Eldensche Veldpad

Ontdek het afwisselende buitengebied van Elden. Wandel langs het Romeinse en recentere verleden, over dijken, door boomgaarden en uiterwaarden met zicht op de Nederrijn en de skyline van Arnhem. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Wandeling: het Eldensche Veldpad (15 km)

Route verkorten: U kunt de route verkorten tot 11 km. Dit staat op de kaart aangegeven en is onderweg als zodanig gemarkeerd.

Startpunt: Parkeerplaats De Brink Elden in Arnhem

Opstappunt: Parkeerplaats De Steenen Camer, Hannesstraatje in Arnhem<

Openbaar vervoer: Bushalte De Brink in Elden. Bushalte De Praets in Arnhem.

Markering: Marineblauwe markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u zowel links- als rechtsom kunt lopen.

Route combineren: U kunt het Eldensche Veldpad pad combineren met het Nederrijnsepad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld.

1. Beste wandelaars,
    Heb vanochtend geconstateerd dat er een behoorlijk raster is geplaatst.
    Erg jammer dat de opdrachtgever ons hiervan niet op de hoogte heeft gebracht.
    Gaan z.s.m. een overstap realiseren.
    Coördinator

2. Wij hebben vandaag ook dit klompenpad gelopen. En wat in de vorige reactie staat, daar liepen ook wij tegenaan, een afrastering van 4 lagen prikkeldraad, waar geen uitgang was. We zijn erover geklommen, maar viel niet mee. Raar, zou toch niet moeten kunnen zonder vermelding, omleiding of overstapje?
    Verder genoten van dit klompenpad!

3. We hebben tegen de klok ingelopen. Aan de oostkant van de Nelson Mandelabrug, waar we na een restaurantje via een hek het veld weer inliepen en later via een trap omhoog moesten, was het pad afgesloten door een afrastering van vier lagen prikkeldraad. Zo te zien nieuw. Achter de afrastering was nog een paaltje met een markering van het klompenpad te zien. Met enige moeite konden we het gebied verlaten om weer op de route te komen.

4. Prachtige route vol met afwisseling en veel vogels!
    Idd zijn de twee struinpaden door Meinerswijk erg glibberig maar met hoge schoenen goed te doen. Super gezellige horeca onderweg waaronder dijkgemaal theehuis bij de brug.

5. Heerlijke route! Ik zou voor de zekerheid wel bij het struinpad in Meinerswijk het fietspad nu nog even
    aanhouden. Door de modder ben ik nu 10 cm. langer 🙂
    Maar complimenten voor de routemakers: afwisselend, mooie paden, overal goed aangegeven.

6. Inmiddels is het hoge water weer laag dn is Meinerswijk weer aan het opdrogen. Vandaag, 27 januari, geen natte voeten meer. Bij hoog water heb ik door Meinerswijk gekajakt, tussen de bomen en over het romeinse Castellum.

7. Vandaag deze pad gelopen, mooie omgeving, maar toch ieder keer op de app kijken voor alternatief route ivm aardig hier en daar water overlast. Terwijl ik bijna nooit op de app. Misschien is deze route meer geschikt voor voorjaar en zomer.

8. Vandaag 12-11-2023 dit Klompenpad bewandeld. Zeker de moeite waard. Wel regelmatig de App nodig omdat er niet overal logisch plekken zijn gekozen voor de bordjes. Schitterende natuur en geschiedenis rond dit gebied. Erg modderige paden na de vele regen de laatste weken hebben voor mij geen afbreuk gedaan aan de wandeling. In het voorjaar nogmaals lopen denk ik. Is echt wel de moeite waard. Route Makers bedankt.

9. Erg mooie route ! Afwisselend en mooie natuur!
    Wel de app af en toe nodig om op de goede route te blijven!

10. Vandaag maandag 1 sept. deze route gelopen maar idd. onduidelijk soms.
    We misten soms stickers en bij Schuytgraaf was het pad niet goed onderhouden.
    Maar het is nog steeds de moeite waard.

