Reckense Markepad

Ontdek het mooie buitengebied van Rekken. Wandelen langs de rand van Nederland waar de rivier de Berkel slingerend het land binnenstroomt, grensovergang Oldenkotte ooit een serieuze barrière vormde en met heimelijke routes om de autoriteiten te omzeilen. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Rondwandeling: het Reckense Markepad (11 km)

Startpunt: Café-Restaurant Rotering, Oldenkotseweg 11 in Rekken. Fiets- en Kanoverhuur Ten Brinke, Den Borgweg 20 in Rekken

Opstappunt: Snackbar ’t Kip, Rekkenseweg 46 en Café Kerkemeijer, Rekkenseweg 44 in Rekken

Openbaar vervoer: Bushalte Kerkemeijer in Rekken

Markering: rode markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen

Heeft u een opmerking over dit Klompenpad of een tip, dan horen we dat graag van u! Stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Beste wandelaars,

Ik reageer even op de twee vragen die in dit gastenboek zijn gesteld.
    – Gaas op een overstapje, daar waar je je voet op moet neerzetten, is om de wandelaar meer grip te geven in natte periodes, dat is dus voor de veiligheid. Daarnaast wordt er gaas gebruikt als honden werende maatregel. Dit wordt gedaan op de delen van de route waar honden verboden zijn.
    – De afstand van een routeverlenger of routeverkorter (indien van toepassing) staat ook altijd vermeld op elk startpaneel. Dat staat linksonder bij Praktische Informatie.

Hopelijk is het zo duidelijk.
    Alvast veel wandelplezier op de Klompenpaden!

Vriendelijke groet,
    Saskia Glas
    Beheer Klompenpaden Gelderland

2. Vandaag de route met verlenging (16 km) gelopen. Het was ons eerste klompenpad en het overtrof alle verwachtingen! Prachtige afwisselende paden, nauwelijks asfalt, zo dichtbij huis en toch zo nieuw voor ons. De route is duidelijk uitgezet en goed te volgen. De verwachte drukte op de route viel erg mee; we zijn gestart bij Rotering in Oldenkotte en hebben hier naderhand een drankje genomen op het terras.

Wij vroegen ons onderweg nog iets af: er zijn verschillende smalle bruggetjes op de route, sommige met een “overstapje” dat is afgeschermd met gaas. Waarom is dit, heeft dit iets te maken met dieren die hier niet overheen kunnen?

3. Vandaag het Reckense Markepad gelopen zonder route verlenger. Het is een geweldig mooi klompenpad geworden met mooie en veel onverharde paden. Genoeg rustplekken met bankjes. Ook het trekpontje was leuk maar wel zwaar om naar de overkant te krijgen. Het zou wel handig zijn om ook van de route verlenger de afstand op het grote bord te zetten bij de start locaties.
    Verder een compliment aan de vrijwilligers die deze route hebben gemaakt.

4. Geweldig mooi klompenpad, heel afwisselend en ook heel veel bankjes op deze route. Dat vinden mijn vrouw en ik altijd heel prettig. Ree, groene specht en heel veel oranjetipjes gezien (en dat nog wel op koningsdag) en als afsluiting heerlijk bij de fam.ten Brinke , waar we ook zijn begonnen, koffie gedronken. Je kunt hier ook een kano of kajak huren, waarbij je een prachtig stuk over de Berkel vaart met zijn 2 eilandjes vlak bij. Zeer geschikt voor de niet ervaren mensen omdat de kajaks erg stabiel en koersvast zijn.
    De routeverlenger hebben we nog niet gelopen, dat doen we binnenkort nog. Een groot compliment aan de mensen die deze route hebben uitgezet.

5. Beste Margreet
    Na 100+ klompenpaden kan ik zeggen dat klompenpaden niet geschikt zijn voor scootmobiel, rolstoel enz enz.
    Wanneer je de app gebruikt kun je misschien zelf steeds een omleiding zoeken, maar je mist dan de essentie van een klompenpad.
    Ik zou graag een ander antwoord willen geven….

