Vrijheijtpad

Ontdek het mooie afwisselende buitengebied van Elburg. Wandel langs oude verdedigingswerken, over kerkenpaden en landgoederen. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Wandeling: het Vrijheijtpad (9 km)

Route verlengen: U kunt de route verlengen tot 14 km. Dit staat op de kaart aangegeven en is onderweg als zodanig gemarkeerd.

Startpunt: Havenkade (ter hoogte van nummer 21) in Elburg

Opstappunt: Molen De Tijd, Zuiderzeestraatweg Oost 18 in Elburg. Bij het opstappunt is er beperkte parkeergelegenheid op doordeweekse dagen.

Openbaar vervoer: Bushalte Centrum in Elburg.

Markering: Groene markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Route combineren: U kunt het Vrijheijtpad combineren met het Eekterpad en het Thornspiccerpad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld.

1. vandaag voor de tweede keer dit pad gelopen, met verlenger, wat hebben we weer genoten! Ik begrijp niks van de wat negatieve reacties, zo zonde! Het is een erg afwisselend pad en wij vinden het juist heel erg leuk dat er ook veel variatie zit in de klompenpaden onderling. Niet ieder pad hoeft precies hetzelfde te zijn! Naast de prachtige natuur hebben we ook veel dieren gezien, aalscholvers die hun vleugels aan het drogen waren, je loopt langs ganzen en zwanen in de wei, kieviten, lammetjes en koeien die net in de wei kwamen. We willen alle vrijwilligers bedanken voor al het werk voor deze mooie route!

2. Vandaag deze route gelopen met de klok mee. Als je dit zo doet is het mooiste deel in het begin van de route. In het tweede deel loop je via de oostendorperstraatweg naar Oostendorp. Dit is helaas echt geen fijn stuk. Wij vonden het klompempad matig.

3. Dag Adri (en anderen),

Het pad De Zeuven Vondertjes is geen broedgebied, dus mag gewoon bewandeld worden.

Veel wandelplezier gewenst!
    Hartelijke groet,

Team Beheer Klompenpaden

4. Ik heb een vraagje: Bij punt 2 op het kaartje loopt het pad “De Zeuven Vlonders” dwars door de weilanden. Mag dat bewandeld worden tijdens het broedseizoen? Ik twijfelde enorm omdat er een bordje bij stond (heb het toch gedaan)

5. Niet echt een mooie route. Veel verharde weg en drukke wegen en huizen in de buurt. Je loopt ook veel heen en weer als je extra rondje doet. Hebt niet gevoel dat je echt erop uit bent. Steeds weer in de buurt van elburg

6. Gisteren dit pad gelopen. De eerste helft is prachtig: langs het oude stadje, dwars door het weiland en mooie onverharde paden. Maar vanaf de Oostendorperstraatweg is het vrijwel alleen nog verhard en langs drukke straten. Komt nog bij dat ik de markering voor de verlenging niet heb gevonden, hoewel ik een uitgeprint kaartje mee had.
    Jammer.

7. Ik ben normaal gesproken niet zo’n kritische wandelaar. D.w.z ik heb niet vaak kritiek op routes, slechte markeringen en modderige stukken. Maar de wandeling over het Vrijheijdspad was wel een tegenvaller, ondanks het mooie weer.
    Er wordt te vaak gewandeld over of langs industrieterreinen, langs bebouwing en drukke wegen. Dat is jammer, want het had ook anders gekund in deze mooie omgeving.

8. Vandaag dit pad gelopen en ben niet enthousiast. Zitten zeker leuke stukken bij, maar ook stukken langs een drukke N-weg, door de bebouwde kom en langs nieuwbouwwijken. Het stukke langs de oude binnenstad van Elburg is dan wel weer leuk. Heb de gewone route gelopen, zonder verleningen. Met verlenging waswaarschijnlijk mooier geweest, want dan mis je wel een minder mooi stuk van de route. Het vinden van het startpunt ging niet goed met mijn gps. Heb geparkeerd bij parkeerplaats ‘de oude vos’; goed alternatief niet ver naast de route.

9. Vandaag liepen we met 9 personen het Vrijheitpad. We hebben er van genoten.
    We liepen tegen de klok in. Allereerst hadden we prachtig zicht op de wallen rondom Elburg. Daarna liepen we over het Puttenerpad ipv de Zuiderzeestraatweg.
    Prachtig stukje over smal weggetje.
    We kwamen weer op de route en hielden ons verder aan de route. Prachtig door de bossen gelopen bij Schouwenburg en Zwaluwenburg en daarna maakten we kennis met het
    polderland rondom Elburg. Tenslotte over het oude kerkpad, de 7 vonders, richting de kerktoren van Elburg.
    We konden ons de kerkgangers van vroeger voorstellen, lopend richting kerk en ergens rechts het ruisen de Zuiderzee.
    We hebben genoten van alle klimmetjes over de hekjes, de mooie drassige paadjes, de boerderijen, kastelen en van Elburg.
    Bedankt vrijwilligers voor het uitzetten en het onderhoud van dit pad.
    Wandelclub HHpad, Heerde.

nb: in het begin van de wandeling waar we rechtsaf sloegen en van de omwalling weg liepen was een sticker van de lantaarnpaal weggekrast. De app wees ons de juiste richting.

10. Wij hebben op 29 oktober dit klompenpad gelopen en om kort te zijn: het viel enorm tegen. Er zaten leuke stukken tussen, maar 3/4 deel van het traject loopt door woonwijken langs drukke doorgaande wegen zonder vrijliggend pad en lijkt niet op het rustige, vaak idyllische, van ander klompenpaden. Al met al een dikke onvoldoende. Jammer.

