Dikke Torenpad

Wandelen door uiterwaarden, langs de Waal en boerenland in het mooie buitengebied van Varik en Heesselt. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Wandeling: het Dikke Torenpad (12 km)

Route verkorten: U kunt de route verkorten tot 5 of 8 km. Dit staat op de kaart aangegeven en is onderweg als zodanig gemarkeerd.

Startpunt: Bij de Veerstoep de Bol 12 in Varik.

Opstappunt: Kerklaan in Heesselt.

Openbaar vervoer: Bushalte Varik, Kerkstraat 3 in Varik.

Markering: Blauwe markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Route combineren: U kunt het Dikke Torenpad combineren met het Ynenpad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld.

1. Op 9 oktober 2023 het hele Dikke Torenpad vanaf de veerstoep in Varik met de klok mee gelopen. Prachtige route met op de heenweg de mogelijkheid om veel te struinen langs de Waal. Terug voor een deel over de Waalbandijk en door een zorglandgoed. Aanrader! Toevallig op de dijk de coördinator van de route ontmoet en hem gecomplimenteerd met dit mooie, nieuwe Klompenpad.

2. Beste Ruud en Hans en ook BvdH,
    Bedankt voor jullie beoordeling.
    Het is altijd goed om te horen dat het pad bevallen is.
    Koeien en ponny’s zijn er niet altijd en dat wisselt regelmatig. Wekelijks zelfs. In principe hoef je niet bang te zijn voor die dieren, maar de boer heeft liever dat je afstand houdt. Ik merk wel dat sommige dieren belangstellend naar je toe lopen, maar dan kun je ze gewoon negeren.
    Jullie zijn altijd welkom om het pad nog eens te lopen.

3. Vandaag het Dikke Torenpad in Varik gelopen. Veel watervogels, paarden, koeien en de stier gezien.
    De klei was weer even wennen, beetje glibberig, maar het ging nog goed.
    Ik kan verder heel kort zijn, een mooi klompenpad, zeker de moeite van de kms waard.
    De koe op stelten bij Heesselt en de tekst daarbij vond ik leuk.

4. Gelopen op een mooie zonnige vrijdag 1 september. Route begonnen in Heesselt en tegen de klok in gelopen. Echt een heel leuk pad. Inderdaad loop je vaak langs het vrijlopende vee. De stier was er volgens ons niet, of we hebben hem gewoon niet gezien. Het grootste deel gaat door de uiterwaarden. De terugreis vanaf Varik gaat voor een deel over asfalt. Eerst door Varik en dan onderlangs de dijk. Alleen het laatste stukje gaat over de dijk.
    Een aanrader deze route.

5. Beslist een geweldig mooi klompenpad! Vandaag met een rustige en mistige dag 9 km van de route met de klok mee gelopen. Geen mens tegengekomen onderweg. Des te meer dieren. Ganzen, watervogels, zangvogels, vlinders… We zijn geen echte helden als het gaat om vee en wilde grazers. Na de eerste koeien, die gelukkig op een afstandje lagen te herkauwen, kwam een groepje pony’s direct op ons af en volgden ons. Wellicht worden ze wel eens gevoerd, bedachten we ons later: wij kozen het hazepad langs de waterlijn met overigens prachtige stapels schelpjes. Vervolgens konden we niet heel goed langs de groep grotere koeien en kalveren komen, die per toeval precies over de hele linie van het weiland stond. Toen we de stier zagen, wisten we zeker: even een stukje teruglopen en schuin door het weiland omhoog over de dijk verder, vervolgens liep het pad weer omlaag, waar we ook het waarschuwingsbord zagen om afstand van de dieren te houden. Daarmee konden we onszelf met onze aftocht natuurlijk ineens op de borst kloppen. De laatste groep wilde paardjes zagen we in de verte. Ondertussen genoten we van het prachtige verstilde landschap en oude bomen met dikke en verwrongen stammen. Heerlijk geluncht bij River Lounge: een absolute aanrader. We komen zeker terug om de laatste lus te lopen, maar misschien dan wel in het najaar, als een deel van het vee op stal staat… Althans, dat hopen we een beetje.

