Speuldepad

Ontdek de buurtschappen Staverden, Leuvenum en Speuld in het mooie buitengebied van de gemeente Ermelo. Wandelen over landgoederen, langs beek en heide. Ervaar de mystieke sfeer van roepende pauwen en dansende bomen. Klompen aan, rugzak op en gaan!

Rondwandeling: het Speuldepad (16 km)

Startpunt: Parkeerplaats Landgoed Staverden, Uddelermeerweg in Ermelo

Opstappunt: Parkeerplaats P-Veluwe Drieseberg, Sprielderweg in Ermelo

Openbaar vervoer: Bushalte Kasteel Staverden in Ermelo. Bushalte Boshuis in Ermelo

Markering: paarse markering in de vorm van een klomp. De route is in twee richtingen gemarkeerd, zodat u de route zowel links- als rechtsom kunt wandelen.

Route combineren: U kunt het Speuldepad combineren met het Uddelermeerpad. Overstappunten en -routes zijn aangegeven op de kaart en in het veld.

Heeft u een opmerking over dit Klompenpad of een tip, dan horen we dat graag van u! Stuurt u ons dan een mailtje via het contactformulier.

1. Op 30 juli hebben wij deze wandeling gelopen . Prachtige wandeling met als toetje tussen Staverden en Leuvenum een roedel van zeker 20 edelherten gezien .

2. Vorige week dit pad gelopen en we vonden het fantastisch. Waarschijnlijk bloeit de hei over een week of 2 en dan gaan we weer. Ook fijne lunchplekken /koffieplekken onderweg, precies op de juiste plekken.

3. Erg mooie wandeling met bossen, heide en zandpaden. Wij hebben de 16 km gelopen. Er wordt niet door weilanden gelopen. Er zitten Er zitten wel wat taaie lange stukken tussen.Bij restaurant de zwarte boer heerlijk in de tuin gezeten. Na afloop in de brasserie van Kasteel Staverden was het ook goed toeven. Een wandeling die zeker is aan te raden.

4. Het eerste en laatste stuk zijn leuk, daar tussen vooral erg lange eentonige paden. Ik vond het niet echt een klompenpad. Had er zeker meer van verwacht in deze mooie streek.

5. Wat een geweldig klompenpad is dit, een aanwinst. Van alles wat bos, hei en vooral bij de afkorting door het weiland
    zoals een goed klompenpad hoort te zijn. Hulde aan alle vrijwilligers!!!! En voor de niet getrainde wandelaars: het pad is vanuit Staverden in twee stukken te verdelen dankzij de Postweg. Echt een aanrader!!!

6. Vandaag liepen we het prachtige Speuldepad.
    We fietsten al vaak in deze omgeving, maar vandaag genoten we te voet van dit mooie stukje Nederland.
    Na de Zwarte boer raakten we de route even kwijt. De brochure en de app hielpen ons om de route te vinden.
    Bij de Zwarte boer links af en daarna na ongeveer 100 meter weer linksaf. Hier vonden we na lang zoeken het schildje op de witte paal. (Voor ons was het een onlogische plek, maar misschien hebben we iets gemist?)
    Aan het eind van de wandeling hebben we heerlijk zitten genieten in het prieeltje van Staverden.
    Vrijwilligers, dank voor het uitzetten van deze mooie route!

7. We hadden deze wandeling bovenaan onze wandel lijst staan….. dus vandaag, heerlijke temperatuur van 21 gr en wat bewolkt naar Staverden. Bij de parkeerplaats zoek je even naar t wandelbord maar het staat aan de achterzijde van een ander wandelbord op het veldje bij de picknickbanken. Eerst langs kasteel Staverden met de mooi aangelegde tuin. Daarna volgden bospaden en soms lange zandpaden elkaar op. Alles goed te vinden met de bordjes. Mooie doorkijkjes in weilanden met slaperige koeien en Veluwse boerderij. Een dromerige sfeer! Aangekomen bij de heide prachtige vergezichten en wolkenpartijen. Hier en daar bloeit de heide al. Heel wat vlinders. Roofvogels. De hoop op wild was ons snel vergaan want er werd in deze vakantietijd druk gewandeld, gefietst, gereden op bijzondere stepjes, en gesnord op elektrische scooters. Dat is natuurlijk te begrijpen. Aan alle sporen in het zand te zien moet er heel wat wild lopen. Volgende keer gaan we in de herfst nog een keer en vroeger beginnen, dan moet t gaan lukken! Een heel fijn pad, een grote aanwinst!