6. Het lijkt me fantastisch..Mijn vraag is of deze route met een scootmobiel te doen is..hartelijke groet. Margreet.

7. Mijn complimenten voor iedereen die dit klompenpad mogelijk heeft gemaakt. Vandaag de route met verlenger gelopen en genoten van een prachtige wandeling. Veel verschillende vogels gehoord en (deels) gezien, zoals de groene en bonte specht, de bonte vliegenvanger en gekraagde roodstaart. Het oranjetipje was veelvuldig te zien. De dotterbloemen langs en de waterranonkel in de sloot waren prachtig. Het was heerlijk weer. Aan het eind was het lekker om nog even te relaxen en een ijsje te eten bij Ten Brinke kanoverhuur.

Nb. Misschien handig om te weten: Als je alleen wandelt, is het trekpontje wel zwaar.

8. Gestart bij Kerkemeijer en de 11 km gelopen. Echt een mooie route en omgeving. Mooie kleine “klompen”paadjes aangelegd om het asfalt te vermijden. Wij zagen twee hazen heel parmant….

9. Ik sluit mij aan bij de vorige reacties, echt een top wandeling, de 16 km. Zeer goed aangegeven en heerlijk lopen door de weilanden en langs stromende beekjes, zelfs 4 reeën gespot. Super dat men de wandelaars de gelegenheid geven om door de privé terreinen te lopen en er is alles aangedaan om het asfalt te vermijden. Dit is echt een klompenpad. Dank vrijwilligers voor dit nieuwe pad. Tip: koffie to go halen bij de start, hier is de klant nog koning.

10. Prachtige route met veel verschillende elementen in een mooie rustige omgeving.
    Zal deze route zeker aanbevelen.
    Hier mogen jullie met recht trots op zijn.

11. Complimenten voor alle vrijwilligers die deze route (mogelijk) hebben gemaakt ! De app hiervoor is ook reuze handig. Alles is zeer goed aangegeven. Nu de 11 km gelopen. De langere variant gaan we zeker ook een keer doen. 😀

12. Een echt klompenpad waar je struint door en langs weilanden, langs sloten vol dotterbloemen en de Berkel met zijn trekkingen. Ik denk dat dit pad in het voorjaar op zijn mooist is met de weilanden en sloten vol bloemen en het jonge groen aan de bomen,lammetjes in de wei!
    De coffee to go en de zeer vriendelijke eigenaren TennBrinke bij het startpunt nodigen uit tot een volgende keer

13. Vandaag dit mooie klompenpad gelopen. Was erg afwisselend. Het is zekers een aanrader.

14. Super mooie route we hebben de 16 gelopen misschien toch handig om de getallen op de bordjes te zetten.
    Maar zeker een aanrader!!!!

15. 23- april 2021 Vandaag klompen pad +verlening gelopen prachtige wandeling
    Dit is hoe een klompen pad zijn moet met al die afwisselingen en doorkijkjes.
    met vriendelijke groet Wim van de Paus…

16. Fris, maar zonnig weer vandaag (22 april 2021). Auto bij ’t Kip, wandelschoenen aan en het klompenpad met de klok mee gelopen. Uitstekend aangegeven, leuk om alle overstap-balken nog als nieuw te zien. Door de Rekken-kolonie en de oude stenen bank bewonderd, net als de paviljoens en het kerkje. Lunch aan het water, grote picknicktafel. De grens: bijzonder om te zien hoe het restaurant aan Nederlandse en Duitse kan verschilden. Toen kwam het mooiste deel van de route: langs het water. Het lichte groen van de struiken, de gele boterbloemen, de blauwe lucht: prachtig. Eigenlijk maar één minpuntje: het allerlaatste stukje om de voetbalvelden heen. Misschien dat er nog eens naar een alternatieve route voor dit deel gekeken kan worden. Als we dit geweten hadden, waren we op het asfalt gebleven langs de Berkel. Maar verder: voor ons één van de mooiste klompenpaden. Dank!

17. Vandaag hebben we het Reckense Markepad gelopen. Een prachtig pad. We zijn gestart bij opstappunt ’t Kip en vervolgens over de voetbalvelden en een schitterend stuk langs de Berkel gewandeld. Door de weilanden naar de oude grensovergang. Een fijne en afwisselende wandeling, zeer aan te bevelen.
    Dank aan de vrijwilligers, prima bewegwijzerd.