6. Vandaag dit pad gelopen, volgens de app 13 km in plaats van 12. Bij de River Lounge een bakje koffie gedronken. Let op, je kan hier alleen met pin betalen. Prima pad, goed te lopen, goed onderhouden.

7. Vandaag naar Dikke Toren van Varik, een van de mooiste Klompenpaden! Op 2 mei jl wandelden we hem rechtsom en nu linksom 🤣. Klompenpad nr 70 van dit jaar. Eerst heerlijke koffie met brownie/walnoot boterkoek voor ons twee bij t Veerhuis. Onderweg een gesprek met twee archeologen die vondsten lieten zien (grote schenkkan uit de 14e eeuw!) vanwege de dijkverzwaring op de Waalbandijk moest eerst archeologisch onderzoek gedaan worden. Wat was alles keurig gemaaid! Complimenten naar de vrijwilligers! We dronken opnieuw koffie en wel bij River Lounge. Wat een geweldige locatie met uitzicht op de Waal. Bij dit punt, net bij t wildrooster werden we even later we opgewacht door een grote stier op smal pad die luid loeiend en met zijn voorpoot stof stond op te gooien. Zonder kleerscheuren erlangs!
    Dan via de uiterwaarden richting de toren met diverse koeienrassen die daar rondlopen en de Konickpaardjes met hun veulens. We hadden een perfecte dag in de West-Betuwe!

8. 3 augustus het pad gelopen.
    Prachtig! Uiterwaarden, dijk, landgoed, stukje dorp.
    Koeien, paarden en veel vogels
    Veel onverhard en rustig.
    Onderlangs bij het meertje was niet mogelijk door hoge water, dus weer even omhoog geklauterd over de stenen.
    Als afloop een koffie met taartje bij het Veerhuis.
    Enorm genoten!

9. Geweldig mooie route en (bijna) perfect aangegeven. Wij zijn gestart bij de kerk in Heesselt en met de klok meegelopen. Denk dat het een goede keuze was.
    Slechts een kort stukje dijk en dan via Bloemfonteyn naar Varik. Dat was op de kerk en later de Dikke toren na niet heel bijzonder. Maar daarna het grootste deel door de uiterwaarden. Prachtig!
    Minpuntje is alleen het ontbreken van horeca. De Riverlounge ligt prachtig maar alleen open in weekend?
    Verder complimenten voor dit pad

10. Dank je wel Roeland voor je positieve recensie. Toevallig liep ik vandaag ook een deel van de route en zag dat de koeien bij het paaltje met routeverkorter de pijtltjes en de tekst hadden weggeschuurd. We zullen deze weer gauw in orde maken.

11. Wij werden enorm blij van deze route. We hadden verwacht langer over de dijk te moeten lopen. Maar de route was afwisselend en grotendeels onverhard. Super dat vrijwilligers dit mogelijk maken. Wij zijn gestart in Heesselt. De route staat goed aangegeven. Wij willen de route nog eens lopen.

12. Dank je wel Arie voor dit positieve bericht en voor al die mooie foto’s. Het is te zien dat je genoten hebt.
    Dit maakt ons blij want dan weten waarvoor we ons inzetten.

13. 7 juli dit mooie klompenpad gelopen tegen de klok in. Het was mijn 81 klompenpad. De route staat goed aangegeven en kon hem bijna zonder app lopen. Als je langs de Petrus en Pauluskerk bent gelopen, moet je voor het kerkhofje links af. Hier heb ik een bordje gemist/of miste er een bordje? Mooi rondje Varik gevolgd door een stuk dijk met mooie vergezichten. Op het moment dat ik er liep was er bijna geen verkeer. (Bij Heesselt kwam ik langs het opstappunt, Dit lijkt me ook een mooi alternatief. Als je hem dan met de klok meeloopt heb je de dijk aan het begin. ) Route vervolgd door de Heesseltsche uiterwaarden. Wat is het pad mooi daar. De drijfbrug en de vele volgels. Ben er zelf niet geweest, maar de Riverlounge (horeca) ligt op een mooie locatie aan de route. Kortom mooi klompenpad die in mijn top 10 komt. Aanrader. Een fotoinpressie op mijn website: https://www.arievanhensbergen.nl

14. Een absolute aanrader! Een klompenpad zoals een klompenpad hoort te zijn. Er wordt in de route goed gebruik gemaakt van het prachtige landschap rondom Varik. Complimenten voor de vrijwilligers

15. Wat een prachtig klompenpad! Genieten van begin tot einde. Toevallig liepen we de coördinator tegen het lijf. Hij was zichtbaar trots op het nieuwe pad en terecht! Complimenten voor de vrijwilligers.
    Het enige puntje is dat ik aan het einde van de route 13,8 km op de app had staan. De route staat als 12 km aangegeven.