8. dit was pad 113 voor ons
    wat een prachtige pad die staat bij ons in de top 3
    prachtige edelherten gezien die kwamen uit het bos gerend naar een wei prachtig
    een compliment voor de makers toppie

9. Aanwinst,

Vandaag, na de laatste tijd veel klompenpaden in de Betuwe gelopen te hebben, weer eens een heel ander, zeer gevarieerd pad, bos, heide, grasland, kortom volop genieten. De bewegwijzering was goed, op 1 punt na, bijna aan het einde van de wandeling met de klok mee, voor een bruggetje stond de pijl rechtsaf, daardoor kwamen we na ca. 500 meter op een weg uit, deze toen maar gevolgd tot het einde, we hadden denk ik direct na het bruggetje linksaf gemoeten, maar daar was geen sticker (meer) met pijltje, dus het laatste mooie stukje gemist, maar toch genoten, dank vrijwilligers voor jullie inzet.

10. Woensdag, 22 juli 2020 hebben we dit pad gelopen. Voor ons is de omgeving wel bekend, maar dit was echt een verrassing. Zeker de moeite waarde om nog eens te doen. Nu hebben we de 13km variant gelopen, maar de volgende keer de 16km. De 13km variant heeft als enige nadeel het korte stukje pad langs de drukke Flevoweg. Verder als grote voordeel bijna alles onverhard, heerlijk om te lopen.

11. Een mooi pad. Duidelijk aangegeven. Zeker een aanrader.
    Tip: een paar bankjes langs de route zou het pad nog mooier maken.

12. Wat een prachtig pad, absolute aanrader.
    Goed bepijld. Veel variatie

13. Vandaag met m’n man de hele tocht uitgelopen, prachtige route met veel afwisseling.
    Een echte aanrader.

14. Beste Carolien en andere wandelaars.

Het is juist niet de bedoeling om op de Uddelermeerweg te lopen maar aan de (oostkant) van de bomenlaan parallel aan de weg door het weiland (dat staat ook zo in de app) en daar heeft GLK gemaaid als het goed is.

Vriendelijke groet,
    Rosina Verweij
    Beheer Klompenpaden Gelderland

15. Gisteren, zondag 19 juli, dit Speuldepad gelopen. Bijzonder mooie wandeling, met veel afwisseling. Pad over de Ermelose heide is warm in de zon, we waren blij dat we weer het bos in konden. Hier en daar niet goed opgelet en daarom wat meer meters gelopen, dat was niet erg vanwege de mooie omgeving en het mooie weer. Een aanrader.

16. Gelopen (de lange versie) op 18.7.2020 Op het startpunt was het erg druk, maar na vijf minuten wandelde ik in alle rust. Veel afwisseling tussen bos en heide en verrassend veel natte gebieden. Heb er echt van genoten. Over de tip van Carolien (16.7.2020): onbedoeld heb ik die niet opgevolgd. Het is even opletten, maar inderdaad loop je in eerste instantie een pad aan de linker kant van de weg. Je moet dan een klein stukje langs de weg lopen. Maar al snel is aan de rechterkant van de weg weer een wandelpad. Welk pad je ook volgt: een aanrader. Dank aan de vrijwiligers!

17. Gestart bij landgoed Staverden en de route rechtsom gelopen. Mooie wandeling, door bossen en heide, veel afwisseling in de omgeving. Een paar keer wat verwarring mbt de te volgen route, maar over het algemeen is de route goed aangegeven. Miste wel een beetje het “klompenpad karakter” in de route het is meer een boswandeling.
    Maar toch de complimenten voor de vrijwilligers die het pad hebben uitgezet en die het onderhouden.

18. 19-07-2020
    Gisteren het mooie klompenpad gelopen met heel veel afwisseling in de route.
    Het was wel een goeie tip om vanaf de Koningsweg de Uddelermeerweg over te steken en dan het eerste pad links te nemen.Dan hoef je niet langs de drukke Uddelermeerweg.
    Misschien kan deze aanpassing in de route opgenomen worden.

19. Gestart op mooie landgoed Staveren. Prachtige omgeving, pad loopt door bos, hei, akkers. Wel wat veel lange rechte stukken waardoor het ‘speelse’ karakter van een klompenpad wat ontbreekt. Maar dat maakt de omgeving niet minder mooi. Ook vandaag weer genoten.

