Gerrit Achterbergpad

Wandelen in de voetsporen van Gerrit Achterberg, over landgoed Sandenburg, door bossen en langs de voet van de Heuvelrug. Ontdek het mooie buitengebied van Doorn, Langbroek en Wijk bij Duurstede.

Wandeling: Het Gerrit Achterbergpad (11 km).

Route verkorten: U kunt de route verkorten tot 10 km. Dit staat op de kaart aangegeven en is onderweg als zodanig gemarkeerd.

Startpunt Wijk bij Duurstede: parkeerplaats Havenweg 2, Wijk bij Duurstede. Het startpaneel staat verderop bij de stadsmuur.

Startpunt Doorn: Bristo & Pannenkoeken Het Wapen van Sandenburg, Sandenburgerlaan 2, Doorn.

Markering: Geel/bruine markering in de vorm van een klomp.

1. Dit pad gelopen vanaf restaurant Sandenburg naar Wijk bij Duustede. Wat een verrassend pad en we hebben ervan genoten. Dat de zon scheen maakte het nog mooier. Prachtige boerderijen, weidse vergezichten en Hollandse plaatjes. Inderdaad redelijk wat asfalt, maar door rustige gebieden met soms een auto en fietsers. Dat viel ons echt mee! Wij vonden vooral het stuk tot voorbij kasteel Sandenburg heel mooi.
    Zeker een aanrader.

2. Vandaag op deze zonnige winterdag gestart in Wijk bij Duurstede, een erg mooi stadje,toch zijn we hier op een gegeven moment fout gelopen,we hebben een ronde om het kasteel gemaakt(Wat zeker leuk was!),om daarna de route in t stadje weer op te pakken.we vonden het begin wat verwarrend.We hebben eerst de route-verkorter gelopen,toen rechtsaf gegaan,de rechtse halve ronde op de kaart gelopen en daarna verderop voorbij Landgoed Sandenburg linksaf de routeverkorter genomen.De laatste lus hebben we overgeslagen op de kaart,dus de hoofdroute linksaf weer opgepakt, de Buntlaan.Verder de officiële route terug vervolgd,achter het kasteel om,dan lange asfaltweg vervolgen,met z,n mooie bruggetjes en boerderijtjes, om vervolgens rechtsaf door een mooi lang bospaadje te lopen(hier lagen 2 bomen over het pad,even over heen stappen) en vervolgens terug te komen ri.de plaats Wijk bij Duurstede.Een stuk zelfde route terug,in t stadje nog even van een kop thee genoten en toen weer terug naar de haven,waar we gestart waren,we kwamen op 22,5 km uit! We hebben genoten van deze prachtige dag maar ook zeker van de mooie bezienswaardigheden, de kastelen,de mooie boerderijen maar ook zeker van de afwisseling vd route zoals wij hem gelopen hebben.Wat stukken asfalt,maar ook zeker heel veel onverhard,stukken langs knotwilgen met z,n groene weide,s,,mooi stuk op landgoed Sandenburg, kortom zeker een mooi klompenpad! Nu was het door de vorst nergens drassig!

3. Vandaag het Gerrit Achterbergpad gelopen. We hebben er toch een rondwandeling van ca. 10 km van gemaakt. Geparkeerd bij het Doornse Gat. Daar de “routeverkorter” genomen. Dat is wel een heel lang “echt” klompenpad door de soms wat natte weilanden. Bij kasteel Sandenburg de originele route weer gepakt en teruggelopen naar het noorden. Dat is mooi door het bos en ook over rustige wegen met veel paddestoelen. Deel bij Wijk bij Duurstede dus niet gelopen, maar noordelijke “rondje” is zeker een aanrader.

4. Op 25 mei dit leuke afwisselende klompenpad gelopen (mijn 125e). Er zat weliswaar best wel veel verharde weg is, maar daarnaast ook prachtige stukken door weilanden, over landgoederen en ook de combinatie met cultuur maakte de route aantrekkelijk. Leuk om her en der even stil te staan bij gedichten van Gerrit Achterberg. Wij zijn gestart bij Wijk bij Duurstede en zowel het historische stadje als het kasteel zijn zeker de moeite waard. Bedankt vrijwilligers en SLG.

