Jufferpad

Ontdek het het mooie buitengebied van Renswoude en Veenendaal. Wandelen over oude en nieuwe landgoederen en langs forten en kastelen. Geniet van het afwisselende landschap, de rust en de combinatie van cultuur en natuur. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Rondwandeling: Jufferpad (16 km)

Startpunt: Fort aan de Buursteeg, Buursteeg, Renswoude

Opstappunt: Station Veenendaal-De Klomp

Openbaar vervoer: Halte Kerkstraat/Kerklaan

Markering: Roze markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen

Routes combineren: het is mogelijk het Jufferpad te combineren met Breeschoterpad, Daatselaarsepad, Turfvelderpad en Nederwoudsepad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld

Heeft u een klacht of aanbeveling met betrekking tot dit Klompenpad (bijvoorbeeld over de markering), stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Onderwerp: jufferpad

Zaterdag dit prachtige klompenpad gelopen,echt aan te bevelen ! Fantastisch . Gestart bij het Fort aan de Buurtsteeg.
    Heel mooi landschap ,mooie vergezichten,goed onderhouden paden,bewegwijzering was heel goed !Tussen de schapen door gelopen in het land.Alleen het stuk aan de Arnhemseweg kan beter.En een Restaurant precies in het midden van de route,heel fijn.
    Dank aan de landschappen en de mensen die hun prive bezit openstellen voor deze mooie wandeling.

2. Onderwerp: App

Voor de zekerheid, de app geeft ook informatie. Een wandelaar waar ik samen een stuk mee heb opgetrokken heeft
    het uitgelegd. Nooit te jong om te leren.:)

3. Onderwerp: Bewegwijzering (reactie op Simon)

Op de dijk lopend moet je inderdaad linksaf. Daar is een huis in aanbouw. Je loopt er rechts langs en vervolgens bij een bordje linksaf Helemaal om het huis in aanbouw lopen. (pad / bocht naar links aanhouden) daarna scherpe bocht naar rechts, naar de beek. De route is m.i. hier iets gewijzigd ivm aanbouw huis.

4. Onderwerp: Jufferpad

Wederom een afwisselende fraaie wandeling, lekker lang kuieren over de Slaperdijk; de zon gefilterd door de boomkruinen en mooie vergezichten over oud agrarisch land. Er loopt parallel aan de Grebbelinie en de klompenpaden heden een kunstroute met installaties, bevattende tekst en beeld met een verrassende inslag.
    Kasteel Renswoude is de slagroom op het toetje, wat een fraai gebouw in een mooi koel bos.
    Minpuntje van de wandeling is dat er een flinke overlap is met het Daatselaarsepad, dat ik niet meer ga lopen omdat ik de helft ervan al gezien heb. Het stuk langs de drukke Arnhemseweg kan beter worden omgeleid. Het is een halve kilometer teveel lawaai en asfalt. Ik had geen problemen met het vinden van de route, zelfs zonder app en kaart kon ik alles vinden met de bewegwijzering. Hier en daar moet je even goed kijken maar ik heb geen problemen gehad. Al met al kwam ik weer tevreden thuis.

5. Onderwerp: Jufferpad

De hoge verwachtingen van dit pad kwamen bij ons niet helemaal tot hun recht. Dat doet absoluut niets af aan het pad. Het is een prachtige wandeling met veel afwisseling en we hebben genoten. Na afloop heerlijk bij de Grebbe Lounge gezeten,
    prima plekkie. App’ie was zeker nodig en zeker zo slim om bij je te hebben.
    Perfection is a myth. Votre Santé.

6. Onderwerp: Wat gemist?

Vorige week dit pad willen gaan lopen en gestart bij Restaurant De Dennen,de N224 overgestoken de dijk op en
    een stukje verder linksaf ingeslagen zoals aangegeven werd. Op een gegeven moment kwam ik bij een houten
    bankje uit met voor mij liggend een open veld en was nog wat aan het zoeken geweest maar het ontbrak mij
    aan een markering. Ben toen teruggelopen naar de dijk en heb het Daatselaarpad genomen. Ook mooi.