11. Wij maandag het klompenpad gelopen in Arnhem Zuid. erg mooie route
    en omgeving, maar bewegwijzering heel onduidelijk, Jammer!
    Steeds kwamen we op gedeelte uit waar we al geweest waren, en ook
    deel van de route gemist. Dus als aan de bewegwijzering iets zou kunnen worden
    gedaan zou fijn zijn!
    vriendelijke groeten Hendrika en Ingrid uit Wehl.

12. Hallo wandelaars
    Het Eldensche Veldpad is weer goed begaanbaar. Alle obstakels op en langs de begroeide paden zijn opgeruimd of gesnoeid.

13. Wat een fantastische wandeling. Gelopen op zondag 30 juli. Niet druk met mensen, wel met prachtige wilde bloemen. Wilde cichorei, kaardenbollen, noem maar op.
    Heerlijk gezeten bij het Werfpaviljoen. Dit klompenpad gaat voor mij echt in de top 10. Dank je wel klompenpadmakers.

14. Geachte organisator,

Mijn verzoek is laten jullie een bericht achter zodra de dicht begroeide paden zijn gesnoeid.

Zodat ik het pad gangbaar kan lopen en overige wandelaars ook.

Al vast bedankt

15. Afgelopen woensdag (19e) dit klompenpad gelopen. Bij het opstappunt gestart (veel parkeerruimte!) en met de klok mee gewandeld.
    Dikwijls had ik me afgevraagd wat dit toch voor een (natuur-)gebied is, als ik er met mn auto met 80 km/u voorbij reed – en of je daar ook kon wandelen?
    Ja, dat kan dus. 😀 Het Eldensche Veldpad loopt er voor een groot deel doorheen; door de Meinerswijk en de Stadsblokken. Niet eerder heb ik meegemaakt dat een klompenpad voor zo’n groot gedeelte door een prachtig natuurgebied als dit loopt. Er lopen daar grote grazers, maar ben ze niet tegengekomen op mn pad – alleen wat paarden in de verte gezien.
    Een paar (struin)stukken worden niet bewegwijzerd, hetgeen vermeld wordt op n bordje. Daar staat ook op dat je via de app niet kunt volgen waar je bent – dit kan echter wél (best handig).
    De Doorlaatbrug in de Meinerswijk is leuk om overheen te lopen. Er zijn onderweg ook infoborden over gebeurtenissen uit de oorlog, een steenfabriek en het Castellum.
    Vrij aan het begin van mijn route (als je net de spoorbrug onderdoor bent gegaan) ga je via een mooi stevige overstap schuin een omheind veld in, richting een electriciteitsmast. De eerste helft gaat nog wel, maar de laatste helft er is geen pad (meer?) te zien tussen de begroeiing en is er niet op een normale manier te lopen, omdat ’t daar overwoekerd is door brandnetels en distels. Door n poncho om mijn benen te knopen en met n paraplu de begroeiing weg te houden ben ik bij het eindpunt van t veld gekomen, waar met klompenpad bordjes stond aangegeven dat ik daar weer over de omheining heen moest, om eruit te komen. Maar er stond geen overstapje! Maar er stond wel stroom op t hek. Teruggaan was geen optie… Toen de poncho over 1 van de stroomdraden gehangen en gaan klimmen. Het lukte!! 😀 Niet eerder zo moeten survivallen om 20 m verder te komen 🙈
    Ik zag op een YouTube filmpje dat daar eerder wel n goede overstap heeft gestaan …
    Bij het Arnhems (voormalig) Gemaal wat gedronken – zeer leuke gelegenheid om even pauze te houden!
    Het stuk door het Westerpark en de 3 kolken was ook erg mooi. Uiteindelijk kwam ik uit op 17 km. Ondanks de obstakels een uniek klompenpad en zeker een aanrader!

16. De dicht gegroeide paden bij de kolk in het Westerveldpark zit in de planning bij de gemeente is mij meegedeeld.
    Coördinator

17. Vandaag dit prachtige pad gelopen! Wel de app meerdere keren nodig gehad, o.a. bij de kolk van Schouten!
    Een aantal paden bijna dichtgegroeid door de bramenstruiken en hoog gras.
    Wel een echte aanrader! Staat bij ons in de top 10.