5. Vanmiddag een gedeelte gelopen van Overlangbroeksepad en een gedeelte van Gerrit Achterbergpad. We hebben de auto geparkeerd op het kruispunt Broekhuizerlaan / Middelweg / Bremweg bij Parc Broekhuizen en Bistro LOL (vlakbij Leersum). Met de klok meegelopen tot het moment dat je over kunt stappen op Gerrit Achterbergpad. Je loopt dan op de Langbroekerdijk. Op een gegeven moment de verkorte route hiervan gelopen en een klein stukje gewone route. Daarna de overstaproute gevolgd en zo kom je weer bij de parkeerplaats uit. Leuk om dit zelf uit te zoeken. Met elkaar bijna 13,5 km.

6. In september gelopen. In Wijk bij Duurstede waren de bordjes/stickers moeilijk/niet te vinden. Veel stickers op de route zijn helemaal verkleurd en vaak ontbreken de pijlen. Enig onderhoud is wel nodig. Ik las dat hier ook al in mei melding van is gemaakt. Verder erg veel asfalt. Het is alleen op een paar gedeelten een “echt” klompenpad.

7. Vandaag dit het Gerrit Achterbergpad gelopen van Wijk bij Duurstede naar Doorn. De wandeling startte veelbelovend door de mooie binnenstad van Wijk bij Duurstede. Daarna liepen we een eind op een fietspad langs een 80 km. weg, vervolgens een klein stukje door een bosje en daarna weer een paar kilometer achter elkaar over de weg. Uiteindelijk gaat zeker 80% van de 12(!) km. (geen 11 km.) lange wandeling over asfaltwegen, waar soms erg hard en rakelings langs je heen gereden wordt. Dat vonden wij erg jammer.

8. Vandaag combi pad gelopen
    Gerrit achterberg en overlangbroeksepad
    Met name t gerrit achterbergpad heeft toch heelveel nakijken nodig
    Wat een slechte bestikkering hele maal vervaagd geen pijlen te zien
    Wij zijn fan van de klompenpaden hebben ze bijna allemaal gelopen
    Deze is best mooi maar heeft echt wel een opfris beurtje nodig
    Gr Jan en jenny

9. Wandelaars opgelet:
    Het GA-pad tussen knooppunt 32 (Amerongerwetering) en knooppunt 34 (Langbroekerdijk) is sinds 1 april afgesloten door Staatsbosbeheer. Het is niet veilig om het pad te bewandelen.
    Binnenkort worden hier bomen gekapt.
    U kunt vanaf knooppunt 32 over de Amerongerwetering naar het volgende pad lopen. Dit is een onderdeel van het Overlangbroeksepad.
    Vanaf knooppunt 34 loopt u over de Langbroekerdijk naar het volgende pad. Ook dit is een onderdeel van het Overlangbroeksepad.
    Vanaf daar loopt u terug om de route weer op te pakken.

10. Zondag 27-2 vanuit Wijk bij Duurstede de rondwandeling gelopen. Mooi stadje! De wandeling zelf was saai over 90% kaarsrechte asfalt wegen en 10% blubber.Dit is geen klompenpad waardige wandeling.

11. 15 januari op een mistige dag dit pad gelopen. Uiteindelijk ruim 22 km op de teller door er toch een rondwandeling van te maken door het combineren met de routeverkorter; zeker Klompenpadwaardig. In deze periode wel heel erg drassig en modderig. Je moet de app er zeker bijhouden om goed te blijven lopen, met name bij de routeverkorter langs boomsingels en over uitgestrekte weilanden. Ook was mij volstrekt onduidelijk wat nu de eigenlijke route was. De term routeverkorter was m.i. eerder een routeverlenger. Maar van dit pad is prima een rondwandeling te maken. Er zijn meer langere klompenpaden.

