Zeegsepad

Ontdek het mooie buitengebied van Ressen in Park Lingezegen. Wandelen langs zegen, eeuwenoude bouwwerken, door weilanden, boomgaarden en over historische paden. Laat je verrassen door dit bijzondere afwisselende landschap. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Wandeling: het Zeegsepad (6 km)

Startpunt: Landwinkel de Woerdt, Woerdsestraat 4 in Ressen

Opstappunt: Station Nijmegen Lent Griftdijk Noord in Lent. Bushalte P+R Waalsprinter Keizer Augustusplein in Ressen.

Openbaar vervoer: Station Nijmegen Lent (4 km), bushalte P+R Waalsprinter (800 meter), bushalte Kerkenhofstraat in Ressen.

Markering: Oranje markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Route combineren: U kunt het Zeegsepad combineren met het Breedlersepad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld.

1. Vandaag dit pad gelopen. Bij het begin moet je gelijk de app erbij pakken. Want de stickers zijn vervaagd en niet meet leesbaar… erg jammer en zorgt voor onduidelijkheid. De omgeving is wel mooi, route uiteraard kort. Oversteekjes over water zijn gammel, een oversteekpunt lag zelfs in het water, zonde. In de boomgaard ook onduidelijk welke kant je op moet.
    Het lijkt erop dat dit pad niet meer onderhouden wordt, wat zonde is. Aan het einde heb je de super leuke landwinkel met restaurant waar je wat kan drinken of lunchen.

2. Over het algemeen werd deze route duidelijk aangegeven met de bordjes “klompenpad” echter op bepaalde plaatsen was het flink zoeken en ook gokken. Uiteindelijk de 6 km uitgewandeld.

De Landwinkel en het boerderijterras zijn helaas op zondag en maandag gesloten. Zo ook op 2e Pinksterdag

3. Zeer saaie wandeling, die we onderbroken hebben omdat de markeringen ontbraken. Nog andere wandelaars tegengekomen die hetzelfde hadden ondervonden.Dus geen prettige ervaring.

Grtn Chris

4. Misschien is het handig om in de omschrijving erbij te vermelden dat de zowel de Landwinkel als het boerderijterras op zondag gesloten is.
    Wij hadden graag daar wat gegeten en gedronken maar dat ging dus niet.

5. Beste beheerders. Welke bloesem treffen we hier? Peer of appel? Ik ben benieuwd of er a.s. zaterdag al kans op bloesem isi.
    Dank je wel
    Ivonne

6. Leuk klompenpaadje, lekker door de boomgaarden gesjouwd, en over smalle bruggetjes gewandeld.
    Het was vandaag (7 januari 2023) behoorlijk modderig, dus we zijn met vieze wandelschoenen weer bij de auto aangekomen.
    Vrijwel geen moeite gehad om de route te volgen; alleen toen we uit de boomgaard op de Ressenseweg aankwamen, moesten we even spieden naar de wel erg verbleekte sticker.

7. Vandaag hebben wij dit pad gelopen, (met de klok mee) een beetje modderig na de regen van de afgelopen dagen, maar goed te doen. echter, een beetje onderhoud mag gedaan worden, sommige bordjes zijn zo verbleekt, dat ze nauwelijks te herkennen zijn, en hier en daar in de boomgaarden is het ook niet al te duidelijk, mogelijk ook door de werkzaamheden die uitgevoerd werden. één bordje spande de kroon, stond achter een heg, en daardoor absoluut niet te zien….(bij de hoekse hofstraat waar ook de aanlooproute vandaan komt). verder een mooie route, had wel wat langer gemogen…

8. Vandaag met mooi herfstweer het Zeegsepad gelopen. Prachtige route!
    Vooral door de boomgaard, waar de bomen vol hingen met appels en peren, vonden we prachtig. Wat bijzonder dat we daar mogen lopen! Dank vrijwilligers en grondeigenaren.