7. Onderwerp: reactie op Jan Kuijper

Ik mag toch niet hopen dat Het Landschap e.e.a. tot in de perfectie gaat uitwerken (zullen ze ook niet doen).
    Een beetje zoeken tijdens de wandeltocht hoort er ook wel een beetje bij en maakt een klompenpad wat smeuig.

8. Onderwerp: Jufferpad: mijn ervaringen

Het Jufferpad, dat ik vandaag gelopen heb, was mij al grotendeels bekend van een SBB-brochure uit de jaren ’70.
    Nieuw waren vooral het prachtige Meeuwenkampje en de recent gestichte landgoederen.
    Jammer dat SBB de opdringende Amerikaanse eik en vooral de springbalsemien niet voldoende verwijdert; de begroeiing van de dijkjes blonk juist altijd uit door al die inlandse houtsoorten en struiken.
    De gekozen kleur lichtroze zal voor kleurenblinden, daar waar het Turfvelderpad meeloopt, problemen opleveren. Waarom niet voor bijvoorbeeld groen gekozen? De schildjes zijn niet helemaal kleurecht, afhankelijk van de mate van bezonning verschieten ze.
    Ik zag onderweg bijv. een tot grijs verkleurde schildje van het (blauwe) Daatselaarsepad. Of op den duur de kleur van Jufferpad en die van het Turfvelderpad (die op de schildjes eerder donkerrood of -roze dan donkerbruin uitpakt) ook voor niet-kleurenblinden te onderscheiden blijven, is nog maar de vraag.
    Bij de ingang van Klein Wolfwinkel liep ik fout, hoewel het artikel over het Jufferpad in Trouw van 24 juni daar ook al melding maakt van ‘de mist in gaan’. Hier moet dus echt iets mis zijn.
    Maar ook bij het bereiken van het landgoed Renswoude (Utrechts Landschap) stuitte ik op onduidelijkheden. De gouden regel bij LAW’s is: is er niets aangegeven, dan loop je rechtdoor. Op de slagboom aan het begin was niets te zien, dus dan verwacht je niet dat je na enkele meters 90 graden linksaf moet slaan. Het afslaang hoort immers vóór de afslag te worden aangekondigd. Dankzij het kaartje (dat je bij stortregen niet bij de hand hebt !) wist ik dat ik linksaf moest, maar pas toen ik dat gedaan had, zag ik zijlings twee schildjes op een houten paaltje staan, zo’n 8 meter vanaf de afslag. Dat is dus principieel fout. Ik heb trouwens op 8 m al grote moeite om een schildje op te merken. Klompenpad-uitzetters gaan er toch niet vanuit dat iedereen levenslang de ogen van een 20-jarige houdt? Meteen daarna kwam ik op een T-kruising, waar ik geen richtingaanwijzing kon ontwaren. Dat je daar naar links moet, moest ik dus weer uit het kaartje halen.
    Wat betreft de nieuwe landgoederen: de naam Groot Abbelaar had ik op het kaartje verwacht, want die wordt in de tekst met name genoemd. Het landgoed Wittenoord (‘betreden op eigen risico’) stond mij om diverse redenen tegen. (a) Ik moest 5 keer een trapje zonder leuning af of op gaan, via traptreden die veel te smal zijn voor mijn grote voeten (bergschoenen maat 48,5; anders maat 47); dat is op zich al uitkijken, maar ettelijke houten treden waren ook bepaald niet waterpas. Bij glad weer is de waarschuwing ‘eigen risico’ dus bepaald op haar plaats. Deze trappen zijn eigenlijk glij-gevaarlijker dan houten biels-bruggetjes over sloten die nogal eens van kippengaas worden voorzien.
    (b) de paden daar lopen enigszins verdiept door zielloze grasvelden, en hebben een bermpje begroeid met de verkeerde ‘wilde’ planten: akkeronkruiden (o.a. kamille, klaprozen, korenbloemen), die je destijds nooit buiten akkers om kon aantreffen, aangevuld met de tuinplanten slaapmutsjes, cosmea’s, een enkele dahlia, maar ook talloze door de grasmaaier aangevoerde exemplaren van de Canadese fijnstraal (die vooral een stadsonkruid is). Kortom een amateuristisch allegaartje dat weinig te maken heeft met doordacht aangelegde nieuwe natuur. Dat heb ik op andere klompenpaden veel fraaier gezien.