12. om mee te beginnen: het was een mooie wandeling
    maar vorige week hebben we dit pad gelopen, maar alleen op basis van de markeringen langs de weg was het erg moeilijk, zo niet onmogelijk om dit pad te lopen, vooral in Wijk bij Duurstede was het lastig
    alleen dankzij gebruik van de app konden we de route steeds weer terug vinden

13. Vandaag het Gerrit Achterbergpad gelopen in combinatie met het Overlangbroeksepad.
    Gestart in Doorn, geëindigd in Leersum.
    Zo’n 25 km in totaal.
    Leuke combinatie van twee redelijk vergelijkbare klompenpaden.
    Leuk op het Gerrit Achterbergpad: de verrassende paadjes die soms best lang zijn, de gedichten van Gerrit Achterberg op borden onderweg, kasteel Sandenburg en de paden daar omheen, Wijk bij Duurstede (geweldig leuk stadje en het was ook nog markt vandaag) en de afwisseling. Bovendien heel erg rustig in een prachtig landschap .
    Iets minder leuk vond ik de hoeveelheid asfalt, al was er altijd wel het nodige te zien. Het lange rechte asfaltstuk na Sandenburg vond ik alleen wel heeeel erg lang en recht.
    Alles bij elkaar toch een heel fijne wandeling gehad. Vrijwilligers: bedankt!

14. Wij startten in het centrum van Wijk. Met gebruik van de app, konden we er makkelijk een rondwandeling van maken. We liepen de route-verkorter heen en de officiële route terug. De laatste lus sloegen we over, daardoor liepen we uiteindelijk 17 km. Het was een prachtige, zonnige dag en de route zeer afwisselend. Daarbij vonden we het officiële stuk het mooist. Op de verkorte route stond het gras flink hoog. Een leuk klompenpad!

15. Het Gerrit Achterbergpad ligt tussen Wijk bij Duurstede en Doorn. Je heb de hele tijd zicht op de Utrechtse Heuvelrug maar…..je komt er nauwelijks doorheen. Er zijn wel wat verrassende paadjes, maar ook nogal wat asfalt.
    video https://youtu.be/7s7Ht8TUpzU

16. Zondag 18 april hebben mijn vriend en ik dit pad gelopen. Wij vonden dit een leuke route.
    Er was een dingetje. Na 2 1/2 uur gelopen te hebben, hadden wij het idee dat we meer liepen dan de 11km die aangegeven staat. We hebben continue de oranje klompen gevolgd.
    Toen we terug waren bij het begin, zagen wij dat we 22 km hadden gelopen. Er is ergens wat mis gegaan. Geen idee waar want we hebben op denoranje klompen gelet. Gelukkig konden we dit hebben en was het prachtig weer.
    Maar let goed op als je dit pad gaat lopen.

17. Wijk bij Duurstede is een leuk plaatsje en de Kromme Rijn is erg leuk om langs te lopen. Helaas vonden we de rest van de route minder, we hebben een rondje gelopen via Langbroek maar blijkbaar een aantal keren de stickers gemist, waardoor we alleen maar lang de druk bereden weg hebben gelopen.

18. Wat een prachtige omgeving!! Vooral het stadje Wijk bij Duurstede is zeer de moeite waard! Koffie to go overal..
    We gingen uit van een wandeling van 12,5 kilometer. Keurig de bordjes gevolgd… met af en toe de keuze verkorte route… kwamen we toch uit op een 19 kilometer…. zijn er meer wandelaars met deze ervaring?

19. Wandelaars,

Tussen de Amerongerwetering en Langbroekerdijk zijn door de storm van de afgelopen dagen een aantal bomen omgewaaid en liggen over het pad. Staatsbosbeheer is hierover geïnformeerd.
    coördinator GA-pad.