9. Erg duidelijk aangegeven klompenpad! Gelopen na het appels plukken bij Landwinkel De Woerdt.
    Vanwege de reacties hieronder hadden we de route ook via de Klompenpad app gedownload. Heel fijne en duidelijke app, trouwens, met informatie over de dingen die je onderweg tegenkomt. Ga ik zeker vaker gebruiken!
    Maar ook de bordjes stonden overal gewoon en waren perfect leesbaar. Soms wel 2 pijltjes op 1 bordje, wat het een beetje verwarrend maakte. Dankzij de app gelukkig geen probleem.
    Na 3 km hebben we de route afgekort vanwege te weinig tijd (tafel gereserveerd) en dat ging, ook weer dankzij de app super goed omdat we precies konden zien waar we waren en waar we af konden korten.
    Aanrader in september vanwege alle appels (en peren) maar vast ook in de bloesem tijd. Dan komen wij ook terug, ondanks dat het anderhalf uur rijden is 👍

10. Zal best wel een mooie route zijn. Helaas na een eindje te hebben gelopen de weg kwijt geraakt. De bewegwijzering laat veel te wensen over en moet beslist duidelijker. Sommige bewegwijzeringsstickers zijn bijna verbleekt. T werd daardoor meer een speurtocht.

11. Op 19 juli vroeg in de ochtend hebben we dit pad gelopen: prachtige trajecten door boomgaarden, over bruggetjes en door heggen, met af en toe wat asfalt. De markering was vanuit Ressen (tegen de klok in) goed te volgen, met af en toe ondersteuning van het kaartje.

12. Ook wij hadden grote moeite om de weg te vinden. Vooral omdat de route linksom en rechtsom gewandeld kan worden en de bordjes erg verweerd waren. Op sommige punten stonden er wel 6 bordjes en allemaal dezelfde kant op. In een boomgaard was het helemaal niet meer duidelijk welke kant we op moesten en zijn we weer de boomgaard uitgegaan en over de asfaltweg weer naar het beginpunt. Wij vonden het geen spectaculair pad, te veel asfalt.

13. Mooie route, tenminste dat vermoed ik. Want vanaf het begin op de parkeerplaats op de Woerdsestraat zijn wij rechtsaf gelopen. Want daar zat het enige zichtbare (maar behoorlijk verweerde) bewegwijzering na nog 1 of 2 gelijksoortige stickers te hebben ontdekt kwamen er helemaal geen stickers meer. We zijn na een lang stuk over een fietspad te zijn gelopen in een nieuwe woonwijk van Lent uitgekomen. Na deze te hebben doorgelopen, kwamen we weer op de Woerdseweg uit. Daar aangekomen hebben we maar besloten om terug te lopen naar de auto.

Dus misschien toch even de bewegwijzering even goed nakijken.

14. Beste wandelaars,

De vrijwilligers van het Zeegsepad lopen met regelmaat het pad na. Zij zullen ook jullie tips over de bewegwijzering meenemen. Dankzij hen behoudt het Zeegsepad de kwaliteit die jullie van een Klompenpad verwachten.

Met vriendelijke groet,
    Team Beheer Klompenpaden

15. Dit pad heb ik 3x gelopen omdat het bij mij in de buurt is en het lekker is om soms een korte wandeling te doen. De laatste keer was afgelopen 7 mei. De andere 2 keren liep ik in vorig jaar april toen de bloesems meer in bloei waren. Erg mooi! Mooie omgeving. En een bezoekje aan de landwinkel is een aanrader. Heerlijke, goede kwaliteit producten hebben ze daar.

De bewegwijzering is niet altijd even duidelijk. De eerste keer heb ik een sticker volledig gemist waardoor ik een kleine km omliep (vond ik niet erg :-)) en ook de derde keer ging het op dezelfde plek bijna mis. Op diverse plekken zijn de stickers zo goed als niet meer zichtbaar. En soms is het vooral in de boomgaard niet duidelijk welke kant je op moet of lijkt er ergens een sticker te missen. De app is dan wel handig om bij de hand te hebben.

16. mooie route, vooral in de bloesemtijd.
    Jammer dat de beschrijving wat verwarrend is.
    De route zou eens gecontroleerd moeten worden en m.n, de “alternatieve route” is verwarrend.
    Mooie gedeeltes zijn langs de Zeeg en de prachtige Oude Postweg.