18. Ik woon 70 jaar in Arnhem en omgeving, maar toch vandaag op paden geweest die ik niet kende, mooie paden!
    11 km gelopen, goed aangegeven, banken en koffie gelegenheden te over.
    Een goede keuze.

19. Beste Mieke,

Dank voor het bericht. Ik heb dit gemeld bij de lokale vrijwilligersgroep. Zij gaan ermee aan de slag.
    Nog veel wandelplezier op de Klompenpaden!

Met vriendelijke groet,
    Team Beheer Klompenpaden Gelderland

20. Vandaag 11 van de 15 km gewandeld. Pad mooier dan verwacht, alleen zo hier en daar slecht onderhouden. Kleine smalle zandpaden die geheel overwoekerd waren door bramenstruiken. Dit op diverse stukken van de route.

21. Wij hebben vandaag 11 van de 15 km gelopen, met muziek op de achtergrond, er was namelijk een festival. Ik geloof dat dat vaker is. Ga je lopen? Genieten maar Google ff of er een festival is.

Nog een nadeel bij prachtig weer is dat er meerdere vormen van recreate is, wij hebben meerdere mannen zonder kleding inboet gras langs de waterkant zien zitten.

Tip, ga op een doordeweekse dag, dan is het rustiger en geen muziek.

Je kunt hier veel vogels spotten!

22. Beste Aaltje,

Dank voor het berichtje over de staat van de bewegwijzering bij het Klompenpad. Ik meld dit aan de coördinator van de lokale vrijwilligersgroep. Zij lopen maandelijks de route na en controleren daarbij o.a. de bewegwijzering en toegankelijkheid.

Nog veel wandelplezier op de Klompenpaden.

Met vriendelijke groet,
    Team Beheer Klompenpaden Gelderland

23. We vonden het een mooi afwisselend pad. De app heb je nodig om niet hopeloos rond te dwalen. Meerdere keren nodig gehad. Zo nu en dan waren de bordjes niet of nauwelijks te zien door de struiken.

24. Vandaag gelopen, fantastisch weer en fantastisch klompenpad! Even gezellig gezeten bij het Arnhems gemaal, een aanrader! Met nog wat uitstapjes naar oa de strandjes aan de Rijn en rond het Castellum kwamen we aan bijna 17 kilometer. Routebordjes soms wat verwarrend maar even de app aanzetten en ging weer prima! Keurig onderhouden ook! Deze komt net als z’n medeklompenpaden aan de overkant van de Rijn keurig in mijn top 10!!

25. Gisteren gelopen… Al die eet gelegenheden zijn er nog niet of dicht. Alleen steenen kamer open en dingen bij opstartpunt de brink.

Mooie route. Makers wisten niet dat het langs het naaktstrand loopt denk ik in meinerswijk. Dat strand bestaat pas 30 jaar hahaha

26. Heel mooi klompenpad weer was perfect in de middag zelfs te warm mooie omgeving struin gedeelte was van alles te horen en te zien lange route was goed te volgen laatste stukje over de dijk iets minder was erg druk informatie over vroeger perfect al met al n mooi pad mensen dank hiervoor

27. Mooie en verrassende route; nooit geweten dat het Arnhem-Zuid zo mooi kon zijn. In Meinerswijk een nachtegaal gehoord en gezien en verder prima.
    In Meinerswijk mag de bewegwijzering wel iets strakker. Ik snap dat in een deel geen paaltjes geplaatst mogen worden, maar uiteindelijk kon je maar 1 kant op. Tussen het Castellum en de Rijndijk was het wel even wat spoorzoeken maar met de app ging het prima.

28. ’t Was vandaag perfect weer voor een kennismaking met deze route, Prachtig gebied!

De bewegwijzering vond ik niet geweldig. Op lange stukken zou best wat vaker een pijltje rechtdoor mogen staan, zodat je in elk geval bevestigd ziet dat je nog steeds op de goede weg bent. In de stadspolder Meinerswijk mochten waarschijnlijk geen paaltjes worden geplaatst: daarom wordt gesteld dat daar een ongemarkeerde “struinroute” loopt, die je met de klompenpaden-app wel kunt volgen. Heen- en terugweg liggen op sommige punten heel dicht bij elkaar; zeker als daar dan ook nog een stukje ongemarkeerd moet worden gestruind, loop je zomaar de verkeerde kant op, om even later te denken “hee, hier ben ik toch al geweest?”
    Vanwege onduidelijkheden heb ik volgens mij wel méér dan 15 kilometers gemaakt. Nou ja, ’t was prachtig wandelweer, dus who cares?