20. Vandaag het pad gelopen. Vanuit Wijk namen we de route verkorter (eigenlijk een alternatief want zo op de kaart te zien zal het qua afstand niet zo heel veel uit maken). Dit is een leuk alternatief op de hoofdroute. We hebben dan ook een prima tocht gehad. Een bijzondere uitsteker was de Buntlaan. Ik knot bomen in de winter, en rond de Buntlaan staan kilometers aan rijen knot-elzen. Twee rijen van zeg een kilometer lang hebben we op zo’n 1.200 bomen ingeschat. En van die rijen zijn er nog veel meer ! Dit is echt heel erg bijzonder en hier gaat een knotter-hart echt wel sneller van tikken. Ik stuur een foto naar mijn vereniging.
    Een mooie tocht. Het was niet onze eerste keer, en we gaan hem nog eens doen.

21. Februari 2021; Het stuk tussen langbroekerdijk en amerongerwetering (vanaf de langbroekerdijk)is momenteel niet doen. Er is met grote machinerie gewerkt, de dooi is ingetreden, een grote baggerput. Advies, pik een km verder het overlangbroeker klompenpad mee, dan loop je gelijk door een van de oudste essenhout bossen van Europa.

22. Afgelopen zaterdag een heerlijke wandeling gemaakt. Prachtig begin vanuit de mooie nederzetting Wijk bij Duurstede met uitzicht op de Nederrijn en de Molen. Kleine rondo gemaakt om het kasteel waarna we ons net buiten het oude Centrum in de natuur zijn getrokken. De paden zijn glibberig een grote schoen of laars kan geen kwaad. Het asfalt volgt een prettige afwisseling. We zijn helaas het laatste stuk de route kwijtgeraakt richting Doorn, na het afslaan van de verkorte opties. Hadden we achteraf liever niet gedaan. Al met al een heerlijke wandeling zo saampjes. Welverdiend afgesloten met een kano-pizza.

23. Op 22 januari hebben we het Gerrit Achterbergpad gelopen in combinatie met het Overlangbroeksepad. In het totaal zo’n 28 kilometer. Er zijn allerlei mogelijkheden om beide paden te combineren en er een mooie korte of langere rondwandeling van te maken. De app is dan wel noodzakelijk. Door de regenval zijn veel onverharde paden in het gebied wat vochtig – de modder zat tot boven onze knieën, maar het is absoluut een prachtig wandelgebied.

24. Afgelopen woensdag dit pad gelopen van Doorn naar Wijk bij Duurstede, gewoon als lijnwandeling. Hoewel ik de omgeving mooi vind, was ik niet zo lyrisch over het pad als andere wandelaars. Ik vond het erg veel asfalt en de wegen waren druk. Sommige paden waren onbegaanbaar door de modder en er waren erg zeer diepe plassen. De gure wind hielp waarschijnlijk ook niet mee. 😉

25. Vandaag het Gerrit Achterberg pad gelopen. Gestart in Wijk bij Duurstede. Hebben er een rondje van gemaakt door iets voorbij Kasteel Sandenburg een ruime bocht terug richting Wijk te nemen (duidelijk aangegeven). Het pad vanaf de Amerongerwetering naar de Langbroekerdijk is inmiddels alleen met laarzen begaanbaar. Deze route is meer voor een droge zomer ( meer delen wel erg zompig c.q. modderig). Wel leuk gevarieerd, de combinatie van het schattige Wijk bij Duurstede met het buitengebied..

26. Dit pad gecombineerd met Overlangbroeksepad (ca. 25 km in totaal). Schitterende paden. Wat is Wijk bij Duurstede pittoresk. IJsvogel gezien bij de splitsing van de twee paden, en een hinde met jong in het bos. Glibberige paadjes maar oh wat mooi overal. Asfaltwegen zijn een welkome afwisseling na het glibberen en de prachtige oude boerderijen zijn het bewonderen waard. Zowel landgoed Sandenberg als landgoed Broekhuyzen zijn bijzonder. Het bos is ook heel mooi nu in november en zo rustig. Voor herhaling vatbaar.