16. Woensdag de 8 km versie van dit Klompenpad gelopen. Prachtig weer en wat een geluk dat de toren open was. Uitzicht op de Waal was ongekend. De ‘torenwachter’ was tevens een van de Klompenpad-vrijwilligers. Op zijn advies zijn we tegen de klok in gelopen. Geen spijt van! Laatste deel voert dan langs de rivier. Prachtige route, aanrader!

17. Gisteren 2e Pinksterdag deze route gelopen met klok mee.
    Het begon slecht want het adres startpunt “Veerstoep de Bol 12” kent Google Maps niet. De Bol in Varik ligt een stukje landinwaarts.
    Na de koffie in het veerhuis liepen we naar de pleisterplaats waar deze dag een feest was met muziek, oude trekkers, stoommachines, oude klederdracht e.d. Toen langs de Waal richting Heesselt met mooi uitzicht op de vele schepen die af en aan varen over de Waal. Dan over de drijvende brug landinwaarts en via fraai pad langs oude rivierlopen met veel vogels en over weilanden naar het oude sfeervolle dorpje Heesselt. Nu over de dijk weer terug naar Varik. Helaas erg veel auto’s en motoren op 2e Pinksterdag.
    Wij geven deze mooie afwisselende wandeling een 7,5.

18. Bedankt René voor je bericht,
    Ik had dat van die zorgboerderij al begrepen, maar toch goed dat je het even meldt. De mening over de richting is subjectief, want onder ons team zijn er ook verschillende meningen. Wat de een een saai stuk vindt, vindt de ander juist een prachtig stuk natuur. Maar al met al zijn we zelf wel tevreden over de hele route.
    Succes met je andere wandelingen.

19. Hulde aan de vrijwilligers die dit klompenpad hebben ontwikkeld. Vandaag, 24 mei, met veel plezier het hele pad gelopen. Duidelijk gemarkeerd. Samengelopen met een goede gids die me op het rechte pad hield! Prachtige natuur in een mooi deel van ons land! Mooie afwisseling. Geen moment verveeld en nergens saai.
    Ik heb ervan genoten. Voor herhaling vatbaar.

20. Vandaag 24 mei 2023 het Dikke Torenpad gelopen. We hebben de twaalf kilometer met de klok meegelopen, dit heeft volgens mij de voorkeur omdat dit het stuk met het minst afwisseling is. Daarna is er variatie in dorpjes en een stuk dijk. Onderweg veel vogels gezien en mooie bloemrijke weilanden en dijkkanten. Aan het eind leuke volkstuintjes en leuke dieren in een soort zorgwekkend. Bedankt vrijwilligers en landeigenaren voor het mooi onderhouden klompenpad en het beschikbaar stellen van jullie land.

21. Dank je wel Toon, Vitasgroep en Chris voor de positieve reacties. Wij zijn ook ontzettend blij dat jullie dit pad gelopen hebben én dat het jullie goed bevallen is. Hopelijk tot een volgende keer. In het weekend is de Dikke Toren ook open om te beklimmen en de distilleerderij ook open.

22. Wat een heerlijke wandeling (12km) hebben we (23/05) gemaakt.
    Dit klompenpad is wel een van de mooiste die we tot nu toe gelopen hebben.
    Heerlijk langs de Waal over de uiterwaarden met koeien en paarden en nog meer verschillende dieren.
    Over een drijvende brug gelopen.
    Het stuk “Bloemfonteyn” is eveneens prachtig. Heerlijk rustig en schitterend onderhouden.
    Ook nog een stuk dijk gelopen. Normaal zijn dit vervelende stukjes om te lopen maar deze dijk niet. Aan beide zijden veel te zien.
    Na de volkstuintjes richting het dorp weer terug naar de auto.
    We hebben een heerlijke dag gehad en wil bij deze de vrijwilligers die dit pad onderhouden bedanken TOP.
    We gaan dit pad zeker nogeens lopen.