11. Mooie route met als extra de oude binnenstad van Elburg.
    Jammer dat de officiële route langs de drukke N309 loopt.zelf zijn we via het Scheelepad (routeverkorter Thornspiccerpad) en de Puttener allee gelopen. Mooi pad door weiland en bosstrook.
    Iets langer, maar veel mooier.
    Zou niet verkeerd zijn als de route zo aangepast wordt

12. Prima route met af en toe wat mindere stukken. Bij het stuk verlenging mag er wat gesnoeid worden. Is bijna niet meer door te komen. Een paar bankjes zouden ook niet misstaan. In Elburg even het stadje in gelopen voor lunch. Gezellig

13. Mooie route, alleen jammer dat de halve wandeling over asfalt gaat ! Verder loop je in een mooie omgeving en genoeg gelegenheden waar je iets kunt nuttigen

14. Wij liepen vandaag dit Klompenpad tegen de klok in zonder de verlenging; gestart iets na 11 en kwamen tegen 1 in het gezellige Elburg om heerlijk op een terras in de zon te lunchen, het was een topdag: gevarieerde wandeling met een heerlijk zonnetje, als topattractie een bezoek aan het historische stadje Elburg tussendoor. Aan het eind terug naar de molen, kom je langs een landgoed, maar helaas zie je het alleen vanaf de weg.
    Dank aan de vrijwilligers!

15. Vandaag het Eekterpad in combinatie met het Vrijheytpad geprobeerd te lopen.
    Prachtig pad, het was prima wandelweer.
    Helaas is er bij de Molen in Oostendorp wat fout gegaan, we hebben de route-overstap niet gezien om weer op het Eekterpad te komen. Dus luttele kilometers fout gelopen.
    We gaan het tzt nog eens overdoen.
    Het lopen van klompenpaden is een fijne bezigheid!

16. Afgelopen zaterdag, 11 december dus, deze wandeling gedaan.
    Ruim kunnen parkeren bij de molen. Je zit daar meteen op de route. Weg oversteken en met de klok mee wandelen. Je hebt dan het mooiste voor het laatst bewaard. Wij vonden het een prima wandeling, aardig wat verharde stukken maar in een mooie omgeving. Ook een garantie voor droge voeten in deze tijd van het jaar.
    14km voor ons de moeite waard tijdens ons 50e klompenpad.

17. Gisteren dit afwisselende klompenpad gelopen. Gestart bij het opstappunt Molen De tijd, daarna met de klok mee, maar niet langs de weg maar via Putternerpad, langs landgoed Old Putten, achterlangs langs het water paadje die uitkwam op de Stoopschaarweg zodat wij konden oversteken om de route via de molenweg te vervolgen. Verder leuke route, mooi rond Elburg het buitengebied in. Uiteindelijk langs een industrieterrein maar op een leuk paadje aan de overkant (als je niet zoals wij eerst verkeerd liep). Ten slotte de verlenging gelopen langs/door de verschillende landgoederen en Dr. Vogel tuinen, zeker de moeite waard, dan eindig je weer met een mooie groene route voor je bij het opstappunt bent. Wij hebben een prima wandeling genoten (en dat bij 4 graden), bedankt. Op naar het 74e klompenpad.

18. Mooie zonnige zondagmiddag dit klompenpad gelopen…..idd niet klompenpad waardig…veel te veel
    asfalt ,lange saaie afstanden…bepaald geen spannende afwisselende kerkepaadjes zoals beloofd.
    Gelukkig was het prachtig weer en gezellig in het stadje.

19. Gelopen op prachtige september zaterdagmiddag, met overal activiteiten. Heel afwisselend en rustplaatsen genoeg. Opvallend is wel dat we weinig bankjes hebben gezien langs de route op mooi uitzichtpunten, hier nog even een sponsor voor zoeken….

20. Wij hebben het merendeel van de Klompenpaden gelopen. Dit pad echter is de naam klompenpad niet waard. Erg veel asfalt, constant bebouwing in het vizier en zelfs een stuk langs een industrieterrein. De tekst zoals opgegeven dateert van de dertiger jaren van de vorige eeuw.

21. Uit voorgaande reacties te lezen was zeker niet iedereen content met dit klompenpad. Wij hebben ons echter uitstekend vermaakt. Gratis parkeren bij de Oude Vos en met de klok mee gelopen. Pak wel de (mooie) verlenging mee met hierin landgoed Zwaluwenburg en landgoed Schouwenburg en ook nog eens de fraaie Dr. A. Vogeltuinen. De Zwaluw Koffie en Zo is een heerlijk plekje om halverwege de inwendige geest te verwennen. Verder kan de drukke Zuiderzeestraat volledig vermeden worden door af te wijken van het klompenpad en het evenwijdige Putterpad cq -allee te pakken om vervolgend bij de oversteek weer op te pakken. Als bonus is het stadje Elburg ook heerlijk om nog even doorheen te wandelen en jezelf op een visje of ijsje als beloning te trakteren . Veel wandelplezier !

22. Vandaag gelopen. Advies is de hele route te lopen. Begin en eindstuk vind ik het mooist. Niet mijn pad, maar wel leuk om een keer te lopen.

23. Vandaag gelopen. Leuke stukken er tussen, maar voor mij te veel oninteressante stukken. Niet mijn pad, wel leuk om een keer te lopen. Mijn advies is wel om de hele route te lopen. Ik vind het beginstuk en het eindstuk de leukste onderdelen van de route.

24. Wij zijn begonnen op het Vrijheijtpad. Het eerste stuk vonden we nog best leuk, maar naarmate we verder kwamen, werd ons enthousiasme getemperd. Veel asfalt en veel huizen/gebouw/industrie. Het plan was sowieso om dit pad met het Eekterpad te combineren.

Wat was het Eekterpad een leuk pad! Veel door boerenland en langs landerijen. Ook het rustpunt bij de beeldentuin was erg aangenaam om te bezoeken, hele aardige eigenaresse die vol passie over haar hobby’s verteld. Wij hebben dus van dit pad erg genoten.

Daarna weer het Vrijheijtpad opgegaan. Veel langs de bebouwde rand van Elburg, maar…! Het laatste stuk door het weiland naar het startpunt was erg leuk. De paarden daar in de wei waren heel nieuwsgierig en liepen met ons mee tot het bruggetje.