27. Opgelet:
    Vanaf de Amerongerwetering (knooppunt 32) richting Langbroekerdijk (knooppunt 34) kan een gedeelte van het pad glibberig zijn. Richting Langbroekerdijk is het pad glibberig door boswerkzaamheden.
    coördinator GA-pad

28. Afgelopen zaterdag hebben het Gerrit Achterbergpad gelopen in de variant van 10,5 km in het rond. We parkeerden de auto bij Langbroek en zijn via het klompenpad naar Doorn gelopen. Vanuit Doorn zijn we via de twee routeverkorters terug naar de Langbroekerdijk gelopen. Het was een heerlijke en afwisselende wandeling! Het landgoed Sandenburg is erg mooi, het uitzicht op het witte kasteel prachtig en ook een beetje Disney. Vlakbij het landgoed in het midden van een grasveld zaten twee ooievaars met jongen op hun hoge nest. De tweede routeverkorter gaat grotendeels over veld met ontzettend veel bloeiende weidebloemen en langs verschillende soorten wilgen. Wat een mooie omgeving!
    Leuk ook om voor het eerst een literair klompenpad te lopen! Onderweg hebben we uitgebreid gesproken over de dichter en zijn werk en hoe die met elkaar verbonden zijn. Over schuld, krankzinnigheid, aanranding, moord en een nieuwe kans. Kortom de controverse van Achterberg.
    Op de terugweg hebben we natuurlijk nog een paar kilo kersen gehaald in Cothen.

29. Het was nog wat fris en vochtig. Het pad zelf een beetje omgelegd naar een rondroute van circa 23 km via het Overlangbroekse pad.
    De route is wisselend van ondergrond. Asfalt, bospaden en weidevelden, alles kom je tegen.
    Misschien is de lengte van de Langbroekerdijk wel iets te veel van het goede. Het was nu rustig op de weg maar ik kan mij voorstellen dat het met mooi weer anders is.
    Helaas ook verkeerd gelopen; op die zelfde Langbroekerdijk stond er ineens een bordje het weiland in. Later bleek dit een routeverlegger, alleen het tweede gedeelte was niet begaanbaar door allemaal twijgen op het pad.
    Blikvangers op deze route voor mij wel het landgoed van Sandenburg (met kasteel) en het landgoed bij Broekhuizen (Overlangbroekse Pad). Daarnaast de prachtige weidevelden met knotwilgen langs de kant. Mooie boerderijen langs de weg.

Wil je een wat uitgebreider verslag met fotos? Deze is te vinden op https://josvanmaurik.reislogger.nl/

30. Toevoeging: we hebben de route van Doorn naar Wijk bij Duurstede gelopen. Met 2 auto’s in elke plaats 1. De gedichtjes van Gerrit Achterberg langs de route wel grappig.

31. Op een koude en mistige 21 januari het Gerrit Achterbergpad gelopen. Erg veel verharde wegen en de stukjes onverhard waren bijna allemaal zo drassig en modderig dat je goed op het pad moest kijken om niet uit te glijden. Daardoor vrij weinig van de omgeving gezien… ? Landgoed Sandenburg was wel een mooi stukje. De wegwijzering is goed, dat is zeker een pluspunt. Wel een aardige wandeling maar niet hoog in onze favorieten lijst ?

32. Startpunt Bosrand restaurant Sandeberg was verlaten en dicht. Wie weet is het in de winter dicht. Verder geen horeca onderweg. Mooie route. Tijdens de route moesten we over een slootje springen op de verkorte route. Lag geen plank over het water. We hebben na afloop in Doorn, brasserie Rodestein, wat gedronken en bitterballen genomen.

33. Startpunt Bosrand restaurant Sandeberg was verlaten en dicht. Wie weet is het in de winter dicht. Verder geen horeca onderweg. Mooie route. Tijdens de route moesten we over een slootje springen op de verkorte route. Lag geen plank over het water. We hebben na afloop in Doorn, brasserie Rodestein, wat gedronken en bitterballen genomen.

34. Vandaag de route gelopen maar met de app op m’n mobiel. Hiermee kon ik wel een rondwandeling maken en de plattegrond ziet er dan heel anders uit. Maar we hebben genoten en hebben nog niet alles gezien maar na 17.2km vonden we het welletjes.

