Woldermarkerpad

Wandelen langs boerenerven, over schouwpaden en historische wegen in het buitengebied van Terwolde. Ontdek het mooie buitengebied van Terwolde. Wandelen langs boerenerven, over schouwpaden en historische wegen. Rust, ruimte en het IJssellandschap bepalen hier de sfeer. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Wandeling: het Woldermarkerpad (7 km)

Startpunt: Cosmas en Damianus kerk, Molenweg 2, 7396 AB Terwolde

Openbaar vervoer: Bushalte Molenweg in Terwolde

Markering: Rode markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Route combineren: Het is mogelijk het Woldermarkerpad te combineren met het Niebroekerpad en Tuylermarkerpad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld.

1. Na een korte wandelpauze in de zomer, is dit weer mijn eerste klompenpad; ideaal om er weer even in te komen, die 7 km. Gelopen op do 24 aug.
    De startplek is mooi, naast een grote kerk, in het midden van Terwolde. Op het startpaneel is het rode klompenpadlogo voor het Woldermarkerpad verwijderd, en ook mis ik de eerste bewegwijzeringsbordjes langs de route, maar met de app erbij gaat het prima. Ik loop het pad tegen de wijzers van de klok in.
    De Broekhuizerweg blijkt afgesloten t/m 29/8, aldus de borden, maar ik ben toch doorgelopen en dat was goed te doen voor wandelaars. Aan het einde van die weg kom je uit bij het water: de Terwolde Wetering. Een mooi pad erlangs volgt! Onderweg heb ik ooievaars, een reiger, diverse soorten vlinders en libelles gezien. Ook waren er veel kleine, wegspringende kikkertjes (of waren het jonge padden?) op het pad.
    Op het zachte gebrom van overvliegende vliegtuigjes na vond ik het een heel stil pad. Heb echt genoten. Jammer dat het maar 7 kilometers waren.
    Alle medewerkers van dit klompenpad, dankjulliewel!

2. Vandaag dit pad gelopen,we hadden prachtig weer,maar als je de 2 andere klompenpaden al gelopen hebt,loop je een heel groot deel langs zelfde route,dus beter, combinatie lopen vd route,s zou ik zeggen.Het was mooi maar niet bijzonder.

3. Heerlijke wandeling door de weilanden. Even een kort stukje langs de weg en dan snel weer van de weg af. halverwege aan een tafel zitten lunchen. En na een stuk wandelen aan diezelfde tafel weer een kop thee met een koekje. Het was genieten met alle natuurlijk om ons heen.

4. 13-09-2022 dit pad bewandeld. Gestart bij de kerk. En de route via dorpspraatjes samen met tuylermarkerpad. Welke ik al eerder liep. Bij boerderij Doevendans rechts af. Daarna overgestapt op het Niebroekerpad. Idd zoals meerdere reacties aangeven veel lange rechte paden. Maar de omgeving maakt veel goed vind ik mooie oude klassieke boerderijen. Reewild, ganzen eenden hazen zwanen en mooi langs de wetering gewandeld in alle rust. Heerlijke koffie bij het Dorpshuis in Nijbroek. Erg aardige mensen Hartelijk dank ) vervolgens weer overgestapt op het laatste stuk Woldemarkerpad. Totaal zo’n 18 km gewandeld in schitterend weer. Route beheerders bedankt.

5. Probeer,sinds mijn FLO bij defensie deze routes te lopen en ik moet zeggen: het is een leuke bezigheid en inderdaad is er wel eens een stukje asfalt of een lang stuk recht door maar we moeten niet vergeten dat dit werk word gedaan door vrijwilligers!!!!!!!En daarom een dikke duim voor jullie.

6. Vanmiddag deze route gelopen, langs weilanden en water. Veel rechte stukken, maar wel in een mooie landelijk omgeving. Prima zonder app te lopen, behalve inderdaad op het laatst bij de brug richting Terwolde, waar de pijl naar links staat, maar volgens het kaartje op de site moet je daar inderdaad rechtdoor, net als de blauwe route.

7. Vandaag hebben wij deze wandeling gedaan en de omgeving is prachtig. Echter; als je richting Terwolde loopt en je komt over de brug met de witte brugleuningen hangt daar een bordje met de pijl naar links, terwijl je daar rechtdoor moet, net als de blauwe route. Dus daar gingen we de mist in en dat resulteerde in een dubbel gelopen stuk en een paar extra kilometers. Jammer.

8. Weinig reacties op dit leuke pad, misschien omdat het wat kort is. Maar dat maakt het er niet minder aantrekkelijk door. Best wat afwisseling onderweg. . Ik kwam vrijwel niemand tegen en dat is jammer van het werk dat de vrijwilligers steken in het bijhouden van zo’n klompenpad. Als je het te kort vind, combineer het dan met 1 of 2 andere paden.