17. Met de prachtig bloeiende bomen is de route in deze tijd van het jaar fantastisch! We hebben deze route gisteren gelopen en echt genoten. Mooie afwisseling, goede paden, mogelijkheden om de route uit te breiden. Mooi onderhouden. We vinden het een aanrader.

18. Vandaag hebben we deze route gelopen. Het was niet echt ons favoriet, maar de ene vind dit mooi de andere dat. Om deze tijd van het jaar is het naar onze smaak wat saaie route. Ik denk dat we deze route nog wel een keer in het voorjaar gaan wandelen, want het is veelal door boomgaarden. Allereerst onze complimenten voor de organisatie van alle klompenpaden. We hebben er al veel gewandeld, daarom hebben we wel wat ervaring en durf ik wat aantekeningen bij deze route te maken. Qua bewegwijzering zou het wenselijk zijn dat deze route eens een keer kritisch bekeken zou worden. Het begin staat niet goed aangegeven. Wij kwamen op de aanlooproute terecht (lang fietspad). Vervolgens zijn heel veel plaatjes niet meer leesbaar, alhoewel dit niet zo’n groot probleem is. Als de pijl maar goed zichtbaar is. Maar wat vervelender is dat het soms gewoon niet duidelijk is waar je heen moet. Paar keer verkeerd gelopen en in de laatste boomgaard de weg kwijtgeraakt. We hadden wel kaartje bij ons, maar wij werken niet met app. Verdwalen doe je niet, maar sommige dingen zijn gewoon niet duidelijk.

19. Vandaag het Zeegsepad gelopen in combinatie met een stadswandeling in Nijmegen.
    Heerlijk om door en langs de boomgaarden te lopen in dit prachtige en voor ons nog onbekend gebied.
    Mooi dat de eigenaren hun toestemming hiervoor geven.
    Een fijne route, prima bewegwijzerd ook.
    Dank aan alle vrijwilligers.
    Wij hadden weer een heerlijke wandeling.

20. Relatief kort pad, maar dat weet je van te voren. Hebben het pad met de klok meegelopen. Dus na de start eerst punt 10 dan 9 enz. Dit bleek een juiste keus voor ons omdat je dan eerst het stukje snelfietspad, asfalt en het geluid van de snelweg hebt gehad. Langs de rand van een weiland, over de oude postweg, De gemaaide paden bij de Bemmelse Zeeg. De mooie natuur- en bloementuin. Door de hoogstamboomboogaard (gelukkig was de ketting open). De fruitbomen bloeiden nu uiteraard niet meer, maar toch erg mooi. Inderdaad een woord van dank aan de grondeigenaren. Jammer genoeg ontbrak nog steeds het infopaneel bij de start. Ook in de hoek van de wei hebben we het niet kunnen vinden. Een nadeel om de route tegengesteld te lopen was dat meerdere routestickers ontbraken, totaal verbleekt waren of op een voor de loper niet logische plaats stonden. Zeker het stuk in het begin en aan het eind na de hoogstamboogaard is vanuit deze looprichting slecht aangegeven. Als we de app niet hadden gehad, hadden we misschien nog door de boomgaard gedwaald. 🙂 Erg leuke route, als de aanduiding ook voor de door ons gebruikte looprichting zou worden vernieuwd zou dit het helemaal top maken. Een paar foto’s van de route op mijn website: https://klompenpaden.arievanhensbergen.nl/#collections

21. Een heel aardig klompenpad dat voor een groot deel tussen de fruitbomen door gaat. Zeker wanneer in het voorjaar alles in bloei staat is dit klompenpad een echte aanrader, je loopt via smalle paadjes dwars door de boomgaarden heen: prachtig!
    video: https://youtu.be/xYy1z7XbND0

22. Korte, maar krachtige wandeling. De melding onder het kopje “Bijzonderheden” over een kapotte loopplank is niet meer juist. Alles is prima in orde. De eigenaar van Landwinkel de Woerdt vraagt ivm de drukte bij de winkel om te parkeren op een weiland net voor de winkel links ( gezien vanuit Ressen ). Daar ligt nu ook – tijdelijk – in een hoek het infopaneel van het Klompenpad.

