Sprabanenpad

Wandelen langs (stads)boerderijen, door boomgaarden en uiterwaarden in het prachtige buitengebied van tuindersdorp De Hoven. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Wandeling: het Sprabanenpad (15 km).

Startpunt: Parkeerterrein van ZVV, Molenweg 36 in Zutphen-De Hoven (rechts aan het einde van de straat).

Opstappunten: Station Zutphen en Station Voorst-Empe.

Openbaar vervoer: Bushalte IJsselbrug in Zutphen-De Hoven. Station Zutphen en Station Voorst-Empe.

Markering: Groene markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Route combineren: U kunt het Sprabanenpad combineren met het Beekweidenpad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld.

1. Beste wandelaars,

Ik reageer even op de berichten dat momenteel langs de Oude IJssel Empe en Voorstondense Beek het gras hoog staat en dat het modderig zijn. Dit heeft onze aandacht.

U kunt er eventueel voor kiezen om tussen de N325 en de Tondensestraat via de Voorsterweg en de onverharde De Voortweg te gaan tot u weer op de route komt.

Alvast veel wandelplezier.
    Vriendelijke groet,
    Saskia Glas
    Beheer Klompenpaden Gelderland

2. Gisteren het Sprabanenpad gelopen. Mijn 2e klompenpad, dus nog weinig ervaring met deze specifieke paden.
    Een prachtig pad met wel wat hindernissen onderweg, gras tot m’n schouders en brandnetels op het alternatieve pad. En de modder, waar ik niet door heen durfde te banjeren. Gelukkig lag er een alternatiefpad naast en in combinatie met de app, kwam ik weer op het juiste spoor.
    De markering in het veld was uitstekend.
    Naar mijn idee, zonder verdere hulpmiddelen prima te voltooien.
    Voor mij volgen er meer klompenpad.
    Bedankt makers, nog genoeg ruimte voor een volgend pad.

3. Een mooie wandeling en wat mij betreft goed bewegwijzerd. Bij twijfel doet de app goede diensten. Wat mij wel opviel en wat ik hinderlijk vond, is het erg hoge gras. Daar wordt al melding van gemaakt in de reacties van 3 weken geleden. Een maaibeurt door Staatsbosbeheer zou niet misstaan. Ik begrijp nut en noodzaak van biodiversiteit, maar wandelen met gras tot je middel in tekentijd is toch geen pretje. En zeker niet als het ook nog nat is. Het gaat dan vooral om de Sprabanenweg en het deel langs de Oude IJssel. In het laatste geval heb ik een alternatieve route gezocht langs de Voorsterweg en Huis Empe, gelukkig was daar weinig verkeer. Ik kom nog wel een keer terug als het gras gemaaid is en als de uiterwaarden droog zijn, want dat deel heb ik ook moet skippen.

4. Constant Willems schreef;
    Samen met mijn vrouw deze mooie wandeling gemaakt. We hadden wel wat opstartproblemen bij het beginpunt in de Hoven. We konden het beginpunt van de route niet vinden maar dat had wellicht ook te maken met de opgebroken weg door de Hoven. Omdat we goed bekend zijn in dit gebied, we wonen in Zutphen, begrepen we dat we onder de spoorlijn door moesten. We hadden gekozen om hem in omgekeerde richting te volgen. Toen waren we goed op weg. Hele mooie route! Halverwege liepen we langs een sloot tot aan een ijzeren draaihek. Dat stuk is bijna niet te doen. Heel erg drassig en we zakten tot aan onze enkels weg in de modder! Gelukkig konden we het draaihek gebruiken om ons voor een deel over die modderpoel te draaien. Aan de vele moddersporen op het hek zagen we dat ook andere mensen dit al hadden bedacht. In Empe kwamen we via een groot houten hek weer op de weg. Misschien een idee om op dit hek een merkpunt aan te brengen. Als je van de andere kant komt is het niet duidelijk dat je zelf dit hek moet ontgrendelen, en je denkt al snel dat je verkeerd bent gelopen.
    Erg verrassend dat stuk vlak langs de spoorlijn! Hulde voor de mensen die deze route bedacht hebben!