9. Vandaag deze route gelopen. Ideaal die 7km want ik had niet zo’n zin in een lange wandeling. Leuke route langs water en weilanden door boerenland! Vrijwilligers bedankt maar weer!

10. Op 25 mei het Woldermarkerpad gelopen. Mooie smalle paadjes langs het water met hoog boterbloemen en fluitenkruid aan de randen afgewisseld met wat verharde weg. Veel hazen in het veld en mooie vergezichten. Inderdaad wat recht toe recht aan maar niet vervelend, de route is alleen een beetje te kort…. ?

11. Recept voor het maken van een nieuw klompenpad zonder er al teveel moeite in te hoeven steken: neem 2 andere, al bestaande klompenpaden, het Niebroeker pad en het Tuylermarker pad, en laat je nieuwe pad daat 80% overheen gaan. De overige 20% vul je dan gewoon in met wat bestaande wegen.

Dit is dus geen succes en lijkt me niet de bedoeling van een klompenpad

12. Vandaag deze route gelopen. Viel toch wel tegen. Wel langs of door een paar weilanden, maar veel rechtuit en weinig afwisseling en ook langs verharde wegen. Er zijn betere en mooiere klompenpaden.

13. Een dieptepunt vormt het grote boerenbedrijf in het tweede rondje van de acht, vlak voordat je het bos in loopt. Overal plasticfolie op de akker en een chaos op het erf achter de boerderij. Beslist antireclame voor de agrarische sector die al zo onder druk staat.

14. Vanmiddag het pad gelopen als “tussendoortje”, ook met een straffe koude wind maar ook met een zonnetje 🙂
    Wandelpaadjes waren goed beloopbaar, niet drassig.

15. Zondag 4 april dit klompenpad van 7km gelopen. Gaat alleen door weilanden maar toch een leuke route en goed aangegeven. Wij hadden koud weer met een straffe Noorderwind dus beter om te lopen als het zonnetje schijnt. Dank aan de vrijwilligers.

16. Wij vonden dit een van de mindere paden. Veel lange rechte stukken. Maar dit is persoonlijk. Wel verder keurig onderhouden.

17. Vandaag het Tuylermarkerpad en het Woldermarkerpad gecombineerd. Twee hele mooie routes en heel goed te combineren. Routes zijn ook duidelijk aangegeven en goed onderhouden door de vrijwilligers.

Ondanks de warmte, lopen was eigenlijk beter dan zitten, hebben wij heel erg genoten van deze afwisselende paden.

Echte aanraders, op en top klompenpaden.

18. filmpje volgt later.
    Een heel aardig, maar kort klompenpad bij Terwolde. Door het dorpje lopen is in dit geval niet erg, overal is wel wat aardigs te zien.
    Wanneer je eenmaal van de weg afgaat wordt het leuk: langs akkers, door velden, langs een vaart en ook een deel over asfalt. Ik heb me prima vermaakt!

19. Dit mooie klompenpad van zo’n 7 km leidt je langs mooie plekjes rondom Terwolde. Kenmerkend zijn de vergezichten in combinatie met het wandelen langs weilanden met mooie slootjes. Ook weer keurig door vrijwilligers onderhouden, dank!

20. Vandaag met man het Woldermarkerpad gelopen. Heel mooi en hebben ervan genoten. Eerder liepen we routes in het bos maar dit was ons vijfde klompenpad. Erg leuk om te doen. Kijken uit naar een volgend pad. Ivm corona met klok mee lopen handig daar er smalle mooie paadjes zijn. Zo kom je elkaar niet tegemoet. Voor de beheerder. Ter hoogte van boerderij de Doevendans (bij witte bruggetje) is er langs kanaal een bordje helemaal beschadigd. Verder in orde. Vrijwilligers en iedereen die het mogelijk maakt het pad te lopen bedankt.

21. Gisteren onze eerste ervaring met “Klompenpaden” gehad. Wat een leuk pad om te lopen en voor ons -we hebben het wandelen net weer opgepakt- een mooie afstand om mee te beginnen. De opmerking ten aanzien van het gemiste bordje hieronder herkennen wij; voor de grote koeienstal bij rustpunt Albers moet je links aanhouden en loop je zo het groen in ; daar staat overigens wel een klompenbordje maar dan moet je echt al op het pad zijn, dus zou beter meer bij straat of het zitje dat daar staat geplaatst kunnen worden. Verder alleen maar lof over de toestand van het pad en de mooie route. Bovenal zijn we bijzonder aangenaam verrast door de gastvrijheid van de ‘Terwoldenaren’. Tijdens onze wandeling stonden we een ‘bijzonder bouwwerk’ te bekijken en werden we spontaan uitgenodigd om het ook van de andere kant te komen bekijken hetgeen al meteen uitmondde in ruim anderhalf uur gezellig zitten voorzien van drankjes, G & T , bedankt! En toen ik later thuis kwam ontdekte ik dat ik mijn bankpasje was verloren en nog geen minuut later werd ik gebeld door iemand die het pasje gevonden hadden en de moeite had genomen mijn telefoonnummer te achterhalen, Terwolde bedankt!

