebben geen idee hoe en waar het mis is gegaan, tot dat punt erg leuke en mooie route.

20. Onderwerp: Honden verboden?

Gisteren een stuk van het derde erfpad gelopen. Uiteindelijk doorgelopen naar de Malebrug en vanaf daar naar Baarn. Onderweg meerdere wandelaars met loslopende honden gezien. Het hondenverbod zit dus niet zo tussen de oren van die beesten.

Prachtige wandeling overigens.

21. Onderwerp: Mooie gevarieerde wandelroute

Vandaag zondag 20.12.2015 het derde erfpad gelopen, wij wandelen veel in binnen- en buitenland de bewegwijzering was uitstekend, wij vonden het zelfs op sommige plaatsten te overdadig. De variatie van de wandeling is geweldig door bos, duinen en dwars door het weiland. Complimenten voor de organisatie. We hebben genoten.

22. Onderwerp: Bordjes niet gezien

Vanaf het Witte huis een klompenpadbordje gezien
    Wel ovet de fietsbrug gewandeld
    Geen klompenpadbordje gezien
    Later met de auto terug via Birkstraat
    en toen zagen wij een bord derde erfpad gezien
    Geen duinen geen bos gezien helaas
    Kunt u zeggen waar ( na het Witte Huis)
    de volgende bordjes komen?
    Groet

23. Onderwerp: Mijn eerste klompenpad!

Vandaag met prachtig herfstweer mijn eerste klompenpad gelopen. Even wennen aan de markering ( kan nl overal ( hoog,laag,links ,rechts) zitten) Prachtig afwisselende wandeling hoewel er wat langere rechte stukken bij zaten. Een aanrader! Wij hadden wel baat bij de uitgeprinte route anders hadden we deze eerste keer zeker niet uitgelopen, nu was het geen probleem!!

24. Onderwerp: Een klompenpad om niet te vergeten

De Soesterduinenwandeling hebben we pas gelopen en die kruist met het Derde Erfpad. Deze dag er voor uitgetrokken om het klompenpad te doen. Een mooie afwisselende route door bos, weilanden, langs het water, over de duinen….de geur van de herfst ruik je alweer, mooie vogels gespot, een zwanenfamilie bij de Eem, diverse reigers, vele paarden, libellen en wat al niet meer… Sommige plekken waren wat drassig, een enkel bordje niet duidelijk en af en toe mag er wel een bordje meer…maar dat mag de pret niet drukken. Kortom: ons zoveelste klompenpad was ook een succes! Dank aan de organisatie.

25. Onderwerp: Klompenpad derde erf Soest

Vandaag 26-8-2015 dit klompenpad gelopen. Erg mooi en zeer veel variatie in het landschap. Weiland ( met koeien), de dijk lang de Eem met 300 schapen en de herder (erg leuk), bos, zandverstuiving de Korte Duinen. Zeer de moeite waard en voor herhaling vatbaar. Goed aangegeven met uitzondering als je vanaf de zandverstuiving verlaat en weer richting het startpunt gaat. Althans, dat was mijn ervaring. Even lopen zoeken. Volgende keer loop ik hem tegengesteld.