Samengevat: met de andere reageerders vind ik dit een heel mooie en interessante route, maar nog niet alles is tot in de perfectie uitgewerkt.

9. Onderwerp: Genieten met een grote G

Gisteren de wandelschoenen aangetrokken en het Jufferpad gelopen. Wat een geweldig mooi pad . Het leuke is dat je soms denkt dat je niet verder kunt, maar dat er dan een klauterbankje of bruggetje verschijnt zodat je weer verder kunt wandelen. Ook het schrikdraad gedeelte was superleuk. Wat heerlijk toch dat mensen hun privé grond openen voor wandelaars.
    Wij zijn bij het bezoekerscentrum begonnen en het viel ons op dat er op het eerste stuk van de route geen bankjes waren. Voor sommige mensen kan dit ook het eind van de route zijn natuurlijk. Afhankelijk van in welke richting je loopt 😀
    Dikke pluim voor deze mooie/leuke route !!!

10. Onderwerp: Jufferpad

Verleden week zondag, 31 juli, dit nieuwe klompenpad gelopen. Wat een mooie afwisselende wandeling. Ook het stukje op het privéterrein was prachtig waarvoor dank van de eigenaren dat we mee mogen genieten van dit mooie stukje natuur. Het weer werkte gelukkig mee op 2 kleiende buitjes na. Dat mocht de pret niet drukken. We zijn gestart bij het gloednieuwe restaurant de Grebbelinie, echt een aanrader. Na afloop van de wandeling hier ook gegeten.

11. Onderwerp: Wat een prachtig klompenpad!

Wij hebben dit klompenpad afgelopen vrijdag 21 juli gelopen.
    De temperatuur was uitstekend om te wandelen.
    Begonnen bij het bezoekerscentrum, en al snel kwamen we tot de conclusie dat dit een echte! is.
    Het stuk asfalt was minder erg doordat we genoten van de gluurgedichten.
    Als je bij het bezoekerscentrum begint kom je in het begin geen bankjes tegen, andersom is dat wel het geval hebben we gemerkt.
    Het enige wat ons inziens niet klopt is de afstand, volgens ons gevoel is het meer dan de 16 km. die staat aangegeven.
    Maar alles bij elkaar een 9.!

Hartelijke groet,
    Martin en Jenny

12. Onderwerp: 100e Klompenpad

Een SUPER mooi afwisselend pad, fijn dat we zo,n mooi stuk over particulier terrein mogen lopen. Dat maakt het extra bijzonder. Ook met warm weer is hier prima te lopen, veel schaduw paadjes.

13. Onderwerp: Jufferpad, een mooi pad met historische kenmerken

Vandaag het “nieuwe” Jufferpad gewandeld. Heerlijk, grotendeels onverhard, beschut door bomen. Heerlijk om te wandelen zelfs op een dag zoals vandaag met een temperatuur tegen de 30 graden.

Lang geleden speelde ik hier “soldaatje” met vriendjes, de bunkers zijn nog precies zo. Het grote bunker was van de “moffen” en die andere was van ons….van de goeie natuurlijk 😉

Een mooi pad, goed verzorgd en een goede afstand.

Eigenlijk geen opmerkingen behalve dat het Thomashuis Roodselaar niet geopend was maar ook telefonisch niet te bereiken en een website die een foutmelding geeft wanneer je deze via de Klompenpaden app benaderd.