23. Beste vrijwilligers,
    Vandaag 16 mei hebben we met onze wandelgroep dit mooie pad gelopen. We waren met 18 mensen van 50 tot 70+ Iedereen was enthousiast over dit mooie pad en wat hebben we gelachen bij de overstap waar we met wat duw en trekwerk allemaal overheen zijn gekomen. Ja sommige beentjes zijn wat korter of de knietjes wat strammer !
    onze complimenten namens de hele groep.

24. Beste vrijwilligers van klompenpad De Dikke Toren.
    Gisteren hebben we dit pad ook met de klok mee gelopen en onderschrijven volledig de reactie van JAC, het is een prachtig klompenpad.

Bij een overstap over prikkeldraad bij een bord van Staatsbosbeheer “Heesseltsche Uiterwaarden” is een steunpaal afgebroken.
    Het is voorbij paal 924, waar de hoogte van het water aangegeven staat.
    Succes met het herstel.

25. Wow, Jac.
    Dank je voor je leuke commentaar. We voelen ons vereerd met zo’n positief bericht.
    Tjonge 123 paden al gelopen. Knap. Succes met de laatste 22 paden die er nog zijn. Maar ik hoorde dat er nog een aantal op komst zijn.
    Succes

26. Afgelopen maandag 1 mei bij mooi weer dit prachtige pad gelopen (met de klok mee). Wat een heerlijk pad zo struinen langs de Waal met schitterende uitzichten, veel te zien op de rivier, veel voorjaarsbloeiers en zowel een kudde blaarkoppen met kalfjes als fjordepaarden met veulentjes zo in de natuur, echt genieten. Driekwart van de route onverhard, een mooie overtocht over een drijvende brug en prachtig wandelen over de dijk met uitzicht links en rechts. Leuk ook de dorpjes en kerktorens zo tegen de horizon. Tenslotte over het zorglandgoed, heel aardig en door het dorpje met zijn kerken. Het was mijn 123e klompenpad, maar wij hebben opnieuw genoten, ook dit klompenpad is een aanrader, bedankt SLG en vrijwiligers.

27. Beste Jan-Ernst & Marijke de Planque-Zaayer,
    Dank voor jullie positieve commentaar. De puntjes die jullie aanhalen zullen we gelijk even bekijken en aanpassen.
    Jullie hebben nog 100 paden te gaan. Veel plezier.

28. We hebben genoten vandaag van dit nieuwe klompenpad. Gestart bij de Veerstoep. Wij liepen met de klok mee dus eerst het gedeelte langs de rivier. Daar zijn nog niet alle bordjes opgehangen maar de route was goed te volgen. Zou ik steeds kleiner worden (ik ben 1.67) of de opstapjes steeds hoger? Langs de Waal zijn twee hoge opstapjes en bij 1 is nog een extra paal nodig om je aan op te trekken.
    Fazanten, hazen, scholeksters, leeuweriken (ook een nestje in het veld). De indrukwekkende bomen langs de rivier in allerlei vormen zijn geweldig. De Konikpaarden hebben we ruim omzeild want er waren heel wat veulens in de kudde. Ze bleven rustig doorgrazen. Het pad werd ook gelopen door een natuur minnende meneer, hij was geheel ontkleed. We hebben een praatje gemaakt en hij vertelde straks ook nog even te gaan zwemmen….
    De drijfbrug oversteken was leuk en daarna op een boomstam onze koffie en croissant genomen. De horeca is dun gezaaid of nog niet open (het was dinsdag) dus neem wat lekkers mee. Hierna loop je over de dijk en kijk je je ogen uit naar mooie boerderijen doorkijkjes naar kerken en de molen.
    Het gedeelte “Bloemfonteyn” is een oase van rust met 2 fijne picnick tafels. Op t volkstuincomplex nog een praatje gemaakt en een paar tuintjes verderop werd geroepen “hee dit is een eigen weg je mag hier helemaal niet zijn!” Toch gewoon de bordjes gevolgd zoals aangegeven.
    De kerk was open en hierna door t dorp weer richting de Dikke toren (mooi oud bezienswaardig kerkhof).
    Een geweldige route, een geweldige dag en dank aan de geweldige vrijwilligers.😍
    Dit was ons 45 ste klompenpad van 2023!