22. Wij hebben het Woldermarkerpad twee maal moeten lopen, aangezien wij een bordje misten waar de zeedijk een
    bocht naar links maakt bij een boerderij daar zou wel een bordje bij kunnen. Kwamen op het Nijbroekerpad en waren de weg helemaal kwijt, terug gegaan naar het beginpunt. Volgende dag weer geprobeerd met plattegrond uit de supermarkt en de fout gevonden. Verder een prachtige route en veel lof voor de vrijwilligers.

23. Sinds april 2020 schrijf ik mijn klompenpadervaring weg op mijn blog: Mijn bevindingen van dit pad kunt u vinden via de volgende link: https://sprakeloosverhalen.wordpress.com/2020/05/06/8764/
    Voor meer foto’s verwijs ik naar mijn instagramaccount titiissprakeloos

De wandeling in Terwolde, een alleraardigst plaatsje, was een korte, maar met veel plezier gewandeld. Dank aan de vrijwilligers.

24. Sinds april 2020 maak ik een blogje van de wandelingen op de klompenpaden. Vandaag was het Woldermarkerpad aan de beurt. Voor tekst zie ook: https://bit.ly/35AISsd
    Meer foto’s zijn te zien op mijn account op Instagram: titiissprakeloos

Dank vrijwilligers, een fijne compacte wandeling in het allerlieflijkste Terwolde

25. hallo,vrijwilligers van dit leuke klompenpad.Ik kwam vanaf het noorden door het stukje bos aan de linkerkant van het slootje een paaltje met markeringen tegen,maar het vorige paaltje stuurt je langs de rechterkant,een beetje verwarrend.Toen doorgelopen naar de wellerweg,daar miste ik een bordje met de pijl naar links,wel een bordje daar van het niebroekerpad.ik ben een stukje daarvoor een zandweg ingelopen,en dan kom je weer uit bij het sluisje,maar ik zag dat dat niet de officiele route was.

26. dit klompenpad gelopen. Ons 18e pad ?
    Deze keer een, voor ons, korte route uitgezocht ivm het warme weer.
    Werkelijk genoten van dit pad. Geen last van hoge brandnetels. Die waren netjes kort gemaaid.
    Heerlijk gewandeld en blij dat er mensen zijn die het mogelijk maken dat wij dat kunnen.
    Veel dank. Op naar het 19 pad??

27. Werkelijk genoten van dit pad. Via een plaatselijke krant werden we hier op geattendeerd . Sowieso kenden we het item klompenpaden niet. Waanzinnig initiatief met voor ons vele verademingen. Wellicht verdient een gedeelte wat onderhoud omdat het wegens opgroeiend groen wat onbegaanbaar werd. Doe er uw voordeel mee. Wij zullen meer paden volgen!

28. Vandaag het Woldermarkerpad gelopen. Het is een mooie route, maar niet in deze tijd van het jaar. We hadden spijt van onze korte broek. Een heel stuk door metershoog gras en brandnetels gebanjerd, met enorm jeukbenen als gevolg ;( dus mijn tip is: doe een lange broek aan of neem een kapmes mee haha!

29. Beste initiatief nemers, hartelijk dank voor jullie accuraat aangegeven route. Wij vonden dit pad niet erg afwisselend, veel weiland, rechte paden en weinig begroeing. Hier kunnen jullie natuurlijk ook niets aan doen, maar is voor de gebruiker goed te weten wat er te verwachten valt. Vriendelijke groeten, Pim

30. 24.12.2016. In verband met kerst.hebben we toch nog een klein klompenpaatje gelopen. Het was erg sompige maar dat kon de pret niet drukken. Honderden ganzen op een kluitje in het weiland. Prachtig. Zwanen in de wetering. En af en toe weg zakken in de modder. Of klei. Het hoort er allemaal bij. Dat is het leuke van klompenpaden die afwisseling.Trouwens wij lopen met de nordic Pools. Het is af en toe wisselen met de doppen I.v.m harde paden maar het gaat prima.op naar de volgende. Fam Nieuwenhuis.