14. Onderwerp: Ja! Zoals een klompenpad moet zijn!

Uiteraard beschikt niet ieder klompenpad over dezelfde middelen en mogelijkheden. Recentelijk was ik nog bijzonder teleurgesteld in een klompenpad. Maar dit pad heeft weinig tekortkomingen. Ik telde er eigenlijk maar drie. De 18 kilometer van dit pad staat bol van leuke overstapjes, bruggetjes, houtwalletjes en mooie stukken door de wei. Het was een feest om het te lopen.
    Ik ben opgestapt bij restaurant De Dennen, 7 dagen in de week open vanaf 10:30 uur voor koffie en sanitaire stop en met prima en voldoende parkeergelegenheid. Direct daarna met m’n neus in de boter bij het stuk particulier terrein bij de Groeperkade. Maar je kunt ook prima opstappen bij het bezoekerscentrum Grebbelinie (de lounge is nu open) want met het grote terras is het daar ook prima zitten. Waar je ook voor kiest, je hebt altijd bij de start, het einde en halverwege een horecagelegenheid. Dat is wel een heel groot pluspunt van deze wandeling.
    Ik heb heerlijke stukjes op de rand van bos en boerenland gelopen, coulisseachtig landschap met veel afwisseling en dus veel om te kijken. De ‘gluurgedichten’ op de Schalm zijn absoluut geinig en compenseren het wat lange stuk over het asfalt. Schitterend stuk langs de Lunterse beek bij Klein Wolfswinkel en bij het kasteel in Renswoude. Voldoende bankjes om even te zitten.
    Van mij krijgt dit klompenpad een mooie 8. Vanwege de afwisseling, de goede bewegwijzering, de uitstekende horeca en de leuke overstapjes en weidegangen. En dan vergeet ik die paar mindere stukken maar snel weer even…..

15. Onderwerp: 100e Klompenpad

Gister het 100e klompenpad gelopen bij heerlijk wandelweer
    Pad is erg afwisselend en heeft mooie doorkijkjes
    Waren verrast over deze mooie wandeling. Ook een pluim aan de particulieren
    die toestaan dat we over hun eigendommen mogen lopen
    Gister veel wandelaars getroffen die het pad hebben gelopen en denk ook hebben
    genoten van deze tocht. Een echte aanrader.
    (Jammer dat de lange verharde weg “de schalm” nog geen alternatief heeft)

16. Onderwerp: Jufferpad

Gisteren het pad gelopen. Wat een super mooi afwisselend pad. Vooral over het privé terrein en langs het kasteel.
    Een aanrader voor alle wandelliefhebbers.

17. Onderwerp: Gelijk de honderste...

Toen we zagen dat het honderdste pad uit was zijn we hem op 13 juni gaan lopen. Een prachtig stukje Nederland. Heel afwissend, bos, weiland en een groot stuk over de Grebbelinie. Wij wonen in Ede en komen regelmatig over het asfalt rondom dit klompenpad maar we wisten niet dat er zo’n mooie wandeling en zo prachtige natuur naast lag. Vooral het stuk tussen spoorlijn en snelweg, verrassend! Genoten van het honderdste jufferpad nu de rest nog (we zitten op de 28 gelopen paden)

18. Onderwerp: jufferpad

Wat een ontzettend mooi pad, zeer zorgvuldig uitgezet, met verrassende stukjes erin, echt zeer de moeite waard.
    De start bij het fort aan de Buurtsteeg in door allerlei werkzaamheden rommelig. Goed opletten waar de bordjes hangen.

19. Onderwerp: Welkom voor een overnachting

Dit mooie wandelpad kronkelt ook over ons land. Mocht u interesse hebben om het lopen van de klompenpaden te combineren met een overnachting, dan kan dat in onze luxe Bed & Breakfast. Van harte welkom op Landgoed Groot Abbelaar in Renswoude.

20. Onderwerp: Mooi pad

Vandaag voor de vierde keer dit pad gelopen. Is mooier dan het Daatselaarpad. De bewegwijzering direct na De Dennen is nu perfect. vorige week nog waren er alleen pijltjes op de bordjes op de dijk gezet, nu ook op de paden tussen privé-terreinen palen met bordjes, bravo vrijwilligers.
    Ik heb een alternatieve route gelopen, voor de liefhebbers zal ik die beschijven. Dan niet langs die drukke Arnhemseweg (en lange verharde De Schalm), overigens wel asfalt, maar binnenwegen.
    Als je met de klok meeloopt loop dan de verlenging. Ga over het spoor. Een stukje verder moet je weer over het spoor terug. Doe dat niet, maar loop net voor die tweede overgang linksaf het fietspad op. Dan kom je langs de Emmikhuizerberg, prachtige vergezichten. Ga vervolgens rechtsaf de Zwarte Brug over (spoor Utrecht-Arnhem) en loop de Biesbosserweg in. Ga dan de Woudegge linksaf, dan de Woudegge rechtsaf, dan de Groeperweg linksaf en dan rechts het dijkje op. Dat dijkje loopt naar De Dennen. Het eerste stuk van dat dijkje is het mooiste gedeelte van de lus van het Daatselaarpad. ‘t Is maar dat je het weet, veel succes.