18. 20 april. Wat een beauty van een wandelroute! We hebben alles mee: fraai zonnig wandelweer, lunch/drinken en onderweg 2 reeën, vlinders: o.a. Oranjetip, Bont zandoogje, Dagpauwoog, Atalanta, Citroenvlinder gezien. Vele (water-)vogels – Krakeend- en helemaal verrast om de Kapjesmorielje te vinden.
    Pluim op jullie hoed voor het uitzetten en bedankt voor dit bijzonder cadeautje. Vanaf nu zijn we van plan om het elk jaargetijde lopen. Lieve groet uit het Diepenveense.

19. Vandaag liepen we het prachtige Reckense Markepad. Fantastisch van begin tot eind. We liepen ook de verlenger en maakten er een 8 of een krakeling van en liepen zo ruim 19 km.
    Misschien in de toekomst een keer een bankje plaatsen op de verlenger?
    We hebben genoten van dit mooie stukje Nederland. Landeigenaren en vrijwilligers, bedankt.

20. Ik durf te beweren dat er geen droeftoeter zal zijn die over dit pad zal klagen. Wat een fijn pad, met horeca die we zeker in het post-coronatijdperk, als we de verlenging ook zullen lopen, aan gaan doen. Een hele fijne wandeling, dank aan de eigenaren en vrijwilligers. Een potje Achterhoek promotie pur sang.

Voor meer impressies zie ook https://sprakeloosverhalen.wordpress.com/2021/04/18/reckense-markepad-gooit-hoge-ogen/
    of extra foto’s op Instagram account van titiisprakeloos

21. Wat een prachtig klompenpad is hier in het uiterste oosten van Gelderland aangelegd. Ik heb gekozen voor de verlengde route, 16 km in plaats van 11 km en heb van vrijwel iedere meter genoten. Overal hebben landeigenaren meegewerkt om land ter beschikking te stellen, eigenlijk gaat vooral het ‘Duitse’ stukje over asfalt.
    Op beide startpunten was het ’s morgens vroeg (ik startte om 7.45) rustig, maar bij terugkomst gezellig druk.
    Dit nieuwe klompenpad stormt mijn top-10 binnen!
    video: https://youtu.be/3Wda1fnVV2Q

22. Vandaag dit prachtig nieuwe pad gelopen we liepen met de verlening 16km. Rust, vergezichten, mooie natuur, leuk pontje, vriendelijke mensen, koffie en lekkers, toiletten…. echt een aanrader. Vrijwilligers bedankt!

23. Op 16 april 2021hebben we het Reckense Markepad gelopen. We hebben met verlenging een 8je gelopen, ca 19 km. Dit Klompenpad is erg mooi en afwisselend. Het gaat erg weinig over verharde wegen. Vooral het stuk langs de Berkel, (met trekpontje) is erg leuk! Alleen wel een beetje jammer dat er in de verlenging weinig bankjes staan.
    Deze wandeling gaan we deze zomer zeker nog een keer lopen!

24. Vandaag liepen we het Reckense Markepad. We hebben al heel wat klompenpaden gelopen, maar dit vinden we tot nu toe de mooiste! Heel afwisselend door landschap dat nog nergens bedorven is door bio industrie, of ontsierende gebouwen. Vooral het deel langs de Berkel was prachtig, met een voetveer met handbediening. Kortom: een aanrader!

25. ik ben gestart bij ,t kip voor de route van16 km . de verlenging begint daar. de eerste sticker vind je pas bij het einde bebouwde kom bord .niet duidelijk waarom. maar dan begint de route echt 6km tot aan de berkel onverhard wandelen door bosjes en langs water goten.de rust is hier volkomen. bij de berkel wordt het drukker. het onverharde blijft.het gaat kruip door sluip door ,opvallend veel particulieren stellen hun land beschikbaar om te kunnen wandelen,geweldig! . het pad verveeld nooit het is weelderig en over een paar weken als alles groeit en bloeit is het een topper.op de doorgaande stukken miste ik wel een herinneringsteken en in rekken was het soms puzzelen ,te weinig tekens of onlogisch geplaatst ,ik heb het rondje langs de berkel extra gedaan en kwam op ruim 17km tegen de klok in gelopen en een geweldige wandeling gemaakt bedankt uitzetters!!!!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.