Elsvoorderpad

Ontdek het landschap rond Veessen en Vorchten met haar rijke cultuurhistorie. Wandelen door weilanden, langs de IJssel, door akkers en over historische kerkenpaden. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Rondwandeling: het Elsvoorderpad (11 km)

Startpunten: Restaurant de IJsselhoeve, IJsseldijk 46 in Veessen

Openbaar vervoer: Buurtbus vanaf station Wezep, bushalte IJsseldijk in Veessen

Markering: Groene markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen

Heeft u een klacht of aanbeveling met betrekking tot dit Klompenpad (bijvoorbeeld over de markering), stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Onderwerp: Schitterende route

Omdat er vandaag geen wandeltocht was ben ik naar Veessen gegaan om dit klompenpad te lopen. Vanaf de start bij IJsselzicht direct langs de IJssel gelopen. Een prachtig stuk, maar hier mistte ik wel de groene klompjes. Vlak bij het veer Vorchten-wijhe kwam ik bij het beruchte metalen bruggetje die door mening wandelaar gemist werd. Ook gaf de app een melding dat SBB hier geen bordjes geplaatst heeft. Een beetje mosterd na de maaltijd.
    Vanaf hier verder naartoe heten en Veessen waren er wel weer groene klompjes te vinden langs het pad. Misschien had het ontbreken van de bordjes ook op deze site vermeld zou kunnen worden. Maar als je de app van klompenpaden op je telefoon zet en de route download zoals ik gedaan heb is de route goed te lopen.

2. Onderwerp: Elsvoorderpad: mooie route!

Erg mooie route met veel afwisseling. Op 6/11/17 bovendien fraai herfstweer. Lengte voor ons ook prima.
    Evenals de vorige schrijvers (hadden we ze maar eerder gelezen) liepen we verkeerd bij het metalen bruggetje. Waarom ontbreken daar een hele tijd de klompjes? Maar dat is dan ook de enige (opbouwende) kritiek!

3. Onderwerp: MOOIE ROUTE

De bewegwijzering is zoals al aangegeven wat karig. Vanaf het startpunt tot aan het pontje bij de IJssel is het niet helemaal duidelijk tot ik de paaltjes met de oranje kopjes en de de oranje hekjes in het oog kreeg. Deze zijn denk ik van een andere wandeling, maar gaven wel de juiste route naar het pontje aan.
    De gehele route is wat zuinig wat betreft het aantal bordjes. Ik had het kaartje echt nodig om de de juiste route te vinden.
    Maar, met behulp van het kaartje en de diverse herkenningspunten zoals de kerktoren van Vochten en Veessen kwam het toch goed. Het is een mooie en gevarieerde route. Beslist de moeite waard om te lopen.
    Dank aan de vrijwilligers voor het uitzetten van de route. Dank ook aan eenieder die toestemming heeft gegeven om over haar/zijn land te mogen lopen

4. Onderwerp: Elsvoorderpad

Wij sluiten ons aan bij voorgaande schrijvers wat betreft de incomplete bewegwijzering. Langs de IJssel is het totaal onduidelijk waar je heen moet. Na het pontje naar Wijhe liepen wij eerst rechtdoor i.p.v. over de metalen brug. Tot we via de app ontdekten dat we zo niet moesten. Waarom ontbreken hier de vertrouwde bordjes? Ook verder is het via de app ontdekken hoe er gelopen moet worden.
    De kerk bij Vorchten was wat ons betreft een welkom onderdeel van de route. De kerk is bijzonder en staat erg mooi in het landschap.

5. Onderwerp: Elsvoorderpad

Leuk klompenpad maar slecht aangegeven. We hebben meerdere keren in de app moeten kijken om onze weg te vinden, vooral tussen Veessen en het pontje van Wijhe. Het lusje bij de kerk in Vorchten vond ik onnodig, het voegde weinig toe aan de wandeling. Als je nu gaat lopen moet je wel waterdichte schoenen aantrekken, het was gisteren behoorlijk modderig in de weilanden. Veel loopplezier allemaal!

6. Onderwerp: Mooi klompenpad

Vanmorgen met een groepje vrijwilligers van het Horsthoekerpad (zie: https://klompenpaden.nl/klompenpad/horsthoekerpad/ ) dit nieuwe klompenpad in onze mooie gemeente Heerde gelopen. Zeer genoten van deze wandeling. Vooral het stuk van de pont bij Wijhe, langs de IJssel, naar Veessen is heel mooi met o.a. veel verschillende soorten ganzen. Het is wel een raadsel voor ons, waarom dit stuk langs de IJssel niet bewegwijzerd is.
    Dank aan de collega-vrijwilligers en veel succes met het Elsvoorderpad!

7. Onderwerp: elsvoorderpad

4 oktober dit pad gelopen. Eerst hadden we wind mee 🙂 toen we richting pont liepen. Het was dat we dit kenden want bordjes zagen wij ook niet.
    Drassig was het vierkantje lopen bij de kerk bij Vorchten. Daarna wind tegen en liepen we over het fietspad, daarna nog een grote lus lopen en eindelijk zagen we Veessen. Persoonlijk vond ik het dorp Veessen het mooist om te lopen, het paadje om weer op de dijk te komen.