Foto’s: https://www.facebook.com/media/set?vanity=sanderman26&set=a.10226392297406288

29. Vandaag deze route gelopen. Mooi rondje, met extra lusje erbij. Afwisselende natuur. Goed bewegwijzerd.
    Hier en daar nog drassig, goede schoenen nodig.

Een waarschuwing over horeca de Steenen Kamer, kopje koffie met een klein stukje taart laten ze je 18, 20 euro voor betalen. Zo stond het helaas niet op de menukaart, aders nooit besteld voor zo’n bedrag. Als antwoord op onze vraag of dit bedrag wel klopte kregen we te horen dat het zo in het systeem staat en deze vraag vaker kregen?????

30. Wat een fantastisch pad, echt, we hebben genoten en als verrassing nog een nachtengaal gehoord !

31. Het pad bestaat al weer enkele maanden, maar als ‘ervaren’ klompenpadder kan ik stellen dat dit een heel fijn en waardige wandeling is aan de bestaande klompenpaden. Wij hebben vandaag genoten. De beschikbare horeca was vandaag in Elden dicht, maar tot onze grote verrassing konden we een heerlijke kop koffie bij Suz&So krijgen (zie ook https://suzenso.nl/ )
    Hoewel het koud was vandaag, voorspel ik na vandaag vooral ook goede wandelverhalen hier. Met de stad als achtergrond genoten van het Eldensche Veldpad.

Mijn ervaring: https://sprakeloosverhalen.wordpress.com/2023/04/26/een-stads-klompenpad-in-arnhem-of-toch-niet-het-eldensche-veldpad/ en voor meer foto’s zie ook Instagram titiisprakeloos

Aan hen die dit pad mogelijk maakte, dank.

32. 22 april deze prachtige wandeling gelopen. We wonen zo dichtbij maar werden toch verrast door de mooie plekjes. Het was hier en daar modderig dus goede schoenen is zeker een aanrader.

33. Beste Ronald,

Geen prettige ervaring. Ik zoek samen met de coördinator van de lokale vrijwilligersgroep die het Eldensche Veldpad in goede staat houdt uit wat er hier aan de hand is/was.

Dank voor de melding want deze draagt bij aan de kwaliteit van de Klompenpaden

Nog veel wandelplezier op de Klompenpaden, met vriendelijke groet,

Erik van Eek
    Beheer Klompenpaden Gelderland

Stichting Landschapsbeheer Gelderland

34. Op 1e paasdag deze mooie route gelopen. Aparte ervaring was wel dat we bij het betreden van een weiland via een opstapje achter de spoorbrug bij Schuytgraaf tegen werden gehouden door een boze meneer met hond die ons vanaf het naastgelegen bouwterrein toeschreeuwde dat het hier verboden terrein was. Op onze reactie dat we alleen maar de route van het klompenpad volgde werd meneer nog bozer en dreigde de politie erbij te halen. Omdat met deze meneer geen fatsoenlijke gesprek mogelijk was zijn we maar een stukje omgelopen rond het weiland. Misschien is het dus handig om hier een bord te plaatsen: “Pas op ! Agressieve man in de buurt”.

35. Genoten van dit mooie klompenpad. Verrast door de uiterwaarden tussen Elden en Arnhem. Enkele bankjes onderweg. Ga zelf ontdekken en genieten van dit mooie stukje natuur.

36. Hallo Karin en Hetty,

Bedankt voor jullie reactie. Het klopt inderdaad dat een deel van het pad is afgezet met ijzerdraad. Vandaag zijn vrijwilligers van het Eldensche Veldpad gaan kijken. Dit komt doordat er runderen lopen in dat deel van de Stadsblokken. We zijn druk bezig om dit probleem te verhelpen.