35. Bij de bijzonderheden zie ik dat honden verboden zijn, maar in de reacties staat dat dit een hondvriendelijk klompenpad is. Wat klopt hiervan? Ik wil deze wandeling graag samen met de hond gaan lopen.

36. Hi Sanne!
    Hoop dat je deze reactie ziet:
    Leuk dat je bezig bent om deze hondvriendelijke routes in kaart te brengen! Daar heb ik zeker ook interesse in. Zou je mij kunnen vertellen welke routes wij kunnen bewandelen met onze hond? 🙂
    Dank je wel alvast!

Groeten,

Christine

37. Ik ben alle Klompenpaden waar je wel met je hond mag wandelen “in kaart” aan het brengen.
    Dit is er één van, dus neem je harige wandelmaat mee.

Dank voor de grondeigenaar van het terrein waar deze route deels overheen gaat! Fijn dat honden aangelijnd gewoon mee mogen.

38. Excuus: je komt niet in 1 rechte lijn uit bij de Buntlaan ipv Gooyerdijk ?

39. Wij hebben van deze route een rondwandeling gemaakt door vanaf Doorn naar het kasteelachtige Sandenburg te lopen en via de routeverkorter weer terug naar Doorn. Leuke route die vanuit het bos via het huis Sandenburg het meer open landschap in gaat. Via knotboom rijen en boerenland loop je daarna het bos weer in. Erg geslaagde route ?.
    Wel mogen de bordjes en gedichtenbordjes nagekeken worden. Hier en daar ontbreekt een bordje, zijn ze afgebladerd of vies. Ook klopte de routeverkorter niet helemaal. Je komt niet in 1 rechte lijn uit op de Gooyerdijk. Er lijkt een bruggetje te missen. Maar goed, linksom langs het laatste weilandje lukte ook. ?.

40. In mijn reactie schreef ik over van Doorn naar Leersum en vandaar weer naar Leersum. Dat laatste moet natuurlijk Wijk bij Duurstede zijn. Excuses voor het ongemak.

41. Een klompenpad dat geen rondwandeling is. Leuk. Een wandeling vanuit Wijk bij Duurstede naar Doorn. Er is ook een alternatief naar Leersum, maar dat is een ander klompenpad. Misschien een idee om er een klompenpad XXL van te maken door vanuit Wijk bij Duurstede naar Doorn zo te laten en vervolgens via b.v. de Oude Postweg van Doorn naar Leersum te gaan en vandaar uit weer terug naar Leersum. Een XXL van plm. 28 tot 30 km. Ideaal voor langeafstandswandelaars. Oorspronkelijk wil is de kop leuk en lastig noemen. Leuk omdat het een afwisselend pad is. Lastig in de zomermaanden als de brandnetels erg hoog staan, maar dat zijn peanuts. En de Langbroekerwetering. Saai in de wintermaanden, maar het was nu zomer. Ik heb genoten.

42. Vandaag een wandeling gelopen waarbij we over een deel van het Gerrit Achterbergpad zijn gelopen.
    Wat ons opviel was dat in het eerste gedeelte, tussen de Amerongsewetering en de Langbroekseweg het pad erg slecht onderhouden is. De brandnetels staan zo hoog en het pad ertussendoor is zo smal, dat het bijna geen doen is om er tussendoor te lopen. Helemaal niet als je met blote armen/ benen gaat. De bramen nemen ook de regie over, maar daar kan je op het moment wel bijna bij blijven snoeien…… Dan later op de routeverkorter, als je door weilanden hebt gelopen, moet je door riet, wat zeker twee meter hoog staat, een smal planken bruggetje oversteken, over een sloot heen. Gelukkig stond dat in onze route (van de Toeractief ANWB) vermeld, anders waren we zo de sloot ingestapt. Een gevaarlijke situatie dus, waar echt snel wat aan gedaan moet worden, volgens mij. Verder genoten van de mooie omgeving en de verrassende gedichten.