5. Vandaag een geslaagde 2e poging het pad te lopen.
    Vorige week het genoemde punt bij het Kanon? (gestutte pand?) rechtdoor gelopen.
    In combinatie met geen kaart en geen foto van het beginbord, alsmede uit de lucht liggen van KPN zodat de app het niet deed, hebben we toen besloten er mee te stoppen.
    De poging vandaag ging fantastisch, kaart erbij en de app die het nu deed, en erg genoten van het pad.
    Inderdaad zagen we nu een nieuwe paal met bordjes bij het genoemde punt bij het gestutte huis, goed gedaan mensen.
    Mooie stille routes door agrarische gebieden, historische wetenwaardigheden, leuke huisjes in De Hoven.
    De mensen aan de route waren erg spraakzaam en vriendelijk.
    Wel moesten we helaas het stuk langs de IJssel laten schieten vanwege de hoge waterstand, maar heel erg was dat niet, het dorpje is ook mooi en rustiek.
    Ook hebben we een lusje naar de Voortweg (en Alane Care) overgeslagen want we zagen het langs een weiland lopen niet zitten. (wij zijn 75 +)
    Het lijkt erop dat meer mensen dat doen want het was niet erg belopen dachten wij.
    Wel een licht probleem met de nog steeds drassige stukjes langs de “oude IJssel”. Wel te doen maar met bijna natte voeten. Maar daar kan de werkgroep niet veel aan doen.
    Wel moeten jullie binnenkort het laatste stukje van dat pad (langs de Oude IJssel) gaan maaien want het wilde gras staat inmiddels tot aan je middel.
    Tenslotte, het ijzeren hek bij het einde (of begin, hangt af hoe je loopt) van dat pad langs “de sloot”, moet je zelf ontgrendelen. Je verwacht daar een opstapje of, zoals aan de andere einde van die sloot een mooi brugje / plank met leuning. Misschien kun je dat nog aangeven want misschien klimmen mensen daar overheen als je niet ziet dat het hek open kan. Maar ook dat gaat jullie lukken.
    Verder niets dan lof, een prachtig pad, gefeliciteerd werkgroep.

6. Werkgroep Sprabanenpad:
    Inmiddels is de afslag bij het Kanon in de Hoven duidelijker bewegwijzerd (paaltje).

7. Vandaag 2juni de route gelopen maar op een edelachtbare huis Empe liep de route naar een begaanbaar pad langs een sloot. Heb daar een route genomen die bij het landgoed hoorde maar heb zelf de route weer gevonden.misschien dat daar templates de route voorzien kan worden van een houten vlonder die er al deels ligt.

8. Wat een prachtige route is dit geworden. Ik liep hem in combinatie met de route van Voorst. Mijn fiets parkeer ik bij het station. Wat is het toch nat in de natuur, dat valt toch weer op!

9. Aanwijzing bij het Kanon om gelijk rechts af te slaan is niet goed zichtbaar. 8 van de 10 deelnemers loopt rechtdoor. Dit mag beter aangegeven worden.

10. Als inwoners van Voorst is dit gebied bekend, maar zoals velen al gemeld hebben kom je toch op weggetjes waar je nog niet eerder geweest bent. We starten voor 8 uur vanaf station Voorst-Empe, tegen de klok in. Het hoge gras op het pad ten zuiden van Empe is dan nat, zoals we al gewaarschuwd waren door vorige lopers. De opgesnorde gamaschen helpen prima om dit geweldig mooie stuk net niet helemaal droog door te komen, maar de dauwdruppels op grassen en spinnenwebben glinsteren geweldig mooi in de zon.
    We gebruiken koffie en thee van het rustpunt, en lopen dan afwisselend verhard naar Zutphen. Op een bankje aan de IJssel met uitzicht op de stad eten we onze vroege lunch (het IJsselhotel was om 10:45 nog niet open), en gaan verder langs de rivier. We lopen niet terug naar de mooi gerestaureerde IJsselstroom, die kennen we prima van buiten en binnen, maar wijken af en lopen verder langs de rivier naar de verrassende stupa. Dan lopen we verder naar de Vliegendijk om de route weer op te pakken (dit staat niet op kaarten). Even is de route wat minder langs grote bloemenkassen, tot we even later tussen de machtig dikke, zeer oude populieren weer genieten van het ratelen. Dit stuk is weer onverhard, helemaal tot aan het station. Op een bruggetje vlak voor het station hebben we nog een fraai uitzicht over de dode tak van de IJssel.
    Vrijwilligers, dank voor jullie inzet, ik heb nog wel een advies voor SLG: pas de kaart aan met de provinciale weg N345 erop, die ligt er al weer geruime tijd, de plannen waren in ieder geval al heel lang bekend.

11. Vandaag dit nieuwste klompenpad gelopen,met de klok mee.Dus eerste stuk door de Hoven,hier zitten de stickers hoog op de palen, 1 zagen we over het hoofd,net na bouwval van huis/restaurant,moest je rechtsaf,hier zit ook een sticker op een paal met allemaal hedra,die bijna niet opvalt.Verder viel t ons tegen, dat we de 1e 2 uur geen bankjes zijn tegengekomen,zou fijn zijn als er toch wat meer bankjes zouden staan op zo,n lange route.Het gras was idd.op meerdere plekken erg hoog! De route is gemengd,verhard en onverharde paadjes.Er zaten wel leuke stukken tussen,het laatste stuk langs t spoor en ook langs de Ijssel waren erg leuk! We vonden het niet een hele spectaculaire route, geen hoogtepunten,maar we hebben weer genoten ,zeker op deze heerlijke wandeldag!
    Dit was onze 120e klompenpad