Nog veel wandelplezier op de Klompenpaden,

met vriendelijke groet,
    Andrea Pijnappels
    Beheer Klompenpaden Gelderland

37. Op 31 januari het Eldensche Veldpad gelopen. We hebben de voorkeursroute richting gekozen en dat was een goede keuze. In het begin vonden wij het namelijk nogal een buiten de stad parkjes wandeling maar eenmaal in de uiterwaarden (de 2e helft) werd het prachtig. Tussen de wilde koeien en paarden door struinen en zoveel bijzondere vogels gezien (ook vrouwtje zaagbek, mannetje helaas niet) het was modderig en miezerde maar wat hebben we genoten. Bijna terug op de route was het pad in eens afgezet met ijzerdraad. Omdat we geen bordjes voor een alternatief zagen zijn we maar door de afzetting heen geklommen. Misschien toch iets om even naar te kijken. Voor de rest een prachtige route (eenmaal door de “parkjes” heen) Wel verstandig om de app erbij te houden, de route is goed aangegeven maar door dat het eigenlijk 3 rondjes zijn is het moeilijk om te volgen. We komen zeker in een ander jaargetijde nog terug om dit pad nog een keer te doen.

38. Beste Tonny Cornellisen

Om de routeaanduiding te kunnen verbeteren verzoek ik u om uw ervaring en de exacte locatie te mailen naar: Eldenscheveldpad@gmail.com

Alvast bedankt.

39. Op zondag 22 januari hebben we de Eldense klompenpad gelopen. Een afwisselende wandeling. Onderweg zijn er wel problemen met de route aanduiding. Ik dacht dat wij de enige waren die hier last van hadden, maar er waren meer wandelaars die hier problemen mee hadden. Misschien zou hier naar gekeken kunnen worden. Wel een tip als het heeft geregend….trek een paar goede waterdichte schoenen aan, het kan flink drassig zijn.

40. zaterdag 17 december 2022 liepen we dit pad ( 15 km). Een beetje late reactie maar we hebben gedacht dat we de recensie plaatsten is er toch iets niet goed gegaan. vandaar nu nog onze reactie. Er was die dag ng een sluiertje sneeuw en dat maakte het extra mooi. Ondanks het feit dat je eigenlijk best veel langs de rand van de bebouwing loopt vonden we het toch knap hoe deze route gevonden is. We hebben genoten van alles. Meinerswijk, de Koninkspaarden ( maakten het nog heel spannend op het ijs) , de Proats enz. Een dikke pluim voor dit nieuwe pad!

41. Vandaag het pad gelopen. Zeker een mooie aanvulling op de klompenpaden. Veel door uiterwaarden. Met nat weer/ modder wel wat zwaarder lopen.
    zeker een pad om ook eens in een ander seizoen te lopen.

42. Op dinsdag 3 januari als goede start van 2023 dit prachtige pad gelopen en genoten. Bijzonder hoe je weglopend vanaf de start direct al helemaal “buiten” bent, mooie vergezichten, veel water, verrassende paadjes. Ik zou vanwege mijn medewandelaar de 11 km variant lopen maar dat is niet helemaal gelukt. Al pratend en genietend waren wij de afslag voor verkorting al voorbij. Verder hebben wij al struinend door de modder rondom Castellum even moeten zoeken om weer op het pad te komen, maar ondertussen volop genoten wat van wij tegenkwamen en bij het eind 15 km op de teller. Mooi pad, goed aangelegd, hoort voor mij in de top 10 (en dit was mijn 112e klompenpad). bedankt vrijwilligers en SLG.

43. Vandaag het Eldensche Veldpad gelopen. Ik ben met de trein naar Arnhem Centraal gegaan en vandaaruit begonnen. Dat is een aanloop vaneen kwartier,  dus dat gaat prima. Heerlijk struinen door Meinerswijk. Je moet wel van modder houden! Ook ben ik langs het noorden van de Sleutelplas gelopen via het hangbruggetje. Dan loop je helemaal alleen door de uiterwaarden van de Rijn langs de bunkers van de IJssellinie uit de Koude Oorlog. Zeker de moeite waard. Ik heb genoten van dit prachtige pad. Een waardige aanvulling op het ruime aanbod mooie klompenpaden. Een topper!