31. Gecombineerd met Tuylermarkerpad. Als je van “ver” komt, is deze route alleen wel erg aan de korte kant. Vandaar de combinatie. Mooi dat met dezelfde startplaats vanuit Terwolde twee tochten te belopen vielen. Routeaanduiding goed aangegeven. Voldoende om alleen de folder te volgen. Als rustpunt wordt Albers aan de Zeedijk 11 aangegeven. Helaas blijkt dit een fout te zijn. Volgens de eigenaar waren ze vorig jaar al gestopt als rustpunt en als verkooppunt van klompenpaden-folders. Dit punt ligt iets buiten deze route, maar wel aan het Niebroekerpad.
    Voorstel: dit adres zo snel mogelijk van de site verwijderen. Geen enkele hindernis op de route. Fantastisch mooie natuur langs de Terwoldse Wetering. Net zoals de andere gelopen klompenpaden: een aanrader!!!

32. 8 okt 2016

Prachtig pad. Heel mooie landschappen en vergezichten. Wij hebbe het gecombineerd met het Tuylermarkerpad. Beide wandelingen bevelen we aan.

Echter……………… Het was soms zoeken en puzzelen. Ook hier waren bordjes verweerd en niet meer leesbaar.

33. Vandaag, 19 augustus 2016, dit aardige rondje gelopen. Zeker als je niet de hele dag de tijd hebt, maar toch even de benen wil strekken. Voor ons ligt dit pad vlakbij huis. Op 6 augustus jl. het Tuylermarkerpad gelopen, maar toen was het regenachtig weer en dan is het wel erg drassig en is goed waterdicht schoeisel een noodzakelijk en aan te raden iets. Vandaag was het heerlijk zonnig en al een flink aantal dagen droog weer. Je merkt wel dat je in van oorsprong nat en moerassig gebied loopt vooral langs de Terwoldse Wetering. We zijn vroeg gestart en dan is het opvallend stil op deze route. Begeleid door talloze mini kikkertjes is het even doorploeteren langs de wetering, maar alleszins de moeite waard. De boeren zijn heerlijk aan het werk en koeien en schapen kijken je kalm aan. Kortom een ontspannend rondje.

34. Zondag 7 Augustus 2016 het Woldermarkerpad gelopen samen met mijn vrouw, was prima weer, duidelijk aangegeven en goed verzorgde paden ( wel belangrijk dat het een paar dagen droog geweest is ) maar dat is bij de meeste paden wel belangrijk. ik heb er al 5 gelopen het ene pad is beter dan het andere, dat zal te maken hebben welke tijd van het jaar men deze gaat lopen. toevallig heb ik foto’s kunnen maken van de muurschilderingen in de kerk van Terwolde. De dominee kwam toevallig gelijk met ons bij de kerk aan, en hem gevraagd of ik opnamen mocht maken en vond dat prima. Heerlijke tocht gehad en koffie met warme krentenwegge met roomboter genomen bij grandcafé KriebelZ.

35. Eerst Tuylermarkerpad gelopen, daarna dit pad. Eénderde van dit pad komt ook voor in Tuylermarkerpad en ook ongeveer éénderde komt voor in Niebroekerpad, die heb ik vorige week gelopen. Dit is een leuk pad voor de zondamiddagwandeling voor de inwoners van Terwolde , denk ik, maar als klompenpad noem ik dit korte paadje een grapje.
    Als extra kms kun je wel (een gedeelte van) dit pad toevoegen aan het Niebroekerpad of aan het Tuylermarkerpad.
    Maar ga niet eerst helemaal Tuylermarkerpad lopen en daarna helemaal dit pad, zoals ik wel gedaan heb.
    Toch iedereen maar weer bedankt.

36. Het rondje blijkt in de praktijkzelfs nog iets korter, ik kwam op de GPS op 6.43 KM.
    De paden zijn redelijk recht, maar het landschap vergoedt veel. Op de dag dat ik dit pad liep (19 februari) waren sommige stukken erg slechtbegaanbaar.
    Route aanduiding is wat summier, maar klopt wel.

37. In tegenstelling tot wat Cor beweert, is het zeker geen Hollands landschap. De omgeving van Terwolde is een karakteristiek IJssellandschap . Leuk dat een flink deel van de route over weilanden en schouwpaden loopt. Goed aangegeven bordjes.

38. ,Vrijdagavond dit mooie landelijk pad gelopen met mijn gezin. Heerlijke Hollands landschap met bloeiend fluitekruid en mooie knotwilgen.
    We hebben hazen, een koekoek en diverse water- en weidevogels gezien.

39. Vandaag dit klompenpad gelopen. Het was schitterend weer en we hebben genoten van het landschap! Ondanks dat het zondagmiddag was het rustig onderweg.
    De app voor de smartphone is een prima aanvulling op de route.
    We waren nog niet bekend met het fenomeen klompenpad, maar na onze ervaring met dit pad gaan we ze vaker lopen.