Al met al hebben we een heerlijke wandeling gemaakt van 16,6km en hebben wij onze teller op 77 gelopen klompenpaden gebracht.

Tineke en Daniëlle

25. Vandaag de korte route van 6 km gelopen voornamelijk richting Het Harde met de Zwaluwenburg en Schouwenburg onderweg. Prachtig stuk om te lopen. Bijzonder dat je toch steeds weer op onbekende stukken loopt waar we vroeger toch veel hebben gewandeld en gefietst. En halverwege bij De Zwaluw Koffie en Zo koffie gedronken. Daar waren we ook nog nooit geweest.

26. Vandaag genoten van dit wandelpad, met de klok mee gelopen. Na onderstaande reacties de verlenging ook gedaan. Geen spijt van, twee landgoederen en de tuin van A.Vogel waren de moeite! Toen via het Puttenerpad rondom en in de vesting gelopen. Zeer druk daar, rijen mensen bij de rondvaartboten, vis-en ijswinkels. Door de weilanden heen weer naar de auto gelopen……het was een fijne wandeldag van 14 km.

27. Op 20 juli het Vrijheijtpad gelopen. Vlak na Elburg erg veel verhard en saaie stukken. Vanaf de verlenger werd het beter, veel onverhard, hoog gras, mooie doorkijkjes en weidse vergezichten. Op de hele route maar 1 bankje 🛋️ (als je rondom Elburg niet meetelt) dus hebben we moeten eten op een overstapje (over prikkeldraad). Ook jammer dat je niet een klein stukje door Elburg gaat… Maar over het geheel genomen toch een leuk pad, maar dan wel de verlengde route 😬

28. Afgelopen week het Vrijheijtpad gelopen en echt genoten. Wij zijn met de klok mee gegaan en hebben natuurlijk ook de routeverlenger gedaan. Goede keus, want Schouwenburg en Zwaluwenburg zijn echt de moeite waard. Heerlijk op het terras gezeten bij de Zwaluw.
    En ja, we moesten af en toe een stukje over de verharde weg… maar hoe wil je anders bij al die mooie stukken natuur komen? Persoonlijk vind ik die afwisseling zelfs prettig, even weer een stukje gemakkelijker lopen. En de tip om het laatste stuk via het Puttenerpad te lopen, maakt de wandeling nog mooier. Jammer voor de makers van het pad, dat het niet mogelijk is om die route te bewegwijzeren. Zou de wandelling nog mooier maken! (en misschien wat minder gezeur opleveren 😉 )

29. Vandaag het Vrijheijtpad gelopen. De wandeling op de wal bij Elburg en de weidegrond bij Elburg was leuk, daarna echt niet meer boeiend. Voornamelijk verharde paden en ellenlange wegen langs woonwijken zelfs over een industrieterrein. Geen idee waarom deze route aan de mooie verzameling klompenpaden is toegevoegd. Niet echt aanrader dus.

30. Gisteren dit pad met routeverlenger met de klok mee gelopen, gestart vanaf parkeerplaats De Oude Vos in Elburg. Wel, vlak voordat de routeverlenger weer bij de korte route komt, linksaf het puttenerpad ingeslagen. Dit doorgelopen tot waar de eekterbeek bij de puttenerallee komt. Daar rechtsaf het bruggetje over en vervolgens direct rechtsaf. Dit vervolgen tot je weer bij het klompenpad komt. Dit is een manier om de Zuiderzeestraatweg vermijden.
    Verder een schitterend pad. Geniet ook van de Tuinen van A. Vogel en neem daar het blotevoetenpad mee. Wel een handdoekje meenemen en zorgen dat je je broekspijpen goed kunt opstropen. Er is een pomp aan het begin van het blotevoetenpad, zodat je na afloop je voeten en benen kunt schoonmaken. Loop je het klompenpad met de klok mee, loop dan door naar de eigenlijke ingang van de Tuinen.
    En ja, je gaat een gedeelte vlak langs de bebouwde kom. Kijk dan over de weilanden of alles wat er direct langs het pad groeit en bloeit.
    Ik was wel huiverig gezien de vele negatieve reacties, maar wij hebben ervan genoten.

31. Ik ben nooit te beroerd om een positieve recensie achter te laten maar ik kan niks positiefs noemen over deze route. Alleen maar asfalt en voorbij razende auto’s. We hebben zelf maar wat zijpaadjes genomen om de route te vergroenen. Ik heb al veel Klompenpaden gelopen maar deze dient onmiddellijk geschrapt te worden uit het assortiment.

32. Dit was, tot nog toe, het minst leuke Klompenpad wat ik heb gelopen.
    Ik snap niet helemaal waarom dit de naam ‘Klompenpad’ mag dragen, want we hebben meer asfalt onder de voeten gehad, dan leuke gebieden of alternatieve paden.
    Alleen het stuk bij Zwaluwenburg, Schouwenburg en de tuinen van A. Vogel is mooi, voor de rest viel deze route ongelooflijk tegen.

Het stuk over het industrieterrein vond ik raar en het hele eind langs de Oostendorperstraatweg is soms ronduit gevaarlijk. Ze rijden hier als gekken en je moet oppassen dat je goed langs de kant blijft.

Halverwege de Zuiderzeestraatweg waren we het zat en hebben we de shortcut naar Elburg genomen om daar op het terras te gaan zitten. Dát was eigenlijk het hoogtepunt van de dag.

33. We hebben dit klompenpad op zondagmorgen vroeg gelopen en we vonden het een fantastische route: zo rustig, afwisselend en je komt op plekken die je normaal gesproken over het hoofd ziet.

Kies wel voor de volle route van ruim 15 km, anders mis je juist het mooiste deel.
    En zoals al vaker opgemerkt: kijk van tevoren even hoe je het stuk langs de Zuiderzeestraatweg kunt vermijden.