20. Vandaag dit mooie pad gelopen. Afwisselend bos, heide en akker. Ik ken gedeeltes van het fietsen en ik vond het heerlijk om het nu wandelend te doen. Het is een aanrader en ik heb genoten

21. Super wandeling, we hebben de 13 km versie gelopen. Goed te doen en prachtige omgeving!

22. mijn man en ik hebben zondag het Speuldepad gelopen, er had een stukje over het pad in de streekkrant van Apeldoorn gestaan, en er waren behoorlijk wat mensen op het nieuwe klompenpad afgekomen.
    Wij hebben de routeverkorting van 13 km gelopen en alles bij elkaar is het een mooie, afwisselende wandeling, bos, heide en boerenland. Maar er zou iets verbeterd kunnen worden. Vanaf de halfverharde Koningsweg, kom je uit op de Uddelermeerweg. Hier ga je linksaf, eerst een klein en kort boerenpaadje, maar dan loop je een stuk over de drukke asfaltweg. Wij zijn bekend en zijn vanaf de Koningsweg rechtdoor de asfaltweg overgestoken, de zandweg op, dan het eerste bospad links, deze alsmaar rechtdoor blijven volgen tot een T-splitsing. Je loopt in het bos, parallel aan de Uddelermeerweg. Bij de T-splitsing ga je links, komt weer uit bij de asfaltweg, steek deze over , rechtdoor de onverharde weg in, de boerderij aan je rechterhand. Je zit nu weer op de route van het klompenpad. Op deze manier is het een stuk veiliger, je loopt niet tussen het verkeer, en prettiger door het bos.
    Misschien een idee om de route aan te passen?

23. Ook ik was erg tevreden en mijn dank gaat wederom uit naar de organisatie en alle vrijwilligers die dit mogelijk maakte. heel erg jammer dat ik de pauwen niet kon fotograferen, het begon net te regenen, maar dus ook geluk dat ik een kleinstukje van de auto was.

Bedankt !

24. Helaas is de inrij hoogte van het parkeer terrein maar 1.95m Omdat onze VW bus 1.98m hoog is moesten wij uitwijken naar het parkeerterrein van de Brasserie. Begrijpelijk dat ze niet willen dat mensen daar staan te kamperen maar daarmee kan die groep met busjes/campers dus niet deze wandeltocht doen. jammer!

25. Vandaag, 15 juli, hebben wij deze prachtige klompenwandeling gelopen. We zijn langs schitterende en afwisselende plekjes gekomen. Deze tocht is echt een aanrader.
    Ook het rustpunt ‘Kerkenerf’ welke langs de route ligt is een kleine oase waar je even lekker kunt rusten onder het genot van een kopje koffie, thee, limonade, verse melk e.d. en overheerlijke appeltaart. Zeker de moeite waard om even te stoppen.
    We hebben een prachtige dag gehad.

26. 13 juli deze route gelopen… prachtig! We wonen in de buurt.. maar veel veel moois gezien!!! Voor herhaling vatbaar👌👌

27. Wij hebben vandaag een groot deel van dit pad gelopen. Lekker in de buurt, want wij wonen in Harderwijk. Wij zijn in Speuld gestart, goed te parkeren bij de school, en we zijn tegen de nummers in naar het Noorden gelopen. We hebben de postweg als afsteker gebruikt, wel een lange weg, 2 km, maar geen asfalt en mooie, afwisselende omgeving. Staverden was heel druk, maar toch nog wat te drinken bij een nieuwe horecaplek daar: De Uddelaer, brouwerij.Daarna verder zuidelijk terug naar Speuld. Het was een heerlijke wandeling. Andere deel doen we volgende keer. We wonen in de buurt, maar we hebben veel nieuwe weggetjes ontdekt. Complimenten!!!

28. Vandaag dit nieuwe klompenpad gelopen.
    Wat heb ik genoten van deze prachtige route met voor mij vele nieuwe paadjes in deze omgeving waar ik toch al diverse wandelingen gemaakt heb.
    Markering was top!
    Ook een aanrader voor het najaar!

29. Zaterdag 4 Juli liepen wij dit klompenpad (16km rondwandeling. ) Het mooie van deze wandeling is dat men alle soorten natuur die de omgeving v Speuld biedt, onderweg te zien krijgt.
    Kasteel, park, en landgoed Staverden, huis en landgoed Leuvenum, beide met boerderijen, landbouw en veeteelt.
    Práchtige buitengebieden, en ook ruimschoots bos en hei. Zeer de moeite waard !