29. Dag Steven, gelukkig had je nu meer succes met het weer en de waterhoogte.
    Dank voor het mooie filmpje. Dat geeft het pad mooi weer. en dank voor je reactie.

30. Het Dikke Torenpad tussen Varik en Heesselt in de Betuwe is een van de nieuwste klompenpaden. Het pad gaat voor de helft door de mooie uiterwaarden van de Waal. Het andere deel is een combinatie van smalle paadjes en stukjes dorp. Wat mij betreft een absolute aanrader!
    Dit keer gelukkig geen dikke mist of ondergelopen uiterwaarden.
    video: https://youtu.be/hoVz2AcPPro

31. Dankjewel Jannie en Annelies. We zijn blij dat jullie genoten hebben van ons klompenpad.

32. Onder prima weersomstandigheden dit pad gelopen. Ivm beschikbare tijd helaas maar 8 km, de resterende kilometers volgen snel. Wat een prachtig pad! Ik heb genoten.

33. Vrijdag 21 april dit (nieuwe) klompenpad gelopen. Geen last van hoogwater, maar een heerlijke wandelroute door de uiterwaarden, over leuke (klompen)paadjes en ook nog een klein stukje dijk.
    Deze gaat wat mij betreft de boeken in als een aanrader.

34. Dag Steven en Wilfred,

Jammer dat jullie vanwege hoogwater de gehele route niet konden lopen. We zien jullie graag nog een keer terug als de omstandigheden beter zijn! Voor toekomstige wandelaars kan de website https://webcam.gelderland.nl/varik.html uitkomst bieden. Dit is een live-camera die de situatie buitendijks ter hoogte van het startpunt weergeeft. Als aan de rechterzijde in het weiland waterplassen te zien zijn dan is wandelen lastig tot onmogelijk in de uiterwaarden. Ook kan de volgende website https://www.rijkswaterstaat.nl/water/waterdata-en-waterberichtgeving/waterdata/lobith-waterstanden-en-afvoeren een goede indicatie geven of op dit moment of de komende dagen gewandeld kan worden in de uiterwaarden. Een waterhoogte van ca. 10 m en meer t.h.v. Lobith leidt tot natte uiterwaarden ter hoogte van het Klompenpad. Ook na zo’n hoogwaterpiek zal het nog enige dagen erna nat of zeer drassig blijven. Ook flinke regenbuien kunnen vanzelfsprekend leiden tot natte omstandigheden in de weilanden. Gelukkig zijn een groot deel van het jaar de omstandigheden ter plaatse goed 🙂

Ik wens iedereen veel wandelplezier op dit nieuwe Klompenpad!
    Groeten, Martijn

35. Vrijdag 7 april. ´t nieuwe pad gelopen tegen de klok in. Alleen het allerlaatste stukje naar de Dikke Toren (100 m) over de dijk vanwege hoog water. De rest was goed te doen met op t laatst een enkel alternatief stukje.

36. Het Dikke Torenpad is een klompenpad van 12 km lang langs de Waal bij Varik. Het pad is nog maar net geopend en natuurlijk wil ik eens kijken wat dit voor een pad is.
    Het viel tegen, niet het pad, maar de omstandigheden. De uiterwaarden (de halve route) stonden onder water, de mist benam me het uitzicht en een week Coronavirus eiste fysiek zijn tol….
    Een volgende keer de hele route….
    video: https://youtu.be/8ETGdh7fuDk

37. Zaterdag 8 april. Een waarschuwing voor wandelaars is op zijn plaats. Door hoog water is het niet mogelijk door de uiterwaarden te lopen. Kijkend naar het kaartje blijft er dan weinig moois over. Ik ben dus voor niks gereden. Nu ga ik even kijken of het andere klompenpad in de buurt wel te belopen is…..