23. Relatief kort pad, maar zeer de moeite waard, zeker in de bloesemtijd. Leuk om door de boomgaarden te mogen lopen. De appelbomen staan inmiddels ook in bloei, prachtig. Prachtig is ook de vlakbij gelegen ouderwetse hoogstamboomgaard. Dank aan de telers voor het openstellen van hun terreinen en dank aan de vrijwilligers voor het realiseren van dit pad.
    PS: Overigens wel jammer dat het informatiepaneel bij de start ontbrak, maar wellicht is dat door de bouw ter plaatse

24. Relatief kort pad, maar zeer de moeite waard, zeker in de bloesemtijd. Leuk om door de boomgaarden te mogen lopen. De appelbomen staan inmiddels ook in bloei, prachtig. Prachtig is ook de vlakbij gelegen ouderwetse hoogstamboomgaard. Dank aan de telers voor het openstellen van hun terreinen en dank aan de vrijwilligers voor het realiseren van dit pad.

25. Het best geurende klompenpad van Nederland!
    De appelbomen staan in volle bloei. Dit is het beste moment van het jaar om deze route te lopen. We hebben weer genoten.

26. Mooie route door vele boomgaarden waarvan de bloesem al prachtig in bloei stond, ook van de appel is de bloesembloei gestart. Leuk dat sommige telers aangeven welke fruitbomen we zien. We hebben genoten van deze leuke (wel wat korte) wandeling (maar voor ons was de lengte perfect omdat wij ‘s middags het Doddendaelpad hadden gelopen bij Beuningen).
    Het kerkje is ook prachtig. De avondzon viel mooi op de voorkant van de kerk.
    Bedankt grondeigenaren en telers dat wij over uw grond mochten lopen en bedankt vrijwilligers voor het uitzetten van deze leuke route.

27. Prachtige route, fijn dat je door de boomgaarden mag lopen, ook het stuk langs de Zeeg, een brede sloot, is erg mooi

28. Hartstikke leuke, korte, route. Verrassend, ook al woon je in de omgeving. Leuk door de boomgaarden. Aanrader.

29. Zondag 17 januari dit pad gelopen. Vlakbij huis, niet zo lang en daarom lag het voor ons waarschijnlijk niet zo voor de hand om te lopen. Maar blij dat we toch gegaan zijn……..superleuke route. Prachtig door alle boomgaarden. In het voorjaar nog maar een keer om te genieten van de bloesem.
    Vrijwilligers BEDANKT!

30. Wat een leuk en verrassend klompenpad. Heel anders dan de klompenpaden die we tot nu toe gelopen hebben. We vonden het heel leuk om door de verschillende boomgaarden te lopen. Met 19 graden op 24 februari voelde het aan alsof het lente was. Dit is beslist een pad waarvoor je terug moet komen als het echt lente is en de fruitbomen in bloei staan! Ook het deel van het pad door het dorp met uitzicht op het kerkje en langs de oude wilgen vonden we erg mooi. We hebben onderweg een aantal keer de app erbij gepakt voor de route, we misten hier en daar een bordje. Na afloop hebben we joekels van peren en appels gekocht in de landwinkel.

31. Vandaag gewandeld. De landwinkel is een erg leuk begin. Verder voornamelijk langs en door fruitgaarden. Lijkt me in de lente en zomer stuk mooier. Paden zijn grotendeels onverhard en prima bewandelbaar. Aardige route en leuk in de betuwe

32. Vandaag even eruit. Kort klompenpad gelopen in onze buurt. Was leuk om over de boomgaard te lopen.

33. Vandaag het Zeegsepad gelopen. Leuke route, alleen op het asfalt behoorlijk druk met fietsers. Door de weilanden en boomgaarden was het rustiger en ruim genoeg om op 1,5 m te passeren. Vind je het leuk om de hele route te zien klik dan op de link https://youtu.be/7O61fO5Apu4