34. Vandaag heb ik dit pad gelopen, en het stelde me teleur. zo veel stukken langs de openbare weg.
    na de eerste kennismaking met mooi Elburg een stuk door de gemaaide weilanden, dan een weg langs de bebouwde kom, dan weer wat vrijer over onverharde paden, maar de laatste 4 (?) km vrijwel allemaal asfaltwegen, deels nog erg druk ook.
    Daarna het oude Elburg bekeken: erg mooi en zeker een bezoekje waard.

35. We zijn vandaag vanaf het gemeentehuis gestart voor de 9 km. Op de kaart had ik al gezien dat we een stuk langs de Zuiderzeestraatweg zouden gaan lopen. Dus ingesteld op wat druk verkeer. Verder wel mooi lopen en ook in en langs het oude centrum van Elburg en verderop door de weilanden. Veel vogels met gezang en diverse buizerds en ook een torenvalk gespot. Tevens een haas in het veld zien rennen. Prachtig uitgezette route dus. Helaas het alternatief van de Puttenerallee en de Puttererpad net in de vorige reactie gezien. Het is niet anders. We hebben ons weer prima vermaakt vandaag. En daar gaat het om tenslotte. We komen nog eens terug voor de verlenger.

36. Een pad met twee gezichten. Het eerste gedeelte loopt vrij veel verhard, ook soms door mooie stukken weiland, vervolgens langs de grote weg door Oostendorp, de Zuidelijke Rondweg. Dan wordt het onverhard, we steken de drukke weg over in Oldebroek en het wordt prachtig!! Zwaluwenburg en Schouwenburg zijn erg mooi. Daarna geven de stickers aan dat we naar het gemeentehuis van Elburg moeten gaan en langs de grote weg moeten gaan lopen. Vreemd, want het informatiebord bij het startpunt geeft aan dat we deze weg kunnen vermijden. Gelukkig hadden we een foto van dat bord gemaakt en vonden we het alternatief. Jammer dat het nog niet met de stickers gecorrigeerd is. Kortom: dit pad kan in de top 10 komen als de bewegwijzering aangepast wordt en er een alternatief komt voor de Zuidelijke Rondweg. We hebben overigens wel een mooie wandeling gemaakt en bedanken de ontwerpers

37. 5 mei, bevrijdingsdag leek ons een mooie dag om het Vrijheijtpad te gaan lopen, toen we echter bij het startpunt aankwamen was het weer zo dreigend dat we maar even in de buurt van de auto zijn gebleven en het dorpje Elburg in gegaan zijn. Elburg is een leuk plaatsje, vol terrassen en volop plek om iets te eten of te drinken. Toen de regen inderdaad even later met bakken uit de hemel kwam zijn wij weer in de auto gestapt en hebben de wandeling niet gemaakt. 6 mei zijn we teruggekomen. Toen parkeerden we onze auto in de buurt van het opstappunt. Dankzij de berichten van Klaske, G. Kramer en BK wisten we hoe we de Zuiderzeeweg moesten omzeilen via het Puttenerpad. Klaske en G beschrijven het als je het pad tegen de klok inloopt. G als je vanaf de verlenging met de klok mee loopt. Dus hierbij de beschrijving als je start bij het Opstappunt.
    Parkeer je auto bij het Gemeentehuis van Elburg, daar is een ruim parkeerterrein. Als je met je rug naar de molen en gezicht naar het gemeentehuis staat, zie je links naast het gemeentehuis de Jukweg. Ga deze in. Neem dan de eerste weg rechts, het Puttenerpad. Op dit pad ga je rechts een paadje op dat je volgt naar links, rechts en links, Bij de splitsing ga je rechts. Je komt dan uit bij het laatste stukje Zuiderzeestraat Oost. Vervolg hier het klompenpad.
    Het gras onderweg was op verschillende plekken pas gemaaid. Onderweg hebben we honing gekocht en als afsluiting een lekker broodje bij Schuld naast de molen waar we ook gebak voor thuis kochten. De wandeling verbindt leuke paden en een historisch stadje met elkaar. Bedankt!

38. Op 24 april het Eekterpad en Vrijheijtpad voor de derde keer gewandeld. Wij vinden het Eekterpad inderdaad een stuk mooier en landelijker dan het Vrijheijtpad. Daarom zijn wij het volledig eens met de opmerkingen om in het Vrijheijtpad de route over het Puttenerpad en Putteneralllee te laten gaan wat wij na die reacties ook hebben gedaan. Volgens mij zijn deze paden nu vrij toegankelijk. Via de Stoopschaarweg en na het oversteken van de Zuiderzeestraatweg ben je weer terug op de route via de Molenweg. Hopelijk kan dit binnenkort gerealiseerd worden. Met dank aan alle vrijwilligers die de klompenpaden markeren en onderhouden. Piet Jansens (129 klompenpaden gewandeld)

39. Vrijdag 16 april de verkorte versie van dit Klompenpad gelopen. Je loopt dan als het ware om Elburg heen en dat vonden wij zeker de moeite waard. Er ook voor gekozen om niet het langere stuk langs de Zuiderzeestraatweg te lopen, maar iets eerder af te slaan en de route te lopen via de Putterallee. Daardoor loop je geen 9, maar circa 11 km. Vervolgens loop je door het buitengebied langs weilanden en gedeeltelijk langs een woonwijk om vervolgens te eindigen in het oude pittoreske stadsgedeelte van Elburg. Dank aan de vrijwilligers, het pad is prima onderhouden.

40. Wij vonden het een mooie route. Ook wij waren op de hoogte van negatieve reacties op dit pad en vol tegenzin gaan lopen. En verbaasden ons. Wij hebben net als Marjolijn genoten van het grootste gedeelte van de 14 km.
    In het begin een klein stukje langs een woonwijk en wat later een klein bedrijventerrein. Op het einde moet je ter overbrugging een klein stukje langs de weg lopen. Het kan soms niet anders. Langs de woonwijk en het kleine bedrijventerrein kon je de andere kant opkijken en genieten van de weidsheid van de weilanden. Langs de weg kwam je een mooie molen met fijne bakkerij, een klein landgoed en een mooi watertje met prachtige treurwilg tegen. Het is maar hoe je het bekijkt. Dat is heel persoonlijk.

41. Marjolein snapt niets van de negatieve reacties, maar geeft vervolgens wel de opmerking “voor t mooie zou t leuk zijn als t laatste deel (oostkant) vaker door weiland ipv over asfalt loopt….”. Tja, daar gaan juist de meeste reacties over ;-((

42. Vandaag vrijheijtspad gelopen. Met nul verwachtingen, gezien de reacties op de site. Heb met volle teugen genoten, ben wel via old putten gelopen zoals eerder in dit gastenboek werd geadviseerd. Ik snap echt niets van die negatieve reacties. Want in 14km krijg je lanen en landgoederen, beken, weidevogelgebied, boerenland, de a. vogeltuinen, mooie oude boerderijtjes, lammetjes, hazen, torenvalk, leeuwerik, grutto en kievit.
    Voor t mooie zou t leuk zijn als t laatste deel (oostkant) vaker door weiland ipv over asfalt loopt, maar er moet wat te wensen over blijven niet? En stiekem is t ook gewoon leuk om al die mooie oude boerentuinen te bewonderen. Al met al gewoon schitterend.

43. Vanmiddag het pad gelopen. Een goede manier om een flink deel van de Zuiderzeestraatweg te vermijden is door vanaf de Jukweg (met de molen recht voor je) links het Puttenerpad te volgen en op het einde schuin rechts. Je komt dan vlakbij de rotonde uit.

44. Het Vrijheijtpad wordt niet altijd zo positief beoordeeld in het gastenboek van de klompenpaden. Hoog tijd om zelf eens poolshoogte te nemen. Het parkeren vlakbij het startpunt is gratis, de eerste meevaller. Het lopen langs een buitenwijk van Elburg is minder, eigenlijk heb je de helft van de route zicht op Elburg, een tegenvaller. Tot aan de routeverkorter valt de route mij wat tegen. Rond de twee landhuizen is de route erg mooi, een poos vergezeld door het geluid van spechten. Een flink deel van de route wordt vervolgens gedeeld met het Thornspiccerpad, niet nodig want via de app zie ik genoeg kleine paadjes. Via het Scheelepad en de Putterallee zoek ik mijn eigen route.
    Ik heb zeker lekker gelopen maar… de route kon mij niet zo overtuigen als buurman Thornspiccerpad.

Video: https://youtu.be/nxYth_vuySw

45. Eerlijk gezegd het minst leuke klompenpad dat ik heb gelopen. Heel veel langs drukke wegen en bebouwing. Dat weegt helaas niet op tegen de leuke plekjes die verbonden worden door het pad. Een deel van de route was ook omgeploegd trouwens. De vrijheijt klinkt wel idyllisch maar is gewoon een nieuwbouwwijk bij Elburg.

46. Onder donkere wolkenluchten liep ik afgelopen weekend dit Klompenpad. Ik kijk terug op een mooie afwisselende wandeling. Onverwachte paadjes door weilanden met leuke bruggetjes worden afgewisseld met kleine plattelandsweggetjes, verschillende landgoederen, de dr. A Vogeltuinen (binnenkort staat alles weer in bloei!) en inderdaad die drukke weg, waarover ik in de berichten hieronder veel lees. Ik liep er op een zondagochtend en waarschijnlijk was het toen lang niet zo druk als anders. Het is echter een klein (ik liep de routeverlenger) stuk van de route. Als ik thuis mijn bemodderde schoenen uit de auto haal, is het zeker niet de drukke weg waar ik als eerste aan terugdenk.

Benieuwd naar mijn hele wandelervaring? https://suzannevdijk.wordpress.com/2021/03/19/vrijheijtpad-door-het-buitengebied-van-elburg/

47. Jammer dat er op de route saniaire stops worden gemaakt, ter hoogte van de Tempelweg, het ligt er bezaaid met papieren zakdoekjes.
    Houd de paden schoon, zorg voor plastic zakjes om afval in te doen en deponeer ze in de afvalbak, zodat wandelaars na u ook kunnen genieten van de omgeving.

48. Vandaag maar eens naar Elburg toe (half uurtje rijden). Niet zo mooi weer, maar in ieder geval droog. Leuke route en zeker ook prima aangegeven. Echter, twee punten die inderdaad het vermelden waard zijn.
    1. En groot stuk van de route is langs een drukke autoweg. Je loopt er niet echt ontspannen.
    2. Inderdaad, wat een gedoe in Elburg en wat een protestborden tjonge jonge
    Ik zou deze route niet als eerste aanbevelen. Met alle respect voor de mensen die hem hebben uitgezet.

49. Lang uitgesteld deze wandeling vanwege de negatieve reacties van sommige wandelaars. Maar eerst zien dan geloven heet het toch?? Dus de 60 km vanuit onze woonplaats gereden naar Elburg. Het was rustig in t stadje op deze maandagmorgen. Dan zie je het op zijn leukst met alle vissende locals in het haventje bezig ( visclub de Poepenkolk). Eerst over de 7 vlonders door het weiland. Hierna eindeloos langs een woonwijk. Een kort stukje tussen knotwilgen door en dartelende lammetjes in de wei. Langs een industrieterrein met braakliggend zanddepot en hierna langs een (drukke al vaak genoemde) weg waar de vouwen uit je broek gereden werden door enorme tractoren met grote giertanks en veel verkeer. Echt niet veilig. Hierna kwam de verademing op de twee landgoederen. Een mooi parkbos en wat zal dat mooi zijn als straks de rododendrons bloeien! In de tuinen van Dr Vogel was men al planten aan het poten!
    Dan de Zuiderzeestraatweg langs. Brrrrr. Er is al genoeg over geschreven. En we zijn het met de vorige sprekers eens! Niet leuk.
    Reuze teleurgesteld weer de 60 km naar huis gereden en we begrijpen niet dat de route zo heeft moeten lopen. Volgens ons kan het echt anders hoewel er in de gemeente Elburg wel de nodige perikelen zijn tussen bewoners en gemeente gezien de protestborden in de tuinen van enkele bewoners.
    We lopen zo vaak en zoveel jaar al klompenpaden maar dit was diep treurig. Het spijt ons dit te moeten zeggen. Geen reclame voor Klompenpaden.
    Morgen weer een leuke uitzoeken! ??

50. Beste wandelaars,

Zoals verschillende wandelaars op deze pagina ook aangeven, is het mogelijk om de drukke Zuiderzeestraatweg te ontlopen door in plaats daarvan via het opengestelde landgoed ten zuiden van deze weg te lopen. Het is tijdens de ontwikkeling van de route van het Klompenpad helaas niet gelukt om het Vrijheijtpad over het landgoed te leiden en bewegwijzeren.

Vriendelijke groet van Team Klompenpaden

51. Vandaag deze afwisselende wandeling gemaakt. De route met de klok meegelopen.
    Ten eerste het weiland was erg drassig, dat was voor ons geen probleem. Dat hoort er nou namelijk bij. Als je dat een probleem vind. Ga dan over het asfalt lopen!
    Wij hadden de verlenging gepakt. Mooi gedaan. Sla je een stuk drukke asfalt weg over.
    En dan loop je door een mooi stukje bos door.
    Team klompenpad makers top gedaan!

52. Zojuist deze route gelopen.
    Weinig spannends en veel langs wegen met redelijk veel (auto) verkeer.
    Geen aanrader!

53. Het hele stuk langs de Zuiderzeestraatweg kan anders. Ga na landgoed Old Putten direct rechtsaf vervolgens eerste pad links. Einde van het pad links en dan kom je bij het startpunt van Bakkerij Schuld bij de molen.
    Dit voorkomt 2 km langs de weg te lopen en het is slechts 1 km extra.

54. Vervolg
    Je hebt dan wel hoge wandelschoenen nodig.
    Verder een mooie route met afwisselende landschappen.
    Maar het stuk bij Oosterwolde dat je onbeschermd langs de kant van de weg moet lopen vonden wij vervelend.
    En het hele lange stuk langs de Zuiderzeestraatweg vinden wij een gemiste kans, omdat er zoveel mogelijkheden om de mooie kant van Elburg te laten zien.
    Op een gegeven moment zijn we uit de route gestapt en Elburg in gegaan, vanwege het geraas van het langsgaande verkeer.
    Groet Diederik Nijhuis

55. Vanmiddag dit Klompenpaden gelopen.
    Route net de klok mee gelopen, eerst een stuk door een weiland gelopen. Wat haast onbegaanbaar was vanwege de slechte drainage( erg zompig je hebt dan wel ho

56. Vandaag dit klompenpad toch gelopen. We hadden het steeds uitgesteld omdat de omgeving Elburg ons niet heel erg trok, maar wat was het een verrassend wandeling. We zijn “met de klok mee gaan lopen” en hebben veel mooie plekjes gezien. Het enige stuk wat niet heel geweldig was was het laatste stuk vanaf de Zuiderzeestraatweg-oost. Je loopt hier een aardig stuk langs een drukke weg. Het verbaasde ons ook dat de route niet afsloeg en door Elburg-Vesting liep maar echt om het centrum heen terwijl Elburg zo’n leuk plaatsje is. Fijn dat er in deze regio ook nieuwe routes bij komen ?

57. Beste Yolanda, Tineke en Freerk,

Bij de ontwikkeling van een nieuw Klompenpad wordt gestreefd naar de ontsluiting van oude en soms nieuwe paden, bij voorkeur via de weilanden, langs akkers en over onverharde wegen. Het doel is de beleving van het landschap. De uiteindelijke route is echter afhankelijk van de vrijwillige medewerking van particuliere grondeigenaren die hun terrein open stellen. Om tot een rondwandeling te kunnen komen is gebruikmaking van verharde, openbare wegen soms onvermijdelijk en helaas betekent dat voor dit pad een stuk over een drukke N-weg.

Nog veel wandelplezier gewenst!

Vriendelijke groet van Team Klompenpaden

58. Mooi klompenpad. Ik heb de verlengde gelopen en de zuiderzeestraat ontweken via een mooi natuurpad, het puttensepad, die prima voldoet als alternatief.

59. Op het “Klompenpad-bord” in Elburg staat toch écht 11 km met een routeverlenging naar 14 km.
    Langs de Zuiderzeestraatweg is het inderdaad druk maar je hebt tenminste nog een fietspad waar je kunt wandelen, alhoewel wél achter mekaar. Neem dan de weg door Oostendorp.(Oostendorperstraatweg én Reesweg).écht niet veilig, géén wandel/fietspad..dus gewoon links op de weg lopen waar de auto’s je soms voorbij razen. Kan het anders??
    Verder een héle mooie afwisselende route, vooral de verlenging d’r aan vast plakken! je krijgt dan een mooi gedeelte met landgoederen én de dr.A.Vogeltuinen.
    Dank aan de vrijwilligers!

60. Helaas kunnen wij de enthousiaste reactie op dit nieuwe pad, niet onderschrijven. Een groot deel van de route gaat door de randen van de buitenwijken en zelfs een heel stuk in de berm van een N weg, echt gevaarlijk. Wat ons betreft, geen aanrader!

61. Na het Thornspiccerpad vorige week, was het leuk weer in Elburg te zijn voor het Vrijheijtpad. Het was gelukkig heel aardig weer, al was de grond op sommige plaatsen behoorlijk drassig. Ik vond het een mooie wandeling. Dit keer waren we zo slim om een groot deel van de drukke Zuiderzeestraatweg te vermijden door het Puttenerpad te kiezen. Dat was echt een verbetering. Dank aan degenen die die tip gaven. Een picknickbank op het terrein van A.Vogel zorgde voor een prettige lunchplek, want verder waren er weinig bankjes.

62. Vrijdag 23 oktober 2020 dit pad gelopen. We vonden het een mooi pad, langs en op de weg lopen was wel erg druk met verkeer. Het zowel leuk zijn als er wat bankjes komen te staan, om te genieten van de koffie en de broodjes.
    We hebben genoten van het mooie weer en de ruimte.

63. Vandaag, dinsdag 13 oktober dit klompenpad gelopen. Om 10.00 uur gestart met 9 graden en de zon. Perfect wandelweer. Het begin van de tocht was mooi door de weilanden, langs de schapen. Het mindere stuk vonden wij langs de Oosterwoldestraatweg. Asfalt en veel verkeer. Verder staat alles prima aangegeven en het laatste deel in en om Elburg was weer een leuke route.

64. Maandag 5 oktober dit pad met een wandelvriendin gelopen. Hebben genoten vd rust onderweg en de landgoederen. Net voor de Zuiderzeestraat hebben wij het Putterpad genomen je loop dan landelijk en rustig richting Elburg en komt vlak voor de rotonde op de Zuiderzeestraatweg.
    Misschien een tip?

65. Gisteren dit pad gelopen en we zijn het wel eens met een paar eerdere reacties . Er zitten zeker mooie stukken tussen
    maar ook saaie stukken door bebouwing en langs wegen. We hadden een paar dagen eerder het thornspiccerpad
    gelopen en nu overlapten we weer een stuk van dit pad aan het eind.
    Dit pad komt niet in onze top 10 maar evengoed onze dank aan de paduitzetters!

66. Gisteren liep ik dit klompenpad. Als aanlooproute liep ik van het Schootsveld dwars door de vesting naar het beginpunt. Veel gedeelten waren herkenbaar van andere wandelingen, waaronder klompenpaden, zoals het Thornspiccerpad en het Eekterpad. Mooi over twee landgoederen, maar ook over veel asfalt en langs de drukke Zuiderstraatweg.
    Voor een verslag van mijn wandeling zie : https://willemswonderlijkewandelingen.com/2020/09/26/klompenpad-vrijheijtpad/

67. Mooie route met veel oude boerderijen ,en start en finish in het gezellige Elburg.
    De route is goed gemarkeerd, goed te doen zonder hulp van de app.

68. Zondag het pad proberen te lopen. We wilden de verkorte route doen. Dat lukte helaas niet, ook op mobiel was niet erg duidelijk te zien waar we verkeerd zijn gegaan. Waarschijnlijk paaltje gemist? Kwamen weer bij de rotonde uit.
    We hebben zelf de route aangepast, maar ondertussen ruim 16.6 km gelopen ipv 9 km.
    Ook misten we een bankje………..

69. Het pad begin september gelopen. Het begin langs de stadswallen van Elburg en de weilanden leuk. Daarna de rest van de route gebaald. Dwars door de bebouwde kom van nieuwbouw Elburg en Oostendorp. Asfalt en fietspaden. Jammer. Omgeving heeft veel meer te bieden. Zo niet aan te bevelen .

70. Beste Sybrand,

Wat jammer dat u minder genoten heeft van uw wandeling.

Klompenpaden zijn wandelroutes in het agrarisch cultuurlandschap, zoveel mogelijk over oude voetpaadjes zoals jaagpaden, kerkpaden en schoolpaadjes. Met hulp van bewoners worden deze opgespoord en hersteld. Via de routefolder en de app informeren wij wandelaars onder meer over de verschillende landschappen die worden doorkruist, de ontstaansgeschiedenis, cultuurhistorie en ecologie.

Elke streek en daarmee elk Klompenpad heeft een eigen karakter. Dit wordt grotendeels bepaald door het landschapstype. De waardering voor een bepaald landschapstype is sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.

Bij de ontwikkeling van een nieuw Klompenpad wordt gestreefd naar de ontsluiting van oude en soms nieuwe paden, bij voorkeur via de weilanden en langs akkers en over onverharde wegen. De uiteindelijke route is echter afhankelijk van de vrijwillige medewerking en openstelling van particuliere grondeigenaren. Om tot een rondwandeling te kunnen komen is gebruikmaking van verharde, openbare wegen soms onoverkomelijk. Het uiteindelijke doel is beleving van het landschap en niet de hoeveelheid asfalt en beton.

Nog veel wandelplezier,

Team Klompenpaden

71. Gisteren het Vrijheijtpad gelopen, viel ons zwaar tegen.
    Klein stukje echt klompenpad, namelijk door de weilanden (was leuk).
    Voor de rest lijkt het wel alsof het pad is aangelegd door niet wandelaars. Veel rechte stukken, veel teveel verharde wegen en ook nog een stukje meeliften met de route van een ander klompenpad!
    Vergeleken met de tientallen andere (en over het algemeen prachtige) klompenpaden die we al gelopen hebben krijgt deze een dikke onvoldoende..
    Met name het deel langs de doorgaande weg (terwijl er evenwijdig aan de weg een mooi landgoed met paden ligt) zou op een ander manier moeten worden opgepakt en ook het pad langs Elburg-Vesting heeft geen toegevoegde waarde.

72. Op 2 september, bij prachtig zonnig weer het pad gelopen. We hebben genoten van de mooie wandeling. Alleen het gedeelte langs de Zuiderzeestraatweg was wat minder, mede doordat het druk was op het fietspad. Op het kaartje in de folder liep de route anders dan op het kaartje van de bijlage. (minder lang langs de drukke weg). Er zal een reden zijn waarom de route is gewijzigd…. Het was mijn 120 pad, Samen met mijn klompenpad-vrienden hoop ik nog veel mooie paden te mogen lopen. Dank aan alle vrijwilligers die dit mogelijk maken!

73. Deze pad vandaag gelopen (1 sept 2020) het was een mooie afwisselende pad uitstekende bewegwijzering elburg een mooi stadje wij hebben genoten dit was pad nr 116 voor ons genieten van de kleine dingen elke pad heeft wel iets leuks dank je wel makers voor dit pad

74. Vandaag dit nieuwe klompenpad gelopen. Wij vonden het een leuk pad om te lopen. Alleen het lopen langs de Zuiderzeestraatweg met oversteek vonden wij wat minder. Alles was top bewijzerd.

75. Zondag 23 augustus aan de wandel en genoten. Uitstekende bewegwijzering. App bij de hand, maar eigenlijk niet nodig gehad. Ons niet gestoord aan asfalt of drukte. Niet veel bankjes, maar aan een waterkant kun je ook goed zitten ? Wij hebben het pad met verlenger gelopen en kwamen op 14,4 km
    Wat fijn dat er mensen zijn die zich inzetten om de paden voor ons te verzorgen!
    Op naar ons 35e pad.

76. Vandaag dit pad met verlenging tegen de klok ingelopen. De eerste 3 km vonden we niet bijzonder. Langs een N weg op een druk fietspad. Daarna langs landhuis Schouwenburg gelopen en vervolgens langs de tuinen van dr Vogel. We hebben zelf door de tuinen gelopen en vervolgens de route weer opgepakt. Landgoed Zwaluwenberg met landhuis was ook prachtig. Minder vond ik gedeelte langs een industrie terrein, ook al werd je toch nog een beetje door het onkruid geloodst voor een beetje “Klompenpad gevoel”. Uit het weiland komende waren de bordjes verwarrend. Dit was bij de rotonde bij de kazernes. Wij moesten rechts af maar was daar niet aangegeven. Door de app erbij te pakken zijn we toch die kant op gegaan en zagen we een pijltje. Veel verhard gelopen maar ook mooie boerderijen gezien en uiteindelijk was daar het eerste picknick bankje bij een huis met een leuk verkoopkastje met zelfgemaakte jam, honing etc. Natuurlijk iets gekocht, dus contant geld op zak is altijd handig. Op het einde door een weiland met koeien. Zo leuk! We zijn op het laatst afgeweken van de route om de vesting Elburg nog in te gaan. Uiteindelijk 17 km gewandeld. De routebordjes hingen niet altijd op logische plekken en hebben er soms eentje gemist. Ik ben wel een aardig geoefende klompenpadloper na 55 paden maar moest toch steeds even de app er bij pakken omdat ik dan voelde dat we verkeerd zaten. Dank jullie wel voor het uitzetten en onderhouden van dit pad

77. 15 augustus deze route gelopen, eerder een aantal andere routes van midden afstand. Deze vonden wij wat minder, en paar verbeterpunten:
    – je vind onderweg geen bankjes of redelijke zitplaats, wel rond Elburg oud.
    – begin en einde heel mooi. Vanaf 1\3de een uur lang asfalt lans drukke wegen, hier iets op verzinnen?

We hebben wel mooi weer gehad en vooral het eerste deel leuk gelopen. Gaan er zeker nog meer lopen.

78. Wederom een super mooi pad gewandeld, zeer goed aangegeven en dank voor allen die dit voor elkaar hebben gekregen in het bijzonder de boeren waar je zo over hun grond mag wandelen maar ook alle vrijwilligers en overheden

Bedankt !

79. Vandaag liep ik dit pad inclusief de verlenging langs de tuinen van A.Vogel. Daar heb ik het blotevoetenpad meegepakt. Ik heb ook nog een stuk van het Thornspiccerpad erbij gelopen (dat deel dat ik gister nog niet gedaan had ivm de onweersbuien van toen). Ik vond dit pad verrassend mooi en afwisselend. Dank jullie wel voor het uitzetten! Ik heb genoten.

80. Hallo,
    Gisteren liepen we het Vrijheijtpad.
    Helaas maar 9 km.
    We komen nog een keer terug voor het hele pad.
    We begonnen bij bakker Schuld en liepen op deze manier prachtig via de zeven vonders naar Elburg. Daar over de wal en daarna onder langs de buitenkant van de wal. Mooi bedacht zo.
    Veel succes met dit mooie pad. Wij hebben er van genoten.

81. Beste Ivo,
    Dank voorde reactie.
    Klopt wat je schrijft. Op het laatste moment (toen deze tekst al geschreven was) is er een verandering van eigenaar van een stuk land geweest de nieuwe eigenaar werkte niet mee aan het klompenpad en zodoende moesten we een minder aantrekkelijke kortere aanpassing op het pad toepassen.
    Jan Willem

82. Vreemd dat hier vermeld staat dat de route 11 kilometer lang is. Ik heb m vorige week gelopen en kwam niet verder dan ongeveer 9 km. Op de kaart met alle klompenpaden staat ook 9 km

83. Beste Dick,
    Dank voor je reactie.
    Ik zou graag van je willen weten waar dat draad was gespannen, dan zorg ik dat dat wordt verwijderd.
    Ik ben het met je eens dat er veel verharde weg in de route is opgenomen, wij hadden dat ook anders gewild en gepland maar het niet willen meewerken van een landeigenaar verplichtte ons tot een minder geslaagd stuk langs een drukke provinciale weg. Hoop voor je begrip.
    Groet
    Jan Willem (coordinator Vrijheijtpad)

84. Beste Dick,
    Dank voor je reactie.
    Groet
    Jan Willem (coordinator Vrijheijtpad)

85. Dit pad heb ik vorige week al gelopen op de bordjes.
    Met de klok mee gelopen. Bij het verlaten van het centrum direct al de weilanden in met paarden en pinken. Eén overstap naar een ander weiland vond ik overigens gevaarlijk. Er was op een hoogte van ongeveer 10 cm een draad gespannen voor het vee, maar ik lag bijna onderin de sloot.
    Heel veel mooie al dan niet gerestaureerde boerderijen gezien.
    Dit pad overlapt ongeveer 1,5 km km het Eekterpad in Oosterwolde (mooi stuk) en het Thorniccerpad (2 x) in Elburg. Als je de verlenging loopt is de overlap ongeveer 2 km.
    De verlenging is erg mooi. Wel een ruig stuk nabij een drukke weg en een industrieterrein. Met verlenging hard 42% en zonder verlenging 62% hard. ’t Is zeker de moeite waard om dit pad een keer te lopen, maar wat teveel asfalt. Ik prefereer de lange route van het Thornspiccerpad. Maar bedankt iedereen.