8. 15 oktober bij prachtig mooi weer, dit pad gelopen. Gelukkig hadden we de app bij ons, want die hebben we wel een paar keer geraadpleegd. Nieuw klompenpad, mooie route, vooral het stuk dwars door de weilanden richting de Ijssel. Je komt hier oog in oog te staan met de paarden, en de koeien. Stukken over de dijk zeker bij mooi weer, goed uitkijken want dan rijden er ook veel motors. Maar al met al een klompenpad die de moeite waard is om te lopen.
    Jammer dat het bij de de Ijsselhoeve erg druk was en er lang gewacht moest worden op een lunch.

9. Onderwerp: elsvoorderpad

Gelukkig een paar reserveklompen meegenomen, het eerste paar was snel versleten op al dit asfalt. Langs de IJssel loop je op de gok, nergens aanwijzingen. Diverse personen die ik daar tegenkwam waren letterlijk de weg kwijt. Alleen de IJssel zelf biedt dan nog houvast. Als compensatie voor al het asfalt loop je bij de kerk in Vorchten een niets toevoegend rondje door de wei. Het lange kaarsrechte traject over het fietspad op de dijk mag ook geschrapt worden. Dit moet in zo’n mooie omgeving toch beter kunnen! Positief was het weer op deze warmste 16-de oktober ooit.

10. Onderwerp: 0639753711

Zaterdag 14 oktober dit nieuw geopende klompenpad gelopen. We zijn vanaf de uiterwaarden gestart, maar hadden moeite om de bewegwijzering te vinden, daardoor op de alternatieve route terechtgekomen met veel verkeer. Het is een wandeling met veel asfalt, jammer hoort niet bij een klompenpad. Wel een goede indruk gekregen van het project ruimte voor de rivier, met prachtige vergezichten.

11. Onderwerp: Veel asfalt, IJssellandschap prachtig

Prachtig IJssellandschap tussen Veessen en veerpont Wijhe. Dorpjes Veessen en Vorchten aardig maar alles er tussen in is minder aantrekkelijk (veel asfalt). In broedseizoen of bij hoogwater is dit klompenpad niet aan te raden want dan moet je een heel eind over een dijk met (zelfs op doordeweekse dag) veel gemotoriseerd verkeer.

12. Onderwerp: elsvoorderpad 4 oktober 2017

Samen met met mijn zwager het pad gelopen. Eerst langs de IJssel, prachtig door de natuur, daarna door de nabij gelegen nieuwe ruimte voor de rivier. Krijg je enigszins een indruk van de waterplannen. Vrij eenvoudig pad en een gastvrije buurtwinkel annex rustmogelijkheid in Veessen. Goede indruk overgehouden, prachtig gezicht op het kerkje van Vorchten, indrukwekkende historie!

13. Onderwerp: het Elsvoorderpad

dit was mijn 102e klompen-pad natuurlijk best mooi die natuur zal in het voorjaar nog wel mooier zijn pijlen staan heel goed aangegeven ook hier weer dank aan alle die dit mogelijk maakten rondje om de kerk vond ik heel bijzonder
    bedankt !!!

14. Onderwerp: het Elsvoorderpad

dit was mijn 102 de klompen-pad natuurlijk best mooi die natuur zal in het voorjaar nog wel mooier zijn pijlen staan heel goed aangegeven ook hier weer dank aan alle die dit mogelijk maakten rondje om de kerk vond ik prachtig

15. Afgelopen zondag gelopen, begin door leuk paadje daarna het dorp uit tussen wat boerenbedrijven door, de winterdijk op met wijds zicht over de weilanden, beetje saai stuk maar als je van weilanden houd. Daarna via oude kerk weer tussen de de weilanden door tot nu toe alleen maar asfalt, pas bij het pontje ga je de uiterwaarden in, staat een bord dat je dat niet moet doen want drassig, maar dat viel reuze mee. hier staan geen bordjes maar als je links aanhoud , over de metalen brug gaat, kom je in het mooiste stuk langs de ijssel tussen de koeien , en paarden door.

16. Vrijdag j.l. is dit pad geopend, meteen maar gelopen tegen de klok in. Eerst een heel eind door de prachtige uiterwaarden met vee. Bij geen enkel ander klompenpad loop je zo’n afstand door de uiterwaarden.
    Vervolgens door een heel stil landelijk gebied (zelfs op een door-de-weekse dag). Deed me denken aan het Teisterbantpad in de Betuwe, daar ook twee heel stille dorpjes.
    Na de uiterwaarden wel vrij veel asfalt, maar nauwelijks verkeer. Mooie ouwe kerk in Vorchten.
    Wat mij betreft is de afstand wat kort, maar verder een heel mooi klompenpad.