34. Vanaf april 2020 maak ik blogjes van iedere wandeling van de klompenpaden die ik loop. Het Uddelermeerpad dat ik op 28 september 2019 liep moet het doen met de foto’s op instagram. Mijn account heet: titiissprakeloos. Voor de blogjes van de andere klompenpaden zie ook; http://www.sprakeloosverhalen.wordpress.com

De foto’s terugkijkend is het historische kerkje indrukwekkend met toevallig uitleg van een van de vrijwilligers. Knooppunt Ressen kent iedereen in de omgeving, maar daar vlieg je langs. Ik vond het interessant om iets verder te kijken dan alleen het asfalt. Lopen door een appelboomgaard doe je niet zomaar. Misschien niet het klompenpad met de grootste panoramadichtheid, zeker de moeite waard al blijft de snelweg wel op afstand hoorbaar.

35. Afgelopen maandag dit pad gelopen samen met de jongens van 9 en 10 jaar. Ze vonden het erg leuk en leerzaam! Groetjes, Huib, Teije en Jacob

36. Ik heb inmiddels meerdere klompenpaden gelopen en deze vond ik de minste. De boomgaard is leuk om doorheen te lopen, maar verder is de route niet bijzonder. De landwinkel is wel het bekijken waard!

37. Als je vanuit het station Lent-Nijmegen wandelt, heb je een aanlooproute van plm een half uur. Terug ook. Inclusief het wandelpad zelf, loop je dus ongeveer 10 km. Wel goed om even in de gaten te houden.
    Ook heb je tijdens de wandeling de app beslist nodig, meerdere ‘klompjes’ zijn weg of goed verstopt.

Verder vond ik de route een beetje saai, leuk om es een keer iets van deze omgeving te zien maar niet voor herhaling vatbaar.

38. Wat heerlijk om zo in de boomgaarden te lopen en afwisselend langs de Zeeg. Zal vast ook heel mooi zijn met bloesem, nog een keertje terug dus! Een leuk pad met mooie informatieve berichten. Goed gemarkeerd en af en toe over de weg is onontkoombaar.

39. Via de aanlooproute loop je van nieuwbouw naar het landschap. De Lentse Plas is daar een eerste kennismaking mee en gelijk een blikvanger. De route bracht ons veel Betuwe-gevoel, met heerlijke paden langs boomgaarden en weilanden. De route brengt je ook nog langs de Zandse Plas, waar je weer even de nieuwbouw van de Waalsprong proeft. De Landwinkel is een leuke pleisterplaats, maar ook Liv op de aanlooproute (bij Pathé) en iets verderop gelegen Stroom zijn leuke plekken om te vertoeven. We doen hem binnenkort nog een keer opnieuw met vrienden.

40. Dit pad begin januari gelopen op een druilerige bewolkte dag. Het zou vast heel anders zijn geweest op een mooie zonnige dag met bladeren en/of bloesem aan de bomen. We vonden dan ook het pad weinig uitdaging bieden en wat ons erg stoorde was het constante geluid van de snelweg op de achtergrond! Jammer. Op zondag/ winter was er geen horeca onderweg.
    We hebben mooiere klompenpaden gelopen.

41. Een regenachtige 2 oktober om het Zeegsepad te lopen. Toch hebben we ervan genoten. Tussen de fruitbomen door, vol met lonkende appels en peren. Bij de landwinkel dan ook nog een kilo van die heerlijke appels gekocht. Langs het water en door weilanden. De wandeling was wel wat te kort, we waren ons startpunt (en eindpunt dus) al ver voorbij gelopen toen we verbaast om ons heen keken omdat de weg zo bekend voor kwam… Kortom: een mooie route maar… veel te kort.

42. Dit kleine pad ( 6 km ) gelopen. Start bij de landwinkel waar we tevens met de camper konden overnachten. Prima lokatie en vriendelijke mensen. Het pad loopt door de vele boomgaarden met soms een weidse blik. Soms inderdaad wat verschoven pijltjes maar dat kon de pret niet drukken. Een aanrader.