21. Onderwerp: Prachtig Jufferpad...

zondagochtend, 18 juni 2017, vanaf 07.00 uur het Jufferpad gelopen. Héérlijk weer eens een écht klompenpad! Grote diversiteit (weilanden, bospaadjes, langs beekjes etc.). Veel vogels gehoord/gezien, reeën, hazen, diverse zwanenparen met jongen, aalscholvers etc.etc. Genoten! We doen dit pad in een ander jaargetijde beslist nog eens over. Complimenten!

22. Onderwerp: jufferpad

beste vrijwilligers
    wij vinden jullie klompenpand geweldig dit gebied kennen wij ook van de mooie fietspaden
    veel plezier samen
    Hartelijke Groeten
    vrijwilligers Glindhorsterpad

23. Onderwerp: Reactie op jufferpad

Beste Josephine,

Vervelend dat je route bij Klein Wolfswinkel niet kon vinden. Op dit landgoed en landgoed Wittenoord ontbreken de klompenpadmarkeringen nog. Volgende week gaan we hiermee aan de slag in samenspraak met de eigenaar. Daarna hopen we dat de route nog beter te vinden is.

Nog veel wandelplezier op de Klompenpaden.

Met vriendelijke groet,

Team Klompenpaden Utrecht

24. Onderwerp: jufferpad

Vandaag deze klompenpad gelopen, helaas is na de Dennen(met de klok mee) erg onduidelijk. Bij het gemaaid pad dient men volgens de aanwijzingsbord van het landgoed Klein Wolfswinkel de geplaatste oranje palen te volgen. Dit pad liep dood, jammer! Het zou toch wel beter zijn om daar ook paaltjes met logo van een klomp plaatsen! Via het Daatselaarsepad heb ik deze wandeling verder afgemaakt.

25. Onderwerp: Jufferpad

Gisteren, zondag 12 juni, dit klompenpad gelopen. Wij vonden hem prachtig. Ja, er zit een stukje autoweg bij en je hoort het geluid van de auto’s soms, maar wat een afwisselende wandeling. Kunst langs de route, prima uitkijken, historie (Grebbelinie), mooie weilanden en beekjes, prachtige huizen en mooie tuinen. Onderweg kwamen we veel wandelaars tegen en ook fietsers. Maar iedereen gaf elkaar prima de ruimte en we zijn nog nooit zo vaak begroet door fietsers. Ook de brandnetels waren niet aanwezig, alles was keurig gemaaid. Wat ons betreft een van de mooiere Klompenpaden.

26. Onderwerp: jufferpad

vandaag het onderste loopje gebruikt voor ons hardlooprondje. prachtig! veel vogels, flora en variatie in het grasland. let op; wel veel brandnetels dus een lange broek of stok ofzo is slim 😉

27. Onderwerp: Genoten met ommetjes

Vandaag het 100e pad gelopen. Lekkere wandeling met verrassende stukjes erin. Paar lastige stukjes. Bij oversteek Barneveldsestraat richting Dennen liepen we fout en na de oversteek vanaf de Dennen linksaf door het bouwland. Maar ach met zo’n mooie wandeling die je kunt starten vanaf je achtertuin zijn dat details.