43. We hadden even niet door dat het geen rondwandeling is, maar gelukkig was het goed te combineren met het Overlangbroeksepad en de routeverkorter. Wat van alle drie de paden erg jammer was dat het over heel veel wegen ging, wat op zondagochtend met de vele (race)fietsers en auto’s erg druk is en zeker niet rustig lopen is. Lange wegen asfalt worden gelukkig afgewisseld met leuke paadjes binnendoor, maar ik vond het geen klompenpad waardige wandeling. Ik heb er al vele gedaan en dit was te veel weg…. helaas, want er zijn echt wel alternatieven te vinden (bijv tussen de buurtweg en de N 225 ligt de Postweg, prachtige wandeling dwars door het bos, dus dat zou ik zeker aanraden, loopt parallel en is veel mooier dan de weg.) Kortom ik heb een heerlijke wandeling gehad, maar zelf zoeken naar de leuke paadjes via kaart en GPS is wel aan te bevelen…. jammer dat de klompjes je niet daardoor leiden,,, zou zo simpel zijn

44. Vandaag het pad gelopen, van WbD naar Doorn. Minpuntje: de Langbroekerdijk is eindeloos lang en niet erg aantrekkelijk. Misschien is het beter in het warme seizoen, met een zonnetje. Pluspunten : vele lange, lange rijen knotbomen, afwisseling, huize Sandenburg, en WbD als begin- en eindpunt is natuurlijk ook prima. Verder de gedichten van Gerrit Achterberg, die erg knap in elkaar steken. Goede busverbinding tussen begin- en eindpunt. We gaan hem nog wel eens vanuit Doorn lopen.

45. het pad is erg afwisselend. De gedichten stel ik op prijs : twee brachten mij aan het lachen , de derde begreep ik niet.

46. Vandaag dit pad gelopen. Vanuit Doorn en halverwege de Langbroekerdijk de verkorte route terug.
    Het eerste stuk is zeker mooi, maar kan ook met de fiets worden gereden, geen klompenpad. Overigens zijn daar heel veel fietsroutes. Maar de rest is zeker klompenpad, eerst een mooi bos, wel soms erg drassig. De verkorte route terug bestaat voornamelijk uit weiland, met mooie bosschages er omheen. Prachtige natuurgezichten. Enkele stukken waren erg drassig. Op een gegeven ogenblik hield ik het niet meer droog in mijn schoenen.
    Op de Veluwe en de Gelderse Vallei heb ik zo’n beetje alle paden gelopen, dit is toch weer iets anders.
    Bedankt iedereen.

47. Inmiddels woon ik in Oost-Groningen, maar toen ik nog woonachtig was in Wijk bij Duurstede (tot 1999) , wandelde ik vaak in Langbroek en omgeving. Het prachtige coulisselandschap, de boerderijen, kastelen en de rijke geschiedenis van het gebied fascineerden mij ook toen al. Naar aanleiding van het prachtige boek ‘In de voetsporen van Gerrit Achterberg’ van Wim van Amerongen, maakte ik op 29 december 2015 deze Klompenpadwandeling die geheel in het teken van deze grote dichter staat.
    Ik heb er geen spijt van. Het is een zeer afwisselende route en de gedichten van Achterberg die je onderweg rustig kunt lezen, hebben zeker een meerwaarde. Ik liep de route van café-restaurant Sandenburg in Doorn richting Wijk bij Duurstede tot de poort van Groenestein. Een volgende keer maak ik de wandeling af. Deze Klompenpadroute is een aanrader voor elke natuur- en cultuurliefhebber (die ook van wandelen houdt)!

48. In de eerste week van augustus wordt dit pad opgeknapt door vrijwilligers van de Vereniging Natuur en Milieu Wijk bij Duurstede. Team Klompenpaden Utrecht

49. Vanuit WbD gaat de route na het overstappunt over een smal paadje tussen bomen en struiken. Dit pad is nu, eind juli, bijna geheel dichtgegroeid met oa braam en brandnetel en daardoor praktisch onbegaanbaar.