43. Op 3 maart dit pad gelopen. Mooi kort pad en leuke afwisseling tussen de boomgaarden, de ecologische oever en de prachtige oude postroute. Ik ga dit pad zeker vaker lopen: als de fruitbomen bloeien en om te zien hoe de net aangelegde ecologische oever zich ontwikkeld.

44. Hallo,

gisteren de route gelopen mbv de app (23/3)

in mijn beleving wijkt de (app) route af van het te volgen pad en wel het laatste stuk van de Bemmelse Zeeg..
    (bij linksom wandelen).
    Is het niet de bedoeling dat je de Zeeg volgt langs de zitbanken (zo te zien staan die daar nog niet zo lang) ipv dat je halverwege de Zeeg links af wordt geleidt?

Groet, Gerard

45. Vandaag dit pad gelopen tegen de klok in, nadat ik in Spijk het Rijnweidepad heb gelopen.
    Elders in de Betuwe heb ik ook een paar keer dwars door fruitboomgaarden gelopen (zelfs met ooievaarsnesten)
    dat is geweldig mooi. Ook verderop b.v. langs beek mooi. Bewegwijzering goed, op de bordjes staan zelfs twee pijltjes! Soms staan die pijltjes niet goed, moeten ze omhoog wijzen i.p.v. links. Kleinigheidje, wat ik ook één keer bij Rijnweidepad tegenkwam.
    Bij het alternatieve stukje had ik ook problemen, maar ik ben niet rondgelopen. Als je op de Woerdsestrraat bent moet je niet bij de eerste gelegenheid weer links af, maar een stukje verder lopen, en dan linksaf. Is inderdaad niet juist gemarkeerd of verwarrend. Verder wel goed gemarkeerd, vond ik.
    Heb nog zo’n 6 km Ommetje de Pas gelopen, erg mooi. Iedereen weer bedankt, dat was weer zo’n 23 km vandaag en het was warm. Dit was pad nummer 83. deze week komen er weer een paar nieuwe bij, maar goed ook.

46. Naar aanleiding van de onderstaande opmerking:

Het onnodig rondwandelen is hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt doordat de ketting op de ene plek (in de boomgaard) dicht was en op de andere (aan de Woerdsestraat) nog open was. Om verwarring als deze in de toekomst te voorkomen is de pop-upinformatie in de app aangepast.

Erik van Eek
    Beheer Klompenpaden Gelderland

47. Vandaag geprobeerd het Zeegsepad te wandelen. Ondanks de gedownloade route beschrijving en de app, is het ons niet gelukt de volledige route te lopen en bleven wij mede door de aanleg van de EVZ in een rondje lopen. Op het punt waar de ketting over de loopplank was gespannen en je rechtsaf moest naar de Woerdsestraat zijn we vervolgens bij de eerst volgende aanwijzing weer links afgeslagen de boomgaard met de oude bomen in, je komt dan weer op het punt bij de loopplank met de ketting. Na wat heen en weer lopen kwamen we door de app. uit bij de aanleg van de EVZ en zijn we door de modder gebaggerd naar uiteindelijk de Zandsestraat, daar stuurde de app en de klomp ons de verkeerde kant op. Indien we naar links waren gelopen hadden we de route kunnen afmaken. Het bovenstaande doet echter niets af aan de schoonheid van deze route. Heel bijzonder dat je zo tussen de fruitbomen mag lopen. Deze route lijkt mij straks met de bloeiende bloesem en als de appels aan de bomen hangen nog mooier.

48. Fantastisch initiatief die klompenpaden! Ik heb er nu al meerdere gelopen en allemaal een geweldige beleving. Heerlijk om door de natuur te struinen over de vaak smalle paadjes. Als je zorgt dat je kleding en schoeisel goed is afgestemd op het weer dan kan het niet mis gaan, mede omdat de bewegwijzering duidelijk en op de juiste plaatsen is aangebracht.

Dank aan alle mensen die de klompenpaden, en vooral deze, mogelijk maken!