44. Vandaag liepen wij de 11 km variant. Echt eens wat anders dan bos en weilanden, hoewel we dat juist wel vaak kunnen waarderen bij de Klompenpaden.
    Grote delen loop je langs of bij water (de Rijn & afgravingen). Van de modder merkten wij niks. Maar ja, alles was goed bevroren door de lage temperaturen van deze week. Aardig wat wilde koeien en paarden gezien. En ook diverse vogelsoorten. Het Roodborstje ontbreekt bijna nergens. Maar ook Kool- en Pimpelmezen. En een behoorlijk aantal Kramsvogels.
    Een gezellige en knusse horecastop vonden wij bij “Het Gemaal”. Een warme thee met een versnapering. Die konden we we goed gebruiken met de winterse koude.
    Zoals eerder beschreven – redelijk wat verharde stukken. Maar deze zijn wel rustig doordat er geen of weinig gemotoriseerd verkeer passeert.
    Zeker een aanrader deze wandeling – de 15 km kent misschien nog extra leuke verrassingen ?

45. Met gezin het rondje door Meinerswijk en Stadsblokken gelopen. Auto bij de Steenen Camer gezet, 7,5 km ongeveer. Echt aan te bevelen, lekker struinen door de modder, overstapje onderaan het Arnhems Gemaal. Daar heerlijke tosti en gebakje gegeten.
    Een cadeautje waren de grote zaagbek mannetje en vrouwtje die landden op de plas aan het eind. De vogel die hier in de winter binnendijks en buitendijks op het water te zien is en niet voor niets op de voorkant van de folder staat!

46. Beste Maria Braam

Wat fijn dat u het pad met veel plezier hebt gelopen.
    Er is inmiddels een naloopgroep opgericht die het pad gaat onderhouden en de eventuele verbeteringen toe gaat passen.
    Om uw ervaring specifieker toe te lichten over het gedeelte van het pad wilt u deze mailen naar: eldenscheveldpad@gmail.com

Vriendelijke dank

Marcel v Draanen
    (Coördinator Eldensche Veldpad)

47. Woensdag met veel plezier het klompenpad gelopen. Ondanks de reacties van andere lopers dat de route voor een groot deel over verharde wegen loopt viel het ons ontzettend mee. Veel afwisseling en mooie natuur en lekker struinen ( nu door de modder)!
    Helaas hadden wij, als ervaren klompenpadlopers, problemen om op de route te blijven. Soms wisten wij niet of wij links of rechts moesten afslaan omdat de pijlen beide richtingen aangaven.Met behulp van de app is het toch gelukt.
    Een aanrader is om bij het Arnhems Gemaal te pauzeren.
    Wij gaan deze route nog zeker weer lopen in het voorjaar als alles in bloei staat.

48. Gisteren de verkorte versie (11km) gelopen onder frisse omstandigheden. De route is afwisselend en over het algemeen rustig om te lopen ondanks dat je dicht in de buurt van Arnhem loopt. Als je de app gebruikt krijg je op diverse plekken informatie. Daarnaast staan er op de route veel bordjes die uitgebreide informatie geven over objecten of belangrijke gebeurtenissen.

Nu ben ik een fervent liefhebber van het lopen over onverharde paden en door weilanden. Helaas bestaat meer als de helft uit verharde wegen/fietspaden. Daarbij moet ik er wel de kanttekening bij plaatsen dat 90% niet toegankelijk is voor auto’s. Hierdoor vond ik het niet zo erg. Ook loop je een paar keer onderlangs de dijk waar bovenlangs het redelijk druk is met auto’s

Al met al vond ik het een leuke wandeling en raad deze dan ook zeker aan om te lopen.

Mijn dank gaat uit naar de vrijwilligers die dit mogelijk hebben gemaakt.

49. Het Eldensche Veldpad, een klompenpad in de gemeente Arnhem, geopend op 2 december.
    Mijn mening houd ik, zoals gebruikelijk bij nieuwe klompenpaden, nog een poosje voor me. Ik laat de beelden spreken.
    Wat kun je verwachten? Uiterwaarden maar met uitzicht op de stuwwallen van de Zuid-Veluwe en uitzicht op Arnhem zelf, het kan haast niet mooier…..