12. Eerste deel veel verhard, maar wel een leuk stuk door De Hoven. Wel goed op de bordjes letten. Die hangen soms op wat onlogische plekken. Zo gauw je de polder in loopt wordt het mooi, mooier, mooist. Wat een prachtig gebied. Wel wat hoog gras maar dat vond ik nu bij dit prachtige weer niet storend. Daarna wat mooie smalle paadjes. Ook het stuk langs het spoor is verrassend mooi. Al met al een mooi afwisselend pad. Met dank weer aan alle vrijwilligers. Het pad is heel goed bewegwijzerd

13. Schitterende wandeling! Erg genoten vandaag. Let op: ik liep direct vanaf startpunt Molenweg verkeerd, het loont om even goed te pijlen te bestuderen. Vervolgens op de IJsselstraat ook hartstikke m’n afslag naar links gemist, maar het is niet ondenkbaar dat dat aan ondergetekende heeft gelegen omdat ik voor de verandering liep te dromen. Maakte verder niks uit, sterker nog: zonder deze geïmproviseerde omweg had ik een een aantal mooie taferelen gemist, zoals een merrie die speciaal op mijn verzoek een parmantig rondje door haar weide galoppeerde met haar veulen. Overigens bedacht ik me op diezelfde IJsselstraat pas na een paar kilometer dat er wellicht ook een app is. Laat u niet foppen door mijn leeftijd (30): kennelijk ben ik zo nostalgisch aangelegd dat ik tot vandaag blindelings op de fysieke bordjes vertrouwde. Heb ik na het oppikken van de route ook weer lekker gedaan, waarna ik mezelf regelmatig even opdroeg een minuutje stil te staan om het gekletter van de halve huisraad in mijn rugzak te laten verstommen en plaats te maken voor het geluid van de tientallen vogels om me heen. Genieten! Dank aan allen die deze route hebben uitgezet. Na afloop op zoek gegaan naar iemand die een lekker koud biertje voor me in de aanbieding had. Bleken ze te hebben bij het Hof van Bussloo, waar ik het glas met m’n twee keer zo dikke vochtvingers dankbaar heb aangenomen.

14. Schitterende wandeling! Erg genoten vandaag. Let op: ik liep direct vanaf startpunt Molenweg verkeerd, het loont om even goed te pijlen te bestuderen. Vervolgens op de IJsselstraat ook hartstikke m’n afslag naar links gemist, maar het is niet ondenkbaar dat dat aan ondergetekende heeft gelegen omdat ik voor de verandering liep te dromen. Ik ben Maakte verder niks uit, sterker nog: zonder deze geïmproviseerde omweg had ik een een aantal mooie taferelen gemist, zoals een merrie die speciaal op mijn verzoek een parmantig rondje door haar weide galoppeerde met haar veulen. Overigens bedacht ik me op diezelfde IJsselstraat pas na een paar kilometer dat er wellicht ook een app is. Laat u niet foppen door mijn leeftijd (30): kennelijk ben ik zo nostalgisch aangelegen dat ik tot vandaag blindelings op de fysieke bordjes vertrouwde. Heb ik na het oppikken van de route ook weer lekker gedaan, waarna ik mezelf regelmatig even opdroeg een minuutje stil te staan om het gekletter van de halve huisraad in mijn rugzak te laten verstommen en plaats te maken voor het geluid van de tientallen vogels om me heen. Genieten! Dank aan allen die deze route hebben uitgezet. Na afloop op zoek gegaan naar iemand die een lekker koud biertje voor me in de aanbieding had. Bleken ze te hebben bij het Hof van Bussloo, waar ik het glas met m’n twee keer zo dikke vochtvingers dankbaar heb aangenomen.

15. Vandaag dit pad gelopen is een mooi pad hier en daar wat zoeken naar de schildjes
    En op verschillende plaatsen nogal wat lang gras dus de broekspijpen nat en natte voeten
    Verder dank aan de vrijwilligers en de landeigenaren
    Groet Gijs

16. Vandaag op deze mooie 1ste pinksterdag dit nieuwste klompenpad gelopen. We hebben deze route tegen de klok in gelopen, dus eerst door het dorp heen. Het zijn leuke straatjes waar je doorheen moet. De bewegwijzering hangt in dit gedeelte op niet hele logische plekken. Je moet goed op lantaarnpalen letten en hoog kijken. Na het dorp gedeelte kom je door mooie natuur en hoog gras. Het is een gave omgeving met alle begroeiing en bomen. Al met al een erg leuk klompenpad! Dank aan alle vrijwilligers die dit pad hebben aangelegd en gaan onderhouden.

17. Wij hebben al veel lange afstandpaden gelopen in dit gebied maar dit nieuwe klompenpad is heel verrassend. Toch weer allemaal nieuwe paadjes. Onderweg heel veel vogels, hazen, een nestelen stel zwanen, reigers en ooievaars. Hier en daar wel heel drassig en veel hoog gras. Maar vandaag was een broeierige dag dus natte voeten en broek is niet erg. Mooi uitgezet deze wandeling!