28. Onderwerp: Jufferpad

Vandaag, Tweede Pinksterdag, het Jufferpad gelopen tegen de klok in. Het pad kende vele mooie stukken. Toch viel het ons wat tegen. Een groot deel van de paden wordt ook gebruikt al fietspad. Hier moet je dus goed voor uitkijken. Verder liepen we veel over verharde wegen, soms langs de autoweg en was het geluid van auto’s veel aanwezig.
    Bij het dijkje, een heel mooi stuk!, liepen wij ook verkeerd. Paaltje over het hoofd gezien, denken we. Met behulp van de app weer makkelijk op de route kunnen komen. Een heerlijke lunch genoten bij De Dennen. Het stuk daarna door het gemaaide veld en langs het water was erg mooi.
    Genoten van de wandeling maar was voor ons niet echt een Klompenpad.

29. Onderwerp: Aanwinst

Dit nieuwe klompenpad met de klok meegelopen, ondanks dat dit gebied ons heel bekend is, toch nieuwe stukjes gelopen. Op het dijkje na de Dennen, even verkleed gelopen, op de sticker stond geen pijl rechtsaf, dus doorgelopen, bleek nadien toch rechtsaf gemoeten te hebben, door een gemaaid grasveld, daar ook weer even de weg kwijt, advies; plaats hier een paaltje met sticker linksaf, en aan het eind van het grasveld, voor het trappertje paaltje plaatsen rechtsaf, wij liepen volgens ons, door een privétuin, kwamen wel weer op de route, dan is de klompenapp, of brochure wel handig. Ondanks dat, genoten van dit 100 ste pad. Heel fijn dat vrijwilligers dit, voor ons wandelaars, mogelijk maken.

30. Onderwerp: Jufferpad

Hallo allemaal,
    Vandaag het Jufferpad gelopen, het is een mooie route met veel afwisseling.
    Doordat we even verkeerd zaten hadden we het geluk om twee ree kalfjes in een droge sloot te zien liggen.
    Nadat je bij de Dennen de weg overgestoken bent kom je op een splitsing van klompenpaden.
    Hier moet je links en dan direct links aanhouden (bordje zat op een paal en was moeilijk te zien) een goed gemaaid t pad inlopen en dat komt bij de beek uit.
    Verder de complimenten voor allen die dit klompenpad mogelijk hebben gemaakt.

31. Onderwerp: Jufferspad

Vanmorgen al heel vroeg uit de veren 5.00 uur om mijn 100 e Klompen-pad te wandelen in Renswoude
    een heel mooi afwisselend pad met van alles wat de natuur zo ontzettend mooi maakt
    Dank aan allen die er aan meegewerkt hebben om dit mooie pad aan te leggen in het bijzonder alle overheidsinstanties provincie en gemeente maar ook de vrijwilligers die het gaan onderhouden ook de agrariërs
    waar je over hun terrein mag wandelen bedankt !
    een aanrader

32. Onderwerp: 100e klompenpad geopend

Alle paden al gelopen, dus vandaag maar direct dit nieuwe pad gelopen, Gestart bij De Dennen en met de klok mee gelopen. Een nieuw pad tussen al bestaande paden. Daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee. Van dit pad van 16 km heb ik ongeveer 5 km (één uur) op bestaande paden gelopen.
    Er zijn wel hele mooie nieuwe stukjes bij, bv laatste stukje naar De Dennen en eerste stuk vanaf De Dennen, parallel aan Daatselaarpad en stukje naar nieuwbouw Beekweide. Maar ook saaie stukken, bv langs achtertuinen nieuwbouw, De Schalm, Arnhemseweg. De verlenging lijkt me bij nat weer erg drassig (nu dus niet).
    Bewegwijzering goed, slechts één opmerking: Als je vrij direct na de start parallel loopt met de dijk (privé terrein) moet je op een gegeven ogenblik weer het dijkje op, maar waar is m.i. niet duidelijk aangegeven.
    Voor mij was het ook nostalgie, ik ben in Renswoude opgegroeid.
    Dit pad krijgt van mij overigens wel een voldoende, Als je alle paden daar kent (Daatselaarpad, Turfvelderpad, Nederwoudsepad, zie de kaart op de site) kun je wel zelf hele mooie wandelroutes / combinaties maken.
    In ieder geval iedereen weer bedankt voor de prettige wandeling. Ik zal vaak terugkomen in Renswoude, de start bij De Dennen is plezierig.