30. Vandaag samen met een wandelvriendin dit pad in de regen en tussen de buien door gelopen. Prachtig pad, we hebben genoten en lopen het met beter weer vast nog wel weer.We liepen de hele route vanaf Staverden.
    En ondertussen was de natuur ontzettend blij met deze regen.

31. Mooi pad! Prachtige natuur.
    Ook wij hebben een bordje gemist bij de zwarte boer (tegen klok in gelopen). Daardoor onduidelijk waar heen te moeten. Mogelijk kan dit duidelijker aangegeven worden?!

32. Vanochtend heb ik met 2 vriendinnen deze route gelopen. Wij wilden de 9 km. lopen, maar kwamen er achter dat je dat niet vanaf het startpunt kunt doen, wel de 13 km. Het is een prachtige, afwisselende tocht ! En hoewel we bekend zijn in deze omgeving, we komen uit Harderwijk, blijft dit een geweldig mooi gebied met bos, heide en weilanden !

33. Vandaag de iets verkorte route gelopen vanaf landgoed Staverden, totaal bijna 14 km. We hebben genoten van deze afwisselende wandeling, echt de moeite waard, heerlijk wandelweer. Wat een prachtige omgeving is het toch.
    Mooie paden, langs de beken, de koeien en over de heide…..

34. Vandaag dit nieuwe klompenpad gelopen. De verwachtingen waren hoog gespannen: Veluwe, Speulderbos, Ermelose heide, dat zijn niet de minste gebieden.
    De tocht was prachtig. Al het mooie van de Veluwe zit er wel in, m.u.v. zandverstuivingen. Qua landschap dus echt een topper. De minpunten laat ik even voor me, of ik laat de beelden spreken. Iedereen krijgt zo zelf de kans zich een mening te vormen. Vrijwilligers bedankt voor deze mooie tocht!
    De video is hier te zien: https://youtu.be/y3Daxv1mr-o

35. Vandaag de korte route vanaf Drie gelopen. We denken dat het stukje langs de Sprielderweg en Garderenseweg beter kan worden vervangen door wandelpaden door het bos te kiezen ipv langs druk fietspad. Zal ongetwijfeld een reden hebben (horeca?). Wel mooi dat er weer een nieuwe route bij is. traject Staverden – Leuvenum was ons al bekend en is zeker ook mooi

36. Vandaag dit prachtige klompenpad gelopen. Veel bos en hei. We hebben genoten.
    Bij de Zwarte Boer hebben we een bordje gemist.
    Tip: iets meer bankjes zou fijn zijn.

37. Vandaag dit nieuwe pad gelopen, met de klok mee (advies i.v.m. corona).
    Start was even zoeken. Bij Staverdenseweg 287 iets doorrijden (als je van Ermelo komt) en dan rechtsaf richting Uddel, daar is de parkeerplaats. Op de parkeerplaats staat aan de andere zijde van een informatiebord over Staverden het paneel van het klompenpad.
    Een klompenpad op de Veluwe, maar gelukkig niet alleen bossen. Ook heidelandschappen. Verder: witte pauwen gezien, een mooi pad langs een beek, open stukken met schapen, pinken en koeien, klimmetjes in het bos, een smal paadje dwars door de hei, richting Leuvenum mooie open velden met prachtige bosranden. Een RUST WAT op een melkveeboerderij. En Staverden is sowieso prachtig.
    Hard (verplicht asfalt) ongeveer 16%, bijna te verwaarlozen.
    Een nieuw pad om trots op te zijn. En mijn favoriete afstand, zo’n 16 km. Bedankt iedereen.

38. Ik las in de openingspost van dit pad dat de verkorte versie van 9 km te lopen is vanaf het opstappunt. Hier staat vanaf het startpunt, graag even aanpassen!

39. Beste vrijwilligers,
    Hartelijk bedankt voor dit mooie klompenpad.
    Als een er een klompenpad bijna door je achtertuin loopt, moet je als klompenpadfan er zeker over gaan. Wat een mooie route is het. Ik heb genoten. Een echte aanrader.

40. Vanmiddag 2-7-2020 dit klompenpad gelopen een erg mooie en afwisselende route. We dachten de omgeving te kennen maar de wandeling leide ons toch nog langs een paar mooie onbekende plekken. Fantastisch werk van route makers.

41. Beste vrijwilligers!
    Wat fijn dat er weer een klompenpad geopend is, we zullen gauw de wandelschoenen weer aantrekken en gaan lopen! Al heel wat paden gehad dit jaar…..

Veel succes met het volgende pad!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.