Vrijheijtpad

Ontdek het mooie afwisselende buitengebied van Elburg. Wandel langs oude verdedigingswerken, over kerkenpaden en landgoederen. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Rondwandeling: het Vrijheijtpad (9 km)

Startpunt: Havenkade (ter hoogte van nummer 21) in Elburg

Opstappunt: Molen De Tijd, Zuiderzeestraatweg Oost 18 in Elburg. Bij het opstappunt is er beperkte parkeergelegenheid op doordeweekse dagen.

Openbaar vervoer: Bushalte Centrum in Elburg.

Markering: groene markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen

Route combineren: U kunt het Vrijheijtpad combineren met het Eekterpad en het Thornspiccerpad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld

Heeft u een opmerking over dit Klompenpad of een tip, dan horen we dat graag van u! Stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Vandaag, dinsdag 13 oktober dit klompenpad gelopen. Om 10.00 uur gestart met 9 graden en de zon. Perfect wandelweer. Het begin van de tocht was mooi door de weilanden, langs de schapen. Het mindere stuk vonden wij langs de Oosterwoldestraatweg. Asfalt en veel verkeer. Verder staat alles prima aangegeven en het laatste deel in en om Elburg was weer een leuke route.

2. Maandag 5 oktober dit pad met een wandelvriendin gelopen. Hebben genoten vd rust onderweg en de landgoederen. Net voor de Zuiderzeestraat hebben wij het Putterpad genomen je loop dan landelijk en rustig richting Elburg en komt vlak voor de rotonde op de Zuiderzeestraatweg.
    Misschien een tip?

3. Gisteren dit pad gelopen en we zijn het wel eens met een paar eerdere reacties . Er zitten zeker mooie stukken tussen
    maar ook saaie stukken door bebouwing en langs wegen. We hadden een paar dagen eerder het thornspiccerpad
    gelopen en nu overlapten we weer een stuk van dit pad aan het eind.
    Dit pad komt niet in onze top 10 maar evengoed onze dank aan de paduitzetters!

4. Gisteren liep ik dit klompenpad. Als aanlooproute liep ik van het Schootsveld dwars door de vesting naar het beginpunt. Veel gedeelten waren herkenbaar van andere wandelingen, waaronder klompenpaden, zoals het Thornspiccerpad en het Eekterpad. Mooi over twee landgoederen, maar ook over veel asfalt en langs de drukke Zuiderstraatweg.
    Voor een verslag van mijn wandeling zie : https://willemswonderlijkewandelingen.com/2020/09/26/klompenpad-vrijheijtpad/

5. Mooie route met veel oude boerderijen ,en start en finish in het gezellige Elburg.
    De route is goed gemarkeerd, goed te doen zonder hulp van de app.

6. Zondag het pad proberen te lopen. We wilden de verkorte route doen. Dat lukte helaas niet, ook op mobiel was niet erg duidelijk te zien waar we verkeerd zijn gegaan. Waarschijnlijk paaltje gemist? Kwamen weer bij de rotonde uit.
    We hebben zelf de route aangepast, maar ondertussen ruim 16.6 km gelopen ipv 9 km.
    Ook misten we een bankje………..

7. Het pad begin september gelopen. Het begin langs de stadswallen van Elburg en de weilanden leuk. Daarna de rest van de route gebaald. Dwars door de bebouwde kom van nieuwbouw Elburg en Oostendorp. Asfalt en fietspaden. Jammer. Omgeving heeft veel meer te bieden. Zo niet aan te bevelen .

8. Beste Sybrand,

Wat jammer dat u minder genoten heeft van uw wandeling.

Klompenpaden zijn wandelroutes in het agrarisch cultuurlandschap, zoveel mogelijk over oude voetpaadjes zoals jaagpaden, kerkpaden en schoolpaadjes. Met hulp van bewoners worden deze opgespoord en hersteld. Via de routefolder en de app informeren wij wandelaars onder meer over de verschillende landschappen die worden doorkruist, de ontstaansgeschiedenis, cultuurhistorie en ecologie.

Elke streek en daarmee elk Klompenpad heeft een eigen karakter. Dit wordt grotendeels bepaald door het landschapstype. De waardering voor een bepaald landschapstype is sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.

Bij de ontwikkeling van een nieuw Klompenpad wordt gestreefd naar de ontsluiting van oude en soms nieuwe paden, bij voorkeur via de weilanden en langs akkers en over onverharde wegen. De uiteindelijke route is echter afhankelijk van de vrijwillige medewerking en openstelling van particuliere grondeigenaren. Om tot een rondwandeling te kunnen komen is gebruikmaking van verharde, openbare wegen soms onoverkomelijk. Het uiteindelijke doel is beleving van het landschap en niet de hoeveelheid asfalt en beton.

Nog veel wandelplezier,

Team Klompenpaden

9. Gisteren het Vrijheijtpad gelopen, viel ons zwaar tegen.
    Klein stukje echt klompenpad, namelijk door de weilanden (was leuk).
    Voor de rest lijkt het wel alsof het pad is aangelegd door niet wandelaars. Veel rechte stukken, veel teveel verharde wegen en ook nog een stukje meeliften met de route van een ander klompenpad!
    Vergeleken met de tientallen andere (en over het algemeen prachtige) klompenpaden die we al gelopen hebben krijgt deze een dikke onvoldoende..
    Met name het deel langs de doorgaande weg (terwijl er evenwijdig aan de weg een mooi landgoed met paden ligt) zou op een ander manier moeten worden opgepakt en ook het pad langs Elburg-Vesting heeft geen toegevoegde waarde.

10. Op 2 september, bij prachtig zonnig weer het pad gelopen. We hebben genoten van de mooie wandeling. Alleen het gedeelte langs de Zuiderzeestraatweg was wat minder, mede doordat het druk was op het fietspad. Op het kaartje in de folder liep de route anders dan op het kaartje van de bijlage. (minder lang langs de drukke weg). Er zal een reden zijn waarom de route is gewijzigd…. Het was mijn 120 pad, Samen met mijn klompenpad-vrienden hoop ik nog veel mooie paden te mogen lopen. Dank aan alle vrijwilligers die dit mogelijk maken!

11. Deze pad vandaag gelopen (1 sept 2020) het was een mooie afwisselende pad uitstekende bewegwijzering elburg een mooi stadje wij hebben genoten dit was pad nr 116 voor ons genieten van de kleine dingen elke pad heeft wel iets leuks dank je wel makers voor dit pad

12. Vandaag dit nieuwe klompenpad gelopen. Wij vonden het een leuk pad om te lopen. Alleen het lopen langs de Zuiderzeestraatweg met oversteek vonden wij wat minder. Alles was top bewijzerd.

13. Zondag 23 augustus aan de wandel en genoten. Uitstekende bewegwijzering. App bij de hand, maar eigenlijk niet nodig gehad. Ons niet gestoord aan asfalt of drukte. Niet veel bankjes, maar aan een waterkant kun je ook goed zitten 😊 Wij hebben het pad met verlenger gelopen en kwamen op 14,4 km
    Wat fijn dat er mensen zijn die zich inzetten om de paden voor ons te verzorgen!
    Op naar ons 35e pad.

14. Vandaag dit pad met verlenging tegen de klok ingelopen. De eerste 3 km vonden we niet bijzonder. Langs een N weg op een druk fietspad. Daarna langs landhuis Schouwenburg gelopen en vervolgens langs de tuinen van dr Vogel. We hebben zelf door de tuinen gelopen en vervolgens de route weer opgepakt. Landgoed Zwaluwenberg met landhuis was ook prachtig. Minder vond ik gedeelte langs een industrie terrein, ook al werd je toch nog een beetje door het onkruid geloodst voor een beetje “Klompenpad gevoel”. Uit het weiland komende waren de bordjes verwarrend. Dit was bij de rotonde bij de kazernes. Wij moesten rechts af maar was daar niet aangegeven. Door de app erbij te pakken zijn we toch die kant op gegaan en zagen we een pijltje. Veel verhard gelopen maar ook mooie boerderijen gezien en uiteindelijk was daar het eerste picknick bankje bij een huis met een leuk verkoopkastje met zelfgemaakte jam, honing etc. Natuurlijk iets gekocht, dus contant geld op zak is altijd handig. Op het einde door een weiland met koeien. Zo leuk! We zijn op het laatst afgeweken van de route om de vesting Elburg nog in te gaan. Uiteindelijk 17 km gewandeld. De routebordjes hingen niet altijd op logische plekken en hebben er soms eentje gemist. Ik ben wel een aardig geoefende klompenpadloper na 55 paden maar moest toch steeds even de app er bij pakken omdat ik dan voelde dat we verkeerd zaten. Dank jullie wel voor het uitzetten en onderhouden van dit pad

15. 15 augustus deze route gelopen, eerder een aantal andere routes van midden afstand. Deze vonden wij wat minder, en paar verbeterpunten:
    – je vind onderweg geen bankjes of redelijke zitplaats, wel rond Elburg oud.
    – begin en einde heel mooi. Vanaf 1\3de een uur lang asfalt lans drukke wegen, hier iets op verzinnen?

We hebben wel mooi weer gehad en vooral het eerste deel leuk gelopen. Gaan er zeker nog meer lopen.

16. Wederom een super mooi pad gewandeld, zeer goed aangegeven en dank voor allen die dit voor elkaar hebben gekregen in het bijzonder de boeren waar je zo over hun grond mag wandelen maar ook alle vrijwilligers en overheden

Bedankt !

17. Vandaag liep ik dit pad inclusief de verlenging langs de tuinen van A.Vogel. Daar heb ik het blotevoetenpad meegepakt. Ik heb ook nog een stuk van het Thornspiccerpad erbij gelopen (dat deel dat ik gister nog niet gedaan had ivm de onweersbuien van toen). Ik vond dit pad verrassend mooi en afwisselend. Dank jullie wel voor het uitzetten! Ik heb genoten.

18. Hallo,
    Gisteren liepen we het Vrijheijtpad.
    Helaas maar 9 km.
    We komen nog een keer terug voor het hele pad.
    We begonnen bij bakker Schuld en liepen op deze manier prachtig via de zeven vonders naar Elburg. Daar over de wal en daarna onder langs de buitenkant van de wal. Mooi bedacht zo.
    Veel succes met dit mooie pad. Wij hebben er van genoten.

19. Beste Ivo,
    Dank voorde reactie.
    Klopt wat je schrijft. Op het laatste moment (toen deze tekst al geschreven was) is er een verandering van eigenaar van een stuk land geweest de nieuwe eigenaar werkte niet mee aan het klompenpad en zodoende moesten we een minder aantrekkelijke kortere aanpassing op het pad toepassen.
    Jan Willem

20. Vreemd dat hier vermeld staat dat de route 11 kilometer lang is. Ik heb m vorige week gelopen en kwam niet verder dan ongeveer 9 km. Op de kaart met alle klompenpaden staat ook 9 km

21. Beste Dick,
    Dank voor je reactie.
    Ik zou graag van je willen weten waar dat draad was gespannen, dan zorg ik dat dat wordt verwijderd.
    Ik ben het met je eens dat er veel verharde weg in de route is opgenomen, wij hadden dat ook anders gewild en gepland maar het niet willen meewerken van een landeigenaar verplichtte ons tot een minder geslaagd stuk langs een drukke provinciale weg. Hoop voor je begrip.
    Groet
    Jan Willem (coordinator Vrijheijtpad)

22. Beste Dick,
    Dank voor je reactie.
    Groet
    Jan Willem (coordinator Vrijheijtpad)

23. Dit pad heb ik vorige week al gelopen op de bordjes.
    Met de klok mee gelopen. Bij het verlaten van het centrum direct al de weilanden in met paarden en pinken. Eén overstap naar een ander weiland vond ik overigens gevaarlijk. Er was op een hoogte van ongeveer 10 cm een draad gespannen voor het vee, maar ik lag bijna onderin de sloot.
    Heel veel mooie al dan niet gerestaureerde boerderijen gezien.
    Dit pad overlapt ongeveer 1,5 km km het Eekterpad in Oosterwolde (mooi stuk) en het Thorniccerpad (2 x) in Elburg. Als je de verlenging loopt is de overlap ongeveer 2 km.
    De verlenging is erg mooi. Wel een ruig stuk nabij een drukke weg en een industrieterrein. Met verlenging hard 42% en zonder verlenging 62% hard. ’t Is zeker de moeite waard om dit pad een keer te lopen, maar wat teveel asfalt. Ik prefereer de lange route van het Thornspiccerpad. Maar